fa-IR
تکنیک‌های آن‌بردینگ کاربر برای هک رشد موفق

تکنیک‌های آن‌بردینگ کاربر برای هک رشد موفق

آن‌بردینگ کاربر به معنی حفظ کاربران در سایت و تعامل فعال آن‌ها با محتوای سایت است؛ بدین معنی که بتوانید تجربه‌ای را برای آن‌ها رقم بزنید که باعث شود دوباره و دوباره به سایت شما سر بزنند و به‌آسانی و بدون زحمت از ویژگی‌های سایت شما استفاده کنند.
بهترین تکنیک‌های آن‌بردینگ آن‌هایی هستند که مشتریان بالقوه را به مشتریان واقعی تبدیل می‌کنند. این تکنیک‌ها، در مورد محصول شما به بازدیدکنندگان آموزش می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا از محصول شما، به آسان‌ترین شیوه‌ی ممکن، استفاده کنند. درمجموع آن‌بردینگ به تبدیل شدن افراد ناآشنا به مشتریان شما کمک می‌کنند. آن‌بردینگ ابزاری قدرتمند برای هک رشد ماتریس بازاریابی و برنامه‌ریزی دوباره و مستقیم ROI شماست. اما شما هنوز در آغاز راه هستید. بنابراین اجازه دهید چند راه فوق‌العاده برای آن‌بردینگ کاربران‌تان به شما معرفی کنیم.

راحتی و آرامش آن‌ها را فراهم کنید
مردم، حتی خود شما، از سایت‌هایی که بیش‌ازحد پیچیده و شلوغ باشند، گریزانند. البته منظور ما این نیست که نباید ویژگی‌های پیچیده و جذاب را به سایت خود اضافه کنید. اتفاقا برعکس. باید این کار را انجام دهید. اما نباید کسی را که برای اولین بار از سایت شما بازدید می‌کند بمباران کنید. آیا تابه‌حال صفحه یا اپلیکیشنی را دیده‌اید که تمام فضای سفید آن پر از نوشته باشد؟ چنین صفحاتی جذابیت ندارند و برای کاربران‌تان مناسب نیستند. اگر کمی تلاش کنید، می‌توانید کاری کنید تجربیات مجازی بدون آنکه کاربران را در مطالب خود غرق کنند، جذاب و آموزنده باشد.
نکات مختصر و مفید، و اطلاعاتی که به شکل pop-up ظاهر می‌شوند، روش‌های خوبی برای هدایت کاربران جدید برای طی مراحل مناسب هستند. اما حواستان باشد که در هر بار فقط یکی یا نهایتا دو مورد را نمایش دهید. اطلاعات را زمانی که کاربران به آن نیاز دارند در اختیارشان قرار دهید نه زودتر، و آن‌ها را مجبور نکنید اطلاعات لازم را به خاطر بسپارند، بلکه اطلاعات مربوط به مراحل قبل را در صورت لزوم یادآوری کرده یا مجددا ارایه کنید.

برای دسترسی آسان، امکان ورود از طریق شبکه‌های اجتماعی را فراهم کنید
بعضی از مردم آن‌قدر با اینترنت سروکار دارند که واقعا به بخشی از آن تبدیل‌شده‌اند. این افراد از طریق شبکه‌های مجازی و وبلاگ‌ها، انجمن‌های آنلاین و بخش ارایه نظرات در سایت‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند. آن‌ها می‌دانند که کدام بخش‌های وب را دوست دارند، و به کدام بخش‌ها علاقه‌ای ندارند.
ابزار ورود از طریق شبکه‌های اجتماعی به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق اکانت ایمیل یا شبکه‌ی اجتماعی خود وارد سایت شما شوند. این ابزار به کاربران نشان می‌دهد که شما هم با این شبکه‌ها در ارتباط بوده و در دسترس هستید. از آن گذشته، این راه ساده‌ای برای ایجاد یک اکانت جدید در سایت است و درنتیجه کاربران از پر کردن همان فرم تکراری که میلیون‌ها بار تکمیلش کرده‌اند خلاص می‌شوند. دیگر نیازی به نام کاربری و کلمه‌ی عبور جدید نیست و اگر اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید آن را به دست آورید، چراکه وقتی کاربران به شبکه برگردند، که قطعا هم برمی‌گردند، می‌توانند با یک کلیک وارد شوند و اطلاعات را در اختیار شما قرار دهند.
به خاطر داشته باشید حتی با آنکه مردم ممکن است بخواهند از طریق شبکه‌ی اجتماعی با سایت شما در ارتباط باشند، به‌هیچ‌وجه تمایلی ندارند که شما مرتبا به‌حساب آن‌ها تبلیغات ارسال کنید. بنابراین از این کار خودداری کرده و کاری نکنید که فکر کنند هدف شما ارسال تبلیغات است.

