fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ سایت چکاپ؛ آنالیز دقیق وب‌سایت شما

۴۲.۱۸MB مصاحبه با مهدی حجار، موسس استارت‌آپ سایت‌چکاپ
گفتگو با
مصاحبه

سرویس سایت چکاپ با تجزیه و تحلیل حرفه‌ای سایت شما بر اساس فاکتورهای استاندارد سئو و ارایه گزارش‌های دقیق، به شما کمک می‌کند تا به سادگی سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید.

 http://sitecheckup.ir 

https://telegram.me/SiteCheckupSupport 

 

ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟
من برنامه‌نویس وب بودم، احساس می‌کردم داشتن چنین سیستمی در ایران نیاز است چون در گذشته به‌صورت جدی اجرا نشده بود، تصمیم گرفتم که خودم این کار را اجرا کنم.

ایده شما چه مشکلی از مشتریان را برطرف می‌کند؟

سایت‌چکاپ، وب‌سایت مشتری را بررسی می‌کند و لیستی از خطاهایی که امکان دارد در وب‌سایت وجود داشته باشد را ارائه می‌کند تا مشتری بتواند آن مشکلات را رفع کند.

از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟ چه تحقیقاتی انجام دادید؟

من و همکارانم این مشکل را داشتیم، از سیستم‌های خارجی برای خطایابی وب‌سایت استفاده می‌کردیم ولی در در این وب‌سایت‌ها سرویس‌های محدودی به شکل رایگان عرضه می‌شدند. به این نتیجه رسیدم که سیستمی طراحی کنیم که اطلاعات را به‌صورت کامل و به زبان فارسی در اختیار کاربران قرار دهد.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟

سایت‌چکاپ تغییرات زیادی داشته است. عمده‌ترین تغییراتی که در ابتدای راه‌اندازی داشتیم موارد و خطاهایی بود که ما به آن فکر نکرده بودیم، مثلا محتواهای سایت، چندین بار در صفحات منتشر شده بودند. این موارد را ما پیش از راه‌اندازی پروژه نمی‌توانستیم متوجه شویم و تنها به کمک بازخوردهایی که از سوی مشتریان دریافت کردیم متوجه شدیم.

خلاقانه‌ترین کاری که در استارت‌آپ خود داشتید را معرفی کنید؟ چه مزیت‌هایی نسبت به رقبای خود دارید؟

در ایران سرویسی که در این سطح کار کرده باشد، نداریم اما نسبت به رقبای خارجی، تعداد فاکتورهایی که در سایت‌چکاپ مورد بررسی قرار می‌گیرد، زیاد است و گزارشات متنوع‌تری را ارایه می‌کنیم.

اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟

اولین مشتری خود را بعد از همکاری با سرمایه‌گذار توانستیم جذب کنیم. با توجه به تبلیغاتی که شرکت خاور زمین برای مشتریان خود انجام داد و سایت‌چکاپ را به عنوان زیر مجموعه شرکت خود معرفی کرد، توانستیم اولین مشتریان را جذب کنیم.

برنامه‌ای برای جذب مشتری دارید؟

در حال‌حاضر روی بخشی از پروژه کار می کنیم که بتوانیم گزارشات مدیریتی برای صاحبان وب‌سایت که اطلاعات فنی ندارند تولید کنیم. این گزارشات در قالب ایمیل و به شکل هفتگی ارسال می‌شود که وضعیت تغییرات وب‌سایت خود را از لحاظ فنی، پیشرفت و بازدید و سایر موارد را به مدیران سایت گزارش می‌دهد.

آیا از شبکه‌های اجتماعی برای جذب مشتری و بازاریابی استفاده کردید؟

در شبکه‌های اجتماعی بیشترین استفاده را از لینکدین می‌کنیم چون تعداد بسیاری از استفاده‌کنندگان این سرویس، افرادی هستند که با اطلاعات فنی و تخصصی آشنایی دارند و سرویس ما برای آن‌ها مفید است. ولی برای معرفی چکاپ‌سایت از تلگرام و اینستاگرام هم استفاده می‌کنیم.

تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟ وظایف اعضای تیم خود را بگویید.

در حال‌حاضر تیم ما از دو نفر، من و برادرم محسن تشکیل شده است. من برنامه‌نویس وب‌سایت هستم و کارهای مدیریتی را انجام می‌دهم. برادرم نیز وظیفه بازاریابی و تولید‌محتوا را برعهده دارد. برای جذب نیروهای جدید نیز آگهی استخدام داده‌ایم.

آیا استارت‌آپ شما با سازمان، شرکت یا فرد خاصی همکاری داشته است؟

با شرکت ای‌نتورک که سرمایه‌گذار سایت‌چکاپ است همکاری داشته‌ایم. با شرکت‌های جدیدی هم مانند DMC قرار است همکاری‌هایی داشته باشیم.

چگونه شرکت‌ها را برای همکاری جذب و قانع کردید؟

ما برای همکاری با این سازمان‌های برخی از امتیازات به آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم. به عنوان مثال ما شارژ رایگان در اختیار مشتریان آن‌ها قرار می‌دهیم و در عوض آن‌ها نیز ما را به کاربران خودشان معرفی می‌کنند.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟

قبل از این‌که وارد شتاب‌دهنده شوم توانستم سرمایه‌گذار را متقاعد و جذب کنم و از این رو سرمایه اولیه را از شرکت خاور‌ زمین دریافت کردیم. البته ما از طریق شتاب‌دهنده آواتک اقدام کردیم ولی آن‌موقع وارد مرحله شتاب‌دهی نشده بودیم.

بعد از راه‌اندازی استارت‌آپ ذهنیت شما نسبت به دنیای کسب‌وکارهای نوپا عوض شده است؟

تغییرات به صورت جزئی بوده است. در ابتدا نسخه MVP برنامه را راه‌اندازی کردیم. از بازخوردهایی که دریافت کردیم متوجه شدیم باید تغییراتی در تجربه‌کاربری (UX) ایجاد کنیم و فاکتور‌هایی که مهم هستند را به سرویس خود اضافه کنیم. اما ذهنیتم به‌طور کلی از فضای بازار دچار تغییر نشده است.