fa-IR
دومین نشست هم‌اندیشی با کسب‌و‌کارهای نوین برگزار شد (همراه با فیلم کامل)
حمایت یکپارچه و قاطع دولت از تجارت فناوری‌اطلاعات

دومین نشست هم‌اندیشی با کسب‌و‌کارهای نوین برگزار شد (همراه با فیلم کامل)

دومین جلسه نشست هم‌اندیشی دولت و کسب‌وکارهای نوین حوزه فناوری‌اطلاعات، روز سه‌شنبه در دفتر وزیر ارتباطات برگزار شد. در این نشست که با جمعی از وزرای کابینه و معاونان کلیدی حوزه کسب‌وکار اجرا شد، فعالان بخش خصوصی به طرح مشکلات و دغدغه‌های صنفی خود پرداختند.

حاضران

این نشست مانند جلسه پیشین با حضور پرتعداد دولتمردان و فعالان بخش خصوص اجرا شد و با توجه به پرسش‌های مطرح‌شده در جلسه قبلی، وزارت ارشاد، دادگستری و اقتصاد در این نشست حضور پررنگی داشتند.

این نشست به میزبانی وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و با حضور دولتمردان زیر برگزار شد:

  • دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات
  • دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورمحمدی وزیر دادگستری
  • مهندس نصرالله جهانگرد دبیر شورای فناوری‌اطلاعات و ریاست سازمان فناوری‌اطلاعات ایران
  • دکتر میرشجاعیان معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و دبیر هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار
  • دکتر مرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری‌اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال
  • دکتر علی‌اصغر عمیدیان معاون وزیر و رئیس سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی
  • دکتر امیرحسین دوایی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات
  • مهندس رضا باقری‌اصل دبیر کمیسیون دولت الکترونیکی و معاون سازمان فناوری‌اطلاعات ایران
  • خانم مهندس اصولی مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی سازمان فناوری‌اطلاعات ایران
  • حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه
  • ابراهیم متین‌راد، قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی
  • هادی خانی مشاور وزیر دادگستری
  • علی معیری مدیرکل دفتر راهبری سیستم‌های تامین اجتماعی

جمعی از فعالان بخش خصوصی حوزه فناوری‌اطلاعات نیز در این نشست به نمایندگی از صنف کسب‌وکارهای دیجیتالی نیز در این نشست حضور داشتند.

  • حسام آرمندهی کافه بازار
  • حمید محمدی دیجی‌کالا
  • شهاب جوانمردی فناپ
  • عطا خلیقی سیگارودی ارانیکو
  • شهرام شاهکار اسنپ
  • میلاد منشی پور تپ‌سی
  • علیرضا صادقیان نت‌برگ
  • نازنین دانشور تخفیفان
  • مانی قاسمی دیجیاتو
  • فرزام حجازی بیپ‌تیونز
  • محمد رشیدی فرانش
  • مصطفی امیری زرین‌پال
  • مجید حسینی نژاد علی‌بابا
  • آرمین جنت خواه طرفداری
  • محمد عمرآبادی تیوال
  • علیرضا شیرازی بلاگفا
  • اصغر ترکیان سینماتیکت
  • محمد ابوالحسنی دیرین دیرین
  • پرویز زاهد شاپ‌فا
  • تبسم لطیفی مامان پز
  • محمدعلی قلی‌نواز موسسه رسانه شهر (آذربایجان شرقی)
  • دانیال سمیعی بازی نگار نواندیش (گیلان)
  • ساسان حیدرپور مجتمع دیجیتال استان فارس
  • محمدمهدی بهفرراد پیشگامان یاراکیش
  • کامیار محبوبیان مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی کشور

دومین نشست هم‌اندیشی دولت و کسب‌وکارهای نوین حوزه فناوری اطلاعات

نگاه محدوده‌کننده نداریم

در ابتدای این نشست مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری با اشاره به اقدامات در حال اجرا در حوزه جرائم سایبری گفت: دنیای مجازی دنیای بزرگی است که امروز بر فضای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ما غلبه دارد. حاکمیت فناوری هر روز هم در حال پیشروی است. این واقعیت در جامعه ما وجود دارد و جامعه را در ابعاد گوناگون تحت تأثیر خود قرار داده است. با حجم عظیمی از فعالیت‌ها که منافعی برای ما دارد مواجه هستیم اما این منافع کاملاً تعریف‌شده و هماهنگ نیست. از طرفی عوارضی هم در حوزه امنیتی و سلامت دارد که افراد زیادی را نگران کرده است. من با نگاه محدودکننده و تحمیلی این مسائل سلامت و امنیت را تعقیب نمی‌کنم اما واقعیت این است که چقدر از فضای اقتصادی این فناوری استفاده می‌کنیم؟ گردش مالی و ارزش‌افزوده اقتصادی آن چقدر در خدمت جامعه و مورد استفاده ما است؟ در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی افتاده و باید ببینیم در این دنیای بزرگ سهم ما چقدر است؟ در کارکردهای حکمرانی خوب، شفافیت مالی، سلامت اداری، دولت الکترونیک و دولت همراه مطرح است چقدر در این عرصه از صنعت برخورداریم؟

به نظرم در دولت الکترونیک ما عقب‌تر هستیم و جامعه غیردولتی ما در بهره‌برداری از فناوری و این فضا جلوتر از دولت حرکت می‌کند. باید از منظر حقوقی، اداری و حکومت تلاش کنیم. در دولت حامی تقویت این فضا و بهره‌برداری بیشتر، تسهیل و فراهم کردن امکانات، بهبود مقررات و رفع موانع هستیم. البته استفاده‌های مطلوب در همه عرصه‌ها عوارضی هم دارد که به همت همه شما این چالش‌ها برطرف می‌شود. اعتقاد داریم حفظ سلامت این عرصه و رفع مخاطرات امنیتی آن توسط متخصصان، فعالان، بهره‌برداران و سازندگان این عرصه و نه خارج از این گود امکان‌پذیر است. باور ندارم بتوان با ابزار امنیتی، حقوقی و از این قبیل ابزارها عرصه را مدیریت کرد و آسیب‌ها را کاهش داد.

دولت از محصولات استفاده کند

محمد عمروآبادی مدیر تیوال که در زمینه فروش بلیت رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی فعال است، با اشاره به توان مجموعه دولت به‌عنوان یک مشتری بزرگ گفت: بسیاری از چالش‌هایی که ما با آن‌ها روبه‌رو هستیم ممکن است با رونق و چرخه بزرگ‌تر اقتصادی در مجموعه‌هایمان حل شود و مشکلی با پرداخت مالیات یا مسائلی که موظف به انجام آن‌ها هستیم،‌ نداریم. می‌دانیم ده‌ها هزار نفر در حوزه‌های دولتی فعال هستند و به شکل مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر تصمیمات دولت قرار می‌گیرند. محصولاتی که ما ارائه می‌کنیم دارای کارکرد عمومی هستند و در خانواده‌ها و اقشار مختلف جامعه قابل‌استفاده است. شاید یک راهکار بتواند روش‌های تشویقی مانند بن‌هایی باشد که در طول سال در اختیار بدنه دولتی و قشرهای مختلف قرار می‌گیرد. کارکنان دولت، دانشجویان و کسانی که دولت به آن‌ها دسترسی دارد می‌توانند از خدمات ما بهره‌مند شود که با این کار هم بازار ما رشد می‌کند و هم دارای تاثیرات فرهنگی است.

لزوم حمایت از سرمایه‌گذاری فرهنگی

دانیال سمیعی، مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال خاتم‌الانبیا از استان گیلان و مدیر شرکت بازی‌نگار نواندیش با اشاره به دغدغه‌های موجود در میان فعالان حوزه فرهنگ گفت: جنس دغدغه‌های ما متفاوت است زیرا ما بیشتر از اینکه با تولیدکنندگان مشکل داشته باشیم در حوزه مسائل زیرساختی، بیشتر در مباحث حقوقی، کپی‌رایت و چالش‌های حرفه‌ای کسب‌وکار دغدغه داریم. تولیدکنندگان یک سرمایه‌گذاری را در بازه زمانی زیادی انجام می‌دهند به‌خصوص در زمینه بازی‌های رایانه‌ای و این سرمایه‌گذاری شرایطی را ایجاد می‌کند که باید با محصولات خارجی رقابت کنند. مثل این است که تولیدکننده خودروی داخلی در یک شرایط آزاد با تولیدکنندگان بین‌المللی خودرو در بازار ایران رقابت کند که قطعا این کار خیلی دور از ذهن است اما از شرکت‌های تولیدکننده صوت‌وتصویر و بازی این انتظار می‌رود و می‌گویند چرا شما گیمی تولید نمی‌کنید که بچه‌ها با آن بازی کنند؟

مشکلاتی که داریم کپی شدن محتوا،‌ مسائل کپی‌رایت و نبود سیاست‌های شفاف در حوزه تولید محتوا است. به‌طور خلاصه یک مثلثی است که یک راس آن مدل کسب‌وکار است که ما در حوزه  تولید محتوا مدل کسب‌وکار نداریم و باید بخشی از این مدل توسط مسائل حقوقی پشتیبانی شود اما باید این مدل تجارت ایجاد شود و تا زمانی که وجود نداشته باشد نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم. دوم یک سند جامع، گفتمان و ادبیات مشترک بین بخش خصوصی که به‌عنوان تولیدکننده محتوا و دستگاه‌های سیاست‌گذار است و سوم کمبود نیروی کار حرفه‌ای است. این مثلث باعث می‌شود سرمایه‌گذاری ما با خطرات عمده‌ای روبه‌رو شود.

