fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ آیدی‌پی؛ روشی ساده برای پرداخت پول

۲۶.۰۱MB مصاحبه با قاسم رادمان موسس استارت‌آپ آیدی‌پی
گفتگو با
مصاحبه

با آیدی‌پی می‌توانید درگاه پرداخت شخصی و کارت‌خوان مجازی خود را بسازید. حساب خود در هر بانکی را تبدیل به ‌آیدی‌ کنید و برای دریافت پول به‌جای شماره کارت یا شماره شبا آیدی‌پی خود را به دیگران بدهید.

 

https://idpay.ir 

https://telegram.me/idpay 

https://www.instagram.com/idpay_ir 


ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟ ایده شما چه مشکلی را برطرف می‌کند؟
پرداخت و دریافت وجه در شبکه‌های اجتماعی یک چالش است و مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد. کسب‌و‌کارهای کوچک بسیاری در اینستاگرام و تلگرام فروش کالا انجام می‌دهند که بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها دریافت پول از مشتری است. معمولا برای دریافت وجه باید شماره کارت ارائه دهند که سختی‌هایی در پرداخت برای مشتری دارد، ازاین‌رو آیدی‌پی سعی دارد این مشکل را برطرف کند. فروشندگان برای دریافت پول به‌جای شماره کارت، یک شناسه (آیدی) به مشتری می‌دهند. این کار به رونق کسب‌و‌کار و همچنین اعتماد‌سازی در این نوع از شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند.
آماری که ما داریم نشان می‌دهد که حدود ۲۰۰ هزار کسب‌و‌کار در شبکه‌های اجتماعی کالا می‌فروشند و بازار خوبی است. یکی از معضلات این کسب‌و‌کارها جدا از اعتماد مشتریان و انتقال کالا، بحث دریافت وجه است.

چگونه متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است و جواب می‌دهد؟ چه تحقیقاتی را در این بخش انجام دادید؟
همیشه ایده‌های جدید حتی با بازار‌سنجی و نیازسنجی دقیق، بازهم ریسک دارند. با بررسی‌های انجام شده مهم‌ترین ویژگی که این ایده می‌توانست داشته باشد، گستردگی بازار بود. کسب‌و‌کارهای کوچک بسیاری در شبکه‌های اجتماعی کالا می‌فروشند و طبیعتا چنین نیازی وجود دارد، ازاین‌رو تصور کردیم که ایده ما می‌تواند به این نوع از کسب‌وکارها کمک کند و تاکنون هم استقبال خوبی از آیدی پی شده است.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟
مهم‌ترین کار این بود که سعی کردیم آیدی پی را ساده ببینیم، معضلی که معمولا در استارت‌آپ‌ها وجود دارد این است که افراد کار را خیلی سخت می‌بینند و همین کار موجب می‌شود محصولشان خیلی دیر به بازار عرضه شود. ما این تجربه را داشتیم به همین دلیل سعی کردیم خیلی سریع محصول را به بازار ارائه کنیم. مشکلاتی در گرافیک کار، رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) داشتیم، همچنین امکاناتی داشت که فکر می‌کردیم برای کاربران مناسب است اما این‌طور نبود و آن‌ها را حذف کردیم.

چگونه بازخوردها را از مشتریان می‌گرفتید؟
ما یک سیستم ارتباط با مشتری داریم و به‌صورت تصادفی با پذیرنده‌ها و مشتریان خود تماس می‌گرفتیم و از کیفیت سرویس و امکاناتی که در آیدی پی وجود داشت، نظرسنجی می‌کردیم. معمولا پیشنهاد‌های خوبی به ما می‌دادند که برای توسعه کسب‌وکار ما خیلی مفید بود.

چه تعداد کاربر دارید و چگونه آن‌ها را به آیدی‌پی جذب می‌کنید؟ چه برنامه‌ای برای جذب مشتریان جدید دارید؟
در حال حاضر ما حدود ۵ تا ۷ هزار کاربر داریم، بازاریابی ما بیشتر در شبکه‌های اجتماعی (Digital marketing) است. از طرف دیگر کیفیت مناسب سرویس ما باعث شده است که کاربرانی که از این سیستم استفاده می‌کنند، آن را به دیگران هم معرفی کنند و بازاریابی دهان‌به‌دهان شکل بگیرد.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟
با سرمایه شخصی و پس‌اندازی که داشتیم کار را شروع کردیم، آیدی پی به‌مرور با جریان درآمدی که داشت توانست هزینه‌های خود را جبران کند و با همان جریان درآمدزایی درحال‌توسعه ‌آیدی‌پی هستیم.

مدل درآمدی آیدی پی چگونه است؟
مدل درآمدی ما بر اساس کارمزد است. هر تراکنشی که انجام می‌شود، پرداخت‌کننده ۵۰۰ تومان کارمزد پرداخت می‌کند.