fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ بلیط بین، تجربه سفری آسوده

۴۶.۹۶MB مصاحبه با علی فولادی طوسی، موسس استارت‌آپ بلیط بین

باور این‌که بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان، بهترین را انتخاب کنیم، همیشه لذت‌بخش است. ما با «بلیط بین» قصد داریم خرید مناسب‌ترین بلیط را آسان و شروع رویایی یک سفر را برای کاربران به ارمغان بیاوریم.

 

blitbin.com 

telegram.me/Blitbin 

 

ایده اولیه بلیط بین چگونه شکل گرفت؟
سال گذشته خانواده من مجبور بودند به‌صورت مداوم بین مشهد و تهران جابجایی داشته باشند، اما ما قادر به مشاهده تغییرات لحظه‌ای قیمت بلیط‌ها نبودیم. همچنین اگر ظرفیت پرواز تکمیل شده بود ما مجبور می‌شدیم به شکل مداوم صفحه خرید بلیط را مشاهده کنیم تا در صورت خالی شدن ظرفیت، بلیط رزرو کنیم. این ایده به ذهن من رسید که یک ربات طراحی کیم که به‌صورت مداوم صفحات را بررسی و اگر ظرفیت خالی شد به ما پیغام بدهد و از همین جا ایده اولیه بلیط بین به ذهن ما رسید و وقتی متوجه شدیم سایر افراد هم به چنین سیستمی علاقه نشان می‌دهند، ایده را به شکل جدی‌تر پیاده‌سازی کردیم.

فرآیند تحقیقات بازار را به چه شکل انجام دادید و از کجا مطمئن شدید که‌این ایده در بازار مشتری دارد و کاربران از آن استقبال خواهند کرد؟
ازآنجایی‌که من و برادرم خیلی در اینترنت جستجو می‌کنیم، دوستان و آشنایانی که نیاز به بلیط داشتند به ما مراجعه می‌کردند، از این رو ما با مشکلات و چالش‌های خرید بلیط خیلی آشنا بودیم. وقتی این مشکلات و دغدغه‌های کاربران را مشاهده کردیم، ایده را عملی کردیم و با دریافت بازخوردهای مناسب از کاربران، برای توسعه آن بیشتر تلاش کردیم. همچنین بررسی‌هایی نیز نسبت به جمعیت کاربران و مخاطبانی که‌این سرویس می‌تواند داشته باشد انجام دادیم و مشاهده کردیم که تعداد زیادی از افراد به‌صورت سالانه با هوپایما یا قطار مسافرت می‌کنند و درنتیجه تعداد زیادی از افراد می‌توانند مخاطبان این سرویس باشند. با پیشرفت بلیت بین موفق شدیم وارد شتاب‌دهنده تک بشیوم و آن‌جا بود که متوجه شدیم چنین سیستمی واقعا نیاز جامعه است.

برای راه‌اندازی این سیستم از شخص یا سازمان خاصی مشاوره گرفتید؟
ما با چند نفر از آشنایان خودمان مشورت کردیم، همچنین با چند مورد از آژانش‌های مسافرتی در مشهد صحبت کردیم که اتفاقا خیلی از این سیستم استقبال کردند و حتی مایل به سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ بلیط بین هم بودند. اما با بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم شتاب‌دهی مسیر بهتری است.

بر اساس بازخوردهایی که دریافت کردید چه تغییراتی روی نسخه اولیه بلیط بین ایجاد کردید؟
از حدود یک ماه و نیم پیش که بلیط بین به‌صورت جدی ارایه شده است، کاربران از همان ابتدا بازخوردهای را برای ما ارسال می‌کردند که بیشتر در بخش‌های فنی و نرم‌افزاری سایت بود. ما این اصلاحات را انجام دادیم و هفته پیش آپدیت جدیدی از بلیط بین را عرضه کردیم. به‌عنوان مثال برخی از افراد پیامک‌های تبلیغاتی اپراتور خود را غیرفعال کرده بودند و نمی‌توانستند کد فعال‌سازی ما را دریافت کنند، به همین دلیل مجبور شدیم با یک شرکت خارجی همکاری کنیم و از طریق سرویس آن‌ها کد فعال‌سازی را ارسال کنیم.