خود را توصیف کنید اما بیش‌ازاندازه درباره خودتان اغراق نکنید
افرادی که از سایت شما بازدید یا از اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند، لزوما نمی‌دانند که چرا وارد سایت شما شده‌اند و یا سایت شما در مورد چیست. برای نشان دادن و توضیح کاری که انجام می‌دهید، عجله نداشته باشید. بلکه ابتدا توضیحات مختصری برای معرفی خودتان ارایه کنید.
یک یا دو خط در مورد هدف کلی، اهداف و چشم‌انداز خود بنویسید. باید بتوانید به‌طور خلاصه توضیح دهید که فلسفه‌ی وجودی سایت شما چیست و چه‌کاری برای کاربر می‌توانید انجام دهید. با این کار آن‌ها متوجه می‌شوند چه انتظاری باید از شما داشته باشند، شما را در ذهنشان طبقه‌بندی می‌کنند و یک مدل ذهنی از شما می‌سازند که ارزش کارتان را به آن‌ها نشان می‌دهد.
وقتی هدف خود را از همان ابتدا توضیح می‌دهید، علاقه‌ی بازدیدکنندگان برانگیخته‌شده و پیش‌زمینه پیدا می‌کنند که مطالب بعدی چه نوع مطالبی هستند.
به کاربران علاقه‌مند و حرفه‌ای اینترنت اطمینان دهید حریم خصوصی آن‌ها حفظ خواهد شد.
وقتی از کاربران می‌خواهید با اکانت توییتر خود وارد شوند، بعضی از آن‌ها ممکن است گمان کنند که‌این کار، نوعی ورود به حریم خصوصی آن‌هاست، و درنتیجه به شما پاسخ منفی بدهند. بنابراین گزینه‌ی ایجاد حساب کاربری جدید را هم در اختیار آن‌ها قرار دهید. زمانی که می‌خواهید فرم ثبت‌نام را طراحی کنید، از دیدگاه کاربر به فرم نگاه کنید.
آن‌ها دوست دارند به‌سرعت فرم را پر کنند، ضمن آن‌که می‌خواهند بدانند چه استفاده‌ای از اطلاعات آن‌ها می‌شود. سعی کنید فیلدها و عناوین مختلف را طوری بچینید که به شکل افقی پشت سر هم قرار بگیرند. بدین ترتیب جهت‌گیری فرم، به‌جای از بالا به پایین، از راست به چپ (در زبان فارسی) تنظیم می‌شود. خواندن فرم‌هایی که از راست به چپ تنظیم می‌شوند، راحت‌تر بوده و بررسی و تکمیل آن برای کاربران راحت‌تر است.
برای آن‌که به بازدیدکنندگان بگویید قرار است از داده‌های آن‌ها چه استفاده‌ای شود، در کنار فیلدهایی که ممکن است سوال برانگیز باشند، یک میکروکپی اضافه کنید. یکی از گزینه‌های تعاملی که مزاحمتی هم ایجاد نمی‌کند، استفاده از حباب‌های pop-up است.
در انتهای فرم معمولا از کاربر خواسته می‌شود تا نشانی ایمیل خود را تایید کند. در این قسمت، در صورت امکان، لینکی را به سمت اکانت ایمیل کاربر قرار دهید تا کار سریع‌تر انجام شود و آن‌ها تشویق شوند فرآیند ثبت‌نام را بلافاصله تکمیل کنند.

