fa-IR
برگزیدگان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای معرفی شدند

ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران به پایان رسید و شتاب در شهر ۲ به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شد.
مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در برج میلاد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری برگزار شد و برندگان بخش‌های مختلف این جشنواره معرفی شدند.

لزوم تجاری‌سازی صنعت بازی
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با انتقاد از رواج اقتصاد «بچه پولداری» تنها راه نجات اقتصاد ایران را حمایت از فعالان اقتصادی جوان همچون بازی‌سازان توصیف کرد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم گفت: واقعیت این است که باید درباره محیط کسب و کار جدید در کشور صحبت کنیم. پایه این اقتصاد و کسب و کار نیروی انسانی جوان و خلاقی است که شاید اگر ده بار هم زمین بخورد، اما باز هم برمی‌خیزد و هدفش را دنبال می کند. کشوری که چند هزار سال تاریخ تجارت و کارآفرینی در دنیا دارد، در ۱۰۰ سال اخیر به خاطر پول نفت تمام مزایای خود را از دست داده است.

او افزود: وقتی به صنایع‌دستی نگاه می‌کنیم می‌بینیم هزاران سال اقوام مختلف در این کشور به خاطر ابراز عشق و علاقه خود صنایع دستی را به ثبت رسانده‌اند اما به واسطه پول نفت این میراث را فراموش کرده‌ایم و افتصاد خود را به سمت اقتصاد بچه پولداری برده‌ایم و فکر کرده‌ایم این گونه باعث پیشرفت کشور می‌شویم اما واقعیت این است که هیچگاه در دنیا این گونه نبوده و این تفکر و فرهنگ قطعا شکست خورده است.

معاون رییس‌جمهوری اظهار کرد: به‌دلیل همین فرهنگ است که ما مدیران نفتی چسبیده‌ایم به میزها و پول نفت‌مان! اما باید به این باور برسیم که استخدام به معنای مرگ خودباروی و خلاقیت است. تهران هویتی استثنایی دارد. نیروی عظیم و بازار بزرگی دارد و باید قدر این ظرفیت را بدانیم.

ستاری افزود: ما در معاونت علمی و فناوری یکی از بزرگ‌ترین اهدافی که داشته‌ایم همین گسترش و تجاری‌سازی حوزه گیم بوده است که همان تجاری‌سازی حوزه علوم انسانی ماست. گیم و انیمیشن از حوزه‌هایی است که به این تجاری‌سازی کمک می‌کند و ما آمادگی کامل را برای حمایت از این حوزه‌ها داریم. باید با فرهنگ تجاری‌سازی، صنعت بازی‌سازی را رشد دهیم. رویداد بعدی مربوط به بازی نیز تیر ماه برگزار می‌شود که قطعا به رشد صنعت بازی‌سازی کمک خواهد کرد. ما باید این موضوع را در نظر بگیریم که سرمایه‌های ما نفت و گاز نیستند، بلکه جوانان هستند.

متین ایزدی، دبیر ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران که برای دومین‌ بار به عنوان دبیر جشنواره انتخاب شده بود، با اشاره‌ به رکوردشکنی تعداد آثار ارسالی به ششمین دوره جشنواره گفت: امسال ۲۰۶ اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شد که این تعداد چشم‌گیر، راوی دو مساله مهم هستند: اول آن که بازی‌سازان، صاحبان اصلی این جشن و جشنواره، به این رخداد بزرگ اعتماد کامل دارند و آن را از آن خود می‌دانند. دیگر آن که با این حجم تولید فاخر داخلی، ما با یکدیگر، پیام مهمی را مخابره می‌کنیم و می‌گوییم که بازی جدی است.

او در ادامه صحبت‌هایش از ملی شدن جشنواره صحبت کرد و گفت: امسال سعی کردیم جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم که این مهم با کمک نمایندگان مراکز استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شد.

