fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ پل، شبکه مالی اجتماعی

۳۹.۵۹MB مصاحبه با مرتضی آدیگوزل پور، موسس استارت‌آپ فینتکی شبکه مالی اجتماعی پل

افزایش امنیت، مدیریت بهتر و ساده کردن تعاملات مالی فردی و گروهی از مهم‌ترین اهداف شبکه اجتماعی ‍‍پل است. بدون داشتن اطلاعات بانکی دوستانتان به آنها پول انتقال دهید یا از آن‌ها پول درخواست کنید، گروه تشکیل دهید و پرداخت‌های گروهی را مدیریت کنید.

http://www.pol24.ir 

https://telegram.me/pol24 


ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟ چه دغدغه‌ای باعث پیاده‌سازی سرویس پل شد؟
ما در شرکتی کار می‌کردیم که دو‌هزار کارمند داشت و در این محیط همیشه با دوستان دغدغه شراکت و انتقال پول را داشتیم. همیشه به دنبال شماره حساب و شماره کارت دوستان بودیم، از این رو به دنبال ایده‌ای بودیم که بتوانیم این مشکل را حل کنیم. این فرآیند با شکل‌گیری و توسعه هکاتون توسن همراه شد و همزمان با این موقعیت ایده اولیه استارت‌آپ پل زده شد.

در چه سالی این ایده به ذهن شما رسید؟
تقریبا یک‌سال‌و‌نیم پیش بود که به صورت جدی کار را شروع کردیم و مشغول کد نویسی شدیم.

برای راه‌اندازی پل چه تحقیقاتی انجام دادید؟ از کجا متوجه شدید که‌ایده شما نیاز بازار است؟
ما برنامه‌نویسان core banking در شرکت توسن بودیم و جمعا حدود 30 سال سابقه فعالیت در این حوزه را داشتیم و می‌دانستیم که چنین اپلیکیشنی در بازار وجود ندارد. علاوه‌بر این در اطراف ما متخصصان زیادی حضور داشتند که می‌توانستیم از آن‌ها راهنمایی بگیریم که چگونه سرویس‌های جدید را به سیستم بانکی اضافه کنیم و هم به شکلی عمل کنیم که قوانین بانکی کشور را هم رعایت کرده باشیم. با دانش خودمان و مشارکت با همکاران، در نهایت ایده «پل» شکل گرفت.

با توجه به چالش‌هایی که در زمینه بانکی وجود دارد، چگونه بانک‌ها را برای استفاده از سرویس پل متقاعد کردید؟
متقاعد کردن بانک‌ها سخت است. شانسی که ما به دست آوردیم این بود که شرکت توسن زیر‌ساختی در اختیار ما گذاشت و به ما این اجازه را داد که بدون دغدغه چگونگی متقاعد کردن بانک‌ها، اپلیکیشن را توسعه دهیم و متقاعد کردن بانک‌ها را به توسن‌بوم بسپاریم. ما با توسن‌بوم وارد مذاکره شدیم و ایده خود را برای آن‌ها ارائه دادیم، ایده ما را پذیرفتند و از ما حمایت کردند. در نتیجه ما به بوم توسن متصل شدیم و سیستم را توسعه دادیم و خود توسن بخش مذاکره با بانک‌ها را انجام داد.

در مذاکراتی که با توسن بوم یا بانک‌ها داشتید، موقعیتی پیش آمد که مجبور بشوید روی سیستم پل تغییراتی را ایجاد کنید؟ اگر داشته‌اید چه تغییراتی بوده است؟
بله. توسن‌بوم هم در واقع مانند ما یک ایده جدید و خام بود، از این رو در خیلی از بخش‌ها بازم بود ما با توجه به سرویس‌ها تغییر کنیم، در جاهایی هم توسن‌بوم همکاری می‌کرد و آن‌ها تغییر می‌کردند.اما چون زیرساخت این سیستم مربوط به مباحث بانکی می‌شد، این تغییرات با چالش‌های زیادی همراه بودند و به راحتی تغییرات صورت نمی‌پذیرفت اما با این حال توسن بسیار به ما کمک می‌کند و تلاش می‌کند ما سریع‌تر به نتیجه برسیم.

بانک‌ها و نهادهای مالی چه دغدغه‌هایی برای استفاده از سرویس‌های نوآورانه دارند؟
قسمت عمده دغدغه‌های نهادهای مالی، امنیت است که حق دارند و قسمت دیگر قوانین قدیمی است که کار کسب‌و‌کارهای فینتکی را با چالش روبرو کرده است، در واقع در حوزه مالی و بانکی نمی‌توان ایده خیلی خاص داشت چراکه قوانین و چارچوب‌هایی وجود دارد، آزادی عمل را از استارت‌آپ‌های فینتک گرفته است و اجازه نمی‌دهد کارهایی که در جاهای دیگر دنیا رایج است، انجام شود.

نوع همکاری شما با بانک‌ها به چه شکل است؟
نوع همکاری ما میان بانک‌های مختلف، متفاوت است. بسیاری از بانک‌ها فقط مجوز به ما داده‌اند اما در مذاکره با بعضی دیگر از بانک‌ها به همکاری رسیده‌ایم و چارچوب همکاری هم تدوین شده است. در طرف مقابل هم بانک‌ها به تازگی همکاری با فینتک‌ها را در حال تجربه کردن هستند و هر کدام قوانین خاص و چالش های خود را دارند.

اگر فردی بخواهد وارد حوزه کسب‌و‌کارهای فینتکی شود چه توصیه‌هایی برای او دارید؟ در این مسیر تیم‌ها با چه چالش‌هایی مواجه خواهند شد؟
توصیه عمومی که وجود دارد این است که حتما باید به این حوزه آشنا باشید، آشنا بودن با حوزه بانکی، نیازها و چالش‌هایش باعث می شود ایده بهتری ارائه دهید و این ایده با قوانین و شرایط بانکی کشور متناسب باشد. در مرحله بعد هم روابط بانکی را شناسایی کنید و بدانید که از چه ابزارها و سیستم هایی استفاده کنید تا در نهایت بتوانید محصول بهتری تولید کنید.