fa-IR

چک‌لیست: آمادگی لازم برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار

این چک‌لیست شامل ۵ گام کلیدی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید در مورد شروع مسیر کارآفرینی تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید. قبل از یادگیری هر نوع مهارتی در راه‌اندازی کسب‌وکار، ضروری است که درک کنید آیا ازلحاظ شخصیتی مناسب این فضا هستید یا خیر؟

چک‌لیست زیر تنها به موارد اصلی در هر مرحله اشاره کرده است. نسخه کامل‌تر این مجموعه که با جزئیات بیشتری به هر بخش پرداخته است را می‌توانید در قسمت پایین صفحه بخوانید. 

گام اول: آیا کارآفرینی مسیر حرفه‌ای شماست؟

  • دلایل خود را از کارآفرین شدن بیان کنید. سه دلیل خود را برای راه‌اندازی کسب‌وکار با ترتیب اولویت بنویسید؟ پول و درآمدزایی در رتبه چندم قرار دارد؟
  • به سوال‌های زیر پاسخ دهید:
    • چرا می‌خواهید یک کارآفرین باشید؟
    • موفقیت را چگونه تعریف می‌کنید؟
    • آیا می‌توانید شکست را کنترل کنید؟
    • آیا آمادگی داشتن تعهد زمانی در کسب‌وکار را دارید؟

  • با توجه به سوال‌های بالا، آیا کارآفرینی را به‌عنوان مسیر زندگی قبول دارید؟


گام دوم: استعدادهای خود را به‌درستی و با دقت تعیین کنید

بخش اول: ابتدا خود را به‌خوبی بشناسید.

  • نقاط قوت خود را بنویسید.
  • نقاط ضعف خود را بنویسید.
  • ماتریس SWOT شخصی را برای خود ترسیم کنید.
  • خودآگاهی خود را با انجام عادات خاصی در طول روز افزایش کنید.

بخش دوم: ویژگی‌های کارآفرینانه خود را بررسی کنید.

  • ویژگی‌های مخصوص کارآفرینان را مطالعه کنید.
  • تست ویژگی‌های کارآفرینانه را انجام دهید و نتیجه را در خودتان بررسی کنید.
  • تست ارزیابی ریسک‌پذیری را انجام دهید و نتیجه را در خودتان بررسی کنید.


گام سوم: ایده موردعلاقه خود را انتخاب کنید

  • هر ایده‌ای که به آن علاقه دارید، انتخاب کنید.
  • بررسی کنید که آیا ایده خوبی برای شروع یک کسب‌وکار نوپا انتخاب کرده‌اید یا نه؟


گام چهارم: تحقیق کنید و از طرح ایده خود بازخورد بگیرید

  • بازار و رقبا را تجزیه‌وتحلیل کنید.
  • جمله‌ای ساده را برای ارائه‌ موثر از ایده خود انتخاب کنید و از دوستان و همکارانی که با شما صادق هستند بخواهید به شما بازخورد دهند.
  • شرکت‌های مشابه را که شکست خورده‌اند، پیدا کنید و با موسس آن‌ها تماسی تلفنی داشته باشید. بازخوردها را در مورد بازار و ایده خود جمع‌آوری کنید.
  • در رویدادهای مرتبط با صنعت خود حضور داشته باشید و ارائه ایده خود را تا گرفتن حداقل نتیجه موردنظرتان تکرار کنید.
  • برخی از مشتریان بالقوه محصول‌تان را پیدا کرده و با آن‌ها در مورد محصول یا خدمتی که قصد طراحی آن را دارید صحبت کنید. آیا آن‌ها بلافاصله کاربرد محصول شما را برای خودشان درک می‌کنند؟ آیا شما مشکلی حیاتی را برای آن‌ها حل می‌کنید یا این محصول برای آن‌ها معمولی است؟ آیا آن‌ها تمایلی به پرداخت پول بابت محصول شما دارند یا خیر؟


گام پنجم: آیا آماده شروع هستید؟

سوال زیر را با توجه به گام‌های قبلی که پشت سر گذاشتید پاسخ دهید. پاسخ به این سوال‌ها مشخص می‌کند که چقدر آمادگی شروع یک استارت‌آپ را دارید و آیا اکنون بهترین زمان برای کارآفرین شدن شما است یا نه!
 

