fa-IR
چهارده هک رشد برای رشد سریع پایگاه داده ایمیل‌

چهارده هک رشد برای رشد سریع پایگاه داده ایمیل‌

بازاریابی از طریق ایمیل یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای پیش بردن فروش نسبت به هر راه ارتباطی آنلاین است. به این فکر کنید ... از چه راه ارتباطی دیگری می‌توانید محصول یا خدمتی را عرضه کنید و بلافاصله آن را به فروش برسانید؟
اما بزرگ‌ترین چالشی که اکثر کسب‌وکارها با آن روبرو می‌شوند این است که آن‌ها پایگاه داده ایمیلی‌ ندارند که آن‌قدر بزرگ باشد تا بتوانند فواید استفاده از ایمیل را ببینند.
چرا روش سنتی رشد پایگاه داده ایمیل‌ کارآمد نیست؟ ساختن یک پایگاه داده‌ی ایمیل‌ که شامل۱۰۰۰۰ نفر یا بیشتر باشد بسیار مشکل است (لازم است پایگاه داده به این میزان بزرگ باشد تا واقعا بتوانید قدرت بازاریابی ایمیلی را درک کنید).
روش سنتی رشد پایگاه داده ایمیل در ارائه‌ی یک گزارش، ویدئو یا دوره‌ی آموزشی الکترونیک ویژه در ازای دریافت یک آدرس ایمیل خلاصه می‌شود.
مشکل روش سنتی این است که حتی اگر بتوانید برای هر مشترک ۵ دلار هزینه کنید (۱ دلار در ازای هر کلیک و ۲۰% نرخ تبدیل روی صفحه‌ی فرود شما)، باید برای ساختن پایگاه داده‌ای که شامل ۱۰۰۰۰ نفر باشد، ۵۰ هزار دلار هزینه کنید. اگر هزینه‌ی تبدیل هر مشتری ۱۰ دلار باشد، این کار برای شما ۱۰۰ هزار دلار هزینه خواهد داشت.
چند کسب‌وکار استطاعت مالی این را دارند که ۵۰ هزار دلار از تبلیغات آنلاین‌شان را به رشد پایگاه داده‌ی ایمیل‌ اختصاص دهند؟ به‌خصوص وقتی واقعا باید پایگاه‌ داده ایمیلشان را به‌سرعت توسعه دهند (مثلا در کمتر از ۶ ماه پایگاه داده ایمیلی بسازند که شامل ۱۰۰۰۰ نفر باشد).
خبر خوب این است که راه‌های مختلف بسیاری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید فهرست خود را با هزینه‌ای بسیار کمتر از ۵ دلار برای هر مشترک، توسعه دهید.

این‌ها چند نمونه از بهترین‌ روش‌هایی هستند که امروزه استفاده می‌شوند:

۱-یک مسابقه ویروسی راه بیندازید
مسابقه ویروسی رقابتی است که شما با یک آدرس ایمیل به آن وارد می‌شوید، سپس به ازای هر نفر که از طریق ارجاع شما ثبت‌نام می‌کند امتیاز‌های بیشتری دریافت می‌کنید.
این نمونه‌ای است که برای سایت وب‌پروفیتز (Web Profits) راه‌اندازی کردیم:

و این صفحه‌ای است که بعد از وارد شدن می‌بینید: 

همان‌طور که می‌بینید، شما ۳ ورودی اضافه به ازای هر فرد که به‌واسطه‌ی لینک شما ثبت‌نام می‌کند دریافت خواهید کرد. به‌علاوه از شما خواسته می‌شود آن را از طریق ایمیل، فیس‌بوک، توییتر، پینترست و لینکدین هم به اشتراک بگذارید.
به خاطر این مسابقه ویروسی، فقط در طول یک ماه و با هزینه‌ی کلی ۶۶۶۱.۱۱ دلار، تعداد ۲۹۸۷ ایمیل به دست آوردیم. یعنی هزینه‌ای که برای هر مشترک ایمیلی خرج شده است ۲.۳۱ دلار است!

سه مساله کلیدی برای راه‌اندازی موفق یک مسابقه ویروسی وجود دارد:
شما به جایزه‌ای احتیاج دارید که اطمینان می‌دهد افرادی که وارد رقابت می‌شوند مناسب هدف بازاریابی شما هستند و در آینده می‌توانند از شما خرید کنند.
لازم است جایزه آن‌قدر خوب باشد تا داوطلبان ترغیب شوند مسابقه را با حداکثر  افراد ممکن به اشتراک بگذارند تا شانس پیروزی‌ خود را افزایش دهند.
همچنین به یک کمپین بازاریابی ایمیلی احتیاج دارید که آن‌ها را از داوطلب‌های شرکت در مسابقه، به مشتری احتمالی کسب‌وکار و درنهایت مشتری واقعی تبدیل کند.
رقابت‌های ویروسی یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای ایجاد پایگاه داده‌ی ایمیلی با کیفیت است.

