fa-IR
فصل آموزش در خانه کسب‌وکارهای نوپا

فصل آموزش در خانه کسب‌وکارهای نوپا

گزارش کارگاه‌های آموزشی برگزار شده در مرکز کسب‌وکارهای نوپای فاوا

«مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌و‌کارهای نو‌پای فاوا» برای انتقال تجربه و دانش فنی به فعالان حوزه استارت‌آپ‌ها، کارگاه‌های متنوعی با حضور مدرسان نخبه دانشگاهی و مدیران شرکت‌های موفق برگزار کرده است. این کارگاه‌ها با هدف توسعه مهارت‌های کارآفرینانه اجرا شده‌اند و این رویکرد در برگزاری رویدادهای آموزشی مرکز باعث شده است موسسان استارت‌آپ‌ها، صاحبان کسب‌وکار، مدیران ارشد سازمان‌ها و دانشجویان مقطع مختلف آموزشی تا سطح دکترا، استقبال قابل‌توجهی از این رویدادها داشته باشند.

کلیه کارگاه‌های برگزار‌شده در مرکز کسب‌و‌کارهای نوپای فاوا به‌طور کامل مستند‌سازی می‌شوند و علاوه بر متن کارگاه محتوای صوتی و تصویری آن‌ها نیز به همراه اسلاید ارایه اساتید از طریق وب‌سایت مرکز در دسترس قرار می‌گیرد.


کارگاه رابط کاربری – تجربه کاربری ( ۱۴ بهمن ۱۳۹۴)
«بزرگ‌ترین مشکل وب‌سایت‌های ایرانی کپی‌برداری ضعیف از وب‌سایت‌های خارجی است» مهریار سنندجی مدرس بخش اول این کارگاه با مقایسه سایت‌های ایرانی و خارجی، به ضعف‌های موجود خصوصا در بخش رنگ، فونت و چیدمان پرداخت. در بخش بعدی کارگاه حیدری با تمرکز بر اصول طراحی وب‌سایت برای استارت‌آپ‌ها به موضوعاتی مانند استفاده صحیح از انیمیشن‌ها، توجه به نمایش در ابزارهای همراه، حذف قسمت‌های زائد و فرم‌ها پرداخت.

کارگاه خلق بوم مدل کسب‌وکار (۲۰ بهمن ۱۳۹۴)
این کارگاه با تمرکز بر طراحی مدل کسب‌وکار، ارتباط با مشتری، کسب درآمد و ارزش‌های پیشنهادی کسب‌وکار با تدریس سید حمیدرضا علوی برگزار شد. مدل کسب‌وکار نشان می‌دهد که یک بنگاه چه فعالیت‌هایی را چگونه و در چه زمانی انجام دهد تا مشتریان از محصول یا خدمت آن بنگاه بهره‌مند شوند و بنگاه نیز به سود دست یابد. علوی در بخش ارتباط با مشتری به لزوم شناخت روشی کم‌هزینه و یکپارچه که مورد پسند مشتری باشد، پرداخت. علوی در مورد شرکای اصلی به سه نکته کلیدی در یافتن یک شریک اشاره کرد که شامل صرفه اقتصادی، کاهش ریسک و استفاده از منابع هستند.

کارگاه اصول بازاریابی الکترونیکی ویژه استارت‌آپ‌ها (۲۵ بهمن ۱۳۹۴)
زرگرپور ضمن اشاره به استفاده ۹۳ درصدی بازاریابان از بازاریابی الکترونیکی، از رشد محتوای بصری در این فضا صحبت کرد. او ضمن اشاره به آمیخته‌های بازاریابی ۴P و ۷P پارامترهای تعیین‌کننده در مبحث بازاریابی را مورد بحث قرار داد. او گفت: به‌طورمعمول هزینه جذب یک مشتری جدید ۵ برابر هزینه نگهداری مشتری قدیمی است و مشتری باید به‌طور تدریجی و گام‌به‌گام راضی شود. مشتری راضی اعتقاد دارد داده‌ای که در معامله آورده کمتر از ستانده او بوده است. که این را بر اساس تفاضل میان فایده مورد انتظار و تمامیت هزینه می‌توان توضیح داد. قسمتی از فایده مورد انتظار شامل ارزش کالا یا خدمت است و بخش دیگر به ارزش ارتباط مربوط می‌شود، قسمت سوم فایده مورد انتظار نیز به ارزش تصویر ذهنی مربوط است.