یکی از ویژگی‌هایی که کسب‌وکار ما دارد این است که کار ما شرایط بسیار مساعدی برای صادرات داریم. تولید بازی در ایران ارزان‌قیمت و فروش آن در بازارهای جهانی مخصوصاً بازارهای کشورهای منطقه اسلامی بسیار مقرون به صرفه است. ما هم شرایط تولید را داریم و هم با زیرساخت‌های فرهنگی آن‌ها نزدیک هستیم اما سازوکار حقوقی وجود ندارد و آن‌ها اعتماد نمی‌کنند. اگر بشود این جلسه شروعی باشد بر این که یک کنسرسیوم مشترک تشکیل شود در ایران برای این که بتوانیم با شرکت‌های منطقه برای تولید بازی همکاری داشته باشیم اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.

به تجاری‌سازی کمک کنید

حمید نجفی، مجتمع فرهنگی سهروردی دیجیتال از پارک علم و فناوری زنجان با اشاره به مشکلات انتشار و تجاری‌سازی محتوا گفت: ما مجموعه‌ای هستیم که برای تولید محتوای دیجیتال مشکلی نداریم اما عمده‌ترین مسئله ما در انتشار و تجاری‌سازی محتوا است که باید از آن درآمد داشته باشیم. بسیاری از مقامات و مسئولان درباره تولید محتوا حرف‌های خوبی می‌زنند و بر محتوای دیجیتال تأکید دارند. مجموعه ما در طول یک سال و نیم گذشته برای ۱۲ نفر شغل ایجاد کرده است و ۳۵ نفر هم در پروژه‌‌ها با ما کار می‌‌کنند، سرمایه‌گذاری زیادی شده است اما هیچ حمایتی غیر از حمایت‌های معنوی که وزارت ارشاد و مرکز رسانه‌های دیجیتال و دکتر موسویان داشتند که تشکر می‌کنم ولی عملاً در خیلی از زمینه‌ها اتفاقی نمی‌افتد.

اتکای ما به اپراتورها است که هیچ تمایزی برای آثار فاخر، تولیدات فرهنگی و هنری و ادبی قائل نمی‌شوند و اگر هم وجود دارد فقط در قالب تعارفات و مناسبات اداری است. در عمل به اینکه چه کسی چقدر پول درمی‌آورد اهمیت داده می‌شود و اینکه چقدر شاخصه فرهنگی دارد اهمیتی ندارد. در منابع دولتی در صدا و سیما حمایتی وجود ندارد. گزارش تولیدات فرهنگی بدون اسم نمایش داده می‌شود. تلویزیون ملی به‌جای این که نام محصول را بنویسید از عنوان تولیدکننده محتوای دیجیتال استفاده می‌کند. در نشریات هیچ حمایتی از ما نمی‌شود.

پیشنهاد خرید محصولات فرهنگی از کسب‌وکارها پیشنهاد خوبی بود که از سوی تیوال مطرح شد. در حوزه نشر نیز وزارت ارشاد از ناشران برای دانشجویان حمایت کرد. در بحث حمایت صندوق‌ها، مقررات برای کسب‌وکارهای دیجیتالی جدید کار را بسیار سخت کرده است. مصداقی می‌گویم،‌ الان ما می‌خواهیم وامی را از صندوق بگیریم می‌گویند اظهارنامه مالیاتی سال قبل، ما اظهارنامه مالیاتی سال قبل‌مان صفر است چون داشتیم هزینه می‌کردیم. به ما می‌گویند اعتبار کسب‌وکارهای کوچک سال ۹۵ تمام شده بروید سال ۹۶ بیایید. آقای وزیر اگر بنا دارید تولید محتوا در کشور به نهضت تبدیل شود، دغدغه و انگیزه ما این است که مسیر را طی کنیم حمایت‌ها تشکیل و دسته‌بندی شود و کسب‌وکارهایی که تاثیرگذار هستند مورد حمایت جدی قرار بگیرند.

آرمین جنت‌خواه، واحدهای ساماندهی محتوا در وزارت ارشاد ایجاد کنید

واحد ساماندهی محتوا راه‌اندازی کنید

آرمین جنت‌خواه از پایگاه خبری طرفداری با اشاره به مشکلات کپی رایت گفت: در فضای مجازی دچار انفجار محتوایی هستیم که نه کیفیت دارند و نه کمکی به ارتقای فرهنگی کشور می‌کند. این مسئله وضعیت معیشت خبرنگاران را هم خراب می‌کند. وقتی کپی‌رایت رعایت نمی‌شود دزدی مستقیم شکل می‌گیرد چون نظارتی نیست و سازوکاری ندارد عملا قبح آن ریخته شده حتی رسانه‌های دولتی هم انجام می‌دهند. کیفیت محتوا به مرور پایین می‌آید زیرا کپی نیاز به تخصص ندارد. هم تورم رسانه و هم تورم خبر داریم، محتوا بی‌ارزش و تولیدکننده محتوا حقوقش کم می‌شود، کارهای کلیشه‌ای انجام می‌دهد چون رسانه‌دار برای تولید محتوا نمی‌تواند هزینه کند و درآمد رسانه کم می‌شود. این نقض کپی رایت، ذائقه مخاطب را خراب می‌کند، بدفرهنگی می‌شود.

پیشنهادم این است که واحدهای ساماندهی محتوا را در وزارت ارشاد یا نهادهایی که با قوه قضاییه همکاری می‌کنند سریع‌تر راه‌اندازی کنید. نقض کپی‌رایت در هر حوزه‌ای که باشد مستقیماً به فرهنگ کشور آسیب می‌زند. برای دسته‌های مختلف ساماندهی انجام شود که هر محتوایی با چه کیفیتی، چه ساعتی، از چه نوعی و توسط چه رسانه‌ای تولید می‌شود.

به صدا و سیما نقد دارم، آن‌ها لوگوی ما را از روی تصویر محو می‌کنند اما خیلی راحت لوگوی رسانه‌های خارجی را می‌گذارند و از بالا به پایین در حال نقض کپی‌رایت هستند. مسئله دیگری هم که دارم این است که اکنون وقت پیام‌رسان‌ها است خوب است که پیام‌رسان داخلی داشته باشیم اما تا وقتی اعتماد عمومی را جلب نکنیم با میلیاردها هزینه نمی‌توانیم اقبال عمومی را به سمت آن بیاوریم. در حوزه شبکه‌های اجتماعی خارجی چون حساسیت امنیتی داریم و آن‌ها را فیلتر کردیم فضا را باخته‌ایم. به‌طور مثال عربستان سعودی در توییتر ترندی علیه ایران دارد اما مخاطبان ما که می‌روند جواب می‌دهند در بستری که حتی داعش هم حضور دارد نمی‌توانیم از حق خودمان دفاع کنیم. در نتیجه هیچ‌وقت اقبالی روی پیام‌رسان داخلی برنمی‌گردد تا زمانی که ما دیدگاه‌مان را روی برخورد موردی با تک‌تک افرادی که تولید محتوای غلط انجام می‌دهند کنار بگذاریم. روی تک‌تک افراد بازنگری شود که اگر کسی محتوایی ایجاد می‌کند برخورد قهری لحظه‌ای با او نشود و بتوانیم این اعتماد را برگردانیم بعد از آن می‌توانیم شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کنیم.

فرزام حجازی، تمام افرادی که در حوزه محتوا در کشور فعالیت می‌کنند، دغدغه کپی‌رایت دارند

نقض کپی رایت در 3 دقیقه

فرزام حجازی از بیپ‌تونز با انتقاد از گلایه‌هایی که در مورد شبکه‌های اجتماعی از سوی کسب‌وکارها انجام می‌شود گفت: اولین نقدی به خودمان دارم به‌جای اینکه در مورد حمایت یا بستن تلگرام صحبت کنیم، سعی کنیم روی شکل‌گیری ساختار تجارت و اکوسیستم حرف بزنیم. یک کسب‌وکار در درازمدت شکل می‌گیرد. امروز تلگرام را ببندیم و فردا یک ابزار دیگری می‌آید. نکته دیگر این که ما به‌عنوان ناشر در حوزه دیجیتال، مهم‌ترین مسائلی که با آن طرفیم مسئله حقوقی است. در چهار حوزه می‌خواهم صحبت کنم. اولین نکته خطاب به وزیر ارشاد است، مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد برای فعالیت در حوزه دیجیتال چهار مجوز نشر برخط، تصدی رسانه برخط،‌ تولید گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های کاربرمحور می‌دهد، بعد از این اگر مجوز بگیرید می‌توانید نماد اعتماد بگیرید و بعد به‌صورت حقوقی و قانونی و ذیل قانون تجارت ایران کسب‌وکار کنید.

