fa-IR

دفاع تمام قد دولت از جوانان نوآور در کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات

نشست هم‌اندیشی دولت با جمعی از کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات دوشنبه دوم اسفند در دفتر وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات برگزار شد. این نشست با حضور بیش از سی کسب‌وکار فناوری‌اطلاعات در حوزه وب و موبایل برگزار شد و برخی از مهم‌ترین چالش‌های کلان این حوزه مورد طرح و بررسی قرار گرفت.

هم‌اندیشی با کسب‌وکارهای فاوا با حضور سه وزارتخانه و دو معاونت دولت برگزار شد

حضور پرتعداد دولتمردان
در این جلسه دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، دکتر فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و یدالله صادقی معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت حضور داشتند. همچنین در میان مدیران ارشد وزارت ارتباطات که در این جلسه حضور داشتند می‌تواند به نصرالله جهانگرد که مدیریت جلسه را بر عهده داشت، دکتر علی‌اصغر عمیدیان معاون وزیر و رئیس سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی، دکتر مرتضی براری معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات، دکتر امیرحسین دوایی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی. معاون وزیر و رئیس هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، حسین مهری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پست، رضا باقری‌اصل معاون دولت‌الکترونیک سازمان فناوری‌اطلاعات ایران اشاره کرد.

هم‌اندیشی با کسب‌وکارهای فاوا با حضور سه وزارتخانه و دو معاونت دولت برگزار شد

طرح چالش کسب‌وکارها در دولت
مهندس جهانگرد در ابتدای این جلسه با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در دولت گفت: در ماه گذشته وزرای دولت چندین بار جهت رفع چالش‌ها جلسه داشته‌اند و موضوع حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال در دولت مطرح شده است. مورد اخیر آن نیز مشکل کسب‌وکارهای حوزه حمل‌ونقل است که دکتر واعظی با وزیر کشور و وزیر دادگستری صحبت‌هایی انجام داده‌اند. با توجه به رویه نوین این کسب‌وکارها و اینکه نظام سنتی برای تعامل با این ساختار آشنایی کافی ندارد همچنین زمان کافی نیز برای تطبیق نداریم، جمع‌بندی این بوده است که بتوانیم در چند مرحله گفتگو کنیم و موضوعاتی که اکنون در حال اتفاق است را حل کنیم. نظام حقوقی و اجرایی قبلا تجربه و دانش این موضوعات را نداشته است. این مشکل در زمینه مالکیت فکری و کپی‌رایت نیز وجود دارد. در زمینه تجارت الکترونیک، مالیات می‌تواند چالش‌هایی ایجاد کند. موضوع تعدد مجوزها نیز مطرح است و برای یک کار مشخص، بیش از یک دستگاه باید در زمینه مجوز فعالیت کنند.
جهانگرد با اشاره به اینکه مکانیسمی در اقتصاد برای حوزه دیجیتال تعریف نشده است گفت: حل مسائلی که اکنون به‌طور واقعی و به‌صورت عمده، چالش ایجاد کرده‌اند باعث می‌شود بخش مهمی از فضای تنفس کسب‌وکارها باز شود.

هم‌اندیشی با کسب‌وکارهای فاوا با حضور سه وزارتخانه و دو معاونت دولت برگزار شد

موانع موفقیت در کسب‌وکارهای نوپا
در این جلسه، شهلا اصولی رئیس مرکز کسب‌وکارهای نوپا با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در زمینه موفقیت کسب‌وکارهای نوپا در حوزه فاوا با اشاره به مشکلات داخلی این کسب‌وکارها گفت: ضعف در مدیریت، ضعف در تیم‌سازی، رویکرد نامناسب در مواجه به رقبا، تامین مالی، طراحی نامناسب کسب‌وکار و عدم توجه به نیاز مشتری در ارائه خدمت یا محصول برخی از مهم‌ترین چالش‌های داخلی موجود در کسب‌وکارهای نوپا هستند. اصولی در ادامه با اشاره به عوامل موثر محیطی برای کسب‌وکارهای نوپا که می‌توانند در عدم موفقیت آن‌ها موثر باشند گفت: در نظرسنجی‌ها و پژوهش‌های انجام شده توسط مرکز کسب‌وکارهای نوپا، مشکلات حقوقی، عدم ثبات در سیاست‌گذاری‌های دولت، چالش تامین مالی و حجم اندک سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، کمبود مهارت و نیروی انسانی متخصص، مشکلات فرهنگی، کمبود دسترسی به بازار، چالش زیرساخت فنی و عدم وجود نهادهای پشتیبان و همکاری‌های بین‌سازمانی از مهم‌ترین مشکلاتی است که با توجه به جلسه امروز توسط کسب‌وکارهای نوپا به‌عنوان مشکلات بخش خصوصی جهت دوام و توسعه کسب‌وکار مطرح شده است.

کسب‌وکارهای حوزه فاوا
در این نشست که با دعوت جمعی از کسب‌وکارهای حوزه فاوا اجرا شد، مدیران عامل این شرکت‌ها برخی از مشکلات و چالش‌های خود در حوزه کسب‌وکار را مطرح کردند. بیش از ۳۰ کسب‌وکار حوزه وب‌ و موبایل در این جلسه حضور داشتند که در میان آن‌ها می‌توان به کافه بازار، اول مارکت، بامیلو، اسنپ، ایسام، تپ‌سی، تلوبیون، نت‌برگ، فیلم‌نت، تخفیفان، سهام‌یاب، زومیت، دیجیاتو، بیپ‌تیونز، فرانش، آپارات، زرین‌پال، ورزش۳، زودفود، علی‌بابا، ارانیکو، طرفداری، سیبچه، تیوال، بلاگفا و دیرین‌دیرین اشاره کرد.

مهم‌ترین چالش‌ها
نصرالله جهانگرد معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری‌اطلاعات ایران با اشاره به مشکلاتی که برای فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین وجود دارد، گفت: موضوع مالیات و تشخیص مالیاتی، محاسبه بیمه، نبود قوانین مشخص برای دریافت مجوز و الزام برای دریافت مجوزهای متعدد از جمله مشکلاتی است که کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات با آن مواجه هستند.

بیمه ۷ درصد است
جهانگرد با ابراز امیدواری از بهبود نظام تصمیم‌گیری در دولت و رونق اقتصادی کشور در جمع‌بندی برخی از چالش‌های حاضران گفت: در خصوص مالیات و تشخیص مالیاتی عموم شرکت‌ها دارای مشکل هستند و ممیزی مالیات عموما دچار تفاسیر ممیزها و افراد است. مشابه این مطلب در مورد بیمه قراردادها و کسب‌وکار نیز وجود دارد. بحث‌های مفصلی با تامین اجتماعی داشته‌ایم که فعالیت‌های فناوری‌اطلاعات غیر از حوزه مرتبط با سخت‌افزار، حق بیمه‌ای معادل ۷ درصد و کارهای پژوهشی محاسبه شود اما هنگام محاسبه در دفاتر تامین‌اجتماعی با ضرایب ۱۶.۷ درصد محاسبه می‌شود. بسیاری از فعالیت‌ها نیز حتی در نحوه هزینه‌یابی دچار مشکل است. به‌عنوان مثال شرکتی که در زمینه دامنه اینترنت فعالیت می‌کند باید بخشی از هزینه را به صرافی انتقال دهد که این فرآیند مشکلات خود را دارد، زمانی که بیمه محاسبه می‌شود بازهم تشخیص هزینه آن دارای سوال است، به همین دلیل گاهی بیشتر از درآمد خود تحت فشار هستند که می‌تواند منجر به عدم فعالیت‌ آن‌ها در این بازار شود. شرکت‌ها با پرداخت بیمه و مالیات مشکلی ندارند اما با یک‌دستی سیاست‌ها دچار مشکل شده‌اند.

