مصاحبه با استارت‌آپ ابرینو، پلتفرم ذخیره‌ و پشتیبان‌گیری در فضای ابری

۶۷.۴۵MB مصاحبه با استارت‌آپ ابرینو
گفتگو با
مصاحبه

ابرینو پلتفرم ذخیره‌سازی فایل‌ها و اطلاعات کاربران در فضای ابری است. ابرینو علاوه بر ارائه خدمات پایه ذخیره‌سازی ابری، خدمات ویژه‌ای را متناسب با نیازهای کاربران داخلی ارائه می‌دهد. به عنوان نمونه‌ای از این خدمات می‌توان به سرویس پشتیبان‌گیری ابری از اطلاعات گوشی کاربران و نمایش آنلاین اطلاعات، تجمیع سرویس با زیرساخت‌های ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، ارائه نسخه‌های ویژه سازمانی و ... اشاره کرد.

abrino.ir 

 

ایده اولیه استارت‌آپ ابرینو چگونه شکل گرفت؟

من از مدتی پیش در آزمایشگاه ارزش افزوده دانشگاه شریف، مدیر فنی و اجرایی بودم که در آن‌جا خدمات ارزش افزوده مبتنی بر پیام کوتاه ارایه می‌کردیم. به این فکر افتادیم که باید روی فناوری‌های جدیدتری مانند 3G کار کنیم، از این رو با بر رسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که یک سرویس ابری می‌تواند، سرویس خوبی برای اپراتور باشد. از این رو با استفاده از سرویس‌های متن‌باز موجود، یک سرویس را خیلی سریع آماده کردیم و به اپراتور ارایه کردیم اما اپراتور علاقه‌مندی به این محصول نشان نداد و این در حالی بود که ما بیش از سه ماه روی این محصول کار کرده بوده‌ایم.

از این رو با توجه به کسب‌وکار خانوادگی که در حوزه امنیت داشتیم، تصمیم‌گرفتیم این سرویس ذخیره‌سازی ابری را تبدیل به یک سرویس پشتیبان‌گیری ابری کنیم و این محصول را در سبد همان محصولات امنیتی خودمان بگنجانیم. اما توسعه چنین محصولی با سرویس‌های متن‌باز کار دشواری بود و از این رو تصمیم ‌گرفتیم از پایه خودمان سیستم را توسعه بدهیم که برای رسیدن به یک سرویس قابل قبول ۷۰ الی ۸۰ درصدی، حدود هشت ماه فعالیت کردیم.

پس از گذشت این مدت همراه اول از سرویس اولیه‌ای که ما برای آن‌ها ارایه کرده بودیم استقبال کرد. از آنجایی که در مبحث سرویس‌ها، مهم‌ترین بخش سیستم مشتری است و اپراتور هم طیف گسترده‌ای از مخاطبان را در اختیار دارد، تصمیم‌گرفتیم که دوباره یک چرخش انجام بدهیم و با اپراتور وارد همکاری بشویم. از این رو دوباره بخش پشتیبان‌گیری را کنار گذاشتیم و سیستم اولیه خودمان را توسعه دادیم.

پس از گذشت چند ماه موفق شدیم سرویس را تکمیل و به اپراتور ارایه کنیم و اکنون حدود ۱۲۰ هزار کاربر داریم که در سیستم ما ثبت‌نام کرده‌اند.

فرآیند تحقیقاتی توسعه ابرینو به چه شکل بود و در این مسیر از چه اشخاص یا سازمان‌هایی استفاده کردید؟

در مبحث ذخیره‌سازی ابری و پشتیبان‌گیری، نمونه‌های جهانی موفقی وجود دارد، از این رو هدف اصلی ما این بود که سرویس داشته باشیم که ویژگی این سرویس‌های موفق را در خود داشته باشد و در عین حال بتواند با سیستم‌های ما نیز تجمیع شود. بعنوان مثال در بخش ذخیره‌سازی ابری قابلیت کار کردن با اپراتورها را داشته باشد و سرویس پشتیبان‌گیری هم بتواند با سرویس‌های امینتی ما تجمیع شود و ما با این رویکرد سعی کردیم این سیستم را توسعه بدهیم.

ما پس از مدتی مشاهده کردیم که کاربران اپراتوری که از سرویس ما استفاده می‌کردند، از بخش‌هایی مانند پشتیبان‌گیری عکس‌ها، بیشتر از سایر بخش‌های استفاده می‌کنند. تصمیم‌گرفتیم ارزش‌پیشنهادی برای کاربران ایجاد کنیم که علاوه‌بر پررنگ‌تر کردن این بخش‌ها، رضایت‌مندی بیشتری از کاربران را به همراه داشته باشد تا بتوانیم در نهایت کاربران بیشتری را جلب کنیم.

از این رو تصمیم گرفتیم برخی از سرویس‌های ارزش افزوده را روی این سیستم ارایه کنیم. بعنوان مثال در بخش سرویس پشتیبان‌گیری از گوشی، تلاش کردیم قابلیت‌های جانبی مانند پشتیبان‌گیری از لیست تماس‌ها، مخاطبان و پیامک‌ها را ایجاد کنیم. با پیشرفت این فرآیند، اکنون ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که یک سرویس پشتیبان‌گیری و یک سرویس ابری داریم. برای ارایه این سرویس به کاربران غیراپراتوری، این دو سرویس را با یکدیگر ادغام کردیم و سرویس ابرینو را شکل دادیم که در اسفند ماه رونمایی خواهد شد.