  • آیا شما از فرآیند متقاعدسازی افراد مختلف، تکرار مسیرها و راه‌حل‌های گوناگون برای حل مسائل، ملاقات با مشتریان و گرفتن بازخورد‌های منفی و مثبت لذت می‌برید؟
    • خیر: اگر شما این فرآیند را دوست ندارید، باید بیشتر بررسی کنید و ببینید که‌ آیا در حال حاضر کارآفرینی برای شما مناسب است یا خیر؟ شاید درآمدزایی به‌صورت کار در یک شرکت و یا از طریق آزادکار بودن برای شما بهتر باشد. (اما همچنان ناامید نشوید، به قسمت بعدی که DNA کارآفرینانه را توضیح می‌دهد توجه کنید. شاید برخی عوامل موثر در مسیر کارآفرینی را نداشته باشید اما می‌توانید هم‌تیمی خود را به شکلی انتخاب کنید که کمبودهای شما را جبران کند و شاید شما هم ویژگی‌هایی داشته باشید که تکمیل‌کننده او باشد)
    • بله: با گرفتن بازخورد از دیگران این روند را ادامه دهید. شما در مسیر درستی قرار گرفته‌اید. با تلاش و پشتکار به راه‌اندازی کسب‌وکار نوپای خود ادامه دهید.

حال به شناخت بهتری از خودتان رسیدید و تا به اینجای کار متوجه شده‌اید که چقدر آمادگی لازم برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار را دارید. لازم است شخصیت کارآفرینانه خودتان هم بررسی کنید.

  • تست DNA کارآفرینانه را بزنید و بررسی کنید که کدام تیپ شخصیتی کارآفرینانه را در خود دارید.
  • متناسب با تیپ شخصیت کارآفرینانه اقدام به تیم‌سازی و گرفتن هم‌موسس کنید.
  • اگر از بین انواع کسب‌وکارهای مختلف، راه‌اندازی یک استارت‌آپ را انتخاب کرده‌اید، ۴ مهارت ضروری در مسیر کارآفرینی را از اینجا یاد بگیرید و در طول مسیر از ابزارهای آموزشی هر درس به‌صورت کاربردی استفاده کنید. همچنین ضروری است که با مراحل شکل‌گیری و رشد یک استارت‌آپ آشنایی کافی داشته باشید.
  • دانش و آگاهی خود را نسب به فضای استارت‌آپ‌ها افزایش دهید، از طریق:

  • یک مربی (منتور) برای خود انتخاب کنید و به همراه هم‌تیمی‌های خود ایده‌تان را بیشتر بررسی کنید و با طراحی و توسعه مدل کسب‌وکارتان، کسب‌وکار نوپای خود را راه‌اندازی کنید.





آیا آمادگی لازم برای شروع کسب‌وکار را دارید؟ (نسخه کامل)

این چک‌لیست شامل ۵ گام کلیدی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید در مورد شروع مسیر کارآفرینی تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید. قبل از یادگیری هر نوع مهارتی در راه‌اندازی کسب‌وکار، ضروری است که درک کنید آیا ازلحاظ شخصیتی مناسب این فضا هستید یا خیر؟

گام اول: آیا کارآفرینی مسیر حرفه‌ای شماست؟

کارآفرینی، مسیری حرفه‌ای و سبکی از زندگی است، بنابراین باید مطمئن شوید که این مسیر را به دلایل درستی انتخاب کرده و طی می‌کنید. شروع یک کسب‌وکار صرفاً برای رسیدن به پول یا قدرت، به‌احتمال‌زیاد به موفقیت منتج نخواهد شد. لازم است دلایل مهم‌تری برای شروع یک کسب‌وکار داشته باشید. اکثر کارآفرینان موفق در ابتدا به خاطر پولدار شدن، کسب‌وکاری را شروع نکرده‌اند بلکه دلایل مهم‌تری داشته‌اند.

دلایل خوب برای تبدیل‌شدن به یک کارآفرین:

* علاقه خاصی به حل یک مشکل مهم دارید.

* دانش منحصربه‌فردی درباره بازار و چگونگی حل یک مشکل‌دارید.

* می خواهید جهان پیرامون خود را تغییر دهید.