مجوز‌ها
معاون وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به بحث مجوز‌ها و نگاه سنتی به کسب‌وکارها گفت: دو شرکت حوزه حمل‌ونقل عمومی که در این جلسه حضور دارند با اتحادیه‌های صنفی سنتی دچار مسئله هستند. این شرکت‌ها به وزارت صنعت مراجعه کرده‌اند و بر اساس قانون نظام‌صنفی تأییدیه گرفته‌اند اما طرف مقابل با استناد به قوانین دیگر در حال مقابله است. در این میان نظام قضایی و انتظامی هم بنا به تشخیص و سلیقه عمل می‌کنند. این مجوزها که از کجا باید اخذ شود در حوزه فعالیت دستگاه‌ها است و مکانیسم آن روشن نیست و درخواست این است که یک متولی واحد پاسخگوی این موضوعات باشد.

حریم حقوقی
جهانگرد با اشاره به چالش‌های تولید محتوا و حمایت‌های حقوقی از تولیدکنندگان گفت: کپی‌رایت مسئله بزرگ تمام شرکت‌های تولیدکننده محتوا است. در محتوای فیلم، موسیقی، متن و هر آنچه در فضای دیجیتال ارائه می‌شود، قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود با اینکه ما قانون کپی‌رایت داخل کشور برای این مشکل داریم. آنچه وضعیت را بدتر می‌کند این است که مرجعی برای مراجعه و اقدام فوری وجود ندارد. باید شکایت کنند و فرآیندهای پلیس، دستگاه قضایی، کمیته مصادیق و بسیاری موارد دیگر را طی کنند، این چندین ماه طول می‌کشد در حالی که کل این بازار تنها برای چند روز وجود دارد. ما مصادیق متعددی در این رابطه داریم به‌عنوان مثال در بحث چک، سازمان ثبت‌اسناد دارای واحد اجرایی است و بدون دادگاه اقدام می‌کند.
جهانگرد در ادامه با اشاره به تعدد مجوزها گفت: این عدم حمایت در حالی است که یک کسب‌وکار در این جلسه برای فعالیت در حوزه موسیقی از وزارت ارشاد چهار مجوز دریافت کرده است. این‌ مجوزها را باید متمرکز کنیم و کاهش دهیم.

مسئولیت کسب‌وکار
معاون وزیر ارتباطات در میان چالش‌های دیگر مطرح شده از سوی کسب‌وکار‌ها با اشاره به تعریف مسئولیت‌های حقوقی و قضایی گفت: برخی از شرکت‌های این حوزه، پلتفرم و بستر را فراهم می‌کنند و کاربر در آن بستر فعالیت می‌کند. اگر کاربری تخلف کند، نظام قضایی این شرکت را تعطیل می‌کند. اگر ۲۴ ساعت یک کسب‌وکار را تعطیل کنید خواهد مرد. این در حالی است که بر اساس توافقاتی که در شورای عالی فضای مجازی انجام شد این بود که نحوه برخورد کاربر محور باشد اعلام هم شد اما رویه کماکان برخورد با پلتفرم و بنگاه است. اگر طرف شکایت یک نهاد دولتی باشد این کار با سرعت بیشتری هم انجام می‌شود زیرا مسیر را کوتاه می‌کنند.

سرمایه‌گذاری خارجی
نصرالله جهانگرد با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی کسب‌‌وکارها در زمینه نگرانی‌های موجود برای سرمایه‌گذاری خارجی گفت: اگر یک سرمایه‌گذار خارجی قصد ورود داشته باشد با خطرات مختلفی روبرو است و این نگرانی وجود دارد که با انواع نقدها و اتهامات مواجه بشوند و این باعث محدودیت فرصت‌های رشد این بازار شده است. پیشنهاد شده است اعضای محترم دولت برای توسعه بازار به کشورهای همسایه کمک کنند. به این معنی که خدمات شرکت‌ها برای حضور در بازارهای منطقه مناسب است و نیاز به همراهی دولت دارد. در بحث تامین سرمایه، خلا وجود صندوق‌های خطرپذیر و ادبیات سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر محسوس است، نظامات بانکی و حتی شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در این کسب‌وکارها دارای برخورد تجاری سنتی هستند. آن‌ها تمایل دارند ریسک‌ را به دوش فرد نوآور بگذارند و خود فقط سود ببرند.

وام نمی‌خواهیم
موضوع بعدی که جهانگرد از جمع‌بندی چالش‌ها در حضور دولتمردان ارائه کرد بحث کمک‌های مالی بود. او گفت: کسب‌وکارها معتقدند دولت به جای کمک‌های مالی که عموما از طریق وام‌های کم‌بهره است، می‌تواند از طریق بهبود فضای کسب‌وکار کمک کند به‌عنوان مثال این کسب‌وکارها از طریق رسانه‌های عمومی فرصت معرفی داشته باشند یا اینکه یک محیط حقوقی فراهم شود. اکنون پلتفرم شبکه فراهم شده است و دسترسی به دیتا وجود دارد، می‌توان با انواع روش‌ها شرایط بقا را تسهیل کرد، به‌عنوان نمونه در چند سال اولیه از پرداخت مالیات VAT معاف باشند تا موسسه‌ای که متولد شده است به دوره رشد و پیشرفت برسد.

معضل سربازی
مشکل سربازی با افراد نوآور از دیگر مواردی بود که معاون وزیر ارتباطات در جمع‌بندی از نشست هم‌اندیشی با فعالت بخش خصوصی حوزه فاوا به آن اشاره کرد و گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد از جوانان فعال در این حوزه عموما در آغاز کسب‌وکار خود با این مشکل مواجه می‌شوند و باید کسب‌وکار را رها کنند که باید برای حل این مشکل سازوکاری طراحی کرد.

هم‌اندیشی با کسب‌وکارهای فاوا با حضور سه وزارتخانه و دو معاونت دولت برگزار شد

چالش‌ها پیگیری می‌شوند
دکتر واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در سخنان خود به تلاش دولت برای حل چالش‌های کسب‌وکار اشاره کرد و گفت: مدت‌ها است که در دولت به‌طور مداوم در مورد کسب‌وکارهای الکترونیکی مشورت می‌کنیم، در دولت همه حامی این حوزه هستیم و به دنبال افزایش راه‌اندازی و گسترش این کسب‌وکارها هستیم. تنها یک ملاحظه داریم که این توسعه باید آرام و بدون ایجاد مشکل برای سایر حوزه‌ها انجام شود. به این معنا که پدران ما به‌طور سنتی در حال کسب‌وکار هستند و معاش آن‌ها از این طریق تامین می‌شود. اکنون باید به‌گونه‌ای رفتار شود که ادامه حیات آن‌ها ممکن باشد و کسب‌وکارهای نوین نیز بتوانند مدل جدید را اجرا کنند. به‌گونه‌ای رفتار شود که آن‌ها اطمینان پیدا کنند کسب‌وکارهای نوین باعث بیکاری آن‌ها نمی‌شوند. دکتر واعظی در ادامه با اشاره به ضرورت تعامل کسب‌وکارهای نوین و سنتی گفت: کسب‌وکارهای نوین باید کمک کنند تا کسب‌وکارهای سنتی آموزش ببینند، ارتقا پیدا کنند و از این بسترهای جدید بهره‌مند شوند.
دکتر واعظی دستاوردهای این جلسه هم‌اندیشی را مهم عنوان کرد و گفت: چالش‌هایی که در این نشست مطرح شدند را پیگیری خواهیم کرد و در جلسات کوچک‌تر از مشورت با بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد. برخی از این چالش‌ها نیاز است که در بیرون از یک دستگاه پیگیری شوند که این کار را از طریق دولت انجام خواهیم داد. حتی ممکن است در نقطه‌ای نیاز به مصوبه مجلس باشد که آن هم انجام خواهیم داد. در تعامل با قوه قضاییه نیز با توجه به علاقه‌ای که آقای پورمحمدی نسبت به این فضا دارند کمک خواهند کرد.

