fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ تلوبال، مرکز تماس یکپارچه

۴۴.۴۶MB مصاحبه با علیرضا حسین‌نژاد، موسس استارت‌آپ تلوبال

ارایه راهکار یکپارچه مرکز تماس (Call center) و سنترال تحت وب با تکنولوژی ابری در سطح جهانی به همراه ارایه شماره تلفن‌های مجازی بیش از ۷۰ کشور و ۲۴۰۰ شهر دنیا که همواره در حال گسترش است.

 

www.telobal.com/fa 

telegram.me/Telobal 

 

 

ایده اولیه استارت‌آپ تلوبال چگونه شکل گرفت؟

خیلی اوقات کسب‌وکارها و شرکت‌ها نیاز دارند که در کشورهای دیگری دفتر یا شماره تماس داشته باشند تا مشتریان بتوانند با آن‌ها راحت‌تر و ارزان‌تر تماس بگیرند. بطور مثال شرکتی که اکثرا مشتریان اروپایی دارد با داشتن یک شماره تماس در کشوری مانند انگلستان می‌تواند در کنار کاهش هزینه‌های تماس، این خطوط را از ایران یا هر کشور دیگری تحت کنترل داشته باشد.

 

فرآیند تحقیقاتی تلوبال چگونه بود و شما از کجا اطمینان داشتید که عرضه چنین سیستمی در بازار جواب می‌دهد و مشتریان از آن استفبال خواهند کرد؟

ما از طریق دوستان و مدیران شرکت‌ها تحقیق می‌کردیم که متوجه شویم آیا چنین نیازی در بازار وجود دارد یا خیر. همچنین بر اساس تحقیقات دیگری که انجام دادیم متوجه شدیم که چنین نیازی در بازار وجود دارد اما ابزار و سرویس‌های موجود قادر نیستند این نیاز را به‌طور کامل برآورده کنند.

 

با توجه به بازخوردهایی که از سمت کاربران دریافت می‌کردید، چه تغییراتی روی نسخه اولیه تلوبال ایجاد کردید؟

بیشترین اصلاحاتی که انجام شد در بخش قیمت‌گذاری بود که ما تصور می‌کردیم تغییرات در این بخش بیشتر مفید واقع خواهند شد. جانمایی و اطلاعاتی که باید روی سایت خودمان قرار می‌دادیم، تغییرات دیگری بود که روی نسخه اولیه ایجاد کردیم، در واقع ما ظاهر سایت را به شکلی تغییر دادیم که خیلی مباحث فنی را شامل نشود و بیشتر روی قیمت و ارزش‌هایی که تلوبال می‌تواند برای کسب‌وکارها به دنبال داشته باشد، تمرکز کردیم.

 

ویژگی خاص و متمایز کننده سرویس تلوبال چیست که مشتری را ترغیب می‌کند به جای استفاده از سرویس‌های مشابه از تلوبال استفاده کند؟

یکپارچگی و تعداد بالای کشورهایی که ما دنبال می‌کنیم دو ویژگی اصلی سیستم ما هستند بطوری که ما در تلوبال بیش از ۷۰ کشور و ۲۴۰ شهر در سراسر دنیا را پوشش می‌دهیم. در کنار این ما یک مرکز تماس (سانترال) یکپارچه تحت وب داریم که علاوه‌بر یکپارچگی به ما کمک می‌کند سرویس کاملا پایداری را در اختیار مشتری قرار بدهیم.

 

نحوه جذب کاربر در تلوبال چگونه است و شما از چه روش‌هایی برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان استفاده می‌کنید؟

تلوبال یک سرویس خاص است که خیلی برای کاربران عادی کاربرد ندارد و بیشتر مشتریان ما را شرکت‌ها و سازمان‌ها تشکیل می‌دهند. از این از روش‌هایی مانند ایمیل مارکتینگ سعی در جذب مشتریان داریم و همچنین سعی کردیم سئو تلوبال را بهبود بدهیم که در صورت جستجو توسط مشتریان بتوانند ما را در صفحه اول گوگل پیداکنند.