۲-به وب‌سایت خود اپلیکیشن‌های SumoMe را اضافه کنید.
اپلیکیشن‌های SumoMe بهترین اپلیکیشن‌هایی هستند که من تاکنون برای ساختن پایگاه داده‌ی ایمیل از آن‌ها استفاده کرده‌ام.
دو اپلیکیشنی که بهترین نتایج را از آن‌ها دیده‌ام List Builder و (Scrollbox هستند.

List Builder
اپلیکیشن List Builder یک پاپ‌آپ (popup) است که در زمان خروج کاربر  از سایت یا بعدازاین‌که کاربر مدت‌زمان معینی را در وب‌سایت می‌گذراند، می‌تواند خودبه‌خود اجرا شود (SumoMe پیشنهاد می‌کند که نمایش پاپ‌آپ را بعدازآنکه کاربر ۱۵ ثانیه را در سایت شما گذرانده است امتحان کنید).
اینجا مثالی از اپلیکیشن List Builder نشان داده شده است:



با اپلیکیشن List Builder، ما ۲۴/۲ درصد از کاربران را بر اساس تعداد کاربرانی که در حال خارج شدن از سایت هستند، به مشترکان ایمیل تبدیل می‌کنیم.

Scrollbox
اپلیکیشن Scrollbox ، در زمانی که کاربران درصد مشخصی از صفحه را پایین می‌آیند، در پایین صفحه‌ ظاهر می‌شود.

اینجا مثالی از اپلیکیشن Scrollbox آورده شده است:

با استفاده از اپلیکیشن Scrollbox۵۹/۲ درصد از کاربران را به مشترکان ایمیل تبدیل می‌کنیم. (نکته: این‌ها در اکثر موارد با افرادی که از طریق اپلیکیشن List Builder مشترک می‌شوند، تفاوت دارند). ما Scrollbox را زمانی نشان می‌دهیم که کاربر ۵۰ درصد صفحه را پایین آمده است.
من اپلیکیشن‌های Welcome Mat و Smart Bar را هم امتحان کرده‌ام اما آن‌ها نتیجه‌ای مانند نرخ تبدیل List Builder و Scrollbox نداشتند. (نکته: این به این معنی نیست که شما نباید آن‌ها را در سایت خود امتحان کنید ... فقط آن‌ها روی سایت ما با تنظیماتی که ما انجام داده‌ایم به‌خوبی عمل نکردند و برای این‌که بیش‌ازحد کاربران را گیج نکنند آن‌ها را حذف کردیم تا راه‌های جدیدی برای امتحان کردن آن‌ها پیدا کنیم).
نکته : حتما محدودیتی‌ برای ترافیک ایمیل در  اپلیکیشن SumoMe خود اضافه کنید تا زمانی که آن‌ها را ایمیل می‌کنید، پایگاه داده‌ی شما این اپلیکیشن‌ها را نبیند (چون آن‌ها هم‌اکنون قسمتی از پایگاه داده‌ی شما هستند و نیازی به تکرار ایمیل برای آن‌ها نیست). البته اگر در حال تبلیغ موضوعی خاص در اپلیکیشن‌های خود هستید (برای مثال راه‌اندازی یک دوره‌ی آموزشی الکترونیک جدید) لازم نیست این کار را انجام دهید.

بردن SumoMe به سطحی بالاتر
شما حتما می‌توانید با استفاده از نسخه‌ی رایگان اپلیکیشن‌های SumoMe کار خود را پیش ببرید، اما اگر واقعا می‌خواهید نتایج خود را به سطح بالاتری ببرید باید اپلیکیشن‌ها را به نسخه‌ی پرداختی ارتقاء دهید.

سفارشی‌سازی پیغام‌ها برای هر صفحه
با استفاده از نسخه‌ی پرداختی SumoMe می‌توانید اپلیکیشن‌ها را برای صفحه‌های خاص سایت خود سفارشی‌سازی کنید. بنابراین به‌جای داشتن یک پاپ‌آپ عمومی که از شما می‌خواهد مشترک شوید، شما می‌توانید پاپ‌آپ را بر اساس محتویات صفحه سفارشی‌سازی کنید.