هم‌اندیشی با کسب‌وکارهای فاوا با حضور سه وزارتخانه و دو معاونت دولت برگزار شد

نیاز به ۲۰۰ هزار شغل فاوا
دکتر ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تلاش‌های انجام شده میان وزرای ارتباطات، کار و معاونت علمی گفت: در برخی حوزه‌ها دولت، جامعه و بخش خصوصی نقاط مشترک دارند ولی در این حوزه به دلیل ماهیتی که دارد بخش خصوصی جلوتر از دولت حرکت می‌کند. این یک واقعیت است که سرعت تغییرات در فناوری بسیار بالا است و ما همچنان از ساختارهای نسل اول صنعت استفاده می‌کنیم در حالی که شما نسل سوم هستید. جهت‌گیری اشتغال مابین ۲۰ تا ۳۰ درصد متکی به این حوزه است و با ایجاد یک‌میلیون شغل در سال چشم ما به برای تولید ۲۰۰ هزار شغال به شما است. اگر این انسجام ادامه پیدا کند این عدد دور از دسترس نیست. ما نیازمند تغییرات حقوقی و نظام مقررات هستیم. نظام مالی شما جنس خاص خود را دارد، در حوزه شما مقررات کار نداریم و تعبیر کارگران دانشی را به کار می‌بریم، در بخش تامین اجتماعی نیاز به مقررات جدید داریم. حداقل نیاز به چهار مجوز نیاز دارید که باید تکلیف این مجوزهای چندگانه روشن شود. هر آنچه بتوانیم در دولت انجام دهیم را پیگیری خواهیم کرد و هدف ما این است که بتوانیم یک مقررات واحد ایجاد کنیم. ما این شکاف قوانین و مقررات را احساس می‌کنیم و این را هم می‌دانیم که آینده شغلی و تولید ثروت بدست شما انجام می‌شود. این مقاومت در برابر پدیده‌های جدید در فرهنگ ما وجود داشته است اما بدانید که دولت در کنار کسب‌وکارها است و امیدواریم برای سال آینده بتوان به ۲۰۰ هزار شغل جدید در کسب‌وکارهای این حوزه دست پیدا کرد.
دکتر ربیعی با پیشنهاد ایجاد یک اتحادیه از کسب‌وکارهای نوین حوزه فناوری‌اطلاعات گفت: هم‌اکنون می‌توانید یک هسته اولیه تشکیل دهید و به‌سرعت برای ایجاد یک اتحادیه اقدام کنید. در مراحل بعدی امکان ایجاد زیرمجموعه‌ نیز وجود دارد.

هم‌اندیشی با کسب‌وکارهای فاوا با حضور سه وزارتخانه و دو معاونت دولت برگزار شد

نیاز به قانون جدید نداریم
حجت‌الاسلام انصاری به اقداماتی که در معاونت حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در حال پیگیری است اشاره کرد و گفت: حوزه فناوری‌اطلاعات پدیده جدیدی است و طبعا مقاومت‌هایی در برابر آن شکل می‌گیرد. گاهی این مقاومت به دلیل ناآشنایی با این فضا است و شاید اگر بخش سنتی با این فضا آشنا شود و از این ظرفیت استفاده کند، با این جریان همراه شود. بخش سنتی اکنون ظرفیت بالایی از اشتغال کشور را در دست دارد و نباید احساس خطر کنند. این بحث زندگی و معیشت است. ایجاد اتحادیه صنفی مهم است اما به لحاظ حقوقی اگر ارتباط هر صنف تخصصی در فضای مجازی با صنف مشابه در فضای سنتی تعریف نشود این چالش در میان اتحادیه‌ها ادامه پیدا می‌کند. اگر بخواهیم نگاه بسیار کلی و کلان به این موضوعات داشته باشیم هم با تاخیر مواجه می‌شود و هم چالش‌های زیادی دارد. بسیاری از مشکلات کنونی با استفاده از قوانین موجود کشور قابل‌حل است، ممکن است نیاز به آیین‌نامه یا دستورالعمل جدید باشد. خوشبختانه ما قوانین کلی زیاد داریم و انعطاف لازم را دارند.
انصاری در ادامه با اشاره به اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: برای اصلاح قوانین مزاحم فضای کسب‌وکار و اقتصاد مقاومتی، ماموریتی به معاونت حقوقی واگذار شده است. روی ۸ موضوع در حال کار هستیم و پیش‌نویس اولیه آن تا ۱۵ اسفند آماده می‌شود که در آن موضوع بیمه، بانک‌ها، گمرک و سایر موارد بررسی شده‌اند. ما چالش‌هایی که در این جلسه مطرح شد را در پیش‌نویس لوایح مورد بررسی قرار می‌دهیم.
انصاری در مورد مالکیت‌فکری اعلام کرد لایحه‌ای از سوی دولت در دو فصل تدوین شده که بخش اول آن به مجلس تقدیم شد و در حال بررسی است. بخش دوم که در مورد صنعت است پیش‌نویس آن در دولت در حال آماده‌سازی است.

هم‌اندیشی با کسب‌وکارهای فاوا با حضور سه وزارتخانه و دو معاونت دولت برگزار شد

کرکره‌ها را بالا بکشید
دکتر ستاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، با اشاره به آغاز کار در معاونت علمی گفت: ما بزرگ‌ترین مشکل را در فضای کسب‌وکار دیدیم که آن هم به‌واسطه اقتصاد نفتی ایجاد شده است و متولیان بسیار متعددی دارد. با بحث دانش‌بنیان‌ها تلاش کردیم یک فضای کسب‌وکار جدید در کشور تعریف کنیم اکنون ۳ هزار شرکت در این فضا فعالیت می‌کنند و بیش از ۸۰ نوع خدمت برای آن‌ها ارائه می‌کنیم. هدف این بوده است که افراد فعال در کسب‌وکار بدانند کرکره‌ها به این راحتی پایین نمی‌آید. با شکل‌گیری محیط کسب‌وکار جدید می‌توان این تسهیل‌گری‌ها را در آن وارد کرد. کسب‌وکارها به پول نیاز ندارند، سه سال پیش همه به دنبال وام بودند اما اکنون یک فضای تنفس جدید می‌خواهند و این را می‌دانند که سرمایه را باید جذب کنند. کسانی که در این بخش فعالیت می‌کنند باید مقاوم‌تر و صبورتر باشند این طبیعت کسب‌وکار است و حتی در خارج از کشور نیز مشکلات با همین شدت و قوت هستند. همه ما تلاش می‌کنیم این پیام را به شما برسانیم که دولت برای رفع موانع جدی است و هماهنگی کاملی برای حل چالش‌ها دارد.