ویژگی‌های منحصربفرد بلیط بین چیست که کاربرا را ترغیب می‌کند از این سرویس استفاده کند؟
«خبرم کن» یکی از ویژگی‌های اختصاصی سیستم ما است به‌این صورت که اگر شما قصد مسافرت داشته باشید می‌توانید به کمک این بخش تغییرات لحظه‌ای پرواز را مشاهده کنید. در این بخش علاوه‌بر تغییرات ظرفیت پرواز شما می‌توانید تغییرات قیمتی را هم مشاهده کنید به‌این شکل که شما در این بخش می‌توانید یک قیمت پیشنهادی ثبت کنید و هر گاه که قیمت بلیط کم‌تر از قیمت پیشنهادی شما شد، سیستم هشداری را برای شما ارسال خواهد کرد. علاوه‌بر این‌ها قابلیت‌های دیگری ازجمله اشتراک‌گذاری بلیط نیز در این سیستم در نظر گرفته شده است.
در کنار این ما طراحی بسیار ساده و راحتی را برای سیستم در نظر گرفته‌ایم که البته‌این شیوه طراحی هم بر اساس بازخوردهایی بوده است که از سمت کاربران دریافت کرده‌ایم. سیستم ما تنها یک شماره تلفن و یک کد فعال‌سازی از کاربر دریافت می‌کند و تا پیش از مرحله خرید نیاز به ورود هیچ نوع اطلاعات دیگری نیست.

چه برنامه‌ای برای جذب مخاطبان به سمت بلیط بین دارید؟
ما تاکنون فقط از طریق google adwords یا سرویس تبلیغاتی گوگل برای جذب مخاطبان استفاده کرده‌ایم تا بتوانیم کاربرانی که در گوگل به دنبال خرید بلیط هستند را به سایت بلیط بین جذب کنیم. همچنین به کمک کانال تلگرامی و کمپین‌هایی که برگزار می‌کنیم سعی در جذب مخاطبان داریم. در کنار این ما یک سرویس دعوت از دوستان هم قرار داده‌ایم که کاربران می‌توانند با معرفی دوستان خودشان و خرید آن‌ها، اعتباری را دریافت کنند.

چه دانش و تخصص‌هایی برای راه‌اندازی این استارت‌آپ نیاز است که شما بر اساس آن تیم‌سازی انجام دادید؟
بازاریابی و مارکتینگ یکی از دانش‌هایی بود که ما در بلیط بین به آن نیاز داشتیم و خودم این مسئولیت را برعهده گرفتم چراکه تجربه مرتبطی پیش‌ازاین داشتم. بخش‌های فنی را نیز برادرم انجام می‌دهد. به‌تازگی هم در حال توسعه تیم هستیم تا بتوانیم با سرعت بیشتری بلیط بین را توسعه بدهیم.

در مذاکره با آژانس‌های مسافرتی چه فاکتورهایی را بیان می‌کنید که آن‌ها به همکاری با استارت‌آپ تازه وارد شما ترغیب می‌شوند؟
قابلیت «خبرم کن» یک ویژگی خوب این سیستم است که در زمان شما صرفه جویی زیادی می‌کند و همچنین این ابزار با اطلاع‌رسانی به کاربران در خصوص ظرفیت‌های خالی موجود در پرواز، باعث فروش بیشتر بلیط‌ها می‌شود که آژانس‌های تبلیغاتی از آن استقبال زیادی می‌کنند. همچنین ما از مجموعه‌های دیگری وب‌سرویس دریافت می‌کنیم به‌طوری که آن‌ها اطلاعات به ما می‌دهند و ما بخش فروش بلیط را انجام می‌دهیم.

سرمایه اولیه بلیط چگونه به دست آمد و نظر شما در مورد شتاب‌دهنده چیست؟

سرمایه اولیه از پس‌اندازهای شخصی خودمان تامین شد و توانستیم نمونه اولیه را ایجاد کنیم. اما برای تبلیغات و توسعه سیستم با شتاب‌دهنده‌ها وارد همکاری شدیم که خوشبختانه آن‌ها نیز از ایده ما استقبال کردند و امکانات کافی را در اختیار ما قرار دادند.