مصاحبه با استارت‌آپ درمانکده، دستیار هوشمند پزشکی

۶۹.۷۱MB مصاحبه با محسن صدر، موسس استارت‌آپ درمانکده
گفتگو با
مصاحبه

وب‌سایت درمانکده به عنوان نخستین سامانه سلامت هوشمند با تمرکز به نوبت‌دهی اینترنتی و خدماتی مانند تست سلامت، تداخل دارویی و درمان‌های خانگی در تخصص‌های زنان و زایمان، کودکان، مغز و اعصاب، اعصاب و روان، چشم، ارتوپدی، پوست و مو، داخلی و گوش و حلق و بینی در حال فعالیت است.

 

www.darmankade.ir 

www.instagram.com/darmankade 

t.me/darmankadeh 

 

ایده اولیه درمانکده چگونه شکل گرفت؟
من هم اکنون در سن ۲۷ سالگی هستم، چهار سال قبل دچار مشکلی در ناحیه چشم چپ و راست شدم و این بیماری حدود دو سال من را درگیر کرد. در این زمان با فرآیند درمان بسیار آشنا شدم و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد را شناسایی کردم. من پیش از این هم سابقه راه‌اندازی یک استارت‌آپ در ترم چهارم دانشگاه را داشتم اما به دلیل نابالغ بودن حوزه، استارت‌آپ با شکست مواجه شد؛ از این رو سعی کردم با تجربه‌ای که در حوزه بیماری داشتم و تجربه دیگری که در حوزه راه‌اندازی یک استارت‌آپ بدست آورده بودم، درمانکده را راه‌اندازی کنم.

چگونه متوجه شدید که درمانکده در بازار جواب می‌دهد و مشتریان از آن استقبال خواهند کرد؟
از آنجایی که من قبلا خودم سابقه بیماری داشتم، پیدا کردن پزشک مرتبط یکی از چالش‌های اصلی من بود. از این رو سعی کردم با طراحی هشت صفحه و پنج پزشک این فرضیه را تست کنم، بطوری که من با این پزشکان صحبت کردم و به آن‌ها گفتم که قصد دارم برای شما بیمار بفرستم. من با این کار متوجه شدم که این سیستم جواب خواهد داد و تصمیم گرفتم نسخه اصلی سامانه را طراحی کنم.

 

چه اصلاحاتی روی نسخه اولیه درمانکده انجام دادید؟ چه بازخوردهایی موجب این تغییرات شد؟

از آنجایی که ما جزء چند استارت‌آپ اول در کشور بودیم که در حوزه سلامت فعالیت می‌کردیم، مدل کسب‌وکاری و راهکار مشخصی وجود نداشت، از این رو ما در این دو بخش مجبور شدیم چرخش‌های (Pivot) زیادی انجام بدهیم. از نظر من حوزه سلامت یکی از سخت‌ترین حوزه‌های استارت‌آپی در کشور است که از آن بعنوان قتلگاه استارت‌آپ‌ها یاد می‌شود. از این رو ما در مدل کسب‌وکاری درمانکده سه بار چرخش و در محصول هم یک چرخش کاملا اساسی انجام دادیم. بعنوان مثال ما در ابتدا قصد داشتیم یک سیستم نوبت‌دهی آنلاین داشته باشیم که با یک چرخش اساسی به سمت دستیار هوشمند تشخیص و ارجاع میل پیدا کردیم.

درمانکده چه ویژگی منحصربفردی دارد که کاربر را ترغیب می‌کند به جای استفاده از سرویس‌های مشابه از درمانکده استفاده کند؟
در خصوص سرویس‌های مشابه خوشبختانه سرویس‌های مشابه بسیار خوبی وجود دارد و بقیه تیم‌های خیلی خوب در حال توسعه هستند اما اکثر این سرویس‌ها در حوزه نوبت‌دهی آنلاین فعالیت می‌کنند ولی ما تلاش داریم رابطه بین پزشک و بیمار را برقرار کنیم. در واقع هدف ما این است که یک دستیار هوشمند پزشکی معرفی کنیم، بطوری که با دسته‌بندی فرآیند درمان به ۱۴ بخش، ما چهارده سرویس متفاوت را ارایه می‌کنیم. تا کنون تعداد زیادی از افراد از این سرویس‌ها استفاده کرده‌اند اما ۲۲.۷۰۰ کاربر برای بهره‌مندی از این سرویس‌ها هزینه پرداخت کرده‌اند.

نخستین مشتریان درمانکده را چگونه بدست آوردید؟

ما دو راهکار اساسی برای این هدف در نظر گرفتیم. از آنجایی که میزان جستجوی پزشک و اطلاعات در خصوص بیماری‌های خیلی رایج شده بود ما سعی کردیم روی سئو سایت کار کنیم و روی کلید واژه پزشک خیلی تمرکز کنیم. از طرف دیگر ما سعی کردیم با حضور در مطب پزشکان این سامانه را تبلیغ کنیم.

