بازار اینترنت اشیاء در نبود دانشبنیانها در اختیار خارجیها قرار میگیرد
مدیر فروم اینترنت اشیاء گفت: اگر استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان در حوزه اینترنت اشیاء فعال نشوند بیشتر فضای بازار چند سال آینده در اختیار شرکتهای خارجی قرار میگیرد.
مهدی روحانینژاد مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران در همایش اینترنت اشیاء (IOT) اظهار داشت: چالشهای موجود برای تجاریسازی اینترنت اشیاء مبنای شکلگیری فروم اینترنت اشیاء در ایران بوده است.
روحانینژاد گفت: براساس چالشها، ۵ کارگروه شامل امنیت، محافظت از حریم خصوصی، مالکیت دیتا و زیرساختهای حیاتی، رگولاتوری، فناوری و مشارکت در این فروم تشکیل شده و هدف این کارگروه بیشتر تحریک تقاضا است، زیرا هنوز خیلی از دستگاهها با موضوع اینترنت اشیاء آشنایی ندارند.
روحانینژاد خاطر نشان کرد: اینترنت اشیاء مانند حوزه مخابرات استاندارد مشخصی ندارد و نیازمند تدوین استاندارد است. روحانینژاد ادامه داد: برای ارائه خدمات جدید در حوزه اینترنت اشیاء اپراتورها نیازمند فرکانس جدیدی هستند و در این باره مذاکراتی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام شده است.
به گفته روحانینژاد، پیشنهاد شده دولت به جای ارایه مجوز، حوزههای مجاز برای سرمایهگذاری را مشخص کند.
روحانینژاد هشدار داد: اگر استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان در این حوزه فعالیت نکنند، بیشتر فضای بازار در اختیار شرکتهای خارجی قرار می گیرد و از بازاری که در چند سال آینده برای اینترنت اشیاء در کشور ایجاد میشود استفاده خوبی نمیبریم. سرمایهگذاران نیز باید توجه داشته باشند که در تکنولوژیهای جدید نخست اوج انتظارات وجود دارد و بعد از آن شاید یک نزولی خواهیم بود و دیدگاهها واقع بینانه میشود.
روحانینژاد به پیش بینی ۳ تریلیون دلاری در سال ۲۰۲۵ برای اتصال ۲۷ میلیارد شی خبر داد.
روحانینژاد همچنین از راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری اینترنت اشیاء در دانشگاه امیرکبیر خبر داد و گفت: در این مرکز به دنبال فرصت سازی برای استارتآپها هستیم.