fa-IR
ارائه خدمات نوین به شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی صندوق نوآوری

ارائه خدمات نوین به شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی صندوق نوآوری

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از ارائه ۱۰ تا ۱۵ خدمت جدید برای شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های آینده خبر داد و گفت: بسته صادراتی و فناوری از جمله این خدمات نوین است.

بهزاد سلطانی در مراسم افتتاح نمایندگی اتاق بازرگانی در مجتمع شکوفایی و نوآوری با تاکید بر این‌که افتتاح این دفتر تعمیق روابط میان صندوق و اتاق بازرگانی تهران است، افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی بر اساس قانون در سال ۸۹ فعالیت خود را آغاز کرد و در عمر چهار ساله خود تلاش کرده تا در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به بلوغ برسد.

سلطانی با تاکید بر این‌که قرار نیست صندوق نوآوری و شکوفایی به بانک تبدیل شود، خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم تا با تعامل بخش خصوصی بهتر از بانک‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم. بر این اساس با تدوین آیین‌نامه‌هایی تلاش کردیم تا فضای کسب‌و‌کارهای نوینی را ایجاد کنیم.

سلطانی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در کشور را ۲۸۰۰ شرکت ذکر کرد که از این تعداد شرکت ۲۹۰۰ طرح فناورانه به صندوق ارسال شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: از این تعداد طرح ارسال شده، ۱۶۰۰ طرح مصوب و ۸۰۰ طرح برای اصلاح به صاحبان بیمه ارسال شده است. ضمن آنکه ۵۰۰ طرح در دست بررسی است.

سلطانی با اشاره به اعتبارات صندوق توضیح داد: تا قبل از سال ۹۲، بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی در حد صفر بوده است؛ ولی در دولت یازدهم مبلغ ۱۴۳۳ میلیارد تومان به عنوان سهم اولیه از سوی دولت تامین شد.  

سلطانی با تاکید بر این‌که ۱۰۱۰ میلیارد تومان برای ۱۶۰۰ طرح مصوب در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلاتی در قالب وام‌های قرض‌الحسنه، وام ترجیحی و همچنین لیزینگ برای توسعه بازار در نظر گرفته شده است. سلطانی صدور ضمانتامه و سرمایه‌گذاری مشارکتی را از دیگر خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ خدمت برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف کرده‌ایم که امیدواریم در سال آینده اجرایی شود.

به گفته سلطانی بسته صادراتی و انتقال فناوری از جمله خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

سلطانی با تاکید بر این‌که در حوزه تکنولوژی دو نوع شرکت خدماتی و تولید محصولات فناوری وجود دارد، توضیح داد: شرکت‌های خدماتی مانند دیجی‌کالا سرمایه زیادی نیاز ندارد؛ ولی فعالیت آن‌ها بسیار اقتصادی با سود بالا است.

سلطانی تصریح کرد: در مقابل شرکت‌های دانش‌بنیان که اقدام به تولید محصولات فناورانه می‌کنند، نیازمند سرمایه‌های اولیه بالایی هستند، به گونه‌ای که بر روی تولید فناوری‌های لیزر در مدت چهار سال ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و در این مدت به ساخت دستگاه‌های اولیه لیزر مانند سنگ‌شکن لیزری دست یافته‌اند.