بیایید نگاهی به یک مثال بیندازیم:
اینجا یک پاپ‌آپ عمومی نشان داده شده است که ما از آن استفاده کرده‌ایم و با نرخ ۲۴/۲ درصد کاربران را به مشترک ایمیلی تبدیل می‌کند:






اما زمانی که یک پاپ‌آپ خاص برای این مقاله درست کردیم، نرخ تبدیل به ۵۸/۳ درصد افزایش یافت!
البته انجام این کار در تک‌تک صفحات سایت شما منطقی نیست، اما لازم است گزارش «صفحات برتر» خود را در Google Analytics بررسی کنید و اپلیکیشن‌های List Builder  و  Scrollboxرا برای محتوای ۱۰ الی ۲۰ صفحه‌ی برتر سایت خود سفارشی کنید.

تست A/B برای پیام‌رسانی
با استفاده از نسخه‌ی پرداختی SumoMe می‌توانید تست A/B را برای پیام‌رسانی در اپلیکیشن‌ها اجرا کنید تا نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهید. بنابراین به‌جای آنکه بر اساس حدسیات خود تصمیم بگیرید کدام نسخه، تبدیل بالاتری خواهد داشت، می‌توانید هر دو نسخه را برای هر یک از پاپ‌آپ‌ها ایجاد کنید تا مشخص شود کدام‌یک تبدیل بالاتری دارند و سپس سعی کنید همان را ارتقا دهید.

بیایید نگاهی به مثال زیر بیندازیم.
در اینجا popup اصلی را که ما از آن استفاده می‌کنیم مشاهده می‌کنید که نرخ تبدیل آن ۲۱/۲ درصد است 

و این نسخه‌ی دیگری است که در حال آزمایش آن هستیم.



خیلی به هم شبیه هستند، این‌طور نیست؟
خب، تنها با تغییر متن درون پاپ‌آپ، نسخه‌ی جدیدی ایجاد شده که نرخ تبدیل آن ۵۸/۲ درصد است ... یعنی پیشرفتی معادل ۱۶/۷۷ درصد!
و اگر همین روند ادامه پیدا کند، نسخه‌ی اصلی را متوقف خواهیم کرد و سپس تلاش خواهیم کرد تا رکورد جدید خود را هم بشکنیم. یکی از بهترین بخش‌های قابلیت تست A/B SumoMe ، این است که می‌توانید به انتخاب خودتان، نسخه‌ی جدید اپلیکیشن خود را ابتدا روی کوچک‌ترین بخش از ترافیک سایت خود امتحان کنید تا بخش زیادی از ترافیک شما به خاطر نسخه‌ای که هنوز کارآیی‌اش اثبات نشده در معرض خطر قرار نگیرد.

 ۳ـ پست‌های تاثیرگذار بنویسید
پست تاثیرگذار آن‌قدر خوب است که خوانندگان تمایل دارند لینک آن را در سایت خود قرار دهند، آن را به اشتراک بگذارند، از آن پرینت بگیرند یا آن را به همکارانشان ارسال کنند و ... .
پست تاثیرگذار معمولا بیشتر از ۳۰۰۰ کلمه است و برای خوانندگان، ارزش واقعی به همراه دارد. این پست اغلب توسط داده‌ها پشتیبانی می‌شود، بینش مفیدی را ارایه می‌دهد و شامل توصیه‌هایی کاربردی است که خوانندگان می‌توانند آن‌ها را اجرا کنند.
نوشتن پست تاثیرگذار نه‌تنها باعث می‌شود ترافیک سایت شما از طریق موتورهای جستجو و رسانه‌های اجتماعی افزایش پیدا کند،  بلکه بسیار سریع‌تر از اغلب روش‌های دیگر بازاریابی آنلاین، برای شما اعتبار به همراه می‌آورد، چراکه بازدیدکنندگان سایت شما، با خواندن این پست، دانش و بینش به دست می‌آورند. زمانی که پست‌های تاثیرگذار را با تاکتیک‌های دیگری که در این مقاله معرفی کردم (از جمله SumoMe، Content Upgrades  و  Leadboxes) ادغام کنید شاهد افزایش چشمگیر مشترکان ایمیل خود خواهید بود. نوشتن پست‌های تاثیرگذار معمولا بین ۱۵ تا ۳۰ ساعت زمان می‌برد و نیازمند تلاش بسیار زیاد نویسنده است.
برون‌سپاری پست‌های تاثیرگذار اغلب کار دشواری است، چراکه نوشتن آن‌ها نیازمند تخصصی است که اغلب با تجربه به دست می‌آید. بنابراین زمانی که متنی برون‌سپاری می‌شود کاملا مشخص است، چراکه لحن کلی مقاله حاکی از بی‌تجربگی نویسنده است. به‌عبارت‌دیگر، ممکن است متن طولانی باشد، اما تاثیرگذار نباشد (البته روش‌هایی برای حل این مساله وجود دارد ولی قطعا کار سختی است). در اینجا نمونه‌هایی از پست‌های تاثیرگذار را مشاهده می‌کنید: 