سوالات زیر را از خود بپرسید:

* چرا می خواهید یک کارآفرین باشید؟

* موفقیت را چگونه تعریف می‌کنید؟

* آیا می‌توانید شکست را کنترل کنید؟

* آیا آمادگی داشتن تعهد زمانی در کسب‌وکار را دارید؟

گام دوم: استعدادهای خود را به درستی و با دقت تعیین کنید
کسب و کار شما باید از نقاط قوت و احساسات‌تان ریشه بگیرد، چرا که بدون شور  و شوق در سفر  کارآفرینی نمی‌توانید دوام بیاورید. اشتیاق برای شروع مسیر کارآفرینی اهمیت زیادی دارد. این همان چیزی است که باعث می‌شود در طول مسیر تسلیم نشوید و باانگیزه فراوان به راه خود ادامه دهید.
ابتدا باید خود را به‌خوبی بشناسید و بعد با ویژگی‌های خاصی که یک کارآفرین دارد آشنا شوید.

برای رسیدن به خودشناسی، سوالات زیر را از خود بپرسید:

* چه نقاط قوتی در شما وجود دارد که دیگران آن را تحسین می‌کنند؟ آیا این نقاط قوت می‌تواند به شما به عنوان یک کارآفرین کمک کند؟

* چه نقاط ضعفی دارید؟ آیا این نقاط ضعف می‌توانند به کسب‌وکار شما در آینده لطمه بزنند؟

  * چه ویژگی های کارآفرینانه ای در شما وجود دارد؟

هر چقدر خودآگاهی شما بالاتر باشد، میزان شناخت شما از نقاط قوت و ضعف‌تان بیشتر خواهد شد. کارهای زیر را برای افزایش خودآگاهی در خود انجام دهید.

۱- به دنبال انتقادات و پیشنهادات (بازخورد) باشید. از افرادی که اعتماد شما را به دست آورده اند و به طرز ماهرانه‌ای نظرات خود را با شما به اشتراک می‌گذارند، بخواهید به شما بازخورد دهند. از برخی دوستان و آشنایان خود درخواست بازخورد کنید.

۲- خودتان را درک کنید.  ارزش های خود را شناسایی کنید. این کار به شما کمک می‌کند که انتخاب آگاهانه تری براساس موضع تان و مواردی که به شما انگیزه می‌دهند داشته باشید.

۳- به طور روزانه تامل کنید. خود اندیشی( تامل در درون خویشتن) را برای خودتان به یک عادت روزانه تبدیل کنید. یک بار در روز رویدادهای روزانه خود را بررسی کنید. مردم در طول روز چگونه به شما واکنش نشان دادند؟ چگونه میتوانید به نرمی با دیگران کار کنید و واکنش نشان دهید؟ بررسی آنچه از ذهنتان می‌گذرد، یکی از چندین راهی است که باید انجام دهید.

۴- به اشتباهات خود اعتراف کرده و تقاضای کمک کنید. یکی از ویژگی های رهبران این است که همیشه در حال یادگیری هستند.

لازم است با ویژگی‌های یک کارآفرین آشنا شوید و ویژگی‌های شخصیتی خودتان را با ویژگی‌های شخصیتی یک کارآفرین مقایسه کنید.

ویژگی های کارآفرینان:

* تجربه کاری: کارآفرینان افرادی با تجربه مدیریتی و اشنا با صنایع هستند.

* هوش سیال بالا: کارآفرینان حلال مشکلات هستند و می‌توانند به سرعت خود را با تغییرات وفق دهند.

* پذیرش بالا: افراد خلاقی هستند که به تجربه های جدید علاقه نشان می‌دهند و دید بازی به مسائل دارند.

*سازگاری: افرادی هستند که می‌توانند بین مهربانی و جدیّت در کار تعادل برقرار کنند.

ویژگی‌های کارآفرینان فقط به ۴ مورد بالا ختم نمی‌شود. ویژگی‌های بیشتر را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

 اما سوال اصلی این است که آیا «من ویژگی‌های کارآفرینانه را در خود دارم و پتانسیل کارآفرینی در من وجود دارد یا نه» تکمیل پرسشنامه زیر می‌تواند به شما در بررسی پتانسیل کارآفرینی خود کمک کند. سوال‌ها را صادقانه و با صبر و حوصله جواب دهید.

