fa-IR
گزارش دومین دوره چالش نوآوری توسن (تصویری و ویدیویی)

گزارش دومین دوره چالش نوآوری توسن (تصویری و ویدیویی)

تصاویر و ویدئوهای گزارش این چالش را می‌توانید در انتهای همین صفحه ببینید.


دومین دوره از چالش نوآوری توسن، از ۲۸ الی ۳۰ بهمن ماه در پارک علم و فناوری پردیس برگزار شد. در این چالش که بر پایه سرویس‌های بانکی صورت می‌پذیرد و به همت مجموعه توسن برگزار شد، بیست و پنج تیم به مدت سه روز با یکدیگر رقابت کردند و در پایان پنج تیم تاکسی‌پی، پی‌پول، هدینو، کانال شاپ و چکاد به مقام‌های برتر دست پیدا کردند.

تیم‌ها تا تاریخ ۳۰ دی ماه تیم‌ها فرصت داشتند ایده‌های فینتکی خوشان را برای مرحله اولی داوری ارسال کنند و از میان حدود ۷۰ تیمی که در این مرحله ثبت‌نام کردند، در پایان ۲۵ تیم به مرحله نهایی رسیدند و در سه روز به رقابت پرداختند. در این رویداد تیم‌ها با استفاده از API شرکت توسن و پلتفرمی که بانک انصار ارایه کرده بود، ایده‌های خودشان را به شکل کاملا عملی در بستر بانکی پیاده‌سازی کردند.

در روز اختتامیه ۲۵ تیم حاضر هر کدام ۵ دقیقه برای ارایه ایده خودشان زمان داشتند و سه دقیقه فرصت هم در اختیار داوران قرار داده شده بود تا و بتوانند با تیم‌ها پرسش پاسخ داشته باشند. در اختتامیه این مراسم ولی‌‌اله فاطمی اردکانی، بنیان‌گذار مجموعه توسن با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده و فضای مناسب برای ایده‌پردازی نسبت به گذشته گفت: جوانان باید از این فرصت استفاده کنند و با ذهن و ایده‌هایشان برای کشور و سطح جهانی افتخار کسب کنند. توسن زمینه‌ای را برای پرورش نوآوری برای جوانان کشور ایجاد کرده است.

فاطمی در ادامه به نوآوری در سرویس‌های بانکی اشاره کرد و گفت: نوآوری فقط به روش‌های پرداخت یا به تعدادی ابزار پرداخت یا ارایه الکترونیکی سرویس موجود محدود نمی‌شود و لازم است با نگاه عمیق‌تری به حوزه فینتک، ابزارهای مالی جدیدی را طراحی کنیم. او افزود: باید از شیوه‌های ساده پرداخت خارج شویم گرچه این شیوه‌ها نیز جایگاه و اثربخشی خود را دارند و سادگی و امنیت می‌تواند کسب و کارها را تغییر کند؛ اما باید با ترکیب این موارد ابزارهای جدید مالی و محصولات مالی در بستر قوانین اسلامی ایجاد کنیم و بتوانیم در دنیای بزرگ‌تر و بازارهای مالی اسلامی آن را توسعه دهیم.

مربیان در طول سه روز برگزاری این رویداد با در نظرگرفتم معیارهای مختلفی مانند ایده، کار تیمی و کدنویسی، تیم‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند و سهم پنجاه درصدی در انتخاب تیم‌های برتر داشتند. در روز اختتامیه نیز داوران با در نظر گرفتن معیارهای نوآورانه و خلاق بودن، مدل کسب‌وکار و محصول اجرایی تیم‌های برتر را انتخاب کردند که در پایان تیم‌های اول تا سوم و دو تیم به عنوان ایده برتر، جایزه ویژه هیات داوران و انتخاب شدند و به ترتیب ۳۰، ۲۰، ۱۰، ۱۰ و پنج میلیون تومان جایزه دریافت کردند.

