fa-IR
چگونه برای چرخش (Pivot) آماده شوید (همراه با نسخه صوتی)

چگونه برای چرخش (Pivot) آماده شوید (همراه با نسخه صوتی)

نسخه صوتی را گوش دهید ۷.۳۳MB

اگر استارت‌آپ شما هم شبیه بیشتر استارت‌آپ‌های دیگر است، قطعا به نوعی چرخش را تجربه کرده‌اید. این مساله دلایل گوناگونی می‌تواند داشته باشد. ممکن است بازار هدف شما تغییر کرده باشد، فرصت جدیدی پیدا کرده باشید، یا طرح کسب‌وکار شما نقایصی داشته باشد. صرف‌نظر از دلیل چرخش، مهم این است که چرخش را درست انجام دهید. زمانی که روش کارتان را تغییر می‌دهید، قطعا دوست ندارید تلاش شما و تیم‌تان بیهوده باشد، یا شرایط از بد به بدتر تغییر کند. بنابراین برای این‌که هنگام تغییر مدل کسب‌وکارتان، احتمال موفقیت شما بیشتر شود، از تجربیات موفقیت‌آمیز استفاده کنید.

زودتر از موعد برای چرخش آماده شوید
بخشی از چرخش موثر، درگرو برنامه‌ریزی زودهنگام است. زمانی که در تلاش هستید کسب‌وکارتان را از مرحله‌ای به مرحله بعد سوق دهید، لازم است تیم شما و سرمایه‌گذاران، چرخش‌ها را پیش‌بینی کنند و خود را از نظر ذهنی و مالی برای آن آماده سازند. به خاطر داشته باشید که افرادی که با شما کار می‌کنند یا روی شرکت شما سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به همان اندازه که به رسالت شرکت شما اعتماد کرده‌اند، به خود شما هم اعتماد کرده‌اند. بنابراین اگر به آن‌ها بگویید که می‌دانید ممکن است چرخش اتفاق بیفتد، نه‌تنها تغییر مسیر کسب‌وکار برای آن‌ها ناگهانی نخواهد بود، بلکه اطمینان و اعتماد آن‌ها به شما مستحکم‌تر خواهد شد.
برای آن که اطرافیان را برای چرخش متقاعد کنید، از پشتیبانی مشتریان کمک بگیرید.

موفقیت چرخش زمانی اتفاق می‌افتد که افراد کلیدی اجراکننده آن را بپذیرند، بنابراین اگر با وجود اعتراض همکاران و سرمایه‌گذارانتان، برای چرخش اقدام کنید، به ضرر شما خواهد بود. یک راه برای جلوگیری از این مشکل این است که اجازه دهید مشتریان‌تان شرایط چرخش را برای شما فراهم کنند.
در بیشتر مواقع، مشتریان باعث چرخش می‌شوند یا از آن تاثیر می‌گیرند. برای مثال، ممکن است محصول یا خدمتی، برای تاثیرگذاری بهتر، به تغییر نیاز داشته باشد، یا آن‌که ممکن است برای موفقیت شرکت، لازم باشد فرآیند فروش بازبینی و اصلاح شود.
در چنین شرایطی که نیازهای مشتریان عامل اصلی چرخش است، بازخوردهای مرتبط مشتریان را جمع‌آوری کنید و اجازه دهید اعضای تیم شما خودشان بازخوردها را بشنوند. می‌توانید از مشتریان بخواهید در جلسات تیمی یا دفتر کار شما حضور داشته باشد و در مورد بازار با یک‌دیگر صحبت کنید. اگرچه اعضای تیم به شما اعتماد دارند، اما اگر نیاز به چرخش را از زبان مشتری بشنوند بهتر و موثرتر از آن است که درباره منطق تصمیم خود در چرخش برای تیم خود سخنرانی کنید.

با اعضای تیم خود صریح باشید
واقعیت این است که وقتی اوضاع خوب پیش نمی‌رود، اعضای تیم متوجه آن می‌شوند و اگر تلاش کنید مشکل را مخفی کنید، یا به آن‌ها نگویید که قصد چرخش دارید، سکوت شما فقط شرایط را بدتر می‌کند، چراکه باعث سردرگمی، گمانه زنی، غیبت و شایعه‌پراکنی می‌شود. بنابراین درباره‌ی چالش‌های شرکت صادق باشید. این کار منافع بسیاری برای شما دارد. اول آن‌که اعضای تیم در کنار شما خواهند ماند، چراکه می‌دانند شما از مشکلات آگاه هستید و به‌جای نادیده گرفتن آن‌ها، برای غلبه بر آن‌ها تلاش می‌کنید. و دوم آن‌که اعضای تیم ممکن است ایده‌ها و راه‌حل‌هایی داشته باشند که به شما کمک کند چرخش سریع‌تر و اثربخش‌تری را انجام دهید.