fa-IR
وزارت ارشاد به استارت‌آپ‌های محتوایی نماد اعتماد فرهنگی می‌دهد
یک فعال استارت‌آپی:

وزارت ارشاد به استارت‌آپ‌های محتوایی نماد اعتماد فرهنگی می‌دهد

یک فعال استارت‌آپی با بیان اینکه به دلیل مشکلات استارت‌آپ‌های محتوایی افراد کمتری تمایل به ورود به این حوزه را دارند، گفت: اخیرا مجوز نماد اعتماد فرهنگی توسط وزارت ارشاد مطرح شده که می‌تواند در رفع این موانع تسهیل‌گر باشد.
مهدی نیامنش، کارشناس حوزه استارت‌آپ محتوایی درباره موضوع استارت‌آپ‌های محتوایی، اظهار کرد: استارت‌آپ محتوایی یعنی شرکت یا تیمی که در حوزه تولید، تجمیع و زیرساخت ارائه محتوا و فروش آن مبتنی بر مدل تجاری جدید و جذاب فعالیت دارد؛ منظور از محتوا بیشتر محتواهای چند رسانه‌ای است که شامل عکس، فیلم،کارتون و انیمیشن می‌شود.
وی افزود: برخی از استارت‌آپ‌های محتوایی اقدام به ایجاد و راه‌اندازی پلتفرم های ارائه محتوا می‌کنند و با قرار دادن محتوا روی آن، به صورت اشتراکی یا تک‌فروشی، اقدام به درآمدزایی دارند؛ یا با تجمیع محتوای کاربر محور، از محل تبلیغات روی محتوا، مدل تجاری مورد نظر را بنا می‌کنند. امروزه به اکثر آیتم‌های دیجیتال که بر گوشی یا تبلت کاربر قرار می‌گیرد، اعم از برنامک (app) کاربردی، گیم و سرگرمی و... می‌توان ردپای محتوا به مفهوم اطلاع و یا دانش را پررنگ‌تری احساس کرد که در واقع محتوامحور هستند.
این مدرس دانشگاه به پیچیدگی‌هایی که استارت‌آپ‌های محتوایی دارند اشاره و بیان کرد: زمانی که از استارت‌آپ محتوایی صحبت می‌شود ترکیبی از چند تخصص متفاوت مطرح است؛ اعم از تخصص‌های فنی، هنری و فرهنگی که فعالیت در این حوزه را به مراتب دشوارتر و پرهزینه‌تر می کند.
به گفته نیامنش، با وجود نیاز شدید فعالیت در این حوزه، به علت موانع و مشکلات موجود بر سر راه این‌گونه استارت‌آپ‌ها و نیز انواع مجوزهای قانونی، افراد کمتری تمایل به ورود در این نوع کسب‌وکار را دارند و این در حالی است که جای این‌گونه استارت‌آپ‌ها در کشورمان بسیار خالی است.
این فعال استارت‌آپی گفت: زمانی‌که صحبت از یک سرویس یا برنامک محتوایی می‌شود، دغدغه‌های بسیاری به آن افزوده می‌شود که هزینه ورود به این حوزه را بیشتر می‌کند، طبیعتا استارت‌آپ‌هایی که می‌خواهند سریع و چابک خود را به درآمدزایی برسانند وارد این حوزه‌ها نمی‌شوند و این در حالی است که نبود این‌گونه استارت‌آپ‌ها برای کشور ما حتی در کوتاه‌مدت، صدمات جبران‌ناپذیر فرهنگی و اقتصادی در پی دارد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که در زیست‌بوم (اکوسیستم) استارت‌آپی کشور، انرژی قابل توجهی وجود دارد، لازم است با هدایت (یا مانع‌تراشی کمتر) متولیان حرکتی استارت‌آپ‌های محتوایی مسیر را برای این گونه فعالیت‌ها هموارتر کنند.
نیامنش با اشاره به رواج محتوای مناسب ایرانی و اسلامی در کشور ادامه داد: امروز نیازمند حمایت و سوق دادن انرژی اکوسیستم استارت‌آپی به سوی استارت‌آپ‌های محتوایی هستیم و بهتر است تا دیر نشده، نگاه سنتی و حکومتی به بحث محتوای چندرسانه‌ای تغییر یابد تا شاهد شکوفایی این حوزه از استارت‌آپ‌ها نیز باشیم.
این مدرس دانشگاه در پایان گفت: اخیرا مجوزی به عنوان نماد اعتماد فرهنگی از سوی وزارت ارشاد مطرح شده که ممکن است بتواند در تسهیل موانع و مشکلات استارت‌آپ‌های محتوایی کمک کند و اقدام مثبتی در این زمینه محسوب شود.