 

امتیاز دهی و تفسیر نتایج :
- برای هر گزینه کاملا موافقم : عدد ۱،‌موافقم : عدد ۲، نه موافقم نه مخالفم: عدد ۳،‌مخالفم :عدد ۴ و کاملا مخالفم: عدد ۵ را در نظر بگیرید .

- برای پاسخ های ۱ یا ۲ که به سوالات زیر داده اید ،‌یک امیتاز به خودتان بدهید:

۲-۶-۸-۱۰-۱۱-۱۶-۱۷-۲۱-۲۲-۲۳

- برای پاسخ های ۴ یا ۵ که به سوالات زیر داده اید ،‌یک امتیاز به خودتان بدهید:

۴-۵-۷-۹-۱۲-۱۳-۱۴-۱۵-۱۸-۱۹-۲۰-۲۴-۲۵

امتیازات را باهم جمع کنید :‌

- امتیاز ۲۱-۲۵ : پتانسیل کارآفرینی شما بسیار بالاست ،‌اگر فرصت استفاده از آن را داشته باشید.

- امتیاز ۱۶-۲۰ : نزدیک به طیف کارآفرینی بالا می باشید،‌ شما می توانید کاملا موفق باشید اگر سایر استعدادها و منابع درست باشد.

- امتیاز ۱۱-۱۵ :‌امتیاز شما نزدیک به طیف انتقالی است. با یک کار جدی و عزم راسخ،‌ احتمالا می توانید چشم اندازی که برای مدیریت کسب و کار تازه تاسیس خود نیاز دارید را توسعه دهید

- امتیاز ۶-۱۰ : شرایط برای اینکه شما یک کارآفرین شوید، تردید آمیز است . فلسفه زندگی و رفتار خود را باید به طور قابل ملاحظه ای مجددا تنظیم کنید.

- امتیاز ۰-۵ : کارآفرینی واقعا برای شما مناسب نمی باشد. هنوز باید درباره اینکه کارآفرینی چیست یاد بگیرید. 

از بین ویژگی‌های مختلفی که برای کارآفرینان ذکر شده‌است، ریسک‌پذیری و قدرت تحمل ابهام اهمیت زیادی دارد به خصوص در استارت‌آپ‌ها که نوع خاصی از کسب‌وکار هستند و در شرایطی با ریسک زیاد و عدم‌قطعیت بالا قرار دارند. بنابراین لازم است به طور خاص این ویژگی را در خود بررسی کنید که آیا انسان ریسک‌پذیری هستید و قدرت تحمل ریسک بالا در زمان شروع یک کسب‌وکار را دارید یا نه!
پرسشنامه زیر می‌تواند به شما در تشخیص میزان ریسک‌پذیری کمک کند. در صورتی که عبارت مورد نظر با ویژگی های شخصیتی شما انطباق دارد، گزینه ی «بلی» و در غیر این صورت ، گزینه ی «خیر» را علامت بزنید.


نحوه امتیاز بندی و تفسیر نتایج :
برای پاسخ های «بلی» سوالات۱، ۴، ۵، ۶، ۸، ۹ و ۱۱ و برای پاسخ های «خیر» سوالات ۲،‌۳،‌۷،‌۱۰ و ۱۲ هرکدام یک امتیاز اختصاص دهید. امتیازات ۷ و بالاتر ، بیانگر تمایل به ریسک و مخاطره بیشتر در شماست.

گام سوم: ایده مورد علاقه خود را انتخاب کنید
قبل از اینکه بخواهید به این نتیجه برسید که آیا مناسب فضای کارآفرینی هستید یا نه، آزمایشی را در مورد خودتان انجام دهید. یک ایده کسب‌وکاری را انتخاب کنید. چیزی که همیشه دوست داشتید به عنوان یک کسب‌وکار داشته باشید. مثلا دوست دارید یک فروشگاه اینترنتی یا یک اپلیکیشن داشته باشید و از این طریق درآمدزایی کنید. باید برای پیدا کردن یک ایده خوب زمان بگذارید.

بهترین ایده‌های استارت‌آپی دارای ویژگی های زیر هستند:

* سادگی: یک مشکل را برای یک مشتری حل کند.

* درآمد شفاف: با یک جریان درآمدی ساده شروع شود.