 

جنس کسب‌وکار شما بین المللی است و معمولا بین‌المللی شدن برای کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها کار چندان راحتی نیست. چگونه با این چالش مقابله کرده‌اید؟

ما برای بین‌المللی شدن ریسک‌های خاص خودمان را داشتیم، این در حالی است که بسیاری از کسب‌وکارها این ریسک را نمی‌کنند. در کنار این ما سعی کردیم روی این موضوع تحقیق و از تجربه خودمان در حوزه بازرگانی استفاده کنیم. همچنین از دوستانی که در سایر کشورها حضور داشتند و می‌توانستند در موارد مالی به ما کمک کنند، استفاده کردیم. همچنین در حوزه بین‌الملل موضوع زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارید از این رو ما سعی کردیم در این حوزه هم تمرکز کنیم و نهایت بهره‌برداری را انجام بدهیم.

 

چرا تصمیم گرفتی با توجه به تحیل در رشته بازارگانی، این کسب‌وکار فنی محور را ایجاد کنی؟

من تحصیلات تکمیلی را در حوزه بازرگانی انجام داده‌ام اما از دوره دبیرستان در حوزه فناوری اطلاعات کار کردم و در زمان دانشگاه فعالیت‌هایی را مانند طراحی وب‌سایت انجام می‌دادم و از این رو از حوزه فناوری اطاعات خیلی دور نبودم. اما تحصیل در رشته بازرگانی به من کمک کرد که انتخاب‌های بهتری داشته باشم و بتوانم از دیدگاه مشتری به سرویس نگاه کنم.

 

در همکاری با نهادها و سازمان‌ها چه نکاتی را مطرح می‌کنید که آن‌ها را برای همکاری با شما بیشتر ترغیب می‌کند؟

سازمان ملل دفتر تهران یکی از مشتریان اولیه سرویس ما است و این سازمان‌ها اکثرا این نیاز را حس کرده‌اند و به راحتی ما را پیدا می‌کنند. اما بعضی دیگر از این سازمان‌ها نیاز پنهان دارند و خودشان نمی‌دانند که چنین نیاز و راهکاری وجود دارد. ما با شناسایی این سازمان‌ها سعی می‌کنیم آن‌ها را آگاه کنیم و تعهد بدهیم که تلوبال این توانایی را دارد که نیازهای شما را برطرف کند.

البته ما در ایران بر خلاف تصور عمومی، در حوزه بین‌الملل مشکل نداریم و بیشترین مشکلات پیش‌روی ما قوانین موجود در حوزه داخل است و از این رو کار کردن در فضای داخلی برای ما بسیار بیشتر از فضای خارجی دشوار بوده است.

 

از چه روشی برای تلوبال جذب سرمایه انجام دادید و برنامه درآمدی شما چگونه است؟

ما از طریق یک سرمایه‌گذار شخصی جذب سرمایه انجام دادیم. یکی از ویژگی‌های خوب مجموعه ما این است که می‌توانیم با هزینه بسیار اندک یک کسب‌وکار را راه‌اندازی بکنیم و همیشه آن رافعال نگه داریم.

در تلوبال ما از دو روش درآمد جذب می‌کنیم. روش اول آبونمان شماره‌ها است و روش دوم هم در بخش انتقال تماس‌های مخابراتی هزینه‌ای را دریافت می‌کنیم.

 

ذهنیت شما نسبت به حوزه کارآفرینی چه تفاوت‌هایی کرده است؟

در ابتدا من هیچ علاقه‌ای به کارمندی نداشتم و ترجیح می‌دادم حتی در صورتی که درآمد کم‌تری داشته باشم، در حوزه کارآفرینی فعالیت بکنم و کسب‌وکاری را داشته باشم که برای خودم باشد.