fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ دیتاشهر، پلتفرم جستجوی مکان‌های شهری

۳۷.۹۵MB مصاحبه با بهرام مشرفی، هم‌موسس استارت‌آپ دیتاشهر
گفتگو با
مصاحبه

دیتاشهر پلتفرمی برای جستجوی خدمات مورد نیاز در سطح شهر است که به شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان وبه ساده‌ترین شکل، اطلاعات مکانی که در جستجوی آن هستید را پیدا کنید و از نظرات کاربران در خصوص آن مکان، با خبر شوید. کاربران نیز می‌توانند به راحتی با عضویت در دیتاشهر، مکان جدید را ثبت کنند و در خصوص کسب‌وکارهای موجود نظر و امتیاز بدهند.

 

https://datashahr.com 

https://www.instagram.com/Data_shahr 

https://www.telegram.me/datashahr 

 

ایده اولیه دیتاشهر چگونه شکل گرفت؟

از آنجایی که ما طرفداری بازی بودیم، در زمانی این دغدغه را داشتیم که بتوانیم فروشگاه‌های مناسبی را برای تهیه قطعات جدید حوزه بازی پیدا کنیم اما در پیدا کردن این فروشگاه‌ها ناموفق بودیم یا فروشندگان منصف را نمی‌توانستیم پیدا کنیم. از این رو ایده‌ای به ذهنمان رسید که بتوانیم این مکان‌ها را در پلتفرمی جمع‌آوری کنیم و کاربران بتوانند بر اساس نظر مردم بهترین مکان‌ها را جستجو و از بهترین مراکز خدمت دریافت کنند.

پس از راه‌اندازی دیتاشهر از کجا اطمینان داشتید که این سیستم در بازار جواب می‌دهد و مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد؟

در واقعیت به هیچ وجه مطمئن نبودیم که آیا این پروژه موفق خواهد شد یا خیر، در واقع در ابتدا ما تنها بر اساس علاقه خودمان این کسب‌وکار را شروع کردیم. اما پس از مدتی متوجه شدیم که نیاز است این پلتفرم به یک کسب‌وکار تبدیل و از آن کسب درآمد کرد. 

نسخه اولیه دیتاشهر با نسخه فعلی چه تفاوت‌هایی دارد؟ چه بازخوردهایی باعث شد در نسخه اولیه دیتاشهر تغییرات ایجاد کنید؟

نسخه اولیه دیتاشهر تنها محدود به یک وب‌سایت بود. در این وب‌سایت داده‌های بسیار کمی وجود داشت و من داده‌های موجود را به صورت دستی وارد سیستم کرده بودم.اما پس از مدتی متوجه شدم که این سیستم برای بسیاری از دوستانم کارایی ندار د چرا که اطلاعات آن تنها محدود به دانش خود من بود. از این رو یک سوال اصلی شکل گرفت که ما باید چگونه دیتا را جمع‌آوری کنیم.

تصمیم گرفتیم از اطلاعات همه افراد برای تکمیل پایگاه داده استفاده کنیم و از این رو از روش توان جمعی استفاده کردیم که به همه کاربران این امکان را می‌داد که ورود اطلاعات انجام بدهند. با این کار نرخ آپدیت ما بسیار بهتر شد و هم اکنون در تمام استان‌ها ورود اطلاعات کسب‌وکارها هستیم. در ادامه هم برای نظردهی کاربران در مورد این مکان‌های جغرافیایی، قابلیت امتیازدهی و نظردهی را به سیستم اضافه کردیم.

از چه تکنیک‌های بازاریابی دیجیتالی برای جذب کاربران به دیتاشهر استفاده می‌کنید؟

پیش از جذب کاربر خیلی اهمیت دارد که شما محصول خوب و با کیفیتی داشته باشید. جستجوی مکان‌های شهری یکی از نیازهای ابتدایی همه کاربران است و در سایر کشورها هم شاهد کتاب‌های زرد هستیم که اطلاعات مکان‌های شهری در آن درج شده است. اما چنین سیستمی در ایران وجود ندارد از این رو سعی کردیم در ابتدا سیستم با کیفیتی را برای این منظور ارایه کنیم که کاربران هر نوع اطلاعاتی که نیاز دارند را بتوانند در آن جستجو کنند، به همین منظور در حال حاضر ما بیش از ۸۰۰ نوع دسته‌بندی برای موقعیت‌های جغرافیایی ایجاد کرده‌ایم.

