fa-IR
۸۱ درصد پروژه‌های دولت الکترونیک تا کنون انجام شده است
نصرالله جهانگرد:

۸۱ درصد پروژه‌های دولت الکترونیک تا کنون انجام شده است

نصرالله جهانگرد، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور  دوشنبه ۲۷ فروردین‌ماه در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور که به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه دولت الکترونیک پرداخت.

نصرالله جهانگرد با اشاره به اینکه دسترسی آزاد به اطلاعات در کشور وجود داشت اما تا کنون آیین‌نامه‌ای برای آن تدوین نشده بود، بیان کرد: آیین‌نامه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت یازدهم تدوین شده و مراحل اجرایی را سپری می‌کند.
وی با معرفی ۱۸ دستگاه برتر کشور از نظر مدل بلوغ دولت الکترونیکی به تشریح اقدامات صورت گرفتهه در حوزه دولت الکترونیک پرداخت و گفت: ۸۱ درصد پروژه‌های دولت الکترونیک تا کنون انجام شده و مابقی پروژه‌ها نیز در دست اقدام است.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور همچنین با بیان اینکه برای خدمات دستگاه‌های اجراییی کشور شناسنامه تهیه شده است، گفت: خدمات دولت در قالب ۱۴ خوشه دسته‌بندی شده و برنامه‌های دولت الکترونیک در ۳ گام زمانی تا انتهای برنامه ششم توسعه اجرا خواهد شد.
در ادامه این جلسه گزارشی نیز از آخرین اقدامات انجام شده در حوزه سلامت الکترونیکی توسط دبیرر شورا ارائه شد؛ سپس نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تشریح فعالیت‌های انجام شده در کارگروه سلامت الکترونیک پرداخت و گفت: راه‌اندازی نظام دیدبانی بر خط سلامت کشور، راه‌اندازی سامانه سرویس‌های کدینگ سلامت و راه‌اندازی نظام ملی سرویس استحقاق درمان در بستر مرکز ملی ارتباطات از اقدامات صورت گرفته است.
وی همچنین گزارشی از مقایسه فعالیت‌های دولت یازدهم با دولت‌های گذشته در حوزه سلامتت الکترونیک ارائه کرد و گفت: تا پیش از دولت تدبیر و امید تنها ۷۸ بیمارستان به سیستم اطلاعات بیمارستانی مجهز بود که این رقم در دولت یازدهم به ۵۸۹ بیمارستان ارتقا یافته است.
ارتقای تعداد پرونده‌های الکترونیک سلامت بستری از ۳۷ هزار پرونده به ۲۲ میلیون پرونده و ارتقایی جمعیت تحت پوشش پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان از ۳ میلیون نفر به ۶۶ میلیون نفر از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم بود که گزارش آن توسط نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد.
در این گزارش همچنین ضمن اشاره به راه‌اندازی سامانه‌های خدمت‌رسانی به شهروندان، راه‌اندازیی بزرگترین پایگاه اطلاعات جمعیتی حوزه سلامت کشور، راه‌اندازی سامانه زیرساخت مرکز گواهی میانی سلامت کشور و راه‌اندازی کارگروه سلامت الکترونیک در دولت تدبیر و امید، جزئیات هر یک از این سامانه‌ها تشریح شد.
دستورالعمل مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در پیاده‌سازی خدمات الکترونیکی دستگاه‌هایی اجرایی از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد و پس از بحث و بررسی به تصویب رسید.
براساس این دستورالعمل، امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی الکترونیکی به استعلام‌هایی مورد نیاز کلیه دستگاه‌های اجرایی در بستر شبکه ملی اطلاعات فراهم می‌شود.
در ادامه این نشست دستورالعمل مرکز ملی تبادل اطلاعات و دستورالعمل کار پوشه ملی ایرانیان نیزز پس از ارائه گزارش دبیر شورا و بحث و تبادل نظر به تصویب رسید.
الزام ارائه خدمات دولت الکترونیکی به اشخاص با احراز هویت و نشانی مکان اقامت یگانه از دیگرر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که به تصویب رسید و بر اساس این مصوبه هر شخص ایرانی برای دریافت خدمات دولت الکترونیکی باید شماره ملی و نشانی مکان یگانه و کد پستی ۱۰ رقمی مربوط خود را به عنوان محل اقامت اصلی معرفی کند.