هم‌اندیشی با کسب‌وکارهای فاوا با حضور سه وزارتخانه و دو معاونت دولت برگزار شد

اقتصاد سایبری کوچک است
دکتر فیروزآبادی در ابتدا با اشاره به ساختار شورای عالی فضای مجازی گفت: این شورا از ۶ وزیر، سران سه قوه، دادستان و سایر افرادی که می‌توانند در ساماندهی این فضا موثر باشند. نگاه شورای عالی فضای مجازی، سیاست‌های کلان و حوزه‌هایی که در آن‌ها بحث فوریت مطرح است. چند ماه پیش با طرح مشکلات کسب‌وکارهای الکترونیکی کارگروهی تشکیل دادیم و در ادامه آن با بحث کسب‌وکارهای مکمل مواجه شدیم، با توسعه این کارگروه از معاونت علمی، وزارت صنعت‌معدن‌تجارت، اتاق اصناف و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای دعوت کردیم که این اقدامات ادامه دارند. ما در بحث اقتصاد سایبری می‌دانیم سایز اقتصاد دیجیتالی کوچک و در حد ۱.۵ تا ۲ درصد است اما در کشورهای توسعه یافته تا ۸ درصد هم می‌رسد، بحث اشتغال نیز مطرح است و باید این فاصله را پر کنیم. به این معنی که هم سایز کوچک است و هم عدم تقارن وجود دارد و بخش عمده‌ای از اقتصاد ما در این صنعت مربوط به بخش تلکام و اپراتوری است، در حوزه‌های دیگر که تازه شروع شده‌اند متاسفانه هنوز کار جدی انجام نشده است. متاسفانه این بخش معارضین زیادی هم در حکومت و هم در بخش خصوصی دارد. هنوز در حوزه فین‌تک وارد نشده‌اید و اگر کاری انجام دهید نقش بانک را تغییر می‌دهید که بانک نیز مقاومت خواهد کرد. بانک نهاد محافظه‌کار و پرقدرتی است بنابراین وقتی استارت‌آپ‌های فین‌تکی مطرح می‌شوند دوستان واکنش نشان می‌دهند. در شورای عالی فضای مجازی تلاش می‌کنیم حرکت‌ها و نیروها به سمت توسعه، مهار شوند. تلاش می‌کنیم برنامه‌هایی در سطح قانونگذاری، سیاست‌گذاری و مقررات را پیگیری کنیم. در نظام مقررات معتقدیم در حوزه اقتصاد دیجیتالی حتما باید مقررات خاصی در کشور شکل بگیرد. همانطور که اشاره شد برخی از بازارها عمری در حد ۳ تا ۴ روز دارند این چالش‌ها نمی‌تواند با قانون رفع شود و باید در سطح مقررات به آن‌ها بپردازیم.

اتحادیه در ۱۵ روز تشکیل می‌شود
در این نشست مباحث مربوط به قانون نظام صنفی و ویژگی‌های آن توسط یدالله صادقی معاون امور اقتصادی و  بازرگانی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت مطرح شد. او گفت بر اساس ماده ۲ و ماده ۸۷ قانون نظام صنفی، فعالیت در فضای مجازی برابر با فعالیت صنفی شناخته شده است و قانون‌گذار بر چگونگی شکل‌گیری و ایجاد اتحادیه برای این کسب‌وکارها تاکید کرده است. سال گذشته آیین‌نامه‌ای را تدوین کردیم و در این یک سال آن را اصلاح کردیم. این آیین‌نامه توسط وزیر صنعت با دقت خاصی بازبینی شده است تا به‌طور هم‌زمان نماد اعتماد و پروانه کسب برای کسب‌وکارها صادر شود بدون اینکه نیاز به زمان، مدارک و هزینه اضافی داشته باشد.
در بحث ارتباط با سایر صنوف تلاش کردیم تا الان از فعالیت کسب‌وکارها در فضای مجازی حمایت و آن‌ها را توجیه کنیم. در برابر تحولات جدید که نفع زیادی برای مردم دارد نمی‌توان مقاومت کرد و جلوی مواهب فناوری گرفت. به این ترتیب تلاش می‌کنیم تعادل و تعامل ایجاد شود. ما اتاق اصناف تهران را به‌عنوان قائم‌مقام اتحادیه‌ تعیین کردیم و از آن طریق به دوستانی که نماد اعتماد گرفته‌اند پروانه کسب می‌دهیم. یک نصابی که تشکیل‌دهندگان عدد موجهی داشته باشند می‌توانند برای اتحادیه اقدام کنند و آقای دکتر ربیعی فرمودند که ۱۵ روز ولی تلاش می‌کنیم در همین مدت اتحادیه را شکل دهیم تا از طریق اتحادیه، فرآیند صدور مجوزها از طریق خود آن‌ها انجام شود و در فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند. هم اینکه با حضور در مجامع مختلف بتواند نمایندگی این کسب‌وکارها را بر عهده داشته باشد.

چالش‌های مطرح‌شده از سوی کسب‌وکارها

در این مراسم پس از مطرح شدن مهم‌ترین چالش‌های کسب‌وکارهای دیجیتالی در ایران توسط مهندس اصولی، کسب‌وکارهای حاضر در این نشست دیگر چالش‌هایی که با آن مواجه هستند را مطرح کردند. در ابتدای این مراسم مسعود یوسف‌نژاد از زومیت به مبحث حق مالکیت معنوی اشاره کرد. یوسف‌نژاد در خصوص مبحث تولید محتوا این نقد را ارایه کرد، در این بخش خیلی به جزئیات پرداخته نشده است. کپی‌رایت یکی از مباحث مهم در بخش تولید محتوا است و تولیدکنندگان محتوا راهکاری برای حفاظت از داده‌هایی که تولید می‌کنند، ندارند در نتیجه سایر افراد به راحتی محتواهای تولید شده را بازنشر می‌کنند. این دغدغه در بخش‌های مختلفی از جمله محتواهای متنی، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها وجود دارد و هیچ راهکاری هم برای جلوگیری از این کار در کشور وجود ندارد.

خزرایی منش از زورق، با اشاره به جدی گرفته شدن این حوزه توسط مسئولین گفت: کسب‌وکارهای آنلاین یک کسب‌وکار کامل و مستقل نیستند بلکه بستر و زیرساختی برای کسب‌وکارهای سنتی هستند که مزایایی را همراه خود می‌آورند. اما حقیقت این است که تا زمانی که کسب‌وکارهای اینترنتی بزرگی مانند دیجی‌کالا و دیوار به حدی نرسیده بودند که بتوانند با کسب‌وکارهای سنتی رقابت کنند، جدی گرفته نشدند و اکنون با رشد این کسب‌وکارها این حساسیت ایجاد شده است. اما تا زمانی که نگاه کلان‌نگری وجود نداشته باشد، این مشکلات همچنان وجود خواهند داشت. بعنوان مثال در بخش مالیات امکان معافیت مالیاتی چند ساله برای کسب‌وکارهای دیجیتالی، تصمیم بسیار خوبی است اما متاسفانه در مذاکراتی که با مسئولین مالیاتی انجام می‌دهیم، درکی در خصوص کسب‌وکارهای دیجیتالی وجود ندارد.
 

