fa-IR
گزارشی از استارت‌‌آپ ویکند شهر هوشمند تهران

گزارشی از استارت‌‌آپ ویکند شهر هوشمند تهران

برنامه استارت‌‌آپ ویکند (Startup Weekend) شهر هوشمند تهران با محوریت آسمان آبی، زمین پاک از پانزدهم تا هفدهم مهرماه ۱۳۹۴ به همت مرکز نوآوری و رشد دانشگاه شهید بهشتی در دانشکده اقتصاد این دانشگاه برگزار شد. به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان این برنامه، گزارشی از اتفاقات این سه روز تهیه کردم.

۱) پیش برنامه‌ها
پیش از شروع استارت‌‌آپ ویکند، دو پیش برنامه یا بوت کمپ (Bootcamp) برگزار شد. در پیش برنامه اول که دوشنبه ششم مهر ۱۳۹۴  در سرای محله عباس‌آباد برگزار شد، سخنرانان مختلفی مانند مهدی ناصری (مربی کارآفرینی و مدیر توسعه کسب‌وکار عکس پرینت)، محمد کرمانی (مدیر پروژه در کانون کارآفرینی ایران)، محی سنیسل (از بنیان‌گذاران دونیت)، بهار مازندرانی (عضو انجمن گیمیفیکیشن ایران و پژوهشگر حوزه کسب‌وکار) راجع به مفاهیم اصلی استارت‌‌آپ ویکند مانند مفهوم استارت‌‌آپ (Startup)، بوم مدل کسب‌وکار (Business Model Canvas)، نحوه ارائه ایده (Pitch) و ساخت کمینه محصول قابل‌ارائه (MVP) توضیحاتی به علاقه‌مندان ارائه نمودند.
در پیش برنامه دوم که دوشنبه سیزدهم مهر ۱۳۹۴ در سالن اجتماعات مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، ریحانه وحیدیان (پژوهشگر سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و از بنیان‌گذاران وایزآپ)، مهدی ناصری و علیرضا رنجبر شورابی (متخصص بازی‌سازی و گیمیفیکیشن و بنیان‌گذار استودیو ALM) راجع به مفاهیم اصلی شهر هوشمند صحبت کردند و سرنخ‌هایی را برای ایده‌پردازی به حاضران ارائه نمودند.

۲) روز اول
برنامه از ساعت ۴ عصر روز چهارشنبه با پذیرش شرکت‌کنندگان در سالن اجتماعات دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد. در ابتدای برنامه مژده اسکندری (کارآفرین اجتماعی و بنیان‌گذار برنامه TEDxKish) و رضا غیابی (فرصت‌آفرین و مشاور راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا) سخنرانی‌های شنیدنی‌ای را ارائه دادند. در ادامه پویا کندری (مدیر اجرایی کانون کارآفرینی ایران) به روی سن آمد و پس از ارائه یک معرفی کلی از برنامه، یک مسابقه یخ‌شکن (Ice Braking) هیجان‌انگیز و چالشی را با حضور تمام شرکت‌کنندگان برگزار کرد که در آن افراد به تیم‌های مختلف تقسیم می‌شدند و با سه‌کلمه‌ای که دریافت می‌کردند باید ایده یک استارت‌‌آپ را می‌ساختند و یکی از اعضای تیم، ایده را ظرف یک دقیقه ارائه می‌نمود.
پس از استراحتی کوتاه و پذیرایی، افرادی که دارای ایده بودند به‌نوبت روی سن آمدند و هرکدام ایده خود را ظرف یک دقیقه ارائه کردند. درمجموع چیزی حدود سی‌وپنج ایده ارائه شد و پس از پایان ارائه‌ها، شرکت‌کنندگان آراء خود درباره سه ایده برگزیده خود را به داخل صندوق انداختند. کمپین‌های تبلیغاتی و لابی‌گری صاحبان ایده‌ها برای جمع‌آوری رأی ازجمله نکات به‌یادماندنی این قسمت از برنامه بود. پس از شمارش آراء، یازده ایده برتر اعلام شدند و مرحله پرهیجان تیم‌سازی شروع شد که صاحبان ایده‌ها باید اعضای تیم خود اعم از توسعه‌دهنده نرم‌افزار (Developer)، طراح (Designer)، تحلیلگر کسب‌وکار (Business Analyst) و ... را از بین شرکت‌کنندگان انتخاب می‌کردند. پس از مشخص شدن تیم‌ها و صرف شام، برنامه روز اول پایان یافت.