*بازار بزرگ: بازاری با حداقل ۱۰ میلیون نفر را هدف بگیرد.

گام چهارم: تحقیق کنید و بازخورد بگیرید

حالا باید ایده خود را ارزیابی کنید اما نه با نشستن در خانه یا یک جستجوی ساده در اینترنت! درعوض باید از خانه و محل کارتان خارج شوید! مطمعن باشید هیچ کس نمی‌خواهد ایده شما را بدزدد. بهترین کاری که می‌توانید در این مرحله انجام دهید این است که تا حد امکان بازخورد دریافت کنید تا به شما در ارزیابی، تکرار و در نهایت بهبود ایده‌تان کمک کند. این گام مهمترین گام است و ممکن است چندین ماه طول بکشد.

طرح تحقیقاتی اولیه:

۱- بازار و رقبا را تجزیه و تحلیل کنید. آیا رویدادها و روندهای موجود در بازار از ایده شما حمایت می‌کنند؟

۲- جمله ای ساده را برای ارائه‌ موثر از ایده خود انتخاب کنید و از دوستان و همکارانی که با شما صادق هستند بخواهید به شما بازخورد دهند.

۳.- شرکت‌های مشابه را که شکست خورده‌اند، پیدا کنید و با موسس آن‌ها تماسی تلفنی داشته باشید. بازخوردها را در مورد بازار و ایده خود جمع آوری کنید.

۴- در رویدادهای مرتبط با صنعت خود حضور داشته باشید و ارائه ایده خود را تا گرفتن حداقل نتیجه مورد نظرتان تکرار کنید.

۵- برخی از مشتریان بالقوه محصولتان را پیدا کرده و با آن‌ها در مورد محصول یا خدمتی که قصد طراحی آن را دارید صحبت کنید. آیا آنها بلافاصله کاربرد محصول شما را برای خودشان درک میکنند؟ آیا شما مشکلی حیاتی را برای آنها حل می‌کنید یا این محصول برای آنها معمولی است؟ آیا آنها تمایلی به پرداخت پول بابت محصول شما دارند یا خیر؟

گام پنجم: آیا آماده شروع هستید؟

تا به اینجای کار نه تنها به ویژگی‌های شخصیتی خودتان آگاه شدید بلکه تا حدی وارد مسیر کارآفرینی هم شده‌اید.به صورت آزمایشی ایده‌ای برای خود پیدا کردید و شروع به ارزیابی آن کردید. حالا وارد قسمت اصلی این چک‌لیست شده‌اید.

سوال زیر را با توجه به گام‌های قبلی که پشت سر گذاشتید پاسخ دهید. پاسخ به این سوال‌ها مشخص می‌کند که چقدر آمادگی شروع یک استارت‌آپ را دارید و آیا اکنون بهترین زمان برای کارآفرین شدن شما است یا نه!

 آیا شما از فرآیند متقاعدسازی افراد مختلف، تکرار مسیرها و راه‌ه‌حل‌های گوناگون برای حل مسائل، ملاقات با مشتریان و گرفتن بازخورد های منفی و مثبت لذت می‌برید؟

 

نتیجه پاسخ بله یا خیر خود را در زیر ببینید:

پاسخ «خیر»: اگر شما این فرآیند را دوست ندارید، باید بیشتر بررسی کنید و ببینید که آیا در حال حاضر کارآفرینی برای شما مناسب است یا خیر؟ شاید درآمدزایی به صورت کار در یک شرکت و یا از طریق آزادکار بودن برای شما بهتر باشد. (اما همچنان ناامید نشوید، به قسمت بعدی که DNA کارآفرینانه را توضیح می‌دهد توجه کنید. شاید برخی عوامل موثر در مسیر کارآفرینی را نداشته باشید اما می‌توانید هم‌تیمی خود را به شکلی انتخاب کنید که کمبودهای شما را جبران کند و شاید شما هم ویژگی‌هایی داشته باشید که تکمیل کننده او باشد)

پاسخ «بله»: با گرفتن بازخورد از دیگران این روند را ادامه دهید. به دنبال مشاوران بروید تا بتوانید شروع به طراحی مدل کسب‌وکار و طراحی محصول یا خدمت خودتان کنید. شما در مسیر درستی قرار گرفته‌اید.