اصول و فنون مذاکره ( ۲۹ بهمن ۱۳۹۴)
مذاکره‌کننده‌های خوب مهم‌ترین مهارت ارتباطی یعنی خوب گوش‌دادن و خوب برداشت از محیط را به‌دقت انجام می‌دهد و پس از آن باید سراغ گام‌های بعدی یعنی مهارت‌های صحبت‌کردن و زبان بدن بروید. فرزین فردیس در این کارگاه به مفهوم مذاکره، اصول مذاکره، فنون مذاکره، مهارت‌ها و قابلیت‌های مذاکره‌کننده و همچنین مدیریت احساسات اشاره کرد. او گفت: بسیاری از مذاکره‌ها را به این دلیل از دست می‌دهیم که زمان کافی برای برنامه‌ریزی قبل از مذاکره اختصاص نداده‌ایم و اصطلاحاً مذاکره را از قبل باخته‌ایم. شناخت طرف مقابل و خصوصیات او، باعث می‌شود تا فرایند مذاکره را از طریق برنامه‌ریزی بهتر انجام دهید.

از تفکر سیستمی و تصمیم با تمام ظرفیت ذهنی (۵ اسفند ۹۴)
دکتر مهدی کنعانی، مدرس این کارگاه، برای تفسیر موضوع تفکر سیستمی آن را شامل چارچوب، روش، قانون و منطقی برای شناخت یک مسئله دانست که جنبه‌های تجزیه‌ای و تحلیلی و ترکیبی را در بر می‌گیرد. حجم بالای اطلاعات لزوما منجر به اتخاذ یک تصمیم بهتر نمی‌شود اما در تصمیماتی که ابهام وجود دارد، خلاقیت نقش مهم‌تری را ایفا می‌کند. زمانی که همه موارد را می‌دانید تصمیم‌گیری از نوع خطی است و تنها باید به یک نقطه برسید؛ اما ویژگی تصمیماتی که در آن ابهام وجود دارد این است که خلاقیت بیشتری در تصمیم‌گیری‌ها دیده می‌شود البته زمانی که این ابهام زیاد شود دیگر این خلاقیت اهمیت خود را از دست می‌دهد.

فصل آموزش در خانه کسب‌وکارهای نوپا

کارگاه مدیریت کسب‌وکار نوپا (۱۳ اسفند ۹۴)
فرزین فردیس با اشاره به موفقیت ۲۰ درصدی کسب‌وکارهای نوپا در آمریکا و احتمالا ۵ درصدی در ایران، به پنج ستون اصلی بنگاه‌های اقتصادی یعنی مدیریت کلان، مالی، انسانی، بازاریابی و فروش، امور حقوقی و مشکلات مرتبط با آن‌ها پرداخت. او گفت: اهمیت تقسیم‌کار بین مدیران و دانستن برنامه آینده برای کسب‌وکار مهم است. همچنین اصل جدایی مدیریت و مالکیت در مورد کسب‌وکارهای نوپا صدق نمی‌کند. اما این موضوع بیانگر اصلی است که می‌گوید لزوماً بنیان‌گذار یک شرکت، مدیر خوبی برای آن نیست.

کارگاه خلاقیت و ایده‌پردازی (۲۳ اردیبهشت ۹۵)
برزگر در این کارگاه گفت: اکثر افراد هنگام خروج از خانه مغز خود را خاموش می‌کنند و فقط بر اساس عادت و گزینه‌های موجود، مسیر زندگی خود را مشخص می‌کنند. تفکر همگرا و واگرا دو نوع شیوه تفکر هستند و در شیوه واگرا چندین نتیجه حاصل می‌شود اما متاسفانه در سیستم آموزشی کشور تفکر همگرا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در یورش فکری، کیفیت ایده‌ها اهمیتی ندارد و فقط تعداد ایده‌ها مطرح است. باید اجازه دهیم حتی بیهوده‌ترین ایده‌ها مطرح شود و هیچ‌کس حق اظهارنظر در خصوص ایده افراد دیگر را ندارد.

فصل آموزش در خانه کسب‌وکارهای نوپا

کارگاه آشنایی با ابزارهای مالی (۳۰ اردیبهشت ۹۵)
وام‌های بانکی برای استارت‌آپ‌ها کشنده هستند چرا که نرخ سود واقعی با آن‌چه تبلیغ می‌شود تفاوت زیادی دارد. این مهم‌ترین نکته زرگرپور در این کارگاه بود که پس از اشاره به اصول کلی مباحث مالی و کارگاه عملی محاسبه مباحث مالی با نرم‌افزار اکسل، به دست آمد. او در مورد اهمیت موضوعات مالی گفت: مهم‌ترین عامل شکست کسب‌وکارهای نوپا تولید محصولی است که با نیازهای بازار همخوانی ندارد؛ اما در رتبه دوم و پنجم به ترتیب مشکلات مالی و مشکلات در قیمت‌گذاری و شناسایی هزینه‌ها قرار گرفته است. استارت‌آپ‌ها از دو جهت متقاعد کردن سرمایه‌گذار و تعیین وضعیت مالی کسب‌وکار خود نیاز دارند به مباحث مالی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