ابرینو سرویس پشتیبان‌گیری است که قابلیت‌های ذخیره‌سازی ابری رایجی مانند دراپ‌باکس را در خود دارد و در عین حال از زیرساخت شبکه ملی اطلاعات استفاده می‌کند که موجب کاهش هزینه پرداختی از سمت کاربر به ۵۰ درصد قیمت می‌شود. علاوه‌بر این برخی از قابلیت‌های بومی مانند سرویس پشتیبان‌گیری ابری یا سرویس‌هایی در حوزه موسیقی و تصویر به آن اضافه شده است.

با توجه به سرویس‌های زیادی که شما عرضه کرده‌اید، آیا تجربه ناموفقی هم در طراحی این سرویس‌ها داشته‌اید؟

ما برای کاربران اپراتوری، سرویس ذخیره‌سازی ابری را ارایه کردیم که قابلیت‌های زیادی در خود داشت. اما کاربران تنها به بخش خاصی از این سرویس علاقه‌مندی نشان دادند و این در حالی بود که حدود ۸۰ درصد از فعالیت ما مربوط به سایر بخش‌ها بود که کاربران علاقه‌ای نسبت به آن نشان ندادند. در نتیجه ما به جای این که به‌طور کامل یک سرویس را نادیده بگیریم و آن را متوقف کنیم، چرخشی انجام دادیم تا بتوانیم از آن سرویس بهترین بهره ممکن را ببریم. برای این منظور دو چرخش می‌توان انجام داد، یکی این که سرویس‌های مورد نظر کاربر در راستای علاقه‌مندی‌هایی که نشان داده است، توسعه بدهیم. راهکار دیگر هم آن است که اگر سرویسی برای یک گروه از کاربران مناسب نیست، آن را برای گروه دیگری از کاربران ارایه کنیم. از این رو ما تصمیم گرفتیم علاوه‌بر اپراتور، سرویس خودمان را برای سایر کاربران نیز ارایه کنیم.

اصولا ما خیلی به این نکته معتقد نیستیم که یک سرویس ناموفق است، بلکه ممکن است از یک سرویس استقبال نشود که در این صورت باید در بخش جامعه کاربران یا ویژگی‌های سیستم چرخش ایجاد کنیم.

سرویس‌های ابری نیاز به تخصص‌های زیادی دارد، چگونه برای توسعه این سیستم تیم تشکیل دادید؟

بحث تخمین زدن و پیش‌بینی آینده، یکی از مسائلی است که در کشور کم‌تر به آن پرداخته شده است. ما روز اول شروع کار، تخمین‌های خیلی پایینی انجام دادیم، اما در عمل متوجه شدیم که این سرویس پیچیده‌های بسیار زیادی دارد چرا که در سمت سرور شما نیاز به یک پلتفرم خیلی قوی با و ویژگی‌های بسیار زیاد دارید. همچنین در بخش مدیریت داده‌ها و کلاینت‌ها، پیچیدگی‌های زیادی داریم چرا که شما باید برای سیستم‌های مختلفی از جمله ویندوز، لینوکس، اندروید و iOS، سیستم خودتان را ارایه کنید.

از این رو متوجه شدیم که حداقل ۱۰ پروژه داریم که برای هر کدام نیاز به دو یا سه نفر نیروی فنی داریم. در این شرایط سعی کردیم نیازها را شناسایی و اولویت‌بندی کنیم و نیازهای غیرضروری را حذف کنیم تا بتوانیم با حداقل منابع این سیستم را توسعه بدهیم که این ویژگی‌های حداقلی اکنون ده نفر نیروی فنی را مشغول به کار کرده است. ما امیدواریم بتوانیم با توسعه این محصول و عرضه آن به بازار، کسب درآمد داشته باشیم و بتوانیم از سود حاصل از آن، سایر بخش‌های سیستم را توسعه بدهیم. اما در کل تخمین‌هایی که ما زدیم خیلی پایین‌تر از شرایط واقعی بود.

مدل درآمدی ابرینو چگونه است؟

ما در ابرینو از خدماتی که ارایه می‌کنیم، کسب درآمد خواهیم داشت. در این بخش نیز دو رویکرد استفاده رایگان برای مدت محدود و امکان استفاده از تمام خدمات برای کاربران سفارشی را مد نظر داریم. در این بخش معتقدیم اگر پلن‌ها را خیلی پیچیده کنیم، کاربر استقبال نخواهد کرد، از این رو با مطالعات رفتاری که انجام دادیم، تنها دو طرح حرفه‌ای و پایه را ارایه کردیم. در بخش پایه کاربر می‌تواند سرویس‌هایی که در سایر سیستم‌ها نیز وجود دارد را در اختیار داشته باشد و امکانات بیشتر و حرفه‌ای‌تر هم در طرح حرفه‌ای قابل دسترس خواهد بود. حق اشتراک هم در این سرویس‌ها می‌تواند به صورت ماهانه، سه ماه و شش ماهه از کاربر دریافت شود.