حال به شناخت بهتری از خودتان رسیدید و تا به اینجای کار متوجه شده‌اید که چقدر آمادگی لازم برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار را دارید. لازم است شخصیت کارآفرینانه خودتان هم بررسی کنید.

همه کارآفرینان مسیر کارآفرینی را به یک شکل سپری نکرده اند بلکه در این مسیر با توجه به گرایش‌ها و تمایلاتشان، سبک های مختلفی را دنبال کرده اند و تا آخر پیش رفته اند. DNA کارآفرینانه به بررسی همین سبک و سیاق در طول مسیر کارآفرینی می‌پردازد.  هر کارآفرین، قبل از اینکه پروژه ای را آغاز کند و زندگی‌اش را روی آن شرط ببندد، و نیز برای اینکه راحت تر بتواند با همکاران، سرمایه گذاران، اعضای تیم و مشتریان ارتباط برقرار کند، باید DNA خود را بشناسد.

DNA کارآفرینانه چهار تیپ شخصیتی از کارآفرینان را توصیف میکند که عبارتند از: کارآفرینان سازنده، فرصت گرا، متخصص و نوآور (BOSI).

۱ـ سازنده

افراد سازنده، در بنا کردن یک کسب و کار از نقطه صفر مهارت دارند. این افراد، در بازی استارت آپ ها، همچون بازیکنان شطرنج بسیار ماهر هستند و همواره به دنبال آن هستند که در رقابت، یک یا دو حرکت جلوتر باشند. برای توصیف این افراد اغلب از صفات با انگیزه، متمرکز، سرد، بی احساس و حسابگر استفاده می شود. برخی می گویند دونالد ترامپ نماد این نوع شخصیت است. این افراد معمولا برنده هستند ولی اغلب آن میزان خوشحالی و قدردانی را که انتظار دارند کسب نمی کنند.

۲ـ فرصت گرا

کارآفرین فرصت گرا، خیال پرداز است. و این ویژگی به نوعی در همه ما وجود دارد. این همان بخشی از وجود ماست که وادارمان می‌کند در زمان مناسب در مکان مناسب باشیم تا به پول زیادی دست پیدا کنیم. هر وقت احساس کردید که می خواهید با شتاب بپرید و از تبلیغی که در مورد ثروتمند شدن سریع از طریق اینترنت استفاده کنید، بدانید که بخش فرصت گرای وجود شما فعال شده است. این نوع از کارآفرینان، بزرگ فکر می کنند، بزرگ عمل می کنند، و در بسیاری از مواقع، با شکست های بزرگی هم روبرو می شوند.

۳ـ متخصص

کارآفرین متخصص وارد یک صنعت می شود و تا آخر عمرش در همان صنعت کارش را ادامه می دهد. این افراد تخصص بسیار زیادی دارند، اما اغلب در رورایی با بازار مملو از رقبا با مشکل مواجه می شوند. طراحان گرافیک، متخصصان آی تی، وکلا و حسابدارانی که مستقل کار می کنند در این گروه هستند. این افراد، کسب و کارهای خانوادگی خوبی راه اندازی می کنند، اما نمی توانند کسب‌وکار خو را گسترش دهند.

۴ـ نوآور

کارآفرینان نوآور معمولا در آزمایشگاهها، در حال کار روی اختراعات، دستورالعملها، مفاهیم، سیستم ها و محصولاتی دیده می شوند که می توان بر مبنای آنها یک یا چند کسب و کار راه اندازی کرد. چالشی که در مورد کارآفرینان نوآور وجود دارد این است که آنها آن قدر که روی امکانات محصول تمرکز می کنند، روی واقعیت های تجاری تمرکز نمی کنند. اگر یکی از این کارآفرینان نوآور با یک کارآفرین سازنده در یک تیم قرار بگیرند، می توانند کارشان را تا بی نهایت گسترش دهند و اینجاست که همه ی سرمایه گذاران تمایل دارند در بخشی از این فعالیت سهیم شوند.

تست کوتاه زیر به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدام یک از تیپ های شخصیتی DNA کارآفرینانه در شما وجود دارد (تست کامل DNA کارآفرینانه را می‌توانید در اینجا تکمیل کنید).