فصل آموزش در خانه کسب‌وکارهای نوپا

توسعه مشتری (۱۰ خرداد ۹۵)
اکثر تیم‌های استارت‌آپی به این دلیل شکست می‌خورند که نحوه ارتباط با مشتری و چگونگی دریافت بازخورد از آن‌ها را نمی‌دانند. گلشن با اشاره به این موضوع به فرآیند توسعه مشتری، نحوه دریافت بازخورد و تفاوت پرسش‌نامه خوب و بد پرداخت. او همچنین گفت: فرایند توسعه محصول از چهار مرحله اصلی جمع‌آوری نیازها، توسعه، تست و تحلیل و انتشار تشکیل می‌شود که در هر مرحله میزان یادگیری گروه بر اساس فرآیندها متفاوت خواهد بود و اتفاقاً در مرحله انتهایی یعنی پس از انتشار محصول در بازار، بیشترین بازخورد و یادگیری از مشتریان به دست خواهد آمد.

دوره کاربردی دیجیتال مارکتینگ (۱۹ مرداد ۹۵)
اولین دوره کاربردی دیجیتال مارکتینگ طی سه جلسه پنج ساعتی برگزار شد. در این دوره بابک بنیادی پس از توضیح شرایط کلی محیط دیجیتال و بازاریابی در آن، به تفسیر ابزارهای موجود پرداخت و در جلسات پایانی هم کمپین‌های تبلیغاتی با همکاری شرکت‌کنندگان در کارگاه طراحی شد. بنیادی گفت: اگرچه برای تحقیق و توسعه بازار برای محصول از روش‌هایی ازجمله توسعه مشتری، تحقیق بازار و پرسش‌نامه استفاده می‌شود اما در دیجیتال مارکتینگ از روش PESTEL برای تحلیل موقعیت استفاده می‌کنیم که از شش جز اصلی سیاست، اقتصاد، اجتماع، قانون، محیط و فناوری تشکیل شده است.

کارگاه کاربردی استارت‌آپ ناب (۷ مهر ۹۵)
استارت‌آپ ناب یک شیوه تفکر است که سعی دارد فرهنگ نوآوری را در تولید محصول یا ارایه خدمت نهادینه کند. دکتر روح‌الله رحمانی در این کارگاه به اهمیت چرخش در کسب‌وکار و لزوم تکرار آن در فواصل کوتاه اشاره کرد و گفت: آنچه مشتریان می‌گویند اهمیت ندارد، نکته مهم رفتاری است که مشتریان انجام می‌دهند. کلید اصلی برد شما در دنیای استارت‌آپی بخصوص در حوزه فناوری اطلاعات، سرعت است. باید تا حد ممکن فاصله بین چرخش‌ها را کاهش دهید و تا پیش از پایان یافتن نقدینگی یا از بین رفتن پشتیبانی مدیران سازمان Pivot را پیاده‌سازی کنید.

فصل آموزش در خانه کسب‌وکارهای نوپا

کارگاه تولید محتوا ویژه استارت‌آپ‌ها (۱۲ آبان ۹۵)
این کارگاه با تدریس بابک نقاش، مدیر روابط عمومی مرکز کسب‌وکارهای نوپا برگزار شد او به نحوه انتقال پیام در مخاطب اشاره کرد و با اشاره به لزوم کوتاه‌نویسی صحبت گفت مخاطبان مطالب شما را نمی‌خوانند، آنها اسکن می‌کنند پس محتوای مهم‌تر را در ابتدای متن بنویسید و از عناصری مانند میان‌تیترها، لیست، نقل‌قول و گیومه استفاده کنید. او در ادامه گفت: یکی از روش‌های تحریک مخاطب، درد است. درد مخاطب را شناسایی کنید و آن را با محتوا پوشش دهید. مخاطب چه تجربه تلخ یا چه نگرانی مهمی از انتخاب یک خدمت یا محصول دارد؟ محتوا در این بخش به شما کمک می‌کند تصویر این درد و راه‌حل آن را برای مخاطب بازسازی کنید.

فصل آموزش در خانه کسب‌وکارهای نوپا

کارگاه فرآیند‌های نو‌آوری و مدیریت (۲۳ آبان ۹۵)
این کارگاه با رویکرد نوآوری، مدیریت تغییر و خلاقیت در کسب‌و‌کار برگزار شد. وحیدنیا در بخش نخست در خصوص فرآیندهای نوآوری، ماهیت اهداف و ایده‌های نوآورانه صحبت کرد و در مورد استفاده از شرایط بحران‌ برای خلاقیت توضیح داد. در بخش دوم کارگاه نیز وکیلی‌نیا در زمینه مدیریت تغییر و هشت مرحله اساسی این فرآیند در سازمان‌ها صحبت کرد و درک نیاز به تغییر در تمام اجزای سازمان را مهم‌ترین قسمت این مراحل دانست.

فصل آموزش در خانه کسب‌وکارهای نوپا

این گزارش در سومین شماره از نشریه «گزارش زیست‌بوم - ویژه‌نامه کسب‌وکارهای نوپا» منتشر شده است