در ادامه علیرضا شیرازی از بلاگفا به چالش‌های متعددی از جمله گام‌به‌گام پیش رفتن، مشکلات مالیات و بیمه بخش خصوصی، تولید محتوا یا ترافیک اشاره کرد. او با انتقاد به تعدد چالش‌هایی که درر این جلسه مطرح شده است گفت: لازم است گام‌به‌گام پیش برویم و بتوانیم موفقیت‌های حاصل شده را مشاهده کنیم تا به آینده امیدوار باشیم. بزرگ‌ترین گامی که دولت می‌تواند بردارد، عدم تحمیل مشکلات به بخش خصوصی و کسب‌وکارها است. بخش خصوصی در زمینه کسب‌وکار یا خیلی از مباحث حقوقی می‌تواند مستقل از دولت فعالیت کند. مالیات و بیمه دو مشکلی اساسی بخش خصوصی است، در بخش بیمه و مالیات سلیقه‌ای برخورد می‌شود. شیرازی با اشاره به فعالیت کسب‌وکار خودش که در حوزه فروش دامنه است، از مالیات انتقاد کرد و گفت: ما باید در ازای تمام دامنه‌هایی که می‌فروشیم به دولت مالیات بدهیم و این در حالی است که ما برای فروش دامنه‌ها دلار پرداخت ‌می‌کنیم. ما در سال‌های گذشته برای تمام دامنه‌های .com فروخته شده بین ۷ تا ۹ درصد مالیات پرداخت کرده‌ایم بدون این که ارزش‌افزوده‌ای ایجاد شده باشد. علاوه بر این ما یک دیتاسنتر نیز داریم و مدت دو سال است که به دنبال اتصال پهنای باند خروجی خودمان به شرکت زیرساخت هستیم تا از پرداخت هزینه زیاد برای پهنای باند جلوگیری کنیم. ما در حال تولید پهنای باند هستیم اما مجبوریم برای این فرآیند به مخابرات و شرکت سرویس‌دهنده اینترنت پول پرداخت کنیم. شیرازی در سومین بخش از صحبت‌های خود به عدم درک صحیح در سیاست‌گذاری‌ها اشاره کرد. در مصاحبه‌های مختلفی شاهد هستیم که تولید ترافیک اینترنت را برابر با تولید محتوا می‌دانند که متاسفانه بخش زیادی از پهنای باند مصرفی کشور مربوط به همین بخش می‌شود. در نتیجه سیاست‌هایی که بر این اساس تعیین می‌شوند، سیاست‌های صحیحی نخواهند بود و از همین رو بسیاری از شرکت‌های ایرانی که ترافیک تولید می‌کنند، از دولت یارانه دریافت می‌کنند.
 

میلاد منشی‌پور از شرکت تپسی در خصوص راه‌اندازی کسب‌وکارهای فناوری‌محور ابزار امیدواری کرد که بستر و زیرساخت‌های لازم در کشور برای آن ایجاد شده است اما در بخش بقا و رشدد کسب‌وکار چالش‌های زیادی وجود دارد. منشی‌پور با اشاره به کسب‌وکار سرویس‌های آنلاین تاکسی گفت: متاسفانه ما مشکلات زیادی با اصناف داریم و این چالشی است که بقای ما تهدید می‌کند و ما هر هفته باید به شکایت‌هایی که این اصناف از ما می‌کنند، رسیدگی کنیم. راهکار مشخص و حتی کوتاه مدتی برای این مسائل پیش‌بینی نشده است و لازم است بتوان شرایطی را فراهم کرد که حداقل این کسب‌وکارها نوپا بتوانند به دور از مشکلات و دغدغه‌های قانون‌گذاری بتوانند به مرحله‌ای از رشد دست پیدا کنند و سپس با چالش‌های موجود مقابله کنند. بعنوان مثال کسب‌وکارهایی مانند ما این امکان را داشته باشند که سه سال از قانون اصناف معاف باشند یا حتی در صنف جدیدی فعالیت کنند.
 

جنت‌خواه از وب‌سایت طرفداری فرد دیگری بود که به بیان چالش‌های مرتبط با کسب‌وکار خود در این نشست کرد. در وب‌سایت‌های کاربر محور همیشه ترس فیلتر شدن یک چالش اساسی است.. تذکرهای مداوم به شبکه‌های اجتماعی داخلی موجب می‌شود که این نوع شبکه‌ها از ابزارهای کنترلی زیادی برای نظارت کاربران استفاده کند و ازاین‌رو با کنار رفتن سرویس‌های خارجی مردم بازهم رغبتی به استفاده از سرویس‌های داخلی پیدا نمی‌کنند و به سمت سرویس‌های بی‌کیفیت خارجی می‌روند. بسیاری از کسب‌وکارهایی که به‌تازگی روی کار آمده‌اند مشکل نماد اعتماد الکترونیک دارند، مثلا ما فروشگاهی روی وب‌سایت نداریم ولی می‌خواهیم یک اپلیکیشن داشته باشیم که بتوانیم محتوا بفروشیم، یا فضای بازی ایجاد کنیم، زمانی که درخواست برای نماد داریم، می‌گویند لیستی که برای فروش محصول است را ما پیدا نمی‌کنیم.
 

فرزام حجازی که یکی از جوانان حاضر در این نشست بود با اشاره به فعالیت بیپ‌تیونز در حوزه موسیقی گفت: برای نشر محتواهای قانونی در داخل کشور قوانینی بسیار خوبی وجود دارد اماا متاسفانه ما عضو هیچ یک از کنوانسیون‌های بین‌المللی کپی‌رایت نیستیم. کسب‌و‌کارهایی مانند ما ۲۰ تا ۳۰ درصد گردش مالی خود را باید برای حوزه حقوقی هزینه کنند تا این موضوع را سروسامان دهند، همچنین ما تا کنون چهار مجوز مختلف برای فعالیت گرفته‌ایم اما متاسفانه این مجوز‌ها کارایی لازم را ندارند و ما نمی‌توانیم در برابر سایت‌های غیرمجاز که هیچ‌گونه مجوز یا نمادی ندارند، مقاومت کنیم، برای این منظور لازم است در دادسرای رسانه وکلای تخصصی حوزه رسانه حضور داشته باشند. در حوزه بیمه، سازمان تامین اجتماعی یک سازمان ورشکسته است و تمامی مواردی که می‌گوید تخلف است، ۱۶.۶۶ درصد قرار داد می‌بندند یعنی باید بیشتر از مالیات و ارزش‌افزوده بیمه پرداخت کنیم، اگر مدعی شوید، باید جریمه پرداخت کنید، اگر به دیوان عدالت ببرید در آنجا هم مشکل به وجود می‌آید. این موضوع مشکل ما نیست بلکه مشکل کل کسب‌و‌کارهای ایران و سراسری است.
 

مانی قاسمی از وب‌سایت دیجیاتو از رویکرد متفاوت رسانه‌های جدید به حوزه خبر گفت. مخاطبین ما بسیار جوان هستند و حتی از کشورهای دیگری از مانند افغانستان و تاجیکستان بازدید کننده داریم.. ما پتانسیل‌های بسیار خوبی داریم و توانسته‌ایم ویدیوهایی تولید کنیم که توسط رسانه‌های خارجی بازنشر بشود و بازدیدهای میلیونی داشته باشند. اگر بتوانیم فضای جدیدی برای فعالیت این رسانه‌ها ایجاد کنیم، مسئولین را نسبت به این رسانه‌ها پاسخگو بدانیم، مطمئنا بازخوردهای خیلی بهتری دریافت خواهیم کرد.
 

پورپزشک از وب‌سایت بامیلو به مشکل نبود متولی مشخص برای بررسی مشکلات اشاره کرد و گفت: بعنوان مثال مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را نمی‌توان بعنوان یک مرجع متولی در نظر گرفتت چراکه در حوزه بسیار خاصی فعالیت می‌کند، تنها در موارد مشخصی ورود می‌کند و در خیلی از موارد هم توان اجرایی کافی را ندارد. اگر یک مرجع متولی مشخص وجود داشته ما می‌توانیم این مشکلات را پی‌گیری کنیم. نگاه جزیره‌ای مشکل دیگری است که در این زمینه وجود دارد و متاسفانه هیچ یکپارچگی بین قوانین وضع شده وجود ندارد. همچنین اجرایی نشدن مجوزهای صادر شده از دیگر مشکلات مطرح است. بعنوان مثال در بخش دانش‌بنیان مجوزهای زیادی در زمینه‌های سربازی یا معافیت دارد که اجرایی نمی‌شود و به نظر من اگر همین مجوزهای موجود اجرایی شوند، ۸۰ درصد مشکلات ما قابل حل خواهند بود.
 