تمام افرادی که در حوزه محتوا در کشور فعالیت می‌کنند، دغدغه کپی‌رایت دارند، کاری کنید اگر کسی این موارد را رعایت نکرد بدون ارجاع به دادگاه فیلتر شود. این نقض حقوق به حدی زیاد است که نمی‌توان برای آن‌ها به دادگاه مراجعه کرد. اگر تجارتی شکل گرفت و به‌اندازه‌ای بزرگ شد که صرفه داشت به دادگاه مراجعه کند، این کار را انجام دهد. دادگاه دارای یک فرایند طولانی است. اولین‌جایی که موسیقی منتشر می‌شود در داخل کشور ما هستیم اما بین ۳ تا ۵ دقیقه بعد بین ۱۰۰ سایت غیرقانونی منتشر می‌کنند. بحث دوم اینکه مهم‌ترین متولی مالکیت معنوی وزارت ارشاد است. امروز جایگاه وزارت ارشاد در این حوزه معادل سازمان ثبت‌اسناد در حوزه غیرمالکیت فکری و مالکیت‌های مادی است. اگر وزارت ارشاد ثبت سند کند که مالک اثر کیست، باید روال درستی باشد. امروز مالکیت براساس مؤسسات فرهنگی و هنری احراز می‌شود، مجوز گرفته می‌شود و در کنارش فرایندهای غیرقانونی صورت می‌گیرد. یک سری واگذاری‌هایی که هیچ‌گونه استناد حقوقی ندارند به افراد واگذار می‌شوند. من با فردی قرارداد می‌بندم قاعدتا باید با مؤسسه ببندم اما چون این واگذاری‌های غیرقانونی وجود دارد باید با شخص قرارداد ببندیم و با کاری که دلیل آن ساختارهای غلط وزارت کشور است زیر سؤال می‌روم. بحث بعدی قانون مولفان و مصنفان کشور است. سال ۱۳۴۷ قانون را تصویب کردند از آقای انصاری شنیده می‌شود که این قانون قرار است عوض شود. مشورتی صورت بگیرد و امیدواریم بدتر نشود، این قانون همچنان قابل استناد است. بحث تبعیض بین تمام تولیدکنندگان محتوا در کشور مشترک است. من وقتی می‌خواهم ذیل قوانین کشور فعالیت کنم محدودیت‌های بسیاری وجود دارد که خود آقای وزیر هم بهتر می‌دانند. تعجب برانگیز است که سبک‌های موسیقی مجوز نمی‌گیرد این رقابت‌پذیری من را با خارج از کشور پایین می‌آورد. امروز حوزه فرهنگ یک حوزه جهانی است ما ۹۵ تا ۹۹ درصد بازار موسیقی دیجیتال کشور را داریم و باید بعد از این در حوزه بین‌الملل فعالیت کنیم. این دغدغه جدی است وقتی شما محدودیت و تبعیض دارید چطور فضای رقابت‌پذیر را تبلیغ می‌کنید. وقتی محتوایی در کلاس جهانی تولید شود که با قوانین کشور تناقض داشته باشد باید پاسخگو باشم. من می‌خواهم از فضای ملی به فضای بین‌المللی بروم و چه کار باید بکنم؟

علیرضا شیرازی، بزرگترین گام این است که دولت همان باری که بر دوش بخش خصوصی گذاشته است را بردارد

دولت فشار خود را کم کند

علیرضا شیرازی از بلاگفا با پیشنهاد روش‌های حمایتی از سوی دولت گفت: بزرگ‌ترین گام این است که دولت همان باری که بر دوش بخش خصوصی گذاشته بردارد. کاغذبازی، مجوز بازی، قوانین محدودکننده، پیچیدگی‌های مالیاتی و بیمه‌ای،‌ مبهم بودن نهادهایی که در این زمینه مرجع و پیگیر هستند. تبعیضی که گاهی وجود دارد و تصویب قوانین و بدفهمی از فضای کسب‌وکار از مشکلات مهم ما هستند. به‌طور مثال،‌ شما فقط مجوزهایی را که یک سایت معمولی در کشور می‌خواهد فعالیت کند در نظر بگیرید. باید از ساماندهی مجوز بگیرد. خودش چند مجوز ارشاد دارد. بعد از مجوزهای وزارت ارشاد، به دنبال نماد اعتماد باشد و اگر نیاز بود مجوزهای مالی و درگاه پرداخت هم بگیرد تا ببینیم این فرد کیست. این فرد باید اطلاعات را برای مراکز مختلف بفرستد برای مجوزی که در مرحله اول اختیاری است اما بعد اجباری می‌شود. دولت نمی‌تواند همه چیز را تغییر دهد اما می‌تواند تغییری مثبت ایجاد کند و فشار را کاهش دهد. تقریباً همه شرکت‌های فناوری‌اطلاعات درگیر مالیات هستند. ما مفاهیمی داریم مانند دامنه، لایسنس، اجاره سرور و سرویس‌های آنلاین که در خارج از کشور هستند اما این را نمی‌توانید برای اداره مالیات و ممیز مالیات مشخص کنید. چون برگه‌ای ندارید مانند گمرک بگویید این را وارد کرده‌ام و از طرف دیگر تحریم هستیم و سیستم بانکی خدماتی ارائه نمی‌کند. باید تقاضای سند دستی اعلام کنیم و این سند را هم اداره مالیات قبول نمی‌کند. من که در یک شرکت هستم باید برای تمام خدماتی که از خارج از ایران تهیه می‌کنم یا می‌فروشم مانند یک دامنه .com کل مبلغ یعنی حدود ۲۵ درصد از پول را به اداره مالیات پرداخت کنم که این اتفاق می‌افتد و باید این رقم را روی سرویس‌هایم اضافه بگیرم درحالی‌که سود من ۵ تا ۱۰ درصد است. از طرفی شرکت من سروری در خارج از کشور دارد باید مالیات آن را هم پرداخت کنیم و تمام آورده مشتری از این طرف می‌رود. کسی به ما وام کم‌بهره ندهد اما بتوانیم این ۲۵ درصد از فروش‌مان را حفظ کنیم. مورد دیگر درباره بیمه است که بیمه قراردادها در کشور به ما کمک نکرده است و قراردادها نیز کوچک هستند درحالی‌که کاغذبازی زیادی به فعالان تحمیل می‌کند. معمولاً این شرکت‌ها زیر ۵ نفر دارند اولین مشکل آن‌ها برای کار شفاف مالیات و بیمه است. چرا این مسئله را درست نمی‌کنیم؟

مورد دیگر درباره بیمه دورکاری است. برای این می‌خواهیم بیمه رد کنیم بازرس بیمه می‌گوید فرد در محل نیست و دورکاری را قبول نمی‌کند. نمونه دیگر این که با ممیز مالیات حرف زدیم که اجاره سرور ۱۰ ساله نیست، برای ممیز راحت نمی‌شود این مسائل را توضیح داد. اگر این مسائل حل شود بدون نیاز به اعتبار به بخش خصوصی کمک بسیاری می‌کند.

حسام آرمندهی، محدودیت برای کسب‌وکارهای داخلی است

محدودیت برای داخلی‌ها است

حسام آرمندهی از کافه‌بازار و دیوار، با طرح چالش‌های حقوقی برای کسب‌وکارهای مدل پلتفرم گفت: وقت زیادی صرف دادگاه‌ها و دادسراها می‌کنیم. ما خدمات میزبانی ارائه می‌کنیم و بازپرس و قاضی اطلاعی از قوانین جرائم رایانه‌ای ندارند همواره باید به‌عنوان مطلع یا متهم در دادسراها باشیم. اما قوانینی برای حمایت از شهود و مطلعان وجود داشته باشد که میزان حضور مدیران این شرکت‌ها را در دادگاه‌ها کم کند و حضور یک وکیل به‌عنوان پاسخگو در دادسراها ممکن شود. این می‌تواند به تسهیل کسب‌وکار کمک کند. موضوع دوم به وزارت ارشاد برمی‌گردد. برای هر قانونی که تصویب می‌شود حداقل محدودیتی که برای کسب‌وکار داخلی ایجاد می‌کند از کسب‌وکار خارجی بیشتر نشود. مباحث گمرک، مالیات و هزینه‌های مجوزها، تبعیضی منفی علیه کسب‌وکارهای داخلی است اما کسب‌وکار خارجی بدون مجوز آن کارها را انجام می‌دهد. این برای ما هزینه است و می‌توان برای بازی‌های خارجی و مسائل مانند آن گمرک دریافت شود و به دولت کمک کند. اگر اینجا کسی هست که بخواهد از دولت کمک بخواهد اشتباه کند. بخش خصوصی است که باید به دولت کمک کند. ما نمی‌خواهیم حمایت مالی شود اما مثل معاونت علمی که کمک‌های خوبی کرده در بحث‌های گمرکی و مالیاتی هزینه‌های جدیدی به شرکت‌ها تحمیل نشود، حداقل تا زمانی که شرکت‌های مشابه خارجی فعالیت می‌کنند.

متولیان متعدد تفسیرهای متفاوت

محمد ابوالحسنی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان نسل اندیشه سبز با اشاره به لزوم شفافیت قوانین گفت: ماهی‌ها زیر آب میلیاردها تخم می‌گذارند اما زمانی که از تخمگذاری حرف زده می‌شود همه به مرغ فکر می‌کنند که سروصدایش زیاد است. در کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌اطلاعات هم نام شرکت‌های بزرگ آورده می‌شود اما ما به نمایندگی همه هستیم و مشکلات‌ یکی است. یکی از مشکلات ما خلاء قوانین است. ما از کارهای به ظاهر ساده پول درمی‌آوریم، کار ما سوله و امکانات زیاد ندارد کارهای ما نوین است، قوانین نوین نیاز داریم و جلوتر از قوانین هستیم. سازمان‌های مختلف با هدف ساماندهی فعالیت‌های ما در حال وضع و تغییر قوانین هستند اما جزیره‌ای کار می‌کنند. هر کدام از منظر خودشان قوانین را تدوین می‌کنند که بعضا در جاهایی تداخل دارد.