تجربه‌ای شخصی برای بازدیدکنندگان رقم بزنید
محتوای سفارشی و شخصی برای کاربران جذابیت بسیاری دارد و بهتر می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. مطالع‌های که توسط شرکت ارتباطات سازمانی و امور عمومی GfK Roper انجام شده نشان می‌دهد که از هر ده مشتری که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، شش مشتری اعلام کردند که بعد از مطالعه‌ی محتوای سفارشی و شخصی یک شرکت، شناخت بیشتری نسبت به آن پیداکرده و حس بهتری داشته‌اند. ۶۶ درصد هم بیان کردند که‌این کار به آن‌ها کمک کرده تا بهتر برای خرید تصمیم‌گیری کنند، و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها گفته‌اند که احتمال این‌که از شرکتی با محتوای سفارشی خرید کنند بسیار بیشتر از شرکت‌های دیگر است.
اطلاعاتی که به روش ورود از طریق شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورید، فرصت بسیار خوبی برای شخصی‌سازی تجربه‌ی کاربران است. می‌توانید برای خوشامدگویی به کاربران، از نام و عکس آن‌ها استفاده کنید. حتی می‌توانید از پروفایل شخصی آن‌ها برای آگاهی از علایق‌شان استفاده کنید. از این طریق، و همزمان پی‌گیری فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها، می‌توانید محتوای مرتبط و جالبی را به‌موقع در اختیار آن‌ها قرار دهید.
هنگام توسعه و طراحی سایت، دقت کافی داشته باشید و همواره تلاش کنید تا مطمئن شوید کارها به‌خوبی پیش می‌روند. صرفا به این خاطر که عاشق کلیپ‌های مربوط به گربه‌های بامزه هستید، برای خوشامدگویی به کاربران از این کلیپ‌ها استفاده نکنید!

دوستان کاربران را هم جذب کنید
نترسید و از کاربران جدید بخواهید اجازه دهند فهرست مخاطبین و شماره‌های تماس ذخیره‌شده در

 address book ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی آن‌ها را import کنید. حتی می‌توانید بسته به نوع کالا یا خدمتی که ارایه می‌دهید، شماره تلفن‌های ذخیره‌شده در گوشی آن‌ها را هم درخواست کنید.
وقتی از کاربران می‌خواهید اسامی دوستانشان را پیشنهاد کنند یا اطلاعات شخصی بیشتری بدهند، حتما گزین‌های مبنی بر «صرف‌نظر از این مرحله» یا skip this step در نظر بگیرید. ضرورتی ندارد اصرار کنید.

ارزش محصول خود را نشان دهید
سرگذشت‌های موفقیت‌آمیز، روش مناسبی هستند که به مردم نشان می‌دهند کار شما چه‌قدر فوق‌العاده است و چه ارزشی را به زندگی آن‌ها می‌افزاید. اگر چند مورد از نظرات مثبت کاربران راضی را در سایت خود بگنجانید، تاثیر بسیاری روی کاربران جدید خواهد گذاشت و باعث خواهد شد آن‌ها بیشتر احساس آرامش کنند.
اگر برای شرکت‌های دیگری کار می‌کنید، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین عملکرد خود را به شکل برجست‌های در سایت خود قید کنید. برای مثال اگر خدمتی را ارایه کرده‌اید که به شرکتی کمک کرده در حوزه‌ی کاری‌اش موفق شود، باید هر چه سریع‌تر مردم را از این حرکت افتخارآمیز خود آگاه کنید.
در سایر موارد، می‌توانید به کاربران نشان دهید که استفاده از محصولات شما چه فایده‌ای برای آن‌ها دارد. برای شروع، از کاربران بخواهید اطلاعات اولیه را در اختیار شما قرار دهند. برای مثال اگر خدمات مالی ارایه می‌دهید، از کاربران بخواهید میزان درآمد ناخالص ماهیانه‌ی خود را در اختیار شما قرار دهند. می‌توانید این داده‌ها را دریافت کرده و نمونه‌ای از کار خود را به آن‌ها نشان دهید تا متوجه شوند استفاده از خدمات کامل شما چه منافعی برایشان دارد.
برای انجام هر کاری، دو راه وجود دارد: راه درست و راه غلط. بنابراین به کاربران بگویید که اگر از محصول شما درست استفاده کنند، چه تاثیر مثبتی در زندگی آن‌ها خواهد داشت.

