fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ پرس‌لاین، سامانه آنلاین تحقیقات

۴۸.۷۸MB مصاحبه با حمیدرضا نظری، موسس استارت‌آپ پرس‌لاین
گفتگو با
مصاحبه

پرس‌لاین سامانه انجام آنلاین تحقیقات بازار، ارزیابی‌های سازمانی و تحقیقات دانشگاهی.
با پرس‌لاین مدیران، کارآفرینان و دانشجویان می‌توانند مطالعه‌ای را طراحی، به شیوه‌های متنوع برای مخاطبان ارسال، نتایج را بدون معطلی دریافت و با گزارشات آماری آن، تصمیمی هوشمندانه بگیرند.

http://porsline.ir 

https://t.me/porsline 

 

ایده اولیه پرس‌لاین چگونه شکل گرفت؟
ایده اولیه این استارت‌آپ مربوط به زمانی می‌شود که من دانشجوی کارشناسی ارشد بودم. در این زمان برای فعالیت‌های تحیقاتی مجبور بودیم از ابزارهای ساده‌ای مانند Word استفاده کنیم که فرآیند پیچیده بود. به این فکر افتادم که دانشجویان در دیگر نقاط جهان از چه شیوه‌ای برای این کار استفاده می‌کنند. این تحقیقات زمینه ایجاد پرس‌لاین را فراهم کرد.

از کجا اطمینان داشتید که پرس‌لاین در بازار جواب می‌دهد و مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد؟
ما از ایده اولیه پرس‌لاین یک نمونه اولیه ایجاد کردیم که اگر آن را با نمونه فعلی مقایسه کنیم خیلی متفاوت است. در واقع ما یک نمونه اولیه را خیلی ساده و سریع ایجاد کردیم و به گروه‌های مختلفی از  جمله چند شرکت و اساتید دانشگاهی نشان دادیم. این افراد از چنین محصولی استقبال کردند و معتقد بودند که به محصولی مانند پرس‌لاین نیاز دارند. با این تحقیقات متوجه شدیم که فضای خوبی در بازار وجود دارد و نیاز به چنین خدمتی در آن حس می‌شود.

نسخه اولیه محصول شما با نسخه فعلی چه تفاوت‌هایی دارد؟
اگر نمونه اولیه را به نسخه نهایی مقایسه کنیم، نمونه اولیه محصول کاملا ضعیف و بلا استفاده‌ای است. ما در نسخه اولیه در واقع تنها نمونه رده پایینی (low-fidelity prototypes) را ایجاد کردیم که نشان دهیم قرار است پرس‌لاین در آینده چگونه کار کند. از این رو در نسخه اولیه ما طراحی خاصی از محصول نداشتیم و تنها کارکردها را نمایش می‌دادیم. اما نسخه فعلی بسیار پیشرفت کرده است و ما روی UI و UX آن بسیار کار کرده‌ایم.

از نمونه اولیه چه بازخوردهایی گرفتید و متوجه شدید که نیاز است طراحی تغییر کند؟
ما با نمایش نمونه اولیه به مدیران سازمان‌ها، چندین بازخورد خوب دریافت کردیم و آن‌ها را در اولیت‌های اصلی خودمان قرار دادیم که هم اکنون در نسخه فعلی پیاده‌سازی شده‌اند.

ویژگی خاص پرس‌لاین چیست که آن را نسبت به سایر رقبا متمایز می‌کند؟
در بازار داخل نمونه مشابهی وجود ندارد اما نسبت به نمونه‌های خارجی پرس‌لاین با زبان فارسی سازگار است، تجربه کاربری متفاوتی ارایه می‌کند که کاربران را از نرم‌افزارهای دیگری مانند Word و Excel بی‌نیاز می‌کند. در خصوص هزینه‌ها نیز از آنجایی که این محصول در داخل کشور طراحی و توسعه‌داده شده است، ما توانسته‌ایم هزینه‌ها را به یک سوم نمونه خارجی کاهش بدهیم.

اولین مشتری پرس‌لاین را چگونه جذب کردید؟
نسخه فعلی که در حال حاضر وجود دارد، نسخه رایگان پرس‌لاین است که البته در همین مدت زمان کوتاه هم دانشجویان زیادی از این سیستم استفاده می‌کنند. ما برای شروع کار هم دقیقا به همین محیطی رفتیم که ماهیتا مشغول تحقیق و پرسش‌نامه هستند. در محیط‌های دانشگاهی همواره به چنین سیستمی نیاز است و ما نیز از چنین فضایی برای شروع کار استفاده کردیم.