می‌خواهیم ستادی باشد که نمایندگان سازمان‌ها در آن باشند و قوانینی که وجود دارند راحت‌تر اجرا شوند. شفاف بدانیم قوانینی که باید رعایت کنیم چه چیزهایی است. درباره کپی‌رایت باید گفت محصولاتی که برچسب باب‌اسفنجی دارند سالانه در دنیا ۸ میلیارد دلار می‌فروشد این پول برابر با سرمایه‌ای که می‌توانست کشور یونان را از ورشکستگی نجات دهد. کپی‌رایت یا وجود ندارد یا رعایت نمی‌شود. دوستی که شرکتی عروسکش را کپی کردند و به او گفتند که شما ممنون باش که مردم به‌جای باب اسفنجی عروسک ایرانی می‌خرند درحالی‌که این عروسک‌ها را از چین وارد کرده بودند او هم نتوانست پیگیری کند. درباره بحث بیمه کاری کنید که مردم بتوانند راحت و سریع محاسبه کنند. یا مبنای آن ۸ درصد یا ۱۷ درصد است ولی دو ماه طول می‌کشد که حساب کنند و بعد باید چند بار رفت‌وآمد داشته باشید. اگر لازم است تعداد افراد را زیاد کنید که کار سریع‌تر انجام شود یا آن را مکانیزه کنید. ما در کسب‌وکارمان با دولت شریک هستیم، به او مالیات می‌دهیم اما دولت دائما ما را اذیت می‌کند، جریمه می‌شویم، سر مالیات و بیمه جریمه می‌شویم. با شریک خودتان مهربان‌تر باشید.

صداوسیما در خدمت خارجی‌ها

بهفرراد مدیر استودیو یاراکیش با اشاره تحولات سریع حوزه بازی‌سازی گفت: بازی نسبت به تجارت‌های دیگر در حوزه فناوری‌اطلاعات تهدیدهای بیشتری دارد. ذائقه مخاطب  دائم در حال تغییر است. واقعیت این است که اگر بخواهیم بچه‌هایمان از محصول ایرانی استفاده کنند بازی اولویت آخر است. در فنلاند بازی را با تولید محصولاتی مثل نوکیا جایگزین کردند که با نفت ما برابری می‌کند. از افرادی که در این حوزه هستند کسی دنبال پول نقد نیست،اما زیرساخت، تبلیغات و جلوگیری از ورشکست شدن مورد تقاضا است. استودیوهای زیادی در این حوزه ورشکست شده‌اند و بعضی که فعال هستند در کاری دیگر پول درمی‌آوردند و از درآمد آن در حوزه گیم فعالیت می‌کنند. مسائلی مثل بیمه و مالیات که در مورد آن‌ها صحبت شده است دست و پای ما را می‌بندد. پولی که در تولید از بین می‌رود اگر در بانک بگذارید نه ریسک دارد و نه مالیات می‌دهیم. عملاً تولیدکننده در نقطه ناامنی ایستاده است. رسانه‌های ما مثل صداوسیما در خدمت تولید ملی نیستند. شعار داده می‌شود اما ساعت‌ها در تلویزیون می‌توانیم اسم بازی‌های خارجی را ببریم ولی اگر اسم بازی‌ساز ایرانی برده شود یک میلیون تومان تعرفه آگهی دارد. کافه بازار اگر شکل نمی‌گرفت صنعت گیم ایران وجود خارجی نداشت چون پلتفرمی مثل کافه بازار را در اختیار مخاطب قرار دهد.

فرآیندها اطلاع‌رسانی شود

پرویز زاهد از شاپفا با اشاره به مشکلات مالیاتی کسب‌وکارهای خرد گفت: ما معمولاً با کسب‌وکارهای کوچک سروکار داریم و به آن‌ها نرم‌افزار می‌دهیم. اکثراً نمی‌دانند مالیات چیست و غالبا در خانه کار می‌کنند. کسی است که ۵ کارمند دارد و تابه‌حال مالیات نداده است اما حالا می‌خواهد مالیات بدهد و نمی‌داند چطور این کار را انجام دهد. این افراد نیاز به مشورت دارند. اکثر فروشگاه‌ها هیچ مکان رسمی ندارند و تنها چیزی که دارند نماد الکترونیک است آیا این نماد می‌تواند امکان بدهد برای گرفتن کد کارگاه بیمه که با آن خود و همکارانشان را بیمه کنند؟

شفافیت مالیاتی شبکه شرکای تجاری

نازنین دانشور از تخفیفان با اشاره به تنوع مخاطبان سرویس‌ها گفت: در بحث مالیات، سایت تخفیفان دودسته مشتری دارد. مشتریان نهایی که مصرف‌کننده هستند و مراکز ارائه خدمات در سطح کشور که ما امروز با حدود ۲۰ هزار مرکز طرف قرارداد هستیم. مشکلی که با مالیات داریم اکثر این مراکز با اینکه مجوزهای لازم را دارند اما مالیات پرداخت نکرده‌اند اما از اصناف خودشان مجوزهای لازم را دارند. در مسئله ارزش‌افزوده ما مشورت کردیم که به ما گفتند در قالب امتناع بزنید. این شبکه شرکای تجاری برای ما بسیار مهم است و اگر ما آن‌ها را به‌عنوان امتناع بزنیم سری بعد در تمدید قرارداد با ما همکاری نخواهند کرد بنابراین هنوز مشکلی است که به دکتر ستاری هم گفتیم و مکاتباتی شده که پیشنهاد کردند مراکز مشخصی در اداره‌های مالیاتی به ما معرفی شوند تا مراکزی که طرف قرارداد ما هستند را نام نبریم یا نوعی برخورد شود که شفافیت لازم را داشته باشیم و مشتریان ما هم دچار مشکل نشوند.

کار فرهنگی ظرافت دارد

کامیار محمودیان مدیر موسسه مهرآفرین در صحبت با دکتر صالحی امیری گفت: ما شاید همه دانش‌بنیان باشیم اما دیده شدن شرکتی که در زمینه فرهنگ کار می‌کند متفاوت‌تر است. انتظار داریم به لطافت فرهنگ دیده شویم نه به ضخامت یا سختی صنعت. احساس می‌کنم که یک سری الگوهای کلی داریم که در آن شرکت‌های فرهنگی دچار مشکل می‌شوند. امیدوارم برای حوزه فرهنگ فضای مستقلی مانند واحد فرهنگ‌بنیان داشته باشیم. اگر بتوانیم با همین تسهیلاتی که داریم سازوکاری تعریف کنیم که اتفاقی در این حوزه بیفتد، بهتر است این مسئله در حوزه فرهنگ بیفتد و مانند آنچه آقای بهفر گفت بازی‌سازی آخر نباشد چون فرهنگ در یک نکاتی اول است و تأثیر بیشتری بر کودکان ما دارد.

مصطفی امیری، فیلتر یعنی اعدام کسب‌وکار

فیلتر یعنی اعدام کسب‌وکار

مصطفی امیری از زرین‌پال با اشاره به مشکلاتی که ابتدای سال جاری پیدا کرد، گفت: یک‌شبه وب‌سایت زرین‌پال فیلتر شد، به خاطر این که سه وب‌سایت که توسط کمیته نظارت بررسی شدند و حتی کمتر از ۱۰ تراکنش داشتند. در اردیبهشت‌ماه فیلتر شدیم و رقیب ما مجموعه پی دات‌آی‌آر نیز اکنون فیلتر است. بزرگ‌ترین ضربه‌ای که کسب‌وکارهایی از جنس ما را نابود می‌کند این است که شما حکم اعدام ما را می‌دهید و بعد باید خود را از اعدامی که صورت پذیرفته نجات دهیم، این روند درستی نیست. روزی نیست که حساب‌های بانکی ما به واسطه یک تراکنش هزار تومانی بسته نشود. یک قاضی در یک شهر دورافتاده‌ای به مناسبت این که کسی آشنایی در آنجا دارد کل حساب مجموعه‌ را مسدود و خطرات متفاوتی برای مجموعه ما ایجاد می‌کنند. تا زمانی که مدیرعامل مجموعه در آن شهر حضور پیدا نکند هم حاضر به همکاری نیستند. با این که قوانین شفافی وجود دارد اما این نیابت را قبول نمی‌کنند. فقط برای سازمان‌های دولتی قبول می‌کنند که یک وکیل یا نماینده معرفی کند. در حوزه مالیات هم تجربه داریم و طی شش سال فعالیت دو بار مجبور شدیم شرکت را منحل کنیم. به واسطه اینکه اداره مالیات ضرر و زیان را قبول نمی‌کند. در کسب‌وکارهایی مثل ما، ماهیت درآمد متفاوت است و با توجه به حاشیه سودی پایینی که وجود دارد با نحوه محاسبه مالیات زیان‌آور خواهد بود.

