fa-IR
 تلاش برای مدرن‌سازی سیستم تاکسیرانی
نشست خبری «کارپینو» برگزار شد

تلاش برای مدرن‌سازی سیستم تاکسیرانی

«کارپینو» یکشنبه ۲۲ اسفندماه نخستین نشست خبری خود را در مجتمع تجاری فرهنگی کوروش تهران برگزار کرد و احسان جهانی، مدیر عامل کارپینو و علیرضا قنادان، رییس هیات مدیره این استارت‌آپ در کنار اصحاب رسانه قرار گرفتند تا ابتدا اطلاعاتی را در خصوص نحوه سیستم کاری اپلیکیشن درخواست تاکسی کارپینو ارائه کنند و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ دهند.

تمام مجوزهای رسمی را داریم

جهانی در آغاز نشست گفت: کارپینو یک شرکت دانش‌بنیان است که در حوزه اپلیکیشن‌های موبایل و حمل‌ونقل فعالیت می‌کند و یک‌سال‌ونیم پیش کار خود را برای طراحی اپلیکیشن و بومی‌سازی سامانه حمل‌ونقل تکنولوژیک شروع کرده است. این اپلیکیشن در داخل ایران نوشته و بومی‌سازی شده و حالا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اپلیکیشن آماده برای راه‌اندازی است و ابتدا در تهران و سپس در شهرهای بزرگ کار خود را آغاز خواهد کرد. ما این اپلیکیشن را به عنوان تنها اپلیکیشن دارای مجوز از معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی اعلام می‌کنیم.

او در ادامه افزود: این سامانه با تاکسی‌های شهری همکاری خواهد کرد؛ چه در تهران و چه در سایر نقاط کشور. در گام بعدی خودروهای دارای مجوز و مورد تایید معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری می‌توانند وارد این سامانه شوند.

نکته مهم این نشست، جایی بود که جهانی بیان کرد: کارپینو تمام مجوزهای لازم را از مراجع قانونی دریافت کرده است. به این شکل کارپینو می‌تواند به شرکت‌های تاکسیرانی و آژانس‌های شهری سرویس داده و داشبوردهای مختلفی در اپلیکیشن برای آنها تهیه کنند تا آنها نیز بتوانند از این بستر بهره گرفته و بر رانندگان خود نظارت داشته باشند.

به گفته جهانی، دو شرکت دیگر فعال در این حوزه که کار خود را قبلاً آغاز کرده‌اند، شرکت‌های بسیار محترمی هستند و توانسته‌اند در دو سال اخیر مسیر رشد را به خوبی طی کنند و این مساله قابل تقدیر است اما نوع فعالیت آنها مشکلاتی را برای طبقه‌ای از رانندگان رسمی ایجاد کرده است. ما تصمیم داریم با خودروهای رسمی، کار حمل‌ونقل را پیش ببریم و هدف ما ارتقاء جایگاه رانندگان تاکسی است.

جهانی بیان کرد: تمامی رانندگانی که در این سامانه به خدمت گرفته می‌شوند، دارای پروانه رسمی تاکسیرانی بوده، همچنین دارای تاییدیه سلامت جسمانی و روانی هستند. از سوی دیگر رانندگان این سرویس گواهی شهرشناسی دریافت می‌کنند. مدیر عامل کارپینو یکی از مزیت‌های برتر این سرویس را ورود بدون محدودیت خودروها به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد اعلام کرد.

مردم خاطره خوبی از رانندگان تاکسی ندارند

به گفته جهانی، بیشتر افراد احتمالاً خاطره خوشی از سفرهای درون شهری با تاکسی ندارند، این مساله یا به‌دلیل رفتار نامناسب بوده یا مشکلاتی که پیش آمده، ولی ما در این مسیر آموزش‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که تا سطح استانداردهای رفتاری رانندگان را افزایش دهیم. اکنون در نقطه آغاز این مساله هستیم.

به‌طور کلی تمرکز این نشست بر «رسمی» بودن کارپینو بود و پس از پایان صحبت‌های مدیر عامل این شرکت، علیرضا قنادان به عنوان رییس هیات مدیره با اشاره به این‌که کارپینو با ناوگان رسمی همکاری می‌کند، افزود: تقریباً خودمان هم ناامید شده بودیم که بتوانیم از طرف نهادهای رسمی جوابی بگیریم، ولی اتفاق خوبی افتاد و ما را پذیرفتند. ما اولین اپلیکیشن در این حوزه نیستیم و آخرین آن هم نخواهیم بود؛ فضا رقابتی است و احتمالاً رقبای جدیدی وارد کار می‌شوند.