گزارش دومین دوره چالش نوآوری توسن (تصویری و ویدیویی)

تیم اول: تاکسی‌پی
تاکسی پی اپلیکیشنیه برای پرداخت کرایه تاکسی با استفاده از فناوری NFC موجود در تلفن‌های هوشمند . یکی از مشکلاتی که راننده‌های تاکسی و همچنین مسافرها بصورت روزمره هرروز با اون سروکار دارن تهیه پول خرد هستش. ایده اپلیکیشن تاکسی پی هم روی همین قضیه مانور داره، یعنی پرداخت کرایه تاکسی بدون دردسر حتی مواقعی که پول خرد توی جیبمون نیست . این روزا تلفن هوشمند وسیله‌ای هستش که توی جیب همه پیدا میشه و براحتی میشه با نصب یه اپلیکیشن مفید مثل تاکسی پی از مزیتهاش استفاده کرد . کارکرد اپ هم به این صورت هست که راننده تاکسی کرایه مورد نظر رو از طریق اپ یا دستگاه POS مجهز به NFC وارد میکنه و مسافر با نزدیک کردن موبایل مجهز به NFC خودش به دستگاه راننده، کرایه رو پرداخت میکنه. این مساله هم که راننده میتونه بجای تلفن هوشمند از یه دستگاه POS استفاده کنه به راحت‌تر شدن عملیات کمک میکنه .

گزارش دومین دوره چالش نوآوری توسن (تصویری و ویدیویی)

تیم دوم: PayPool
یکی از مهم ترین بخش های بهره برداری از حضور گردشگران در کشور، تسهیل شرایط برای خرید و مصرف پول از سوی گردشگران هستش. ایده پی‌پول و اپ موردنظر برای مسافرها و گردشگرهاییه که میخوان با ارز دلخواه خودشون خریدشون رو انجام بدن . فرض کنید یک گردشگر خارجی وارد ایران میشه و میخواد خریدی داشته باشه . حالت عادی به این صورت هست که گردشگر خارجی قبل از ورود به ایران ارز خودش رو به ریال تبدیل کرده باشه . اما ایده پی‌پول کار رو خیلی راحت تر میکنه . با استفاده از اپ پی‌پول گردشگر برای خرید و پرداخت هزینه اون عملیاتی مشابه خرید اینترنی رو انجام میده اما در پشت صحنه کارهای متفاوتی انجام میشه، به این صورت که معادل ریالی ارز گردشگر در زمان خرید محاسبه میشه و به همون مقدار از حسابش کسر میشه بدون اینکه گردشگر نیاز به تعویض ارز به ریال داشته باشه .از طریق این سیستم، دو عملیات مجزا اما همسان در شبکه بانکی کشور و شبکه بانکی بین المللی صورت می‌گیره. در واقع در این شیوه ضمن بهره گیری از اینترنت، پرداخت مستقیم ریالی از سوی گردشگر به فروشنده صورت می‌گیره.

گزارش دومین دوره چالش نوآوری توسن (تصویری و ویدیویی)

تیم سوم: هدینو

کارت هدیه به روشی جدید. ایده هدینو متمرکز روی ارسال کارت هدیه شخصی سازی شده هستش . کارکرد اپ هدینو به این صورت هست که کسی که میخواد کارت هدیه تهیه کنه اپ رو روی تلفن همراهش نصب میکنه و تمام جزئیات کارت مورد نظرش رو اونجا انجام میده. جزئیاتی مثل مبلغ هدیه، رنگ کارت، تصویر زمینه، متن روی کارت و ... رو میشه کامل داخل اپ مشخص کرد . توی فاز اول اپ با فروشگاه‌های اینترنتی مشخصی کار میکنه مثل دیجیکالا، نت برگ، بامیلو و ... و در فازهای بعدی فروشگاه‌ها عمومی‌تر میشن . بعد از اینکه کاربر کارت رو مشخص کرد و پرداخت انجام شد، میتونه زمان صدور کارت هدیه رو مشخص کنه که میتونه بصورت ایمیل، پرینت و یا پست فیزیکی باشه که حاوی یه "کد پرداخت" هست. هدیه گیرنده بعد از دریافت کارت هدیه با وارد شدن به فروشگاه اینترنتی انتخاب شده و خرید به میزان کارت، می‌تونه با وارد کردن "کد پرداخت" هدیه رو به صورت رایگان دریافت کنه.