امروز ما در رقابتی قرار داریم که در آن بانک‌ها نه‌تنها کارمزد نمی‌گیرند بلکه کارمزدهایی را به مشتریان ارائه می‌دهند، مجموعه‌ زرین‌پال در سال‌های اولیه به دلیل کارمزدهایی که می‌گرفت زیانده بود. اما بازرس مالیات زیان را قبول نمی‌کند و نمی‌پذیرد که حاشیه سود ما یک درصد باشد، اعتقاد دارند که این حجم مبادلات سود بالایی دارد نمی‌پذیرد بابت این حجم، یک درصد سود داشته باشیم و ما را به حاشیه‌ای می‌برند که مجبوریم دفاتر را دست‌کاری کنیم تا مالیات منطقی را پرداخت کنیم.

عطا خلیقی، دید حکومت نسبت به اینترنت، یک دید امنیتی و سیاسی است

در سه دولت فیلتر شدیم

عطا خلیقی از موسسان پرشین‌بلاگ، ارانیکو و چند کسب‌وکار نوین حوزه فناوری‌اطلاعات با اشاره به فعالیت‌هایی خود از سال ۸۱  گفت: من با سه‌ دولت سر و کار داشتم که هر سه دولت ما را فیلتر کردند. دولت اصلاحات یک روز ما را فیلتر کرد و بعد عذرخواهی کرد که فکر کنم آخرین عذرخواهی دولت بابت فیلتر اشتباه یک سرویس بوده است. در دولت دوم ما توسط حکم قاضی فیلتر شدیم که تصمیم بیرون دولت بود و در دولت فعلی هم به دلیل شکایت بانک مرکزی ارانیکو را فیلتر کردند. موضوع این است که فیلتر شدن سایت‌ها توسط نامه‌ یک مشاور، نامه یک کارشناس در دولت یا به‌صورت کاملا سلیقه‌ای توسط قوه قضاییه می‌تواند انجام می‌شود. باید با یک قاضی صحبت کنم یا مستندات بدهم که ممکن است با حوزه‌ دیجیتال هم آشنا نباشد. به‌راحتی دستور فیلترینگ می‌دهند، در واقع یک کسب‌وکار فیلتر می‌شود. در حوزه‌ دیجیتال حتی ثانیه‌ها هم مهم هستند، سایت‌هایی که در حوزه‌ محتوایی فعالیت می‌کنند، نمی‌دانند فردا چه اتفاقی برای آن‌ها خواهد افتاد. در کمیته‌ تعیین مصادیق یک سری قوانین و عناوین خیلی کلی گذاشته‌ایم که هر کس با هر سلیقه‌ای می‌تواند هر نوع برداشتی از آن‌ها داشته باشد و یک سایت را فیلتر کند. مهندس جهانگرد به شوخی می‌گوید دکان خود را بزرگ‌تر کنید، این یک واقعیت است که در این کسب‌وکارها ده‌ها هزار نفر مشغول کار هستند.

متأسفانه بر اساس نگاهی که از قدیم با ورود سایت‌های خبری ایجاد شد هنوز دید حکومت نسبت به اینترنت، یک دید امنیتی و سیاسی است و به یک دید کسب‌وکاری تبدیل نشده است. این افراد در این فضا کسب‌وکار می‌کنند موضوع خبر رسانی و کار سیاسی و امنیتی نیست. اینکه یک سایتی را به‌راحتی فیلتر کنند و بعد در راهروهای دادگاه دنبال رضایت قاضی یا کمیته‌ فیلترینگ باشیم یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که باعث نابودی این کسب‌وکارها خواهد شد.

شهرام شاهکار، کسب‌وکارهای نوپا متولی مشخصی ندارند

نیاز به قوانین نوین

شهرام شاهکار از شرکت اسنپ با اشاره به طرح چالش‌ها در جلسه پیشین گفت: یک ریشه‌ مشترکی بین همه مشکلاتی که در جلسه‌ امروز مطرح شد می‌توان پیدا کرد و آن تفاوت ماهیتی است که کسب‌وکارهای نوین، دانش‌بنیان و اینترنتی با همکاران خود در کسب‌وکارهای سنتی دارند. مصادیق را نیز در همه ابعاد از جمله حقوقی، مالیاتی، بیمه‌ و غیره شنیدیم و طبیعی است که نگاهی که به این حوزه وجود داشته معطوف به کسب‌وکارهای سنتی‌ بوده است که سال‌ها حضور پررنگی در اقتصاد مملکت داشته‌اند. اما این طبیعی نیست که همان قوانین را با کسب‌وکارهای نوین منطبق کنیم. کسب‌وکارهای نوین ماهیت متفاوتی دارند، بنابراین مستلزم قوانین نوین و متفاوتی متناسب با فعالیت خود هستند.

نکته‌ دوم که باز هم فکر می‌کنم مشترک است، نداشتن متولی مشخص برای کسب‌وکارهای نوین است. این کسب‌وکارها تنها هستند و اتحادیه‌ای که آن‌ها را رسماً می‌شناسد و به نمایندگی از همه‌ آن‌ها چانه‌زنی می‌کند، مباحث آن‌ها رو مطرح می‌کند، به نتیجه می‌رساند، وجود ندارد. عدم هماهنگی وجود دارد، در صورتی که دغدغه‌ها مشترک است. شاهد این هستیم که برخی از دستگاه‌ها بر اساس رویکرد و ماهیت کاری خود، نگاه مناسب‌تر به این کسب‌وکارها دارند، اما الزاماً این در سایر دستگاه‌ها حاکم نیست. شاید یک راه‌حل در شرایط فعلی، تصویب و تاسیس یک اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی با رسته‌های تخصصی مربوط به خود است که برای هماهنگی بین تمام دستگاه‌های ذی‌ربط متولی این کسب‌وکارها در ابعاد مختلف ایجاد شود.

تبسم لطیفی، کسب‌وکارهای مبتنی بر پلتفرم با چالش‌های زیادی مواجه هستند

چالش کسب‌وکار پلتفرم‌ها

تبسم لطیفی از مامان‌پز با اشاره به مخاطبان این سرویس گفت: مامان پز، یک فرم توزیع غذای خانگی است که خانم‌های خانه‌دار در آن فعالیت می‌کنند. من نکته‌ای که می‌خواستم بگویم در ارتباط با تجارت‌های مبتنی بر پلتفرم است. یعنی تجارت‌هایی شبیه ما که بین دو گروه خریدار و فروشنده واسطه هستند. برای این تجارت‌ها یکی از مشکلات بیمه‌ و دیگری مالیات است. در واقع سازمان تامین‌اجتماعی از ما توقع دارد کسی که ما از او غذا خریداری می‌کنیم یا ارتباط او با مشتری را ایجاد می‌کنیم مانند یک کارمند بیمه کنیم یا به‌صورت پیمانکار درصدهای ۱۶٪ و ۸٪ که دوستان اشاره کردند را بپردازیم. درحالی‌که حاشیه سود ما کمتر از این ارقام است ضمن اینکه ممکن است آن شخص فقط یک روز یا برای چند سال از این پلتفرم استفاده کند. متأسفانه ممیز‌‌های بیمه این موضوع را نمی‌پذیرند، غیر از این در حوزه‌ مالیات هم مسئله است و کلی از فاکتورهای ما فاکتورهای خرید از اشخاص حقیقی است که نمی‌توانند یک فاکتور رسمی ارائه کنند. از طرف دیگر ممکن است سازمان دارایی درصد زیادی از هزینه‌های ما را رد کند چون ضرر و زیان این کار را نمی‌شناسد. این دو مسئله در این پلتفرم مشکلات زیادی ایجاد می‌کند و راه‌حل این است که تجارت‌های پلتفرم به رسمیت شناخته شوند که این‌ها خدمات میزبانی ارائه می‌دهند.

دکتر واعضی، سیاست دولت بی‌تردید حمایتی است و تفسیر غیر از این وجود ندارد

هوای سنتی‌ها را داشته باشید

دکتر واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات با اشاره به سرعت تغییرات در فضای فناوری‌اطلاعات گفت: کسب‌وکار دانش‌محور کسب کاری نو است درحالی‌که مخاطبین آن در قوه قضاییه یا در وزارتخانه‌های دیگر، تعلیمات و نوع کارشان در ارتباط با کسب‌وکارهای سنتی بوده ‌است. پیشرفت کار شما در چند سال گذشته، به اندازه‌ای سریع بود که همه فرصت آموزش و تطبیق خود با شما و شرایط جدید را نداشتند لذا اصلاح برخی از قوانین طبیعی است. ما در مقررات جدید، آیین‌نامه‌های جدید، سیاست‌گذاری‌های جدید تردید نداریم ولی نمی‌توانیم این مصوبات را به‌صورت جزیی به دولت ارائه کنیم. هدف این است که بتوانیم با کمک این هم‌اندیشی‌ها و جلسات یک مصوبه کلی به دولت ارائه کنیم. سیاست دولت بی‌تردید حمایتی است و تفسیر غیر از این وجود ندارد. شخص آقای رئیس‌جمهور و وزرا همه بدون اختلاف‌نظر حامی کسب‌وکارهای نوین هستند. با این ملاحظه که حمایت ما نباید موجب خدشه‌دار شدن کسب‌وکارهای سنتی شود. هدف همه برقراری رابطه بین این دو است. پدران ما برای مدتی طولانی کسب‌وکاری داشتند و اکنون فرزندان ما وارد این کسب‌وکارها شده‌اند، این همیشه در تاریخ کسب‌وکار بوده است.

