fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ بپرسیم، پلتفرم نظرسنجی آنلاین

۲۹.۱۱MB مصاحبه با داود مظفری، موسس استارت‌آپ بپرسیم
گفتگو با
مصاحبه

بپرسیم پلتفرم نظرسنجی آنلاین است که جایگزینی برای پرسشنامه‌های کاغذی محسوب می‌شود که از داده‌های آن‌ها برای تحقیقات بازار و بهبود فرآیندهای شناخت مشتری استفاده می‌کند. طی یک سال فعالیت بیش از ۵۰ هزار کاربر از سراسر کشور عضو بپرسیم شده‌اند.



http://beporsim.com 

Instagram.com/beporsim 

t.me/beporsim 

 


ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟
ایده بپرسیم یا در کل سیستم‌های نظر‌سنجی آنلاین، در دنیا کاری متداول است و من برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ در خارج از ایران با این شکل از سیستم‌ها آشنا شدم. از آنجایی که پیش از این چنین سیستمی در ایران پیاده‌سازی نشده بود، گفتم ایده خوبی است که در داخل کشور آن را پیاده‌سازی کنیم.

از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟ تحقیقات را چگونه انجام دادید؟
قبل از راه‌اندازی بپرسیم، ما استارت‌آپ‌های مختلفی را راه‌اندازی کردیم و یک تیم استارت‌آپی داشتیم. زمانی که به ایران برگشتم ایده نظرسنجی آنلاین را برای دوستان خود مطرح کردم، ولی چون سر‌رشته‌ای در این رابطه نداشتیم شخصی دیگر را به تیم اضافه کردیم و حدود سه ماه بازار‌سنجی انجام دادیم، بررسی کردیم تا رقیب‌های خود را پیدا کنیم و اینکه ببینیم آیا این ایده در ایران پیاده سازی شده است یا نه. همچنین مدل‌های سنتی این کار را مورد بررسی قرار دادیم تا وضعیت بازار ایران را بهتر شناسایی کنیم، بعد از تحقیقات‌بازار، تصمیم گرفتیم که ایده ایده را اجرا کنیم.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟
ایده ما پیش از این در ایران اجرا نشده بود، در ابتدا کار خود را با روش آزمون و خطا پیش می‌بردیم چون یک سیستم کاملا خارجی را در ایران پیاده‌سازی می‌کردیم که کاملا مطابق با فرهنگ خارجی‌ها بود چرا که در کشورهای خارجی مردم خیلی بیشتر با نظرسنجی موافق هستند.
اما پس از پیاده‌سازی این سیستم متوجه شدیم که خیلی از موارد و قابلیت‌های چنین سیستمی در ایران مشکلی دارد. با گذشت زمان و بازخورد‌هایی که از کاربران دریافت می‌کردیم همینطور از امکاناتی که در نظر‌سنجی بود و مورد استفاده قرار نمی‌گرفت و میزان ریزش کاربران، متوجه شدیم که باید نسخه خود را بهبود دهیم. مشکلاتی که وجود داشت را رفع کردیم و تا کنون ۲۲ نسخه از بپرسیم را ارائه داده‌ایم تا مشکلاتی که وجود داشته است را رفع کنیم.

اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟ چگونه جذب مشتری می‌کنید؟
سیستم ما بر اساس پرداخت در قبال نظر سنجی است یعنی کاربر به ازای جواب به نظرسنجی جایزه یا پول دریافت می‌کند. یک سیستم «referal» یا «ارجاع از طریق مشتری» قرار دادیم که اگر کاربران دوستان خود را دعوت کنند می‌توانند امتیاز کسب کنند و پول بیشتری جذب کنند. این برنامه‌های تشویقی باعث شد که کاربران بیشتری را برای سرویس خود جذب کنیم.

پس در واقع یکی از مشتریان بپرسیم، کسب‌و‌کارها هستند؟
سرویس اصلی و خدمات «بپرسیم» B2B است و بیشتر به شرکت‌ها خدمات ارائه می‌کند. مشکلاتی که شرکت‌ها در زمینه بازار دارند را ما با تحقیقات در بین مردم انجام می‌دهیم تا مشکلات خود را حل کنند و بازخورد‌هایی از محصولات خود داشته باشند.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟
من قبل از بپرسیم تجربه کارهای استارت‌آپی دیگری را داشته‌ام، در نتیجه تصمیم گرفتم بجای گرفتن شریک و سهیم کردن شخصی در پروژه یا استفاده از شتاب‌دهنده‌ها، خودم مسئولیت کار را بپذیرم. از این رو تمام سرمایه‌گذاری را تیم بپرسیم انجام داده است و تا به امروز هم با همین سرمایه شخصی پیش رفته‌ایم. تصمیم گرفتیم تا مرحله Seed از سرمایه شخصی خودمان استفاده کنیم سپس در مراحل بعدی مستقیما از سرمایه‌گذار استفاده کرده و جذب سرمایه کنیم.

در جذب سرمایه‌گذار چه نقطه ضعفی وجود دارد که تصمیم گرفتید از این شیوه در بپرسیم استفاده کنید؟
دو مشکل اساسی وجود داشت، چون «بپرسیم» کاری جدید بود، زمانی که با جاهای مختلف صحبت کردیم، دیدگاه آن اشخاص یا کسانی که می‌خواستیم در بپرسیم شریک شوند، با دیدگاه ما منطبق نبود، همین موضوع باعث شد که فکر کنیم این افراد باعث شکست کار ما می‌شوند یا در آینده با آن‌ها به مشکل برخواهیم خورد. ایده بپرسیم ایده نویی بود و می‌خواستیم در بازار نوآوری ریسک زیادی داشته باشیم از این رو تمایل نداشتیم به شخص دیگری شریک شویم.