شهرام شاهکار از اسنپ بار دیگر به مشکل نبود متولی مشخص و همچنین عدم هماهنگی بین نهادهای قانون‌گذار را مطرح کرد. نداشتن متولی مشخص و قابل استناد یکی از مهم‌ترین چالشش کسب‌وکارهای نوپایی است که باید با اتحادیه‌های سنتی رقابت کنند و همین عامل موجب می‌شود که هر اتحادیه یا سازمانی خودش را متولی و تصمیم‌گیر بداند. این پیش‌بینی پیش از این انجام شده بود و در ماده ۸۴ قانون نظام صنفی مصوب شد که فعالین حوزه مجازی از حقیقی جدا شوند. اما پیش‌نیاز این قانون یعنی تشکیل اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی محقق نشد. عدم هماهنگی بین مراجع تصمیم‌گیر و قانون‌گذار نکته دیگری است که فعالیت این کسب‌وکارها را با چالش همراه کرده است. ما در کسب‌وکار خودمان به استناد قانون نظام صنفی مجوزهای لازم را دریافت می‌کنیم و اتحادیه مقابل ما با استناد به قانون مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، فعالیت ما را  زیر سوال می‌برد که بر اساس آن تمام کسب‌وکارهای مبتنی بر حمل‌ونقل بار و مسافر باید تحت نظر شهرداری فعالیت کنند.
 

عبدالحسین ابوالحسنی موسس دیرین دیرین، به شرایط غیرمنطقی مجوزها اشاره کرد. برای دریافت مجوز ارشاد برای تولید انیمیشن‌های روزانه باید فیلم‌نامه را به معاونت سینمایی ارسال و آن‌ها تایید می‌کردند و پس از ساخت انیمیشن نسخه نهایی را دوباره برای تاییدیه ارسال می‌کردیم. از طرف دیگر دارا بودن مدرک کارشناسی و بالاتر، ارایه کارت پایان خدمت یا معافیت دائم، عدم سوءپیشینه و شرط سنی بالای ۲۷ سال شرایط دریافت مجوز موسسه فرهنگی دیجیتالی‌اند که غیرمنطقی به نظر می‌رسند. ابوالحسنی به عدم‌حمایت‌های داخلی هم اشاره کرد و گفت: بعنوان مثال در یوتیوب بخشی از درآمد حاصل از نمایش تبلیغات به تولیدکننده ویدیو می‌رسد اما متاسفانه در ایران این فرهنگ وجود ندارد.
 

جعفر توحیدی از پرتال جامع خودرو کشور در ابتدا به بلوغ مناسب تجارت الکترونیکی در کشور اشاره کرد. او دلیل شکست اکثر استارت‌آپ‌های کشور را مشکلات تامین سرمایه دانست و گفت:: صندوق‌های حمایتی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی اصولا مانند بانک‌ها عمل می‌کنند. ذات حمایت این صندوق‌ها تنها در حد اهدای وام است، در حوزه مشارکت در ریسک پروژ‌ه‌ها وارد نمی‌شوند و هیچ‌گونه خدمات حمایتی برای این مجموعه‌ها ندارند. پروژه‌های نوآورانه و دانش‌بنیان اگرچه نسبت به سایر کسب‌وکارها نیاز به سرمایه کم‌تری دارند اما به همان اندازه ریسک بیشتری را همراه خود دارند. از سه هزار شرکت دانش‌بنیان، تعداد دو هزار عدد از آن‌ها شرکت کوچک و استارت‌آپ‌ها هستند، انتظار دارید این شرکت‌های کوچک و جوان‌ها وام میلیاردی بگیرند اما توان کافی برای ضمانت ندارند و عملا نمی‌توانند به این وام‌ها دست پیدا کنند. این موضوع باعث می‌شود که این پروژه‌ها به سختی شکوفا شوند و تاثیرگذاری بر تولید داخلی بسیار کم ‌شود.
 

محمد صراف از فیلم‌نت مبحث تولید محتوا را یکی از پیش‌نیازهای اصلی شبکه ملی اطلاعات دانست. او گفت: نکته مهم این است که کانال‌های غیرقانونی بسیاری در کشور وجود دارد که چاره‌ایی برای آن‌ها اندیشیده نشده است و برخلاف تمام اعتراض‌های صورت گرفته، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

جنت‌خواه از وب‌سایت ورزشی طرفداری:
وب‌سایت‌های کاربرمحور بیشترین دغدغه و نگرانی را در مورد فیلترشدن دارند
محتوایی که در وب‌سایت کاربرمحور تولید است درگیر هزار نوع تذکر و تهدید می‌شود. هر شب ترس فیلتر شدن داریم؛ مثلا کاربری چندسال پیش محتوایی تولید کرده است که به‌خاطر آن باید فیلتر شویم. نگاه به شبکه‌های اجتماعی داخلی این است که اگر کسی محتوایی تولید کرد که با برخی از قوانین هماهنگ نبود، آن شخص باید پیدا شده یا محتوای آن پاک شود و پرونده قضایی برای آن شخص تشکیل می‌دهند، در صورتی که این کار را نسبت به توییتر و اینستاگرام نمی‌توانید انجام دهید مگر اینکه آن سرویس را ببندید.

مشکلات نماد اعتماد الکترونیکی همچنان مانعی برای توسعه محصولات و خدمات کسب‌وکارهای نوپا است
بسیاری از کسب‌و کارهایی که به تازگی روی کار آمده‌اند مشکل نماد اعتماد الکترونیکی دارند، مثلا ما فروشگاهی روی وب‌سایت طرفداری نداریم ولی می‌خواهیم یک اپلیکیشن داشته باشیم که بتوانیم محتوا بفروشیم یا فضای بازی ایجاد کنیم. زمانی که درخواست برای نماد اعتماد الکترونیکی دادیم، می‌گویند نوع محصول شما در لیستی که برای فروش محصولات ما است، وجود ندارد. مورد دیگر این‌که من نماینده کمپین بهبود خدمت سربازی هستم، مشکلی که در بحث نیروهای متخصص و مهاجرت‌ داریم، مساله سربازی است. افرادی که در مجموعه ما در حال فعالیت هستند ۳۵ تا ۴۰ درصد مشکل سربازی دارند. موضوع دیگر تسهیل ‌شدن قوانین دانش‌بنیان است.

ما تمامی مجوز‌های ارشاد را داریم، سال گذشته بحث پخش آنلاین را داشتیم، جنگ قدرتی بین صدا و سیما و وزارت ارشاد بود و ما نمی‌دانستیم که این موارد هم به صداو سیما ارتباط دارد. بدون اینکه به ما تذکری بدهند که پخش زنده خود را متوقف کنید، ما را فیلتر کردند. بعد از فیلتر شدن کسب‌و‌کار ما نابود شد. ۵۰ درصد کاربران ما از اپلیکیشن رفتند و وب‌سایت ما ضربه شدیدی خورد و قراردادهای تبلیغاتی ما از بین رفت.

فرزام حجازی، بیپ تیونز
مجوز باید کارایی داشته باشد، تمام سایت‌هایی که نماد اعتماد الکترونیکی و مجوز ندارند، فیلتر کنید
در حوزه موسیقی و نشر محتوا فعالیت می‌کنیم، برای نشر محتوایی که مجوز دارد و تحت کپی‌رایت قرار می‌گیرد، قانون بسیار خوبی در حوزه داخلی وجود دارد اما متاسفانه ما عضو هیچ یک از کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به کپی‌رایت نیستیم به همین خاطر کسب‌و‌کارهایی مانند ما ۲۰ تا ۳۰ درصد گردش مالی خود را باید برای حوزه حقوقی هزینه کنند تا این موضوع را سروسامان دهند.
در حوزه کپی‌رایت، در دادسرای رسانه باید وکلایی در این زمینه داشته باشیم که کار را تسهیل کنند. یعنی قدرت داشته باشیم که بتوانیم درباره فیلتر شدن سایتی که حقوق محتوایی را زیر سوال می‌برد، ادعا کنیم.