۳) روز دوم
برنامه روز دوم از ساعت ۸ صبح شروع شد. پس از صرف صبحانه، یک کارگاه کوتاه با موضوع بوم مدل کسب‌وکار توسط خانم دکتر مازندرانی برگزار شد و با مشخص شدن اتاق هرکدام از تیم‌ها و تحویل دادن بوم‌های کسب‌وکار به سرپرست‌ها، تیم‌ها کارشان را آغاز کردند. در این مرحله اعضای تیم‌ها تلاش می‌کردند با کمک یکدیگر اجزای مختلف بوم مدل کسب‌وکار را تکمیل کنند و یک درک روشن از نحوه کارکرد کسب‌وکار خود به دست بیاورند. در همین حین، مربیان (Mentors) نیز به اتاق‌ها سرکشی می‌کردند و پس از گوش کردن به توضیحات اعضای تیم‌ها، پیشنهادهایی را برای بهتر کردن ایده‌شان به آن‌ها ارائه می‌دادند. ازجمله افرادی که به‌عنوان مربی در این استارت‌‌آپ حضور داشتند و کمک شایانی به بهتر شدن ایده تیم‌ها کردند می‌توان به ندا رستمی (از بنیان‌گذاران دیدیار)، پرهام داوودی (مشاور کسب‌وکارهای نوپا)، فرخ شهابی‌نژاد (از بنیان‌گذاران ایونت باکس و از برگزارکنندگان برنامه TEDxTehran)، غنچه طاووسی (فعال درزمینهٔ طراحی تجربه کاربری)، سمیرا نصیری (توسعه‌دهنده نرم‌افزار و عضو تیم توسعه محصول دیجی کالا)، ادوین بابومیان (بنیان‌گذار پروژه اسمارت بین)، اسماء کروبی (مدیر تیم طراحی تجربه کاربری دیجی کالا)، نیکی آقایی (متخصص برندینگ و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و مشاور شرکت ای نتورک)، علیرضا رنجبر شورابی و ریحانه وحیدیان اشاره کرد. تیم‌ها تا دیروقت روی ایده‌های خود مشغول کار بودند تا برای ارائه روز آخر آماده شوند.

۴) روز سوم و پایانی
تیم‌ها صبح بر روی ایده‌ها کار کردند و قبل از نهار، حمیدرضا احمدی (نماینده استارت‌‌آپ ویکند جهانی و بنیان‌گذار مای ایونت) در کارگاهی راجع به نحوه ارائه نهایی کارها به داوران برای شرکت‌کنندگان صحبت کرد. از صبح استرس در چهره اکثر اعضای تیم‌ها (ازجمله خودم) به چشم می‌خورد. برخی از تیم‌ها ایده‌هایشان را تغییر داده بودند، برخی دیگر هنوز در مورد مدل کسب‌وکارشان به جمع‌بندی نرسیده بودند و برخی نیز موفق شده بودند یک کمینه محصول قابل‌ارائه را تولید کنند. رفت‌وآمد مداوم خبرنگاران و فیلم‌برداران به اتاق محل کار تیم‌ها برای پوشش خبری مراسم هم ازجمله نکات قابل‌توجه در صبح روز سوم بود.
بالاخره تیم‌ها کارهایشان را جمع‌بندی کردند و ساعت ۵ عصر همه شرکت‌کنندگان اتاق‌ها را به مقصد سالن اجتماعات ترک کردند تا کارها را به داوران ارائه دهند. داوران برنامه مهرزاد خویی (کارآفرین بین‌المللی و بنیان‌گذار اورینت سوئیس)، عطیه غفوری (کارآفرین اجتماعی و مدیر توسعه بین‌المللی در دستادست)، سروش ایوبی (کارآفرین و مشاور کسب‌وکارهای الکترونیکی) و علی عبداللهی (عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی) بودند. پیش از شروع ارائه‌ها کارها به داوران، آقای بهروز فروتن مدیرعامل شرکت صنایع غذایی بهروز و از کارآفرینان باسابقه کشور سخنرانی کردند که با استقبال پرشور حاضران در سالن مواجه شد. سپس نوبت به بخش هیجان‌انگیز و نفس‌گیر مراسم رسید و نمایندگان تیم‌ها یکی پس از دیگری بالای سن رفتند و کارهای خود را به داوران ارائه دادند. زمان ارائه هر تیم پنج دقیقه و زمان پرسش و پاسخ سه دقیقه بود. در پایان اسامی برندگان برنامه بر اساس نظرات داوران به شرح زیر اعلام شد:

رتبه اول: تیم Eat Clean (با موضوع نظارت بر سلامت محصولات غذایی)
رتبه دوم: تیم Taxi Cash (با موضوع محاسبه آنلاین نرخ کرایه تاکسی)
رتبه سوم مشترک: تیم خوبه (با موضوع اطلاع‌رسانی پس از سوانح طبیعی از طریق موبایل) و تیم محله‌یار (با موضوع ایجاد شبکه اجتماعی برای شناسایی نیازها و مسائل شهروندان)