fa-IR
مهدی نیامنش: جای خالی استارت‌آپ‌های محتوایی در زیست‌بوم استارت‌آپ ایران

مهدی نیامنش: جای خالی استارت‌آپ‌های محتوایی در زیست‌بوم استارت‌آپ ایران

با توجه به گذر از عصر ارتباطات و اطلاعات به عصر محتوا، اهمیت صحبت در خصوص استارت‌آپ‌های محتوایی امروزه بیشتر احساس می‌شود، چنانچه که محتوا با قلم اطلاع تفاوت‌هایی دارد؛ در واقع اطلاع دانشی است که به‌صورت عمومی ارائه می‌شود و به شکل عمومی در اختیار افراد قرار می‌گیرد، اما محتوا قلمی ترجیحا سفارشی شده، با محوریت کاربر محسوب می‌شود.

مهدی نیامنش، استاد دانشگاه و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پیک‌آسا در خصوص استارت‌آپ‌های محتوایی بیان کرد: استارت‌آپ محتوایی یعنی شرکت یا تیمی که در حوزه تولید، تجمیع، و زیرساخت ارائه محتوا و فروش آن مبتنی بر مدل تجاری جدید و جذاب فعالیت دارد؛ منظور از محتوا بیشتر محتواهای چندرسانه‌ای است که شامل موضوعاتی همچون عکس، فیلم، کارتون، انیمیشن می‌شود.

وی افزود: برخی از استارت‌آپ‌های محتوایی اقدام به ایجاد و راه‌اندازی پلتفرم‌های ارائه محتوا می‌کنند و با قراردادن محتوا روی آن، به‌صورت اشتراکی و یا تک‌فروشی، اقدام به درآمدزایی دارند یا با تجمیع محتوای کاربر محور، از محل تبلیغات روی محتوا، مدل تجاری مورد نظر را بنا می‌کنند.

نیامنش در ادامه گفت:  امروزه به اکثر آیتم‌های دیجیتال که روی گوشی یا تبلت کاربر قرار می‌گیرد، اعم از برنامک (app) کاربردی، گیم، سرگرمی و ... می‌توان ردپای محتوا به مفهوم اطلاع و یا دانش را پررنگ‌تری احساس کرد که در واقع محتوا محور هستند.

این استاد دانشگاه به پیچیدگی‌هایی که استارت‌آپ‌های محتوایی دارند اشاره و بیان کرد: زمانی که از استارت‌آپ محتوایی صحبت می‌شود ترکیبی از چند تخصص متفاوت مطرح است؛ اعم از تخصص‌های فنی، هنری و فرهنگی که فعالیت در این حوزه را به مراتب دشوارتر و پرهزینه‌تر می‌کند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پیک‌آسا بیان ‌کرد: علی‌رغم وجود نیاز شدید فعالیت در این حوزه، به علت موانع و مشکلات موجود بر سر راه این گونه استارت‌آپ‌ها و نیز انواع مجوزهای قانونی، افراد کمتری تمایل به ورود در این نوع کسب و کار را دارند و این در حالی است که جای این گونه استارت‌آپ‌ها در کشورمان بسیار خالی است.

نیامنش همچنین افزود: زمانی‌ که صحبت از یک سرویس یا برنامک محتوایی می‌شود، دغدغه‌های بسیاری به آن افزوده می‌شود که هزینه ورود به این حوزه را بیشتر می‌کند، طبیعتا استارت‌آپ‌هایی که می‌خواهند سریع و چابک خود را به درآمدزایی برسانند، وارد این حوزه‌ها نمی‌شوند و این در حالی است که عدم وجود این گونه استارت‌آپ‌ها برای کشور ما حتی در کوتاه‌مدت، صدمات جبران‌ناپذیر فرهنگی و اقتصادی در پی‌دارد.

این کارشناس حوزه استارت‌آپ محتوایی ادامه داد: در شرایط فعلی که در زیست‌بوم استارت‌آپی کشور، انرژی قابل توجهی وجود دارد، لازم است متولیان امور مربوط به استارت‌آپ‌های محتوایی، با هدایت یا مانع‌تراشی کمتر، مسیر را برای این گونه فعالیت‌ها هموارتر کنند.

وی با اشاره به رواج محتوای مناسب ایرانی و اسلامی در کشور، ادامه داد: امروز نیازمند حمایت و سوق دادن انرژی اکوسیستم استارت‌آپی به‌سوی استارت‌آپ‌های محتوایی هستیم و  بهتر است تا دیر نشده، نگاه سنتی و حکومتی به بحث محتوای چندرسانه‌ای تغییر یابد تا شاهد شکوفایی این حوزه از استارت‌آپ‌ها نیز باشیم. البته اخیرا مجوزی به عنوان نماد اعتماد فرهنگی از سوی وزارت ارشاد مطرح شده که ممکن است بتواند در تسهیل موانع و مشکلات استارت‌آپ‌های محتوایی کمک کند و اقدام مثبتی در این زمینه محسوب شود.