از محرک‌های بازی استفاده کنید تا آن‌بردینگ به تجربه‌ی خوشایندتری تبدیل شود
استفاده از محرک‌های بازی در طراحی وب‌سایت به این معناست که مجموع‌های از چالش‌ها را در سایت خود بگنجانید تا کاربر با گذر از آن‌ها به یک هدف تعیین‌شده دست پیدا کند. بازی باعث می‌شود هر فرآیندی جذاب‌تر، سرگرم‌کننده‌تر و انگیزه‌بخش‌تر شود، البته به شرطی که کاربر به‌طور دقیق بداند چه‌کاری باید انجام دهد.
ممکن است نتوانید فرآیند آن‌بردینگ را به یک فرآیند بسیار دلپذیر تبدیل کنید، اما می‌توانید به شیوه‌های مختلفی، نگذارید فرآیند شناخت یک سیستم جدید برای کاربر به یک فرایند خسته‌کننده و یکنواخت تبدیل شود. افرادی که به بازی علاقه دارند را می‌توان به چهار گروه اصلی تقسیم کرد:

  • موفقیت گرا: افرادی که دوست دارند امتیازات بیشتری کسب کنند یا گنج پیدا کنند و به دنبال غافلگیر شدن هستند.
  • تباهگر: افرادی که دوست دارند دیگران را شکست دهند، امتیازات و دستاورد‌‌هایشان را کاهش دهند، و همه‌جا را به ویرانی بکشند.
  • کاوش‌گر: افرادی که به دنبال تجربیات نو، یافتن اطلاعات جدید و پیمودن مسیرهایی هستند که کمتر کسی انتخاب می‌کند.
  • اجتماعی: افرادی که بازی کردن با دیگران، برقراری ارتباط و پیدا کردن همبازی را از هر کاری بیشتر دوست دارند.

 

بیشتر افراد، ترکیبی از این خصوصیات را دارند. وقتی صحبت از گیمیفیکیشن یا بازی‌کاری به هنگام آن‌بردنیگ کاربر می‌شود، نمی‌توان همه‌ی این خصوصیات را به یک اندازه در نظر گرفت. برای مثال، ممکن است افرادی که در گروه «تباهگر» هستند جایی در مرحله‌ی آن‌بردینگ نداشته باشند، اما افراد «موفقیت گرا» و «اجتماعی» را قطعا می‌توان در نظر گرفت.
بسیاری از سایت‌ها ازجمله لینکدین و oDesk از مدل «موفقیت گرا» در فرآیند ثبت‌نام استفاده می‌کنند. این سایت‌ها برای ثبت‌نام اولیه و فعالیت‌های مربوط به تنظیم (set-up) دارای یک نوار هستند که روند پیشرفت را نشان می‌دهد، و همزمان با تکمیل مراحل تعیین‌شده، این نوار به‌تدریج رنگی می‌شود. در بعضی سایت‌های دیگر هم از امتیاز، نشان یا «ارتقای درجه» استفاده می‌شود.
فرآیند آن‌بردینگ، برای آن‌هایی که اجتماعی هستند، می‌تواند فرصت‌هایی برای گپ زدن با کاربران جدید و قدیمی را شامل شود. آن‌ها دوست دارند بدانند که آیاکاربران جدید دیگر، از خدمات شما راضی هستند یا نه، مشکلی داشته‌اند یا نه، و به چه نتایجی دست‌یافته‌اند. کاربران را می‌توان بر اساس زمانی که صرف استفاده از محصول شما می‌کنند، یا بر اساس مشارکت اجتماعی‌شان هم طبقه‌بندی کرد.
گروه‌های «تباهگر» و «کاوش‌گر» در اینجا مدنظر نیستند، اما می‌توان خلاقیت به خرج داد یا محصولاتی مختص آن‌ها طراحی کرد تا آن‌ها هم جذب شوند.
همان‌طور که مشاهده می‌کنید، آن‌بردینگ کاربر مثل یک هیولای چندسر است، و برای آنکه بتوانید توجه کاربران را جذب کرده و مانع از خروج آن‌ها از سایت شوید، راه‌های متعددی وجود دارد. باید کاری کنید که آن‌ها احساس کنند در کنار شما، وقتشان را تلف نمی‌کنند، و شما به تجربه‌ی آن‌ها اهمیت می‌دهید، و تلاش کرده‌اید آسایش آن‌ها را فراهم کنید. در موضع قدرت قرار نگیرید، محتوای سایت خود را تعدیل کنید، و ارزش خود را اثبات کنید. وقتی مخاطب را درک کنید و از دیدگاه او مطلع شوید، از رقبا متمایز خواهید شد و خواهید درخشید؛ درست مثل یک فانوس دریایی در مه.