در هر یک از بخشهای زیر (اول تا پنجم) جمله ای را انتخاب کنید (الف - د) که بیشتر با خودتان همخوانی دارد:

بخش اول

الف) من کسب و کارم را شروع کردم تا بتوانم رئیس خودم باشم، و درآمد بیشتری در مقایسه با یک کارمند که کارفرما به او حقوق می دهد داشته باشم.

ب) اگر همه بتوانند کالا یا خدمت من را رایگان در اختیار داشته باشند خوشحال خواهم شد. من برای کسب درآمد وارد این کار نشدم.

ج) من به این دلیل کارآفرین شده ام که راه اندازی شرکت، کار من است و همیشه همین کار را انجام می داده ام و همیشه هم موفق بوده ام.

د) من همواره در جستجوی روشهایی برای کسب ثروت بیشتر هستم و برای رسیدن به این هدف، هوشمندانه تر کار می کنم نه سخت تر.

 

بخش دوم

الف) من شرکتهایی را در چند صنعت راه اندازی کرده ام و بیشتر آنها هنوز هم فعالیت دارند.

ب) من بیشتر وقتم را در روز صرف ارایه کالا یا خدمت اصلی شرکت به مشتریانمان می کنم.

ج) زمانبندی در کسب و کار بسیار مهم است. کلید دستیابی به ثروت این است که از صفر شروع کنیم.

د) من برای مدیریت و اداره ی کسب و کار متولد نشده ام. چنین کاری اعصاب من را به هم می ریزد.

 

بخش سوم

الف) من فرد خوش بینی هستم و علی رغم شکست های گذشته مطمئن هستم که می توانم در کسب و کار فعلی ام به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنم.

ب) من علاوه بر مفهوم آفرینی و ارایه ایده کسب و کار، می توانم طرح کسب و کارم را نیز بسازم، سرمایه جذب کنم، تیم مدیریت را استخدام کنم و به راحتی، کسب و کارم را به سودآوری برسانم.

ج) کسب و کار من در ابتدا به این دلیل شکل گرفت که مردم محصولم را دوست داشتند. همین که محصول را به دست مردم برسانم، خوشحال می شوم، ولی همه به من می گویند پول نگرفتن در ازای محصول، حماقت است.

د) من نمی توانم به راحتی و مستقیم، محصولم را به مشتریان عرضه کنم.

 

بخش چهارم

الف) من دوست دارم برای یک دوره زمانی (دو تا پنج ساله) سخت کار کنم و پول هنگفتی به دست بیاورم تا دیگر مجبور نباشم کار کنم.

ب) یکی از مشکلات همیشگی شرکت ما، تلاش برای متمایز بودن نسبت به رقباست.

ج) راه اندازی شرکت از نقطه صفر، برای من کار جالب و ساده ای است.

د) من در کنار مالکان با تجربه و باسابقه کسب و کار دچار ترس و اضطراب می شوم.

 

بخش پنجم

الف) ترجیح می دهم به جای دفتر کار یا پشت صندوق فروشگاه، در «آزمایشگاه» خودم کار کنم.

ب) اگر کسی اطلاعات محرمانه ای را درباره بازار سهام در اختیار من قرار دهد یا در مورد فرصتی جدید برای کسب درآمد با من صحبت کند، معمولا به او نه نمی گویم.

ج) بیش از ۲۰ کارمند تمام وقت برای من کار می کنند.

د) فرصتهای تجاری و معاملات درآمدزای دیگر به راحتی حواس من را پرت نمی کنند.

 

جواب‌های مربوط به هر بخش را در جدول زیر بنویسید:


هر کدام از گزینه‌های هر بخش به یکی از تیپ‌های شخصیتی کارآفرینانه اشاره دارد. در جدول زیر مشخص کنید هر گزینه‌ای که به آن جواب دادید مربوط به کدام یک از DNA کارآفرینانه بوده است. 