از طرف دیگر هم شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام یکی از ارزان‌ترین روش‌های تبلیغات برای استارت‌آپ‌ها است.

ویژگی منحصربفرد دیتاشهر چیست که کاربر را ترغیب می‌کند از این سیستم به جای سرویس‌های مشابه استفاده کند؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دیتاشهر فعال بودن آن در سراسر کشور است. همچنین با مقایسه سیستم‌های رقبا می‌توانیم به راحتی درک کنیم که ما بزرگ‌ترین پایگاه داده اطلاعات شهری را در اختیار داریم. مورد دیگر هم قابلیت اجتماعی بودن این پلتفرم است که به شما امکان می‌دهد فعالیت سایر کاربران و دوستان خودتان را مشاهده کنید.

برای راه‌اندازی سیستم دیتاشهر به چه مهارت‌هایی نیاز داشتید که بر اساس آن تیم‌سازی کردید؟

تیم اولیه دیتاشهر متشکل از چهار نفر بود که همگی افراد فنی و برنامه‌نویس بودند و به همین دلیل هیچ‌گاه در بخش‌های فنی با مشکل روبرو نشدیم. اما با رشد دیتاشهر متوجه شدیم که به مهارت‌های دیگری از جمله مدیریت مشتری، مدیریت کسب‌وکار و توسعه هم نیاز داریم که با توجه به همین نیازها تیم اولیه را گسترش دادیم و هم‌اکنون ده نفر در این استارت‌آپ مشغول فعالیت هستند.

افراد جدیدی که به تیم اضافه شدند حقوق ثابت دریاف می‌کنند یا در کسب‌وکار شریک شده‌اند؟

چهار نفر از تیم دیتاشهر هم‌موسس هستند و بقیه افراد حقوق دریافت می‌کنند.

سرمایه اولیه دیتاشهر را چگونه به دست آوردید؟

در ابتدای کار ما با خیلی از کسب‌وکارها و افرادها برای همکاری صحبت کردیم. اما ایده ما مورد توجه یکی از اساتید ما قرار گرفت و مبلغی را به عنوان سرمایه اولیه در اختیار ما قرار داد. ما این سرمایه را به صورت خیلی محدود هزینه کردیم تا توانستیم به یک درآمد ثابت مناسبی دست پیدا کنیم که بتواند حقوق اعضای تیم را تامین کند.

پس از راه‌اندازی دیتاشهر تصورات شما نسبت به دنیای کارآفرینی چه تغییراتی کرده است؟

علاقه شخصی من یکی از دلایلی بود که من دیتاشهر را راه‌اندازی کردم. اما در آن زمان تصور می‌کردم با کارآفرینی می‌توانم در یک شب پولدار شوم، اما با ورود به این حوزه متوجه شدم که تصورات من اشتباه است و ممکن است من حتی تا ده سال آینده درآمدی در حد یک کارمند یا حتی کم‌تر بدست بیاورم. اما با گذشت زمان به این محیط عادت کرده‌ام و از فعالیت در محیطی که خودم خلق کرده‌ام و همکاری با دوستانم، لذت می‌برم.

از نظر من این شکل از کسب‌وکار برای کشور هم مفید خواهد بود یعنی اگر هر کس بتواند خودش منبع کسب‌وکارهای ایجاد و درآمد کسب کند، بار خیلی زیادی از دوش کشور برداشته خواهد شد. از این رو من اگر بازهم به گذشته برگردم همین کار را خواهم کرد اما دید واقع‌گرایانه‌تری خواهم داشت.