گزارش دومین دوره چالش نوآوری توسن (تصویری و ویدیویی)

جایزه ویژه هیات داوران: کانال شاپ

تیمی که جایزه ویژه هیئت داوران رو گرفت کانال شاپ بود . یک فروشگاه ساز روی بستر شبکه اجتماعی تلگرام که راه حل های پرداختهای امن و دوره ای رو به کاربران ارائه میکنه . این بستر فضایی رو فراهم میکنه که خریداران و فروشندگانی که به برنامه تلگرام دسترسی دارن بتونن گردش های مالی خودشون رو توی این محیط داشته باشن و بصورت هدفمند روی اون کنترل داشته باشن . کلیت کار بصورت یک بات تلگرامی هستش که نیازهای خریدار و فروشنده رو تحت پوشش قرار میده . قابلیتهای کانال شاپ شامل استفاده از درگاه پرداخت آنلاین بانکی، استفاده از سیستم انبار داری، دسته بندی محصولات و ساخت منو توسط دارنده فروشگاه بر اساس نظر خود، ایجاد گزارش های سیستمی در پرداخت ها و فاکتور ها و بسیاری موارد مفید دیگه هست.

گزارش دومین دوره چالش نوآوری توسن (تصویری و ویدیویی)

ایده برتر: چکاد

سیستم پیشنهادی تیم بیت نهم با ایده چکاد سامانه‌ای برای صدور چک الکترونیکی (غیرفیزیکی) هست که نتیجه این ایده حذف سیستم سنتی صدور و گردش چک کاغذیه و اینکه مبنای کار هم سیستم بلاک چین (BlockChain) است . توی این رویکرد، شبکه ای متشکل از مشتریها و بانک در نظر گرفته شده که بانک بعنوان ارائه دهنده خدمات چک الکترونیک بعنوان نود مبدا و مقصد، نقش پردازشگر و سازنده اولین بلاکهای مربوط به دسته چک اکترونیک رو داراست و مشتریها در جایگاه نودهای غیرمتمرکز سامانه چک قرار خواهند گرفت . طبق ایده چکاد مشکلات مربوط به چک کاغذی مثل : گم شدن، پاره شدن، کلاهبرداری و جعل و ... حذف میشه . تمام این راهکارها با نصب اپلیکیشن کیف چک چکاد در نظر گرفته شده که مشتری با مراجعه به بانک و انجام امور مربوط به تعهدات استفاده از اپ میتونه از خدمات اپ استفاده کنه.

تیم‌ها از API توسن برای اتصال به سرویس‌های بانکی استفاده می‌کنند
تیم‌ها از API توسن برای اتصال به سرویس‌های بانکی استفاده می‌کنند
خلاقیت تیم خریدیار
خلاقیت تیم خریدیار
تیم‌ها حتی در زمان اختتامیه هم سخت مشغول کار هستند
تیم‌ها حتی در زمان اختتامیه هم سخت مشغول کار هستند
ناصر حکیمی، مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در روز اختتامیه
ناصر حکیمی، مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در روز اختتامیه
تیم‌ها سرویس‌های خودشان را روی بستر بانک انصار تست می‌کنند
تیم‌ها سرویس‌های خودشان را روی بستر بانک انصار تست می‌کنند
بوم کسب‌وکار تیم صندوق پشت گرمی
بوم کسب‌وکار تیم صندوق پشت گرمی
فضای رقابتی تیم‌ها در توسن بوم
فضای رقابتی تیم‌ها در توسن بوم
تیم داوری دومین چالش نوآوری توسن
تیم داوری دومین چالش نوآوری توسن
استرس روز ارایه
استرس روز ارایه
تقدیر از مربیان
تقدیر از مربیان
پایان سه روز رقابت
پایان سه روز رقابت
۶۳.۳۴MB گزارش تصویری دومین دوره چالش نوآوری توسن
۲۱۶.۰۵MB گزارش اختتامیه دومین چالش نوآوری توسن به همراه ارایه تیم‌های برتر