حالا محاسبه کنید که چه تعداد از چهار تیپ شخصیتی B و O و S و Iدر شما وجود دارد. در جدول زیر نویسید 


بالاترین نمره به عنوان تیپ غالب شماست و بالاترین نمره بعدی به عنوان تیپ ثانویه شماست. می‌تونید در شکل زیر، با کشیدن دایره، دو تیپ اول خودتان را مشخص کنید: (برای تحلیل بیشتر تیپ شخصیتی کارآفرینانه خود به اینجا مراجعه کنید) 

زمان آن رسیده‌است که متناسب با نقاط قوت و ضعف خود اقدام به تیم‌سازی کنید. تیم خود را به شکلی انتخاب کنید که مکمل نقاط قوت شما باشند. اکر شما تیپ شخصیتی « سازنده » دارید دیگر نیازی ندارد هم‌تیمی شما هم همین تیپ را داشته باشد. اگر تیپ شخصیتی شما «نوآور» باشد حتما نیاز به هم‌تیمی با تیپ شخصیتی «سازنده» دارید.

 

 

 

منابع:

  1. http://www.inc.com/laura-montini/infographic/the-startup-checklist.htm
  2. http://www.inc.com/guides/۲۰۱۱۰۸/how-to-prepare-to-launch-your-start-up.html
  3. http://articles.bplans.com/business-startup-checklist
  4. http://alexandriasbdc.org/resources-programs/by-stage-of-business/start-your-business/
  5. http://selfcreation.com/self-awareness/personal-questions.htm
  6. https://smallbiztrends.com/2013/04/startup-checklist.html
  7. https://www.understood.org/en/friends-feelings/empowering-your-child/self-awareness/checklist-questions-that-can-help-teens-build-self-awareness
  8. http://www.selfgrowth.com/articles/eleven_steps_to_self_awareness
  9. https://www.pickthebrain.com/blog/۹-steps-creating-self-awareness/
  10. http://www.wikihow.com/Raise-Your-Self-Awareness
  11. http://alternativeshrink.com/۲۰۱۴/۰۸/۲۳/seven-steps-to-self-awareness/
  12. http://robpasick.com/dr-rob-۱۰-steps-developing-self-awareness/
  13. http://shopthisismyyear.com/۲۰۱۶/۰۵/leadership-۵-important-steps-to-developing-self-awareness/
  14. http://startups.co.uk/first-۱۰۰-days-the-start-up-checklist-every-new-business-needs
  15. https://www.scu.edu/mobi/starting-a-business-checklist
  16. https://www.wrike.com/blog/startup-launch-checklist-infographic
  17. http://www.inc.com/laura-montini/infographic/the-startup-checklist.html
  18. http://alexandriasbdc.org/resources-programs/by-stage-of-business/start-your-business
  19. https://www.sba.gov/sites/default/files/Checklist_YoungEntrepreneurs_ENGLISH.pdf
  20. https://www.entrepreneur.com/article/۲۴۱۶۵۶
  21. http://fi.co/dna
  22. http://www.inc.com/kelly-hoey/entrepreneurial-success-yes-there-s-a-test-for-that.html
  23. http://mhebooklibrary.com/doi/abs/۱۰.۱۰۳۶/۹۷۸۰۰۷۱۷۶۰۱۴۰
  24. http://ivanmisner.com/entrepreneurial-dna/
  25. https://www.entrepreneur.com/article/۲۴۷۰۴۴
  26. https://www.business.gov.au/info/plan-and-start/templates-and-tools/checklists/starting-your-business-checklist
  27. https://www.wrike.com/blog/startup-launch-checklist-infographic
  28. https://www.bosidna.com

 

مقاله‌ها:

۱-Bezzina, F. (۲۰۱۰). Characteristics of the Maltese Entrepreneur. International Journal of Arts and Sciences, ۳(۷), ۲۹۲-۳۱۲.Chicago

۲-Fitriati, R., & Hermiati, T. (۲۰۱۱). Entrepreneurial Skills and Characteristics Analysis on the Graduates of the Department of Administrative Sciences, FISIP Universitas Indonesia. Bisnis & Birokrasi Journal, ۱۷(۳).  

کتاب‌ها:

۱-Abraham, J. (۲۰۱۱). Entrepreneurial DNA: The Breakthrough Discovery that Aligns Your Business to Your Unique Strengths. McGraw Hill Professional. Chicago        

۲-Rose, D. S. (۲۰۱۶). The Startup Checklist: ۲۵ Steps to a Scalable, High-Growth Business. John Wiley & Sons.Chicago 

۳-پژوهشنامه مدیریت ۱۱: مدیریت استراتژیک و کارآفرینی، دکتر سید محمد مقیمی و دکتر مجید رمضان، انتشارات راه‌دان، ۱۳۹۰