واعظی در ادامه با اشاره به ریشه‌های فرهنگی در برخورد با حوزه‌های جدید گفت: از جناب پور محمدی نکته جالبی را شنیدم، درشکه‌چی‌ها علیه تاکسیران‌هایی که امروز علیه کسب‌وکارهای جدید حمل‌ونقل تظاهرات می‌کنند، زمانی تظاهرات می‌کردند. تاکسی‌های جدید کسب‌وکار درشکه‌چی‌ها را به هم زده بودند. این اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است و بنای ما بر این است که یک راه‌حل مقبول پیدا کنیم. ما در دولت و وزارت ارتباطات صندوق‌هایی داریم و می‌توانیم به کسب‌وکار کارها کمک مالی کنیم، در بخش‌های غیرمالی هم حمایت‌های دیگری انجام می‌شود. در جلسه قبل و جلسات خصوصی که با عزیزان داشتم، خواهش کردم که بهتر‌است خود شما جمعی را درست کنید و در آن مشکلات خود را بررسی کنید، از حقوقدان‌ها به‌عنوان مشاور استفاده و برای حل مشکلات پیشنهادهایی مطرح کنید. ما پیشنهاد‌های شما را با دوستانمان در کمیته‌ها و کمیسیون‌های مختلف دولت مطرح و از آن‌ها استفاده می‌کنیم. ولی این پیشنهادها باید جامعیت داشته باشد و بر اساس یک محور تنظیم شود.

دکتر صالحی امیری، سیستم باید خودش را با تحولات جدید به روز کند

سازوکار داریم اما قدیمی

دکتر صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره قوانین موجود در حوزه فرهنگ گفت: من تصور می‌کنم، اگر مقداری نگاه فرصت محور و تحقیق محور داشته باشیم، خیلی شرایط نسبت به سال گذشته تغییر کرده و باید بپذیریم که ما قدم‌های جدیدتری را در شفاف‌سازی موضوع کاربر داشته‌ایم. سیستم باید خودش را با تحولات جدید به‌روز کند. بخشی از بحث‌ها در زمینه بازی و انیمیشن مطرح شدند که بنیاد بازی‌های رایانه‌ای نهاد رسمی و متولی آن است. این مرکز که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، قانون‌، چارچوب و منطق خودش را دارد اما اگر اشکالاتی وجود دارد، باید رفع شود. ما یک صندوق هنر هم داریم که بحث بیمه هنرمندان را دنبال می‌کند و اکنون حدود ۳۰ هزار نفر از اصحاب فرهنگی و هنری را با تعریف روشن حقوقی تحت پوشش داریم. ارتباط مشخصی با تامین اجتماعی داریم همچنین در حوزه‌ مالیات نیز برای اصحاب فرهنگ، نظام مالیاتی تعریف شده داریم. در پی جلساتی که با سازمان مالیاتی داشتیم، به یک جمع‌بندی رسیده‌ایم و تا قبل از پایان سال، تفاهم‌نامه‌ای را با آن‌ها امضا خواهیم کرد. برای بحث معافیت‌های مالیاتی، فعالیت‌های فرهنگی و قضایی در برنامه ششم هم یک ماده مشخص تعیین کرده‌ایم. خوشبختانه دغدغه جدی وجود ندارد و مسائلی که مطرح شد، قابل رفع هستند. کار ما حل و فصل این مشکلات است. بعضی از افراد گلایه کردند که هیچ سازوکاری وجود ندارد، که صحیح نیست. سازوکار داریم اما در برخی از موارد قدیمی شده‌اند و باید با توجه به تغییرات محیط، به‌روز شوند.

دومین نشست هم‌اندیشی دولت و کسب‌وکارهای نوین حوزه فناوری اطلاعات

قانون حقوق مولف اصلاح شد

در ادامه این نشست پورمحمدی با اشاره به درخواست‌هایی که کسب‌وکارها مطرح کردند گفت: چالش‌های مختلفی از جمله کپی‌رایت، حمایت از تولیدات فرهنگی، خلا قوانین و قوانین جزیره‌ای مطرح شدند. یکی از کسب‌وکارها هم به بحث حذف قانون حقوق مولفین سال ۴۷ انتقاد کرد، این قانون حذف نشده است بلکه با تلاش دولت و دو سال فعالیت در ارشاد، اصلاحاتی روی آن انجام داده‌ایم. این لایحه جامع اکنون تهیه شده است و مباحث فرهنگی، ادبی و هنری فضای مجازی را در خود جای داده است و توصیه می‌کنم آن را مطالعه کنید و اگر انتقادی دارید، مطرح کنید. ضمناً دولت یک شورای هماهنگی، برای بحث مالکیت فکری از سالیان پیش تشکیل داده است که از همه دستگاه‌ها عضوی در آن حضور دارد و مباحث حقوقی را در آن دنبال می‌کنیم و شما به‌عنوان بخش خصوصی نیز می‌توانید یک یا دو نماینده در آن تعیین کنید.

همچنین در خصوص بحث مطرح‌شده در زمینه اتحادیه و تشکل، دستورالعمل و ضوابط تشکیل اتحادیه نوشته شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد و با این قانون شما هویت صنفی رسمی و تعریف شده خواهید داشت.

وزیر دادگستری در ادامه گفت: مبحث فیلتر و فیلترینگ و ضرورت حضور شخص مدیرعامل یا مدیر مجموعه در دادگاه از مشکلاتی هستند که پیش از مطرح‌شده‌اند و ما در حال بررسی آن‌ها هستیم. قرار است آیین‌نامه آن را مجددا تدوین کنیم. خود ما هم این دغدغه را داریم که اگر تخلفی به خصوص در حوزه کسب‌وکارهایی که میزبانی انجام می‌دهند، رخ داد باید چه کنیم. در حال حاضر جواب مشخص و روشنی برای این موضوع تعیین نشده است. معتقدیم فیلتر کردن یک کسب‌وکار مساوی با مرگ آن است. در صورت بروز تخلف، سایر کسب‌وکارها در ابتدا تذکر دریافت می‌کنند و در صورت نیاز توقیف می‌شوند اما بااین‌حال هویت فیزیکی آن کسب‌وکار همچنان باقی می‌ماند. اما در خصوص کسب‌وکارهای دیجیتالی، فیلتر باعث محو آن کسب‌وکار از فضای مجازی می‌شود که یک خسارت اساسی را به همراه خواهد داشت. این یک مسئله روشن است که فیلتر سایت‌ها فرآیند صحیحی نیست و باید راهکار دیگری برای آن تعیین کنیم و مجازات را به شکل متفاوت و مرحله‌ای انجام بدهیم و اگر در پایان حکم به مجازات و تعطیلی یک کسب‌وکار داده شد، آنگاه به فکر فیلتر کردن کسب‌وکار باشیم.

در خصوص تصمیمات سریعی که برای تعطیلی کسب‌وکارها گرفته می‌شود و قاضی با شکایت یک فرد یا سازمان سریع دستور به تعطیلی آن سرویس می‌دهد، روند درستی نداریم و ما به دنبال رفع آن هستیم. بخشی از این مشکلات مربوط به قوانین و تفسیرهایی است که از آن برداشت می‌شود، ابهام در قوانین هم عامل دیگری است که منجربه این مشکلات شده است.

فیلتر فرآیند پیچیده‌ای دارد

یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست با انتقاد به عدم فیلتر کردن سریع سایت‌های غیر مجاز گفت: سایت‌های بسیاری وجود دارد که به‌صورت غیرمجاز اقدام به انتشار فیلم، موسیقی یا سایر محتواهای دیجیتالی می‌کنند اما راهکار سریعی مشابه آنچه در دولت شاهد هستیم، وجود ندارد که بتوانیم جلوی فعالیت آن‌ها را بگیریم و درخواست فیلتر کنیم.

پورمحمدی در پاسخ به این سوال گفت: اثبات کپی غیرمجاز محتوا، یک امر قضایی است. شخصی باید اثبات کند که اصل آن است و این کپی است که فرآیند پیچیده‌ای دارد. طرحی مطرح‌شده بود که به سایت‌های مجاز مجوز بدهیم و سایر سایت‌ها را به سرعت فیلتر و قاطعانه برخورد کنیم. اما این کار فعالیت پیچیده‌ای است و احتمالاً سایت‌های زیادی شامل این برخورد خواهند شد. البته این کار خواهان زیادی در کشور دارد اما همانطور که اشاره کردم سایت‌ها، صفحات و وبلاگ‌های زیادی شامل این برخورد خواهند شد. به هر حال این فرآیند ساده‌ای نیست اما در خصوص کپی غیرقانونی محتوا باید ابتدا کپی را احراز کنیم و در تلاش هستیم که این فرآیند را تسریع کنیم اما این امکان وجود نخواهد داشت که اگر یک سایت مطلب شما را کپی کرد ما نیز در مدت ده دقیقه آن را فیلتر کنیم.