  • (مروری بر استراتژی بازاریابی آنلاین شرکت Iconic)

این یکی از پست‌های تاثیرگذاری است که در سایت شرکت Web Profits نوشته‌ام. نگارش این مقاله به ۱۲ ماه قبل برمی‌گردد اما ۸۰۰ بار به اشتراک گذاشته شده، صدها مشترک ایمیل را جذب کرده، و ده‌ها مشتری جدید درنتیجه‌ی محتوای این پست به جمع ما اضافه شده‌اند.

  • (بیست نکته برای ایمیل‌های بسیار بهتر)

این پست که در سایت GetVero منتشر شده راهنمایی مفصل در مورد بازاریابی ایمیلی است و در میان پست‌های مرتبط با «فعالیت‌های موفقیت‌آمیز در عرضه‌ی بازاریابی ایمیلی» رتبه‌ی سوم را دارد و بیش از ۱۰.۰۰۰ بار به اشتراک گذاشته شده و بیش از ۱.۰۰۰ لینک به آن ارجاع شده است. 

  • (چگونه یک دوره‌ی آنلاین راه‌اندازی کنید و ظرف ده روز ۲۲۰.۷۵۰ دلار به دست بیاورید)

این مقاله به‌طور مفصل توضیح می‌دهد که چگونه برایان هاریس با راه‌اندازی دوره‌ی بازاریابی ایمیلی توانست ۲۲۰.۷۵۰ دلار به دست بیاورد. فرایندی که او طی کرد، از تهیه فهرست تا بهره‌برداری از این محصول به‌طور کامل در این مقاله آماده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این یک پست تاثیرگذار است. به‌علاوه در این پست از Content Upgrade استفاده شده که شامل تمپلت‌هایی است که او برای راه‌اندازی این دوره استفاده کرده است. فوق‌العاده است.

  • (۱۴ نمونه از محتواهای به‌واقع «تاثیرگذار»)

این مقاله ۱۴ نمونه‌ی دیگر از محتواهای تاثیرگذار را معرفی می‌کند.

۴ـ یک Content Upgrade به پست‌های برتر خود اضافه کنید

Content Upgrade همان جایی است که بخشی از محتوای یک مقاله را در ازای آدرس ایمیل، «بیش فروش» می‌کنید. در اینجا نمونه‌ای از Content Upgrade را مشاهده می‌کنید که در مقاله‌ی بررسی وب‌سایت Iconic از آن استفاده کرده‌ایم.

این Content Upgrade یک چک‌لیست Ecommerce CRO ۸۱ امتیازی است که فهرستی از تمام چیزهایی را شامل می‌شود که هنگام بررسی یک سایت تجارت الکترونیک به دنبالش هستیم.
کلید دستیابی به بهترین نتایج از Content Upgrade این است که محتوای کوچکی که‌ایجاد می‌کنید به‌طور کامل با موضوع کل مقاله هماهنگی داشته باشد و ارزش بیشتری به آن بیفزاید، به‌طوری‌که خوانندگان مجاب شوند تا برای دریافت و مطالعه‌ی آن، آدرس ایمیل خود را وارد کنند.
Content Upgrade با پست‌های تاثیرگذار بسیار خوب عمل می‌کند، اما آن‌چه واقعا موردنیاز است این است که محتوایی را در وب‌سایت خود قرار دهید که هر ماه برایتان ترافیک ایجاد کند.
برای شروع، ۵ الی ۱۰ مورد از برترین صفحات محتوای وب‌سایت خود را مشخص کنید و برای هر پست، یک Content Upgrade سفارشی ایجاد کنید. بعدازآن می‌توانید به‌تدریج به انتهای فهرست خود بروید تا زمانی که تمامی صفحات سایت شما به Content Upgrade مجهز شوند و هر ماه ترافیک خوبی دریافت کنند (نکته: کلمه‌ی «خوب» به محتوا، ترافیک و کسب‌وکار مربوط می‌شود. برای برخی کسب‌وکار‌ها، ۱۰۰ بازدید در ماه برای یک صفحه‌ی محتوایی، خوب است و برای برخی دیگر ۱.۰۰۰ بازدید).
اگر ترافیک خوبی داشته باشید که البته به منبع ترافیک هم بستگی دارد، می‌توانید امیدوار باشید که ۱ تا ۱۰ درصد خوانندگانی که وارد هر صفحه می‌شوند را به مشتریان واقعی تبدیل کنید. راه‌اندازی این سیستم به کمی تلاش و زحمت نیاز دارد، اما اگر بتوانید برای محتوای خود در هر ماه از طریق موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی، یا به‌طور مستقیم، ترافیک «رایگان» جذب کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک بار سیستم را راه‌اندازی کنید و سپس اجازه دهید تا آخر برای شما کار کند.
مهم‌ترین مساله این است که مطمئن شوید Content Upgrade همیشه سبز است (یعنی بر اساس زمان کار نمی‌کند.)

۵ـ در امضای ایمیل خود یک لینک برای مشترک شدن قرار دهید
سال گذشته در کنفرانس Digital Elite Camp در استونی شرکت کرده بودم که Noah Kagan ، این نکته را عنوان کرد. او گفت شما و تیم‌تان  هرروز صدها ایمیل برای افرادی می‌فرستید که ممکن است مشترک خبرنامه‌ی ایمیلی شما نباشند. بنابراین یک لینک مستقیم برای ثبت‌نام در خبرنامه با امضای ایمیل خود اضافه کنید تا بتوانید ایمیل‌های خود را به‌طور کاملا رایگان توسعه دهید. ببینید Noah Kagan چگون‌های ن کار را انجام داده است : 

که به این صفحه لینک می‌شود 

ما در شرکت Web Profits از لینک‌های موجود در امضای ایمیل خود برای تبلیغات استفاده می‌کنیم و در حال حاضر رویکرد بازاریابی آنلاین خود را تبلیغ می‌کنیم که در شکل زیر ملاحظه می‌کنید: 

که به این صفحه‌ی فرود لینک می‌شود:

فعلا برای ما تبلیغ این فعالیت جدید مهم‌تر از ایجاد پایگاه داده‌ی ایمیل است، چراکه فعالیت‌های بسیار زیادی برای تهیه‌ی لیست در دست اقدام داریم. شما می‌توانید از این روش برای ایجاد پایگاه داده‌ی ایمیل ، تبلیغ فروش‌ها و به اشتراک گذاشتن اخبار استفاده کنید.

۶ـ با کسب‌وکاری که مکمل شماست، یک کمپین ایمیلی مشترک راه بیندازید

ما به‌تازگی چند رویداد را به همراه شرکت General Assembly برگزار کرده‌ایم. هدف از این رویدادها، ارایه‌ی ارزش برای مخاطبان و گسترش ارتباط ما با آن‌ها بود. General Assembly برای مخاطبان خود و ما هم برای مخاطبان خود ایمیل فرستادیم. یکی از کمپین‌هایی که برای اعضای پایگاه داده‌ی خود فرستادیم را در شکل زیر ملاحظه می‌کنید: 

این نیز صفحه‌ی ورود برای آن رویداد است:

یکی از مزایای جانبی کمپین مشترکمان این بود که هر دوی ما اطلاعاتی را در مورد افرادی که ثبت‌نام کرده و در رویداد شرکت کرده بودند به دست آوردیم و توانستیم آن‌ها را به پایگاه داده‌ی ایمیل خود اضافه کنیم. از آن به بعد افرادی که در نتیجه‌ی بازاریابی ایمیلی ما در آن رویداد شرکت کرده بودند مدت کوتاهی بعد از ثبت‌نام، از طرف هر دو شرکت General Assembly و Web Profits ایمیل دریافت می‌کنند. کلید استراتژی‌هایی مانند این، داشتن یک سیستم خودکار برای بازاریابی ایمیلی است که شرکت شما را به مشترکین جدید معرفی کند و مثلا با به اشتراک گذاشتن محتوای باارزش برای شما اعتبار به ارمغان بیاورد.
البته بسیار بسیار مهم است که در صفحه‌ی ثبت‌نام، سیاست محرمانگی سایت قید شود و اطلاع داده شود که داده‌های آن‌ها قرار است در اختیار تمامی شرکت‌های فعال در این تبلیغات قرار گیرد. شما می‌توانید از این نوع استراتژی برای رویدادها استفاده کنید، یا آنکه یک محتوای مشترک ایجاد کنید (مانند یک گزارش ویژه). همچنین می‌توانید از هر نوع تبلیغی که ارزش محتوای سایت شما را افزایش دهد و برای مخاطبان هر دوی شما ارزشمند باشد استفاده کنید.

۷ـ از تکنیک Content Cliffhanger استفاده کنید.

Content Cliffhanger شبیه به Content Upgrade است. اما تفاوت اصلی این دو این است که با استفاده از Content Cliffhanger، مقال‌های را تهیه می‌کنید که «فهرست‌وار» است و عنوان آن چیزی است شبیه به «۲۵ راه برای ...»، اما در مقاله‌ی خود تنها ۱۰ مورد از این راه‌ها را قید می‌کند و سپس خواننده باید آدرس ایمیلش را وارد کند تا بتواند ۱۵ مورد بعدی را بخواند. من شخصا Content Upgrade را به Content Cliffhanger ترجیح می‌دهم. می‌دانید چرا؟
چون وقتی از Content Cliffhanger استفاده می‌کنید، محتوایی که ارایه می‌دهید ناقص است و این بدین معناست که برای به اشتراک‌گذاری زیاد مناسب نیست، بنابراین لینک‌های زیادی به آن ارجاع داده نمی‌شود و ممکن است بعضی از خوانندگان خود را از دست بدهید. اگر می‌خواهید از Content Cliffhanger استفاده کنید، حتما تلاش کنید اطلاعاتی ارایه دهید که بسیار جذاب باشند.

۸ـ از Optimonk استفاده کنید.

Optimonk یک نرم‌افزار پاپ‌آپ مبتنی بر رفتار است که با استفاده از آن می‌توانید بر اساس اقدامات بازدیدکنندگان، پاپ‌آپ را نمایش دهید؛ درست مثل SumoMe.

برای مثال، می‌توانید پاپ‌آپی درست کنید که فقط زمانی ظاهر شود که بازدیدکننده ۲ صفحه از سایت شما را ببیند و در حال خروج باشد یا آنکه در قسمت سبد خرید و زمان خروج از صفحه باشد.

تفاوت اصلی بین Optimonk و SumoMe این است که با استفاده از Optimonk می‌توانید پاپ‌آپ‌هایی با طراحی بهتر و پیام‌های سفارشی‌تر بسازید (البته راه‌اندازی آن هم سخت‌تر از SumoMe است).

در اینجا یک نمونه از پاپ‌آپ Optimonk را مشاهده می‌کنید:

می‌توانید از Optimonk به‌غیراز گرفتن ایمیل بازدیدکنندگان، برای کارهای دیگری هم استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید از Optimonk برای کاهش نرخ ترک سبد خرید استفاده کنید (به مورد شماره ۱۸ مراجعه کنید). 

۹ـ یک حلقه‌ی ویروسی به صفحات opt-in (زمانی که کاربر با رضایت قلبی خود برای دریافت ایمیل ثبت‌نام می‌کند ـ مترجم) اضافه کنید

این یکی از استراتژی‌های موردعلاقه‌ی من است و در نظر داریم سال آینده از آن در Web Profits بیشتر استفاده کنیم. مطابق این استراتژی، بعدازآنکه فردی برای دریافت ایمیل ثبت‌نام می‌کند (opt-in)، با استفاده از تکنیک بیش‌فروشی، محصولی را به او پیشنهاد می‌کنید، که باید در ازای آن، افراد دیگری را معرفی کند که تا سایت ثبت‌نام کنند.

در اینجا مثالی از دوره‌ی Traffic ۱m را مشاهده می‌کنید که توسط Nate Desmond و Noah Kagan برگزار شد:

زمانی که کسی ایمیل خود را ارایه می‌کند تا از دوره‌ی رایگان استفاده کند، به این صفحه هدایت می‌شود:

افرادی که برای دوره‌ی رایگان ثبت‌نام کرده‌اند حالا می‌توانند به انتخاب خودشان، و در صورت به اشتراک‌گذاری مطلب در توییتر، یا ارسال ایمیل در مورد آن، بن رایگانی به ارزش بالغ‌بر ۲.۵۰۰ دلار دریافت کنند. توییت آن‌ها به این شکل است:

و ایمیل هم به این شکل:

و صفحه‌ای که بعد از به اشتراک‌گذاری مطلب در توییتر یا ارسال ایمیل، بن را از آن دریافت می‌کنید به این شکل است:

Traffic ۱m می‌تواند مقدار بسیار زیادی مشترک ایمیل دریافت کند، چراکه ۱۰.۲۰۰ بار در توییتر به اشتراک گذاشته شده است. بهترین نکته در مورد حلقه‌ی ویروسی این است که احتمال دستیابی به ریزش منفی کم است.

شما می‌توانید برای هر نوع کمپین ایمیلی که اجرا می‌کنید (از جمله گزارش رایگان، کوپن تخفیف، محتوای رایگان و ...) از حلقه‌ی ویروسی استفاده کنید. مهم این است محصولی که بیش فروش می‌کنید، تا حد امکان به محصول اصلی که کاربر برای آن ایمیلش را ارایه می‌دهد نزدیک باشد.

۱۰ـ یک کمپین ویروسی قبل از عرضه محصول یا خدمت ترتیب دهید

این کمپین ویروسی هم از همان رویکرد حلقه‌ی ویروسی برای ثبت‌نام ایمیلی (opt-in) پیروی می‌کند، با این تفاوت که از آن برای معرفی یک محصول استفاده می‌کنید و محصول را به‌صورت رایگان ارایه می‌دهید و دسترسی پیشرفته به آن را مشروط به ارجاع کاربران دیگر می‌کنید.

بسیاری از استارت‌آپ‌ها به‌جای آنکه ابتدا محصولشان را معرفی کنند و سپس به فکر روشی برای جذب کاربر باشند، برای شروع کسب‌وکارشان از این استراتژی استفاده می‌کنند. در اینجا کمپینی را مشاهده می‌کنید که باعث شد SpringSled بتواند در کمتر از یک ماه ۱۳۸.۷۹۰ کاربر جذب کند. SpringSled یک صفحه‌ی فرود طراحی کرد که ابزار مدیریت پروژه را پیش‌فروش می‌کرد. 

زمانی که کاربران ثبت‌نام می‌کردند و مشترک می‌شدند، به این صفحه هدایت می‌شدند و می‌توانستند در صورت دعوت از ۵ نفر و ثبت‌نام آن‌ها، نرم‌افزار را رایگان دریافت کنند.

این رویکرد بسیار ساده‌ای است که اگر درست اجرا شود قدرت فوق‌العاده‌ای دارد. کلید این استراتژی، داشتن محصولی است که مردم واقعا خواستار آن باشند و بتواند آن‌ها را مجاب کند تا آن را با دوستان و همکارانشان به اشتراک بگذارند. هر چه پیشنهاد شما بهتر باشد (برای مثال ۱۲ ماه استفاده رایگان)، احتمال ویروسی شدن کمپین بیشتر می‌شود.

به مثال زیر توجه کنید:

این کمپین در کمتر از یک هفته برای برند پوشاک مردانه‌ی Harry’s ۱۰۰.۰۰۰ ایمیل دریافت کرد. Harry’s یک صفحه‌ی ورود طراحی و پوشاک خود را پیش‌فروش کرد. 

کاربران بعد از ثبت‌نام به این صفحه هدایت می‌شدند و در ازای هر فردی که ارجاع می‌دادند محصولی را به‌صورت رایگان دریافت می‌کردند. هر چه تعداد ارجاع‌ها بیشتر می‌شد، تعداد محصولات رایگان هم بیشتر می‌شد.



این هم استراتژی بسیار ساده‌ای است (یک میکروسایت دوصفحه‌ای) که می‌تواند به نتایج چشمگیری منتهی شود.


۱۱ـ صفحه‌ی اصلی خود را به صفحه‌ی opt-in تبدیل کنید

این تاکتیک به نوع کسب‌وکار شما بستگی دارد و در مورد بیشتر کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک یا مبتنی بر خدمات کارآیی ندارد.

این استراتژی به این صورت است که صفحه‌ی خانگی شما اغلب صفحه‌ای است که بیشترین بازدیدکننده را در سایت شما دارد و در اغلب موارد کاربرانی به آن سر می‌زنند که از قبل شما را می‌شناسند (یعنی بازدیدکنندگان تکراری). بنابراین چرا از این صفحه به‌عنوان یک صفحه‌ی opt-in استفاده نمی‌کنید تا کاربران از طریق آن به فهرست ایمیلی شما اضافه شوند؟

در اینجا دو نمونه از صفحات خانگی را مشاهده می‌کنید که صفحات opt-in هم هستند.

این صفحه‌ی خانگی وب‌سایت Backlinko است:

و این صفحه‌ی خانگی وب‌سایت Videofruit است:

این نوع استراتژی برای کسب‌وکارهایی بیشترین کارآیی دارد که بازاریابی محتوایی، یکی از بخش‌های کلیدی استراتژی تبدیل آن‌ها به شمار می‌رود؛ ازجمله وبلاگ‌نویسان، بازاریاب‌های اطلاعات و شخصیت‌های شناخته‌شده و مشهور.

از این تاکتیک با احتیاط استفاده کنید، چراکه قرار نیست نرخ تبدیل محصول اصلی خود را قربانی ایجاد پایگاه داده‌ی ایمیل کنید.

۱۲ـ در سطر زیر عنوان از Leadbox استفاده کنید

هدف این تاکتیک این است که از تک‌تک بخش‌های پست وبلاگ برای دریافت ایمیل استفاده کنید. در اینجا یک opt-in به سطر زیر عنوان که نام نویسنده را نشان می‌دهد اضافه شده است. به مثال زیر توجه کنید:

زمانی که روی لینک مربوطه کلیک می‌کنید، یک  opt-in به شکل زیر باز می‌شود:

ما از LeadPages برای مدیریت فرآیند opt-in استفاده می‌کنیم چراکه سرعت آن‌ها بالا و کاربرد آن‌ها آسان است. مزیت دیگرLeadboxe این است که می‌توانید از تست A/B برای پیام‌رسانی در پاپ‌آپ استفاده کنید تا با گذشت زمان به‌تدریج نرخ تبدیل را هم افزایش دهید.

۱۳ـ فرمول Poster Boy

این یک استراتژی برای ایجاد ترافیک برای سایت بدون صرف پول برای تبلیغات است. مطابق این فرمول، شما برای شرکت دیگری نقش Poster Boy (فردی که از عکس او روی پوستر‌ها استفاده می‌شود) را ایفا می‌کنید و برایشان یک مطالعه‌ی موردی تاثیرگذار می‌نویسید و در آن قید می‌کنید که با مصرف محصولات آن‌ها به چه نتایج مثبتی دست پیدا کرده‌اید. سپس برای آن شرکت ایمیل می‌زنید و آن‌ها را در جریان مطالعه‌ی موردی خود قرار می‌دهید و اگر خوش‌شانس باشید آن‌ها از نوشته‌ی شما برای بازاریابی استفاده می‌کنند.

فرمول Poster Boy توسط برایان هاریس مطرح شد. او یک مطالعه‌ی موردی نوشت و توضیح داد که مقاله‌ی سایت AppSumo تحت عنوان «چگونه ۱۰۰ دلار در ماه درآمد داشته باشید» چگونه به رشد کسب‌وکار آن‌ها کمک کرده است و بدین ترتیب ۴۰۰ opt-in به دست آورد.

برای موفقیت در این استراتژی باید به چند نکته‌ی کلیدی توجه کنید:

  • محصولی پیدا کنید که مخاطبان آن با مخاطبان شما یکسان باشند
  • از محصول استفاده کنید و نتایج فوق‌العاده چشمگیری از آن استخراج کنید
  • یک مطالعه‌ی موردی بنویسید که شرکت مربوطه از آن استقبال کرده و در بازاریابی از آن استفاده کند
  • با شرکت ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را در جریان مطالعه‌ی موردی خود قرار دهید
  • از اپلیکیشن‌های SumoMe List Builder، SumoMe ، Scrollbox و Content Upgrades در مقاله استفاده کنید تا بتوانید ایمیل افرادی را که از صفحه بازدید می‌کنند دریافت کنید.

 

بهترین بخش این استراتژی این است که اگر درست اجرا شود می‌توانید از ترافیک صفر شروع کنید، (به‌غیراز محصول) حتی یک سکه هم خرج نکنید، و تعداد بسیار زیادی مشترک ایمیلی جدید دریافت کنید.

۱۴ـ برای سایت‌های پیشگام در صنعت، در قالب کاربر یادداشت مهمان بنویسید

این استراتژی دیگری برای افزایش ترافیک سایت بدون صرف حتی یک سکه برای تبلیغات است. احتمالا در مورد یادداشت مهمان اطلاعاتی دارید. با استفاده از قابلیت یادداشت مهمان، می‌توانید روی وبلاگ فرد دیگری، مقاله بنویسید. همین!

کلید استفاده از یادداشت مهمان برای ایجاد پایگاه داده‌ی ایمیل این است که وب‌سایت‌هایی را پیدا کنید که مخاطبان زیادی دارند، و مخاطبان آن‌ها شبیه به بازار هدف شما هستند. بدین ترتیب می‌توانید یک پست تأثیرگذار برایشان بنویسید که فراخوان به اقدام هم در محتوای آن و هم در بخش «درباره‌ی نویسنده»، به سبک Content Upgrade باشد.

Neil Patel ، این استراتژی را معرفی کرد و توضیح داد که چگونه یادداشت‌های مهمان در سایت‌هایی مثل Mashable  و Entrepreneur به‌ایجاد ترافیک و ثبت‌نام برای کسب‌وکار خودش کمک کردند.

نتیجه‌گیری

اگر تنها از یکی از این هک‌ها استفاده کنید به‌تدریج شاهد نتایج آن خواهید بود. اما اگر می‌خواهید به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید، توصیه‌ی من این است که تا آنجا که می‌توانید از این فهرست استفاده کنید. کافی است فقط اقدام کنید و نتایج را با چشم خودتان ببینید و سپس برگردید و تجربیات‌تان را به اشتراک بگذارید.