در حوزه بیمه، سازمان تامین اجتماعی یک سازمان ورشکسته است و تمامی مواردی که می‌گوید تخلف است، نزدیک ۱۷ درصد قرار داد می‌بندند یعنی باید بیشتر از مالیات و ارزش افزوده به بیمه پرداخت کنیم. این موضوع فقط مشکل ما نیست بلکه مشکل تمام کسب‌و‌کارهای ایران است.

توحیدی از شرکت مگا:
عملکرد ضعیف صندوق‌های تامین مالی در حمایت از استارت‌آپ‌ها
کشور از لحاظ بلوغ تجارت الکترونیکی در سطح قابل قبولی است. اکثر فعالیت‌هایی که استارت‌آپ‌ها انجام می‌دهند به شکست منجر می‌شود که مشکل اصلی آن‌ها تامین سرمایه است. صندوق‌های حمایتی مانند نوآوری و شکوفایی ذاتا مانند بانک‌ها عمل می‌کنند. پروژه‌های نوآورانه، دانش‌بنیان و تجارت‌الکترونیک با این‌که نسبت به پروژ‌ه‌های دیگر به سرمایه کمتری نیاز دارند اما ریسک بالایی دارند. ذات حمایت این صندوق‌ها تنها در حد اعطای وام است، در حالی که در زمینه مشارکت در ریسک پروژ‌ه‌ها وارد نمی‌شوند و هیچ‌گونه خدمات حمایتی برای این مجموعه‌ها ندارند. از میان سه‌هزار شرکت دانش‌بنیان، دو هزار مورد آن، شرکت کوچک و استارت‌آپ‌ها هستند، انتظار دارید این شرکت‌های کوچک و جوان، وام میلیاردی بگیرند و چه چیزی را باید برای گرفتن وام به عنوان ضمانت بگذارند؟ گرفتن این وام‌ها نشدنی است، این موضوع باعث می‌شود که پروژه‌ها به سختی شکوفا شوند و تاثیرگذاری بر تولید داخلی بسیار کم خواهد بود.

محمد صراف از فیلم‌نت:
دسترسی به سایت‌های غیرقانونی مسدود شود

سایت‌ها و کانال‌های توزیع غیرقانونی بسیاری در کشور وجود دارد و فکری برای این موضوع نشده است. علی‌رغم تذکرها و درخواست‌های بسیاری که داده شده است سایت‌های غیرقانونی همچنان فعالیت می‌کنند که درگاه بانکی و حتی نماد اعتماد الکترونیکی نیز دارند. تا زمانی که این چالش حل نشود نه محتوایی شکل می‌گیرد و نه سرمایه‌گذار در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند، چون امنیت سرمایه‌گذاری ندارند.
باید اقدامی در این‌باره صورت بگیرد یعنی این دسته سایت‌ها باید مسدود شود. مثلا من ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون کپی‌رایت فیلمی را خریداری می‌کنم که در هفته اول آن را به فروش برسانم، یک ساعت بعد از این‌که فیلم در شبکه نمایش خانگی قرار می‌گیرد سریع در همه سایت‌های غیرقانونی و غیرمجاز، رایگان عرضه شده است. این چالشی است که بارها مطرح شده و هیچ اقدامی هم برای جلوگیری از ان صورت نمی‌گیرد، اگر می‌خواهیم این صنعت پا بگیرد باید دسترسی به این نوع سایت‌ها محدود شود.

انحصار در مجوزها، مسیر رشد استارت‌آپ‌ها را با چالشی جدی مواجه کرده ‌است
انحصار در مجوز‌ها نکته مهمی است. سازمان صداوسیما به پنج شرکت مجوز IPTV داده و با این کار یک نوع انحصار ایجاد کرده است؛ به‌طور مثال، شرکتی سرمایه دارد اما شاید دانش فنی لازم و تیم محتوای مورد نیاز را در اختیار نداشته باشد، ۱۵ میلیارد برای مجوز می‌دهد و نمی‌داند که باید چه‌کار کند و سراغ سایت‌هایی مثل فیلم‌نت می‌آیند و پیشنهاد همکاری می‌دهند. این نکته‌ای است که باید سامان‌دهی شود تا مجموعه‌هایی که از قبل سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بتوانند کار کنند.

محمد رشیدی، فرانش
توسعه محتوای ملی نیازمند محافظت از تولید محتواست
متوجه شدم که پروژه‌ای به نام ۱۰ برابر کردن تولید محتوای ملی تعریف شده است، برای اینکه بتوانیم محتوای ملی را توسعه دهیم، نیاز نیست لزوما روی تولید محتوا سرمایه‌گذاری کرد، کپی‌رایت و محافظت از محتوایی که تولید می‌شود باعث رونق این صنعت خواهد شد، اما مساله‌ای وجود دارد که من نام آن‌را رقابت دولتی می‌گذارم.

مجوزها و درخواست‌های غیرمعقول نهادهای دولتی، مسیر رشد یک کسب‌وکار را با مشکل جدی مواجه می‌کند
فرانش، مدلی را ایجاد کرده است که می‌تواند محتوای بسیار خوب، با کیفیت و سریع را تولید کند. می‌خواهیم وارد فضای مدرسه شویم و در کنار آن سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم، اگر این کار را انجام دهیم می‌گویند بستری برای نفوذ خارجی شدیم، از سوی دیگر برای اینکه ما وارد فضای مدرسه شویم با پروژه‌ای به نام «شهق» روبه‌رو هستیم که گفته می‌شود اگر می‌خواهید به مدرسه محتوا ارائه دهید باید در پروژه «شهق» باشید. در این پروژه در صورت پرداخت ۳۰ درصد از درآمد به آن‌ها، محتوا دارای مجوز می‌شود. این مسیرهای طولانی در اخذ مجوز و درخواست‌های عجیب در قرارداد، مسیر رشد یک کسب‌وکار را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

کسب‌وکارهای نوپا در کنار معافیت‌های مالیاتی نیازمند حمایت‌های خاص خود هستند
برای کسب‌وکار نوپایی که فعلا در مرحله جذب سرمایه است دانش‌بنیان شدن اهمیتی ندارد. معافیات مالیاتی خوب است اما زمانی که درآمدی وجود داشته باشد نه در شرایطی که صرفا مشغول سرمایه‌گذاری هستید و تمام وقت و هزینه خود را صرف توسعه پلتفرم خود می‌کنید.

مصطفی امیری، زرین‌پال
فیلترهای ناگهانی و  سلیقه‌ای منجر به نابودی کسب‌وکار می‌شود
اردیبهشت‌ماه فیلتر شدیم و زمانی که علت را پرسیدیم استدلال کردند که سه وب‌سایت از مجموع سه هزار وب‌سایتی که از خدمات زرین‌پال به عنوان درگاه پرداخت استفاده می‌کنند، مرتکب جرم شده‌اند. تعداد تراکنش این سایت‌ها را مورد بررسی قرار دادیم که مجموع آن ده تراکنش هم نبود.
در فیلترینگ ابتدا یک کسب‌و‌کار را نابود می‌کنند بعد بررسی می‌کنند که چه کاری انجام داده است. زمانی که یک کسب‌و‌کار فیلتر می‌شود فرقی با حکم اعدام ندارد. اول نباید حکم اعدام ما را بدهند و پس از آن ما از کارمان دفاع کنیم.