برای رفع چالش‌ها اراده داریم

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، با اشاره به شرایط جدید و لزوم تعامل با کسب‌وکارهای سنتی گفت: دغدغه شما به‌طور جدی دغدغه ما است و آن را قبول داریم. مطمئن باشید که همه‌ ما معتقدیم که این حوزه مهم است و در کشور ما هم ظرفیت بسیار بالایی دارد. خصوصا اینکه جوان‌های تحصیل کرده، باانگیزه، جسور و بلند پرواز هم زیاد داریم. تلاش داریم از هر جهت کمک کنیم ولی به پای شما نمی‌رسیم. در دولت در مورد این حوزه بسیار صحبت کردیم. پشتیبانی دولت از این حوزه زیاد است اما تا خود را تطبیق دهیم، تنظیم کنیم، شرایط را هموار کنیم باید فرآیند‌های اداری پیچیده و سختی را بگذارنیم. انگیزه‌ و اراده‌ جدی داریم و برای آن تلاش می‌کنیم شما نیز کمک و همکاری کنید. پیشنهاد دهید و راهکارهایی برای ما تعیین کنید، ما به هر حال طالب جدی این حوزه از فعالیت هستیم. به گفته آقای وزیر ارتباطات ما باید فضای سنتی را حفظ کنیم، حفظ هم می‌کنیم. اما همانطور که در دولت گفتیم نه دولت، نه بازار  و نه جامعه منتظر فضای سنتی نمی‌تواند بماند. فضای فناوری خود را  تحمیل می‌کند و دیکته خواهد کرد. ما هم ناچاریم تسلیم این فضا شویم. از این جهت این واقعیتی است که درک می‌کنیم و برای آن تلاش می‌کنیم. امیدوارم بتوانیم مسیر را هموار کنیم، موانع را برطرف کنیم.

وزیر دادگستری در ادامه با اشاره به نقش فعالان این عرصه در کاهش نگرانی‌های موجود گفت: بحث امنیت و سلامت را در این حوزه ما بیش از همه از شما می‌خواهیم. بحث سلامت و امنیت کار شما است. ما نمی‌توانیم سلامت آور و امنیت آور باشیم. این فناوری بسیار قدرتمند و گسترده است، امنیت و سلامتش هم باید با خود بیاورد. کاربران، متخصصان، مدیران باید ترتیبات خود را داشته باشند. از این جهت هم از شما انتظار داریم، از طرف دیگر ما کمک‌های لازم و مناسب را در اختیار شما می‌گذاریم تا این دغدغه‌ عمومی را خود مد نظر داشته باشید. هزینه و توجه کنید، تا بتوانیم با دغدغه کمتر مسیر را هموار کنیم.

تغییر رویه در تخلفات کاربری

وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در پایان با اشاره به طرح چالش‌های حقوقی تخلف از سوی کاربران گفت: این موضوع چندین بار در شورای عالی فضای مجازی مطرح شد که اگر که یک کاربر تخلفی انجام دهد، چرا باید با کل سایت برخورد شود. خوشبختانه جمع شورای عالی که رئیس محترم قوه‌ قضاییه و دادستان کل کشور هم در آن حضور دارند، مؤید این است که ما باید این سیاست را عوض کنیم و تاکنون دو مصوبه داشته‌ایم، یکی در مورد شبکه‌ ملی اطلاعات و دیگری در رابطه با شبکه‌های اجتماعی که این موضوع در آن‌ها دیده‌شده است. اکنون مرکز ملی برای سیاست‌گذاری کلان کسب‌وکارهای دانش‌محور یا الکترونیکی در حال فعالیت است و در آنجا نیز این ملاحظه و دغدغه دوستان را خواهیم داشت.

در ادامه این جلسه هم اندیشی، میرشجاعیان معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص موضوعات مطرح شده در حوزه مالیات و ارشاد به ارایه توضیحات پرداختند.

ناآگاهی عامل اصلی مشکلات اقتصادی

میرشجاعیان با استقبال از ارایه یک دستورالعمل متحد برای بخش مالیات و اقتصادی، گفت: ما حاضر هستیم هر تعداد واحد تخصصی که لازم است را قرار بدهیم تا جوابگوی کسب‌وکارهای حوزه دیجیتال و دانش‌بنیان باشند. وزارت اقتصاد، وزارتخانه بزرگی است و تقریبا همه کسب‌وکارها به نوعی درگیر مباحث مالیاتی هستند که این چالش برای کسب‌وکارهایی که سرمایه‌پذیری خارجی دارند یا کسب‌وکارهای بزرگی که ممکن است در آینده وارد بورس یا گمرک بشوند، بیشتر است. پیشنهاد اول من این است که با توجه به تخصصی بودن حوزه‌ها و از آنجایی که معاونت‌های مختلفی درگیر آن هستند، یک جلسه تخصصی با حضور معاونان مربوطه برگزار شود.

میرشجاعیان در خصوص مباحث مطرح شده در حوزه اقتصاد و دارایی گفت: ما هیاتی فراقوه‌ای به نام هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوز داریم. در این هیات دو نماینده مجلس، سه نماینده از دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و دادستانی و سه رییس اتاق اصناف، ایران و تعاون حضور دارند که ریاست آن هم بر عهده وزیر اقتصاد است. در این هیات بحث‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرند اما نکته مهمی که وجود دارد آن است که نمی‌توانیم به صورت موردی دغدغه‌های موجود را بررسی کنیم، بلکه پیام‌های صنفی برای ما اهمیت دارد. از این رو اگر مشکلات شما از سوی اتاق‌های صنفی برای ما ارسال شود خیلی سریع‌تر می‌توانیم به آن‌ها رسیدگی کنیم.

مشاوره و آموزش دو چالش اصلی کسب‌کارهای نوپا است که اکثر این مشکلات از آن سرچشمه می‌گیرند. میرشجاعیان پیشنهاد راه‌اندازی این دو بخش را در مرکز کسب‌وکارهای نوپا ارایه کرد و گفت ما این آمادگی را داریم که با همکاری این مجموعه آموزش‌های لازم در حوزه‌های مختلف بازرگانی، مالیات و گمرک را ارایه کنیم.

او همچنین در خصوص بحث مالیات هم گفت: لازم است نشستی مستقلی را با آقای تقوی‌نژاد و نشستی نیز با تامین اجتماعی باید بگذاریم تا بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

دومین نشست هم‌اندیشی دولت و کسب‌وکارهای نوین حوزه فناوری اطلاعات 

در بخش پایانی این جلسه دکتر مرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری‌اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال به سوالات مطرح شده در حوزه ارشاد و مجوزهای لازمه پاسخ داد و راهکارهایی را برای آن ارایه کرد. موسویان در ابتدا در خصوص فیلترشدن کسب‌وکارها به این نکته اشاره کرد که با توافقی که با دادستانی انجام داده‌ایم، اگر کسب‌وکاری مجوز ارشاد را داشته باشد، بلافاصله فیلتر نمی‌شود بلکه تذکری از سوی ارشاد برای آن ارسال خواهد شد. او همچنین در خصوص تعدد مجوزهایی که باید کسب‌وکارها دریافت کنند گفت: مجوز‌های لازم برای فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتالی را به یک مجوز با عنوان مجوز نشر دیجیتال کاهش داده‌ایم و مجوز را به شکلی تغییر دادیم که ممیزها بتوانند معافیت مالیاتی را بدهند. در خصوص مشکلاتی هم که ممکن است بوجود آید، یک فوق‌لیسانس حقوق وظیفه قانع‌کردن ممیزان را بر عهده گرفته است و بر اساس قوانین و توافقات صورت گرفته دیگر ممیزها نمی‌توانند به شکل سلیقه‌ای برخورد کنند.

موسویان در خصوص چالش کپی‌رایت این گونه توضیح داد که تا زمانی که محتوا شناسه استانداردی نداشته باشد، نمی‌تواند بحث کپی‌رایت را پیاده‌سازی کرد. از این رو ما یک سال و نیم در مرکز رسانه‌های دیجیتال تلاش کردیم و زیرساخت «شامد» را تعریف کردیم. این زیرساخت ممیزی پس از نشر دارد و برای اولین بار است که ارشاد ممیزی پس از نشر صادر می‌کند. بیش از یک سال است که ناشران مجوز دریافت کرده‌اند و به نوعی جانشین ما در آن موسسه شده‌اند و از نظر ما چاره‌ای در فضای مجازی جز این که تولید کننده اثر و مخاطب هر دو مسئولیت‌دار باشند، وجود ندارد.

مصوبه هیات وزیران در ماده ۱۲ آیین‌نامه ساماندهی می‌گوید «اشخاص حقیقی و حقوقی دارای مجوز یا پروانه از دستگاه‌های اجرایی و سایر مراجع ذیصلاح، در چارچوب قوانین مربوط مکلفند از ارائه خدمت یا محصولات به فعالیت‌ها و واحدهایی که وفق این آیین‌نامه نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند و فاقد مجوز مربوط هستند، خودداری کنند. دستگاه‌های اجرایی و مراجع ذیصلاح در چارچوب وظایف قانونی خود مکلف به نظارت بر حسن اجرای حکم مقرر در این ماده و همچنین برخورد با متخلفین از آن وفق قوانین و مقررات موضوعه و ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی ماده ۲۲ همین آیین‌نامه را دارند.»