قنادان هم با اشاره به نوع رفتار رانندگان تاکسی با مردم در سال‌های گذشته، گفت: تاکنون سرویس چندان قابل قبولی به مردم ارائه نشده است. او یکی از نخستین چالش‌های کارپینو را همین موضوع دانست و گفت: مشکل، از مدل کسب‌وکاری نظام تاکسیرانی بوده که حقی برای مسافر و نیازهایش قائل نیست اما در مدل کسب‌وکاری جدید، رانندگان فضای متفاوتی را تجربه خواهند کرد.

امرار معاش رانندگان سنتی تاکسیرانی به خطر افتاده است

رییس هیات مدیره کارپینو در ادامه به ارائه آماری از تعداد رانندگان تاکسی در تهران پرداخت و بیان کرد: حدود ۸۰ هزار تاکسی در شهر تهران وجود دارد که ۴۰ هزار تاکسی گردشی هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند. نمی‌توان این دسته را نادیده گرفت و گفت چون از تکنولوژی سر در نمی‌آورند، باید حذف شوند.

قنادان در خصوص رقابت با اسنپ و تپسی اظهار کرد: درک می‌کنیم که کاربران، ما را با سرویس‌هایی مقایسه می کنند که دو سال از راه‌اندازی آنها سپری شده و به بلوغ رسیده‌اند. حداکثر تلاشمان را می‌کنیم تا خود را به‌سرعت به آن سطح کیفی برسانیم. تصور می‌کنیم که راه کارهایی برای این مساله داریم و می‌توانیم در ماه به این سطح کیفی برسیم. البته هیچ‌کدام از سرویس‌هایی که اکنون در حال ارائه خدمات حمل‌ونقل هستند، وارد حوزه نوآوری نشده‌اند و مدل‌های موجود در دیگر نقاط جهان وجود داشته‌اند. از این به بعد از ما یا سایر همکاران باید انتظار فعالیت‌های نوآورانه داشته باشید. ما اول باید خود را به مشتریان ثابت کنیم ولی در ادامه برنامه‌های تندروانه‌ای داریم برای اینکه کار خود را توسعه دهیم.

در حالی که قنادان از به خطر افتادن امرار معاش رانندگان سیستم سنتی تاکسیرانی خبر داد، احسان جهانی، مدیر عامل کارپینو از فیلترهای سخت برای عضویت رانندگان در این سامانه خبر داد. او افزود: برای مثال این افراد باید حتماً بتوانند با اپلیکیشن مورد بحث کار کنند، این در حالی است که عده زیادی از شاغلان در این صنعت که سن بالایی دارند، قادر به کار کردن با موبایل‌های هوشمند نیستند. از سوی دیگر بازدید خودرو از سوی کارپینو انجام می‌گیرد و به همین دلایل، تمام رانندگان تاکسی نمی‌توانند وارد این سامانه شوند. او ادامه داد: تست‌های روانشناسی پیش از عضویت رانندگان از آنها گرفته خواهد شد و افرادی که نتوانند از آنها عبور کنند،‌ از این ساختار حذف خواهند شد.

در محدوده طرح ترافیک ۱۰ درصد ارزانتریم

قنادان اظهار کرد: در ابتدای کار، کارپینو هیچ حق کمیسیونی را از رانندگان تاکسی دریافت نخواهد کرد. در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری سرویس حمل‌ونقل کارپینو، هدفمان این نیست که وارد جنگ قیمتی با دو سرویس دیگر بشویم ولی قیمت‌گذاری‌های ما کاملاً رقابتی هستند. در مناطق خارج از طرح ترافیک قیمت‌ها مشابه دیگر سرویس‌ها خواهد بود ولی درون طرح ترافیک تا ۱۰ درصد ارزان‌تر است چرا که تاکسی‌های ما محدودیتی برای ورود به طرح ترافیک یا زوج و فرد ندارند.

در این میان که مسئولان کارپینو تایید یا رد نکردند که آنها همان اپلیکیشن رسمی هستند که در روزهای آینده از سوی نهادهای رسمی معرفی خواهد شد. قنادان در این رابطه گفت:‌ ما در جایگاه سازمان تاکسیرانی نیستیم و نمی‌توانیم بگوییم که سیاست این سازمان چیست. نمی‌توانیم این موضوع را اعلام کنیم و سازمان در آینده نزدیک این موضوع را اعلام می‌کند اما می‌توانیم بگوییم نمی‌توان در چنین شرایطی انحصار ایجاد کرد. چنین سیستمی رقابتی بودنش را از دست می‌دهد. تصور من این است که در آینده شرکت‌های دیگری هم مجوز رسمی خواهند گرفت.

اپلیکیشن کارپینو اکنون صرفاً برای سیستم عامل اندروید عرضه شده و از طریق سامانه‌های ارائه اپلیکیشن داخلی (کافه بازار، ایران اپس و مایکت) قابل دریافت است و هنوز مشخص نیست که کارپینو چه زمان تصمیم دارد اپلیکیشن iOS خود را برای کاربران آیفون ارائه دهد.