دبیر ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در مورد جوایز عملیات و حضور حامیان اصلی و رسانه‌ای افزود: امسال سعی کردیم رویکرد موفق قبلی‌مان در جوایز عملیاتی را به اوج برسانیم. با مجموعه‌هایی مانند ایرانسل، کافه‌بازار، تپسل و آپارات وارد تعاملی سازنده شدیم که منفعت اصلی‌اش برای صاحبان اصلی این جشنواره یعنی بازی‌سازان بزرگ ایران خواهد بود. این مجموعه‌ها به رسم سال گذشته، بسته‌هایی از جوایز عملیاتی تدارک دیدند که به بازی‌سازان و بازی‌های برتر این جشنواره ارائه شود. باشد که این بسته‌های حمایتی، سرعت حرکت چرخ‌های صنعت نوپای ما را بیشتر کند و دست در دست یکدیگر پیدایش هنر ـ صنعت رسانه‌ای را رقم بزنیم که بعدها بتوانیم با افتخار بگوییم ما در شکل گرفتن تاریخ صنعت بازی ایران نقش داشتیم.

متین ایزدی در ادامه روند داوری را تشریح کرد و گفت: بازی‌های برنده از تجمیع امتیازات ۱۳ داور متخصص داخلی و ۱۶ داور متخصص بین‌المللی معرفی شدند. همچون سال گذشته با توافقی رسمی و دوستانه، نماینده‌ کارگروه بازی‌های رایانه‌ای در نظام صنفی، به‌ عنوان ناظر در جلسات داوری حضور پیدا کردند و فرآیند داوری‌مان همچون سال گذشته شفاف و بدون هیچ شائبه‌ای بود.

وی به جایزه ویژه فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: امسال در هیات داوران نگاه ویژه‌ای به بهترین بازی با محتوای فرهنگی داشتیم و با تجمیع نظر متخصصان صنعت، بازی‌ای را شایسته‌ این عنوان دانستیم که بهترین کارکرد را در ارتقای فرهنگ عمومی ایران اسلامی‌مان داشته باشد.

برترین بازی‌های رایانه‌ای معرفی شدند

در ادامه مراسم، بازی‌های برتر در بخش‌های مختلف جشنواره سال ۹۵ معرفی شدند.

بهترین بازی سال شتاب در شهر ۲، بهترین بازی ژانر اکشن کیوبنگ، بهترین بازی ژانر اکشن ماجرایی حماسه پادشاهان، بهترین بازی ژانر استراتژی مدیریتی زاراوان، بهترین بازی ژانر ماجرایی شیطان در پایتخت، بهترین بازی سکوبازی خاله قزی دونده، بهترین بازی ژانر ورزشی شتاب در شهر ۲، بهترین بازی ژانر ساده پرواز روح انتخاب شدند.

همچنین غزال بهترین دستاورد فنی به شتاب در شهر ۲ و لوح دیپلم آن مشترکا به بازی‌های زاراوان و پرسیتی اهدا شد. غزال بهترین دستاورد هنری دوبعدی به جوخه آتش و دیپلم آن به بدو دهقان بدو و غزال بهترین دستاورد هنری سه‌بعدی به زاراوان و لوح دیپلم آن به شیطان در پایتخت اهدا شد.

غزال بهترین دستاورد طراحی بازی به انگاره و لوح دیپلم آن مشترکا به نبرد هور و پرواز روح اهدا شد. غزال بهترین دستاورد داستان بازی به شیطان در پایتخت و لوح آن به ۴۱۱۴۸: اپیزود ۴ اهدا شد.

غزال بهترین دستاورد صداسازی (افکت صوتی) به پرسیتی و لوح آن به جوخه آتش و غزال بهترین دستاورد موسیقی بازی به شهرزاد و لوح آن به شدوریسر اهدا شد.

بهترین بازی با محتوای فرهنگی انگاره شناخته شد. غزال بهترین بازینامه (متن) به  ساختمان و دیپلم آن به رخداد سیارۀ شَمسُ الهَمایَند اهدا شد. بهترین بازی مردمی نیز کوئیز آف کینگز (Quiz of Kings) شناخته شد.