fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ ترب، موتور جست‌و‌جوی هوشمند خرید

۴۸.۴۶MB مصاحبه با مجید رحیمی‌نژاد، مدیر‌فنی استارت‌آپ ترب
گفتگو با

ترب با هدف معرفی فروشگاه‌های جدید و معتبر اینترنتی و ارایه شفاف قیمت‌ها به کاربران از سال ۱۳۹۴ تاسیس شده است. این سرویس در قالب وب‌سایت اینترنتی، افزونه مرورگرهای اینترنتی و اپلیکیشن موبایل در دسترس کاربران قرار دارد. در حال حاضر موتور جستجوی هوشمند ترب، اطلاعات لحظه‌ای قیمت بیش از ۵۰۰ هزار نوع محصول را از بین بیش از  هفتاد فروشگاه آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهد.


http://torob.ir
  

Instagram.com/torob_ir 

ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید و این ایده شما چه مشکلی را برطرف می‌کند؟
قبل از راه‌اندازی «ترب» حدود یک سال در حوزه استارت‌آپ‌ها تجربه داشتیم، با توجه به مشکلاتی که در این مدت با آن‌ها مواجه شدیم، تصمیم گرفتیم ایده‌ای را دنبال کنیم که در آن تخصص داریم. اعضای اولیه تیم ترب از دانشجویان رشته کامپیوتر بودند و در زمنیه‌های فنی مهارت کافی را داشتند. ایده‌های مختلفی را موردبررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که «ترب» با توجه به تخصصی که داریم برای شروع کردن بسیار مناسب است. در واقع ما از میان ایده‌های مختلف، با بررسی متوجه شدیم که ترب بهترین گزینه برای ما است. البته پیش از راه‌اندازی ترب ما شاهد وجود مدل‌های مشابه دیگری بودیم و می‌دانستیم که نیاز بازار است، از این رو ایده این استارت‌آپ خیلی برای ما مبهم و ناشناخته نبود.

از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟
تقریبا یک ماه ایده‌ها را موردبررسی قرار دادیم، دلیلی که باعث شد متوجه شویم که ایده ما خوب است این بود که کشور‌هایی که از لحاظ اقتصادی شبیه به ایران بودند را بررسی کردیم. با این تحقیقات متوجه شدیم که بسیاری از کشورها روند اقتصادی مشابه ایران دارند که در برهه‌ای از زمان فروشگا‌ه‌های اینترنتی در آن کشورها بسیار رایج می‌شود و بعد از آن هم موتورهای جستجو برای این فروشگاه‌ها شکل می‌گیرند.

 
بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟
رویکرد ما این بود که محصول را متناسب با نیاز مشتری طراحی و ایجاد کنیم، در اولین گام یک اپلیکیشن آزمایشی با اسمی دیگر را به بازار عرضه کردیم تا متوجه شویم مشتریان چه نیازی دارند، با این کار ما بازخوردهای بسیار خوبی از سمت کاربران دریافت کردیم و توانستیم اپلیکیشن خودمان را بهبود بدهیم. ادامه کار را هم با همین رویکرد ادامه دادیم یعنی اپلیکیشن را عرضه کردیم و با توجه به بازخوردهای مشتریان آن را ارتقا دادیم.

خلاقانه‌ترین کاری که در استارت‌آپ خود داشتید را معرفی کنید؟ چه مزیت‌هایی نسبت به رقبای خود دارید؟
از لحاظ فنی معماری «ترب» به‌گونه‌ای طراحی شده است که انعطاف‌پذیر (flexible) باشد تا فروشگاه‌ها بتوانند به‌راحتی در آن اضافه شوند و بتوانیم محصولات زیادی را در مدت زمانی کوتاه به آن اضافه کنیم، از لحاظ تعداد محصولات و کیفیت اطلاعاتی که نمایش می‌دهیم نسبت به رقبا بسیار جلوتر هستیم. مزیت دیگر ما نسبت به رقبایی که بسیار جدی بودند این بود که آن‌ها اپلیکیشن نداشتند و ما با داشتن اپلیکیشن توانستیم مزیت رقابتی ایجاد کنیم.

اولین مشتریان خود را چگونه جذب کردید؟
اپلیکیشن ترب را در کافه‌بازار قرار دادیم، در بازار بنر شدیم و حدود شصت هزار کاربر جذب کردیم.

برنامه‌ای برای جذب مشتری دارید؟
بله. برنامه داریم اما تاکید ما در ابتدا روی کیفیت محصول است که محصول را به کیفیت بسیار خوبی برسانیم و سپس شروع به تبلیغات کنیم.

آیا از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اید؟ دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی چه بوده است؟
از کانال‌های تلگرام استفاده کردیم اما بازخورد خوبی نسبت به سایر شبکه‌های تبلیغاتی دیگر که با آن‌ها کار می‌کنیم دریافت نکردیم، چراکه افراد بیشتر برای سرگرمی از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند. تلگرام برای معرفی کسب‌و‌کار و تبلیغات جای مناسبی نیست یعنی کاربرانی که در این کانال‌ها حضور دارند خیلی هدفمند نیستند.

تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟
اعضای تیم ترب تجربه یک سال کار کردن در استارت‌آپ‌های شکست‌خورده را دارند، اعضای تیم ترب در محیطی بودند که یکدیگر را از قبل می‌شناختند و باهم روی ایده ترب شروع به کار کردند.

آیا استارت‌آپ شما با سازمان، شرکت یا فرد خاصی همکاری داشته است؟
در حال حاضر فقط با فروشگاه‌ها همکاری می‌کنیم.

چگونه فروشگاه‌ها را برای این همکاری متقاعد می‌کنید؟
در سال اول هیچ‌کدام از فروشگاه‌ها با ما همکاری نمی‌کردند، اما زمانی که دیدند کاربرانی که از سمت ما به فروشگاه‌های آن‌ها می‌روند، کیفیت بالاتری نسبت به سایر کانال‌های تبلیغاتی دارند، خود فروشگاه‌ها مایل به همکاری شدند و با ما ارتباط برقرار کردند. در حال حاضر هم با تمامی فروشگاه‌هایی که در ترب هستند قرارداد همکاری داریم.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟ برای جذب سرمایه برنامه‌ای دارید؟
سال اول در شتاب‌دهنده شریف بودیم، در دوره شتاب‌دهی مبلغ بیست میلیون تومان سرمایه در اختیار ما قرار دادند و با همین سرمایه یک سال اول را پیش بردیم. بعدازآن یک سرمایه‌گذار حقیقی جذب کردیم و حدود یک سال و نیم است که با همین سرمایه‌گذار کار می‌کنیم. در حال حاضر هم ما به درآمد‌زایی رسیده‌ایم و مشکل مالی نداریم و اگر در آینده سرمایه‌گذار هم جذب کنیم فقط برای کارهای تبلیغاتی است.

بعد از راه‌اندازی استارت‌آپ ذهنیت شما نسبت به دنیای کسب‌وکارهای نوپا عوض شده است؟
وقتی وارد این فضا می‌شوید مخصوصا اگر دانشجویی باشید که چندسالی در محیط آکادمیک بوده‌اید، ذهنیت شما کاملا تغییر می‌کند. در دوران دانشجویی می‌گفتند محیط ایران، محیط کار کردن نیست و کار وجود ندارد ولی وقتی شروع به کار می‌کنید می‌بینید که تا چه اندازه محیط کاری ایران بکر است، الان کسانی بازار را در دست دارند که هیچ تخصص خاصی ندارند و بازار بسیار خالی است. ذهنیت ما نسبت به شرایطی که فکر می‌کردیم در ایران است تغییر کرده است.