در جلسه‌ای که با آقای آرمندهی و برخی دیگر از دوستان داشتیم، تصمیم گرفتیم تنظیم بازار را برعهده خود کسب‌وکارها بزاریم. طرح وزارت ارشاد به این‌گونه است که بدون این‌که ممیزی کند در قالب ثبت، شناسه‌ای را به یک بستر یا محتوا بدهد که این شناسه در وادی امر مالکیت آن فرد را به رسمیت بشناسد و این فرد تا زمانی که ۱۶ بند را نقض نکرده به ذکر محتوایی این‌ها آماده شده، مالکیت نمی‌تواند به هیچ وجه تخطئه شود. در مورد این‌که دیگری نتواند از این شناسه استفاده کند، در زمینه‌های مختلفی کار کرده‌ایم و این مساله روی وب‌سایت‌ها و سرورهای ارشاد هوشمند است و قابل کپی‌کردن نیست. روی کانال‌ها هم که وظیفه آن به ما سپرده شود، رباتی می‌تواند کپی‌کردن محتوا را متوجه و اعلام کند.

در خصوص تخلف صورت پذیرفته و نحوه برخورد قانونی با متخلفان، ما راهکار حذف شناسه را در نظر گرفته‌ایم و کاری با ادامه فعالیت آن کسب‌وکار نخواهیم داشت. بلکه باید با فرهنگ‌سازی در بین مردم این فرهنگ را نهادینه کنیم که از محصولات و سایت‌هایی استفاده کنند که از شناسه استفاده می‌کنند.

در پاسخ به صحبت‌های موسویان یکی از شرکت‌کنندگان از فرآیند رسیدگی به شکایت‌ها انتقاد کرد و گفت: همانطور که در سازمان ثبت اسناد در خصوص چک یا اموال نیاز به دادگان نیست، در بخش ارشاد هم باید شما وارد همکاری با مقامات قضایی بشوید تا در صورت تخلف وزارت ارشاد بتواند به نیابت از دستگاه قضایی حجم صادر کند و با متخلف برخورد کند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که از نظر ما باید شناسه دو شاخص داشته باشد یکی این‌که یکتا باشد و دیگری قابل کپی‌کردن نباشد. اگر این فرآیند اجرا شود هویت و مالکیت کانال و محتوا مشخص خواهد شد.

همچنین گرفتن مجوز در سراسر کشور آسان شده یعنی قبلا ۲۴ سال و گذراندن خدمت سربازی از ملزومات دریافت مجوز بود اما اکنون سن به 18 سال کاهش پیدا کرده است و اکنون افراد حقیقی هم می‌توانند مجوز دریافت کنند. مجوزها سطح‌بندی شده‌اند، بعنوان مثال برای مجوز کاربرمحور، حتما باید موسسه تشکیل شده باشد.

در ادامه یکی دیگر از شرکت‌کنندگان حاضر در جلسه با انتقاد به اجرا کردن طرح شامد، گفت: این کار تکرار گذشته است و از این نوع مجوزها پیش از این خیلی ارایه شده است. اگر هم قرار است این مجوز را به محتوا ارایه کنید، از نظر من در دفتر موسیقی وزارت ارشاد، اثاری از دیجیتال شدن وجود ندارد و همه محتواها در DVD ذخیره و امکان استعلام مالکیت وجود ندارد. اگرهم حتی این سرویس از سال 96 راه‌اندازی شود، داده‌های سال گذشته چگونه خواهد شد؟

براساس توافق صورت گرفته با معاونت‌های مختلف، پنجره واحد ورود به ارشاد برای موارد دیجیتال، مرکز فناوری نوین و رسانه‌های دیجیتال است. همچنین به هیچ وجه برای دادن شناسه شامد، محتوای شما را نگه نخواهیم داشت بلکه با خوداظهاری محتوای شما ثبت می‌شود و پس از اعطای شامد، به شکل تصادفی ده درصد محتواها بررسی می‌شوند. محتوا در فضای دیجیتال خیلی سریع می‌تواند تغییر کند بنابراین ما محتوا را نگه نمی‌داریم بلکه دیتابیسی داریم که تنها شامل کد شامد می‌شود.

موسویان در پاسخ به سوال منطقی بودن این روش برای محتوای کاربر محور گفت: اگر شما یک بستری دارید که روی آن بستر به شکل مرتب موسیقی آپلود می‌کنید، تنها یک مجوز برای بستر می‌گیرید که به عنوان موسسه فرهنگی دیجیتال یا ناشر دیجیتال و پنل دارید. از شما پرسیده می‌شود توان دارید و شما خوداظهار می‌کنید. درباره اثر شما در پنل اگر نیاز به مجوز معاونت هنری داشته باشید، اگر اثر مربوط به خود شما نباشد و مربوط به خواننده باشد چون باید خواننده مجوز داشته باشد و ارجاع می‌دهید به کارشناس در معاونت هنری و انجام می‌دهد و محتوا هم شامد می‌گیرد.

آیا این شناسه صاحب شناسه را نسبت به محتوایی که روی سایت منتشر می‌شود، صاحب حق می‌کند؟

بله، اول شما برای سایت شناسه می‌گیرید و لوگوی نقره‌ای به شما داده می‌شود که شما صاحب این سایت هستید و شما که کار آموزشی می‌کنید باید مجوز آموزشی بگیرید. آپلود می‌کنید و بعد از آن به شما لوگوی طلایی داده می‌شود و با کلیک روی آن متوجه می‌شوند شما از چه سازمانی مثلا آموزش‌و‌پرورش یا آموزش عالی مجوز دریافت کرده‌اید.

مساله فقط شناسه نیست، مساله این است که وب‌سایت‌های آموزشی باید برای هر محتوایی که تولید می‌کنند مجدد مجوز دریافت کنند؟

بله، برای خود بستر شما شناسه می‌گیرید و یک لوگو می‌گیرید. دیجی‌کالا دو ماه طول کشید تا مجوز برای تمام کالاهای خودش بگیرد و بتواند لوگو طلایی دریافت کند. شما درباره همه محصولات باید مالکیت را اثبات کنید چون تعداد زیاد است اما وقتی یک اپ می‌آید و ثبت می‌شود و تغییر می‌کند یک شناسه دارد. او در پاسخ به طولانی بودن این فرآیند گفت: این کار چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

اگر یک وب‌سایت مقاله یا ویدئوی من را منتشر کرد و از وزارت ارشاد هم مجوز نداشته باشد که الان ۹۹ درصد همین‌طور هست، چه نیازی به این کار و حالا من که صاحب حق هستم شکایت می‌کنم، وزارت ارشاد می‌گوید من مجوز او را می‌گیرد. در حالی که این سایت مجوز ندارد و فعالیت می‌کند، شما چه راهکاری برای این مساله دارید؟

دو راه وجود دارد. یکی مثل ویدئوهای خانگی که تقریبا کپی می‌شد الان قیمتش به حدی است که ارزش ندارد کسی این کار را بکند. دوم این‌که همه اینها دارای هولوگرام است و مردم یاد گرفتند چیزی که هولوگرام ندارد، نخرند. حالا باید یاد بگیرند چیزی که شناسه ندارد،‌ دارای هویت نیست. این بحث را در استیفای حقوق احتیاج با مساله صنفی نیست و متضرر باید باید بتواند از آن دفاع کند. مهم این است. وزارت ارشاد پلتفرم آماده کرده اما هنوز ظرفیت حقوقی ندارد که بلافاصله به مخابرات بگوید که تشخیص دادم برخورد سلبی شود از حقی که دارد و زیان و اینها انجام شود.


دومین نشست هم‌اندیشی دولت و کسب‌وکارهای نوین حوزه فناوری اطلاعات 

بلوغ کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات

در پایان هم دکتر دوایی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات صحبت کردند و با اشاره به بحث مالکیت فکری گفتند: آنچه مالکیت فکری اخبار را حفظ می‌کند در واقع اعتبار سایت منتشر کننده خبر است. مثلا خبر بی‌بی‌سی را می‌توان کپی و در جای دیگر بدون ذکر منبع منتشر کرد اما اعتمادی که به این منبع خبر ایجاد شده است باعث شده که امروز تبدیل به بی‌بی‌سی شود. دلیل زرد شدن خبرگذاری‌ها این است که کسی نتوانسته خودش را بعنوان یک مرجع اصلی خبر معرفی کند. نکته دوم این‌که حفظ مالکیت فکری محصولات دیجیتال، علاوه‌بر راه‌حل‌های قانونی به راهکارهای فناوری‌محور نیاز دارد.

موضوع بعدی این‌که شرکت‌هایی که در پارک‌های فناوری و مراکز رشد حضور دارند یک کانال سبز دارند برای وام به شرطی که مدل کسب‌وکار آن‌ها در شورا تصویب شود. در این صورت با یک فرآیند تسهیل شده کسب‌وکارها می‌توانند صد میلیون وام کم‌بهره دریافت کنند. البته کسب‌وکارها در جلسه پیش هم مطرح کردند که نیازی به وام نداریم و از نظر من این نشانه بلوغ زیست‌بوم است. نکته آخر این‌که دوستان گفتند احساس کردم موضوع مالیات و بیمه طوری مطرح می‌شود که احساس ناامیدی ایجاد کند. خود ما را مقایسه کنید با صنایع موجود که فرد میلیاردها تومان پیاده کرده ولی خلاقیت و بازار را ندارد و به همین دلیل درحال نابودی است.

۲۴۲.۲۲MB طرح چالش‌های کسب‌وکار از سوی فعالان حوزه فناوری‌اطلاعات
۱۱۰.۲۷MB پاسخ دولت مردان به چالش‌های مطرح شده
۱۵۳.۵۶MB گفتگو با مسئولان در حوزه ارشاد و مباحث مالیاتی