محمد خلیقی، ارانیکو
نهادهای دولتی درک درستی از کسب‌وکارهای دیجیتال ندارند
اداره مالیات و دارایی درکی از کار در فضای دیجیتال ندارد. حوزه تجارت الکترونیک از  شفاف‌ترین حوزه‌های اقتصادی در ایران است و همه مسائل آن مشخص است؛ سیستم پرداخت الکترونیک دارد، همه موارد ثبت می‌شود و چیزی را نمی‌توان مخفی کرد. این باور در اداره مالیات و دارایی در رابطه با کسب‌وکارهای دیجیتال نیست، با این حال حجم جابه‌جایی پول از طریق درگاه‌ها هم محدود شده و کمتر از میزان قبلی است که جا دارد بازنگری شود.
درباره مساله تامین اجتماعی، قرار است حامی بیکاران باشد، از کسانی که کارآفرین هستند پول می‌گیرد و از سوی دیگر بیمه بیکاری پرداخت می‌کند. یک قرارداد با همراه اول داشتیم که ۱۶.۷ درصد بیمه برای آن رد شد. صورت‌های مالی نشان می‌دهد که همه درآمدی که از ارانیکو کسب کرده‌ایم برای خود کسب‌و‌کار هزینه شده است و هیچ برداشتی از آن نداشته‌ایم. حالا که دو سال از آن موضوع می‌گذرد باید ۱۶.۷ درصد از آن کسب‌و‌کار را باید به اداره تامین اجتماعی بدهیم.
موضوع دیگر این‌که، تعداد نهادهایی که ما را به فیلتر شدن، تهدید می‌کنند، بسیار بالاست. هر سازمان‌ دولتی با سایت‌ها تماس می‌گیرد و اخطار می‌دهند که اگر پستی را که گذاشته‌اید، برندارید فیلتر می‌شوید. تجربه‌ای که ما داریم بارها از بانک مرکزی تماس می‌گیرند و می‌گویند که دلار رفت بالا و قیمت‌ها را از روی سایت بردارید در غیر این‌صورت فیلتر می‌کنیم.

کمک دولت به استارت‌آپ‌ها نباید تنها از نوع حمایت‌های مالی باشد
عمده کمک‌هایی که به استارت‌آپ‌ها و مجموعه‌ها می‌شود به کمک نقدی و پرداخت وام محدود شده است. شاید اصلا برای ما که می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم وام با بهره پایین و کمک‌های نقدی با درصد پایین جوابگو نباشد. با گرفتن وام و بازپرداخت آن، وارد چرخه بدهکاران بانکی می‌شویم. شاید الان کمک به توسعه ما کمک کند، ولی چند سال دیگر جلو رشد ما را خواهد گرفت. کمک نقدی و وام با بهره پایین جوابگوی کار ما نیست. رشد سریع در  استارت‌آپ و کسب‌وکارهای دیجیتال ملاک اصلی است. بهتر است در تبلیغات به این کسب‌وکارها کمک شود و فضایی در تلویزیون برای معرفی کسب‌و‌کارهای دیجیتال شکل بگیرد تا عموم مردم با کار در فضای دیجیتال آشنا شوند. در واقع رسانه‌ها این افراد را به شکلی معرفی کنند که برچسب خارجی‌بودن به آن‌ها زده نشود. این افراد ایرانی هستند، اگر موفقیتی حاصل شده خارجی نیستند یا به بیگانه‌ها وصل نیستند و نمی‌خواهند تشنج ایجاد کنند.
در جلسه‌ای که با حراست بانک مرکزی در دولت جدید داشتیم، گفتیم حاضریم در کنترل نرخ ارز به شما کمک کنیم، ولی هیچ کدام جواب ما را ندادند. نیاز است دولت برای توسعه بین‌المللی کسب‌وکارها و بزرگ شدن بازار همکاری کند. مثلا برای ورود در بازار عراق، افغانستان و خاورمیانه موقعیت‌هایی ایجاد کند تا بتوانیم کسب‌و‌کار خود را در آن‌ها توسعه دهیم.

نشست هم‌اندیشی دولت با جمعی از کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات
نشست هم‌اندیشی دولت با جمعی از کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات
نشست هم‌اندیشی دولت با کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات
نشست هم‌اندیشی دولت با کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات
رضا باقری اصل، اکوسیستم کسب‌وکار وارد کردنی نیست، باید با کمک هم آن را ساخته و توسعه دهیم
رضا باقری اصل، اکوسیستم کسب‌وکار وارد کردنی نیست، باید با کمک هم آن را ساخته و توسعه دهیم
مسعود یوسف‌نژاد، تولیدکنندگان محتوا راهکاری برای حفاظت از داده‌های خود ندارند
مسعود یوسف‌نژاد، تولیدکنندگان محتوا راهکاری برای حفاظت از داده‌های خود ندارند
عبدالحسین ابوالحسنی، ما جلوتر از قوانین موجود حرکت می‌کنیم
عبدالحسین ابوالحسنی، ما جلوتر از قوانین موجود حرکت می‌کنیم
مانی قاسمی،  اگر بتوانیم فضای جدیدی برای فعالیت این رسانه‌ها ایجاد کنیم، مسئولین را نسبت به این رسانه‌ها پاسخگو بدانیم، مطمئنا بازخوردهای خیلی بهتری دریافت خواهیم کرد.
مانی قاسمی، اگر بتوانیم فضای جدیدی برای فعالیت این رسانه‌ها ایجاد کنیم، مسئولین را نسبت به این رسانه‌ها پاسخگو بدانیم، مطمئنا بازخوردهای خیلی بهتری دریافت خواهیم کرد.
شهرام شاهکار، نبود متولی مشخص و قابل استناد یکی از مهم‌ترین چالش کسب‌وکارهای نوپا است
شهرام شاهکار، نبود متولی مشخص و قابل استناد یکی از مهم‌ترین چالش کسب‌وکارهای نوپا است
علیرضا شیرازی، بزرگ‌ترین اقدام دولت جلوگیری از تحمیل مشکلات به بخش خصوصی است
علیرضا شیرازی، بزرگ‌ترین اقدام دولت جلوگیری از تحمیل مشکلات به بخش خصوصی است
میلاد منشی‌پور، در بخش بقا کسب‌وکارهای دیجیتالی چالش‌های زیادی وجود دارد.
میلاد منشی‌پور، در بخش بقا کسب‌وکارهای دیجیتالی چالش‌های زیادی وجود دارد.
خضرایی منش، درکی در خصوص کسب‌وکارهای دیجیتالی وجود ندارد
خضرایی منش، درکی در خصوص کسب‌وکارهای دیجیتالی وجود ندارد
محمد خلیقی، کسب‌وکارهای دیجیتالی داخلی، پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه در کشورها همسایه دارند و بهتر است دولت به جای حمایت‌های مالی و پرداخت وام، شرایط را برای حضور این کسب‌وکارها در بازارهای بین‌المللی تسهیل کند.
محمد خلیقی، کسب‌وکارهای دیجیتالی داخلی، پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه در کشورها همسایه دارند و بهتر است دولت به جای حمایت‌های مالی و پرداخت وام، شرایط را برای حضور این کسب‌وکارها در بازارهای بین‌المللی تسهیل کند.
نشست هم‌اندیشی دولت با جمعی از کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات
نشست هم‌اندیشی دولت با جمعی از کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات
نشست هم‌اندیشی دولت با جمعی از کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات
نشست هم‌اندیشی دولت با جمعی از کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات
نشست هم‌اندیشی دولت با جمعی از کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات
نشست هم‌اندیشی دولت با جمعی از کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات
نشست هم‌اندیشی دولت با جمعی از کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات
نشست هم‌اندیشی دولت با جمعی از کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات
نشست هم‌اندیشی دولت با جمعی از کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات
نشست هم‌اندیشی دولت با جمعی از کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات
۳۵۵.۸۸MB نشست هم‌اندیشی دولت با کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌اطلاعات
۲۴۷.۳۸MB ویدیو دوم نشست هم‌اندیشی دولت با کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات