fa-IR
نوآوری بیش از دوهزار شرکت دانش بنیان ارزیابی شد

نوآوری بیش از دوهزار شرکت دانش بنیان ارزیابی شد

دبیر علمی شبکه مدیریت نوآوری ایران با بیان این‌که هر ۲ سال یک‌بار نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان بررسی می‌شود، گفت: تاکنون نوآوری ۲۴۰۰ شرکت دانش بنیان ارزیابی شده است.

مهدی محمدی روز گذشته در مراسم افتتاح شبکه مدیریت نوآوری ایران که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، اظهار کرد: شبکه نوآوری ایران با هدف کارآفرینی و نوآوری فردی(شرکت‌های نوپا)، کارآفرینی و نوآوری سازمانی و کارآفرینی و نوآوری شبکه‌ای با هدف تعاملات بین شرکت‌های نوپا و بالغ راه‌اندازی شده است.

ضرورت شناساندن اکوسیستم نوآوری به بخش خصوصی
محمدی اظهار کرد: در کشور ردپای صنایع بخش خصوصی بسیار ضعیف است که ضروری است اکوسیستم نوآوری به بخش خصوصی شناسانده شود. ایجاد اکوسیستم کارآفرینی و رسوخ فناوری‌های نوین در صنایع از جمله راهکارهای مناسب برای حضور بخش خصوصی در حوزه فناوری است.

او افزود: کشور تا حدودی در ایجاد کارآفرینی نوآور موفق بوده است، به گونه‌ای که تاکنون ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده است و از این میان بیش از ۲۴۷۶ شرکت مورد ارزیابی از  نظر ۱۴ شاخص نوآوری قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه امیدواریم پیوند میان کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و نوآوری بتواند در کشور ایجاد شود، گفت: ما برای تحقق این امر باید بهره‌وری را از طریق بهبود سیستم‌ها و نوآوری ارتقاء دهیم، همچنان که در آینده نزدیک ناچار هستیم به بسیاری از قوانین بین‌المللی بپیوندیم.

محمدی با بیان اینکه ایجاد شبکه مدیریتی نوآوری در ایران از مهم‌ترین اقدامات برای رشد نوآوری در کشور است، افزود: شبکه نوآوری ایران، شبکه‌ای از فعالان و نوآوران ایران به شمار می‌رود که شامل شرکت‌ها، افراد صاحب ایده، مراکز سیاسی و تحقیقاتی است.

به گفته دبیر علمی شبکه مدیریت نوآوری ایران، ما اکنون در حال طراحی یک پلت‌فرم برای شناسایی ظرفیت‌های ایران هستیم که از آن جمله می‌توان به تدوین استاندارد مدیریت نوآوری، برند نوآوری، پیمایش نوآوری و ایجاد زیرساخت‌های اکوسیستم‌ نوآوری اشاره کرد.

محمدی با تاکید بر این‌که با استفاده از این استاندارد می‌توان به گسترش سطح نوآوری در بنگاه‌ها امیدوار بود، بیان کرد: این استاندارد تا چهار ماه آینده به عنوان استاندارد ملی در حوزه نوآوری ثبت می شود.

وی تهیه برند نوآوری از ابتدای سال آینده را از دیگر برنامه‌های این شبکه دانست و گفت: بر این اساس درصدد هستیم تا محصولات نوآورانه را بر اساس شاخص‌هایی چون سطح صنعتی فناوری، میزان جدید بودن، عمر دانشی محصول، پتانسیل بازار و اثرات ملی برند نوآوری اعطا کنیم. قرار است هر دو سال یک بار این پیمایش نوآوری در کشور اجرایی شود.