اکنون از چه ابزارهای بازاریابی دیجیتالی برای تبلیغ درمانکده استفاده می‌کنید؟

ما اکنون در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام فعال هستیم و تا حدودی هم در توییتر فعالیت داریم. دلیل اصلی این موضوع هم آن است که شبکه‌هایی که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند به شدت زیاد هستند و همین امر موجب شده است که ما نتوانیم بازخورد مناسبی را از این محیط دریافت کنیم و از این رو ما فعالیت خودمان را در این فضا محدود کرده‌ایم و بیشتر روی دو حوزه اصلی تبلیغات تمرکز کرده‌ایم.

چه دانش و تخصص‌هایی برای راه‌اندازی این استارت‌آپ نیاز داشتید که بر مبنای آن تیم‌سازی کردید؟

تیم‌سازی یکی از مباحث دشوار در حوزه راه‌اندازی استارت‌آپ است. من با سعید که یکی از هم‌تیمی‌های درمانکده است، پیش از این در استارت‌آپ قبلی همکاری داشتم. نفرات دوم و سوم تیم هم از دانشجویان و اقوام بودند که شناخت خوبی نسبت به یکدیگر داشتیم. در واقع تیم‌سازی را من بیشتر بر اساس دانش و تجربه‌ و آشنایی که پیش از آن داشتیم انجام دادم.

من اگر بتوانم برگردم و اشتباهات قبلی خودم را جبران کنم، یک فرآیند برای توسعه محصول خواهم داشت، یک فرآیند برای توسعه بازار و همچنین سعی می‌کنم تمرکز خیلی بیشتری را روی مبحث تیم‌سازی انجام بدهم.

چگونه با چالش‌های همکاری با سازمان‌های مختلف از جمله نظام پزشکی مقابله کردید؟

الان مبحث فینتک خیلی در کشور مورد توجه قرار گرفته است و افراد معتقدند خیلی به این حوزه ظلم شده است اما از نظر من یقیقنا در حوزه سلامتی با توجه به تعداد کم استارت‌آپ‌های موجود، خیلی حوزه محدودتری وجود دارد. از آنجایی که ما روی داده‌های خیلی حساس‌تری نسبت به داده‌های مالی تحقیق می‌کنیم، نظارت و میزان محدودیت‌های موجود در این حوزه خیلی بیشتر است. ما تا کنون چندین بار با محدودیت‌هایی مواجه شده‌ایم و با مشاوره‌هایی که از مرکز کسب‌وکارهای نوپا دریافت کردیم، به این نتیجه رسیدیم که با چند سازمان و انجمن انسان دوستانه همکاری کنیم و داده‌های خودمان را با آن‌ها به اشتراک بگذاریم.

سرمایه اولیه درمانکده را چگونه بدست آوردید؟

سرامیه اولیه از سرمایه‌های شخصی خودمان بود اما در مرحله بعد سعی کردیم یک سرمایه اولیه (Seed) از یک سرمایه‌گذاری که در حوزه سلامتی فعالیت می‌کرد، دریافت کنیم.

در نمایشگاه سال قبل شما در حال توسعه یک محصول دست مکانیکی بودید اما امسال خبری از آن محصول سخت‌افزاری نیست. دلیل این امر چه بود؟

بر اساس سابقه‌ای که من در حوزه اینترنت اشیاء و شبکه سنسور داشتم، وارد دو حوزه بایونیک و EHR شدم. در حوزه بایونیک سعی کردم یک دست مصنوعی تولید کنم، دست مصنوعی‌های موجود در بازار در بازه قیمتی ۱۷۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان هستند اما نمونه‌ای که ما توانستیم به تولید صنعتی برسانیم تنها ۲.۵ میلیون تومان هزینه در بر داشت. در طراحی این محصول ما هم در حوزه مکاترونیک و هم در حوزه مواد نوآوری‌هایی را ایجاد کرده بودیم.

حوزه EHR هم به پرونده الکترونیک سلامتی مرتبط می‌شد اما دو مشکل اساسی پیچیدگی ساختار نرم‌افزاری و عدم تمایل پزشکان به استفاده از آن وجود داشت. در این بخش ما یک قلم طراحی کردیم که در زمانی که پزشک روی کاغذ اطلاعات بیمار را ثبت می‌کرد، این قلم به صورت خودکار یک نسخه الکترونیکی به سمت سرور ارسال می‌کرد.

در حوزه تولید دست مصنوعی ما نیاز به مجوزهای زیادی از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو داشتیم که هم هزینه‌های زیادی می‌طلبید و هم بروکراسی‌های موجود این اجازه را به ما نمی‌داد. از این رو من تصمیم گرفتم فعلا تمرکز خودم را روی حوزه درمانکده بگذارم و اگر در آینده شرایط مناسبی فراهم شد به دنبال توسعه آن استارت‌آپ‌ها بروم.