چه برنامه‌ای برای جذب مشتریان جدید دارید؟
ما برای پرس‌لاین، دانشگاه‌ها را بعنوان بازار اول در نظر گرفته‌ایم و اگر یک مقدار در این پیشرفت کنیم وارد سایر محیط‌های کسب‌وکاری خواهیم شد تا بتوانیم کارکردهای دیگر پرس‌لاین مانند رضایت سنجی مشتریان یا ارزیابی کارکنان را اجرایی کنیم.

از چه شبکه‌های اجتماعی برای توسعه پرس‌لاین استفاده می‌کنید؟
ما لینکدین را بعنوان شبکه اجتماعی اصلی خودمان انتخاب کرده‌ایم. تا حدودی هم روی توییتر فعالیت می‌کنیم و تلگرام هم شبکه‌اجتماعی است که همه کسب‌وکارهای ایرانی باید در آن حضور داشته باشند.

تیم پرس‌لاین چگونه شکل گرفت و هر یک از اعضای تیم مشخصا چه وظایفی را بر عهده دارند؟
پیدا کردن تیم مناسب کار بسیار دشواری بود. در حال حاضر ما یک تیم فنی داریم که در وظیفه توسعه فنی سیستم را برعهده دارد. یک نفر در بخش طراحی محصول فعالیت می‌کند که مشخصا در بخش UX و UI فعالیت می‌کند. خودم در حوزه تحلیل نرم‌افزار فعالیت می‌کنم و البته از یک مشاور که پیش از این تجربه راه‌اندازی یک استارت‌آپ را داشته است، هم بهره می‌بریم.

استارت‌آپ شما با سازمان یا ارگان خاصی همکاری داشته است؟
خیر تا کنون با هیچ سازمانی برای توسعه پرس‌لاین همکاری نکرده‌ایم.ما با تحقیقاتی که روی نمونه اولیه انجام دادیم، متوجه شدیم که سازمان‌های می‌توانند کاربری‌های مشخصی روی پرس‌لاین داشته باشند و ما اکنون در حال پاسخگویی به همان نیازهایی هستیم که در مرحله اول شناسایی کردیم.

سرمایه اولیه پرس‌لاین را چگونه جذب کردید؟
برای شروع من از سرمایه شخصی خودم استفاده کردم و سعی کردم نسخه اولیه و مشریان نخست را با همین سرمایه اولیه پیش ببریم و در ادامه برای توسعه حتی در بازارهای خارجی بتوانیم از سرمایه‌گذاران استفاده کنیم.

برای سرمایه‌گذاری در ادامه راه چه برنامه‌ای دارید؟
به نظر من برای استارت‌آپ‌ها فارغ از سرمایه مالی، دانش و تجربه‌ای که یک شریک می‌تواند به مجموعه اضافه کند خیلی اهمیت دارد. بر خلاف تصور خیلی از افراد پول خیلی اهمیت ندارد و از این رو اگر ما بتوانیم شریکی را پیدا کنیم که دانش خوبی داشته باشد و بتواند دانش حقیقی را برای ما به ارمغان بیاوردو شبکه ارتباطی خوبی برای ما ایجاد کند؛ برای ما اهمیت بیشتری نسبت به سرمایه مالی خواهد داشت.

پس از راه‌اندازی پرس‌لاین و تجربه‌ای که بدست آورده‌اید، آیا تصور شما نسبت به دنیای کارآفرینی تغییری کرده‌ است؟
ما تصور می‌کردیم برای معرفی استارت‌آپ خودمان باید مدت زیادی تلاش کنیم ولی در مدت یک یا دو هفته متوجه بازخوردهای خوبی از سمت بازار شدیم. در خصوص بازار هم ما در ابتدا خیلی سعی کردیم بازار را مورد سنجش قرار بدهیم و بر اساس نتایجی که بدست می‌آوریم، پیش برویم اما امروز بازار از ما تقاضا دارد که سریع‌تر حرکت کنیم و ویژگی‌های جدیدی را به محصول اضافه کنیم. در واقع در حال حاضر بازار بیش از آنچه ما تصور می‌کردیم از ما خواسته دارد.