fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ مدرن ایده پاندا، راهکاری جدید در دنیای فناوری

۴۲.۳۹MB مصاحبه با حامد خالقی، موسس استارت‌آپ مدرن ایده پاندا
گفتگو با
مصاحبه

مدرن ایده پاندا، مجموعه‌ای است فعال در حوزه‌های متفاوت فناوری اطلاعات و ارتباطات و بصورت ویژه‌تر در زمینه‌های تخصصی سخت‌افزار، نرم‌افزار و امنیت اعم از امنیت فیزیکی و امنیت شبکه، که با پشتوانه تجارب، تخصص‌ها، سوابق و زاویه‌دید متفاوت موسسین و سهامداران خود سعی دارد تا رویکرد متفاوتی را در زمینه مشاوره، آموزش و ارایه محصولات و خدمات سبد کاری خود ارایه کند.


http://www.pandacorp.ir 

http://telegram.me/pandacorp 

http://www.instagram.com/pandacorp.ir 

 

ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟
ما در زمینه بازاریابی فعالیت می‌کردیم و تعدادی از دوستانم هم برنامه‌نویسی انجام می‌دانند. در بازاریابی با مشکلاتی از قبیل نداشتن داده، عدم ارایه سرویس‌های مناسب به مشتریان و زمان زیاد برای پاسخگویی آن‌ها مواجه بودیم. با برنامه‌نویسان مذاکره کردیم و توانستیم به نرم‌افزار و اپلیکیشن‌هایی برسیم که مناسب برای این فرآیند‌ها باشد.

از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟ چه تحقیقاتی را در این بخش انجام دادید؟

نزدیک به دو سال این فرآیند به طول انجامید، این مشکل در تمام سازمان‌ها وجود دارد یعنی کسانی که در بحث خدمات و فروش هستند و شرکت‌هایی که نیاز به تجزیه و تحلیل کاربران و کارمندان خود دارند. از این رو اطمینان داشتیم که کار ما مورد استقبال قرار خواهد گرفت و موفق می‌شود.

در دو‌سالی که فاز تحقیقاتی شما بود دقیقا چه کارهایی انجام دادید؟

ما در همان مجموعه‌ای که بودیم شروع به نوشتن فرآیند سازمان روی کاغذ کردیم، تمامی مشکلات، فرآیند‌هایی مانند خرید، فروش و سرویس‌دهی را نوشتیم و تمامی این موارد را با یک برنامه‌نویس که از دوستان من بود به مرحله اجرا رساندیم و به مراحل پایانی رسیدیم.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟

در شرکت‌هایی که نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را ارائه دادیم طبیعتا دارای مشکلات و نقطه ضعف‌هایی زیادی وجود داشت. در ابتدا به دوستان و آشنایانی که در این مباحث فعالیت داشتند نرم‌افزار را ارایه کردیم و آن‌ها ضعف‌های نرم‌افزار را اعلام و ما برطرف کردیم. اما دلیل این‌که در حال‌حاضر ما در این نقطه هستیم، مربوط به فعالیت‌هایی است که چندین سال است در حوزه ارتباط با مشتری انجام داده‌ایم و تحقیقاتی که در این زمینه روی شرکت‌های بزرگ خارجی و داخلی مانند اپل کرده‌ایم. در این تحقیقات متوجه شدیم که شرکت‌های خارجی دو بخش تحقیق و توسعه (R&D) در قسمت تولید محصول و در قسمت واحد دارند که متاسفانه پازل گم شده شرکت‌های داخلی همین نقطه تحقیق و توسعه است که متاسفانه اگرچه شرکت‌های داخلی این بخش را تا حدی انجام می‌دهند، اما به صورت جدی وارد آن نشده‌اند. در حال حاضر هم شرکت‌های بزرگی بدون این که هیچگونه محصولی را ارایه کنند، در این حوزه در حال فعالیت هستند، یعنی فقط با شناختن فرآیندها و مشتریان خود، سرویس‌دهی خوبی انجام می‌دهند و منافع خود را تضمین می‌کنند که البته شرکت اپل هم با ایجاد آیدی، سرویس‌دهی به مشتریان می‌کند.  

سرویس شما چه ویژگی‌هایی دارد و چه مزیت‌هایی نسبت به رقبای خود دارید؟

مجموعه پاندا فقط در سرویس ارتباط با مشتری خلاصه نشده است. ما اپلیکیشن و هر ‌آن‌چه که هر سازمانی نیاز داشته باشد که بتواند با مشتریان یا ذینفعان خود ارتباط برقرار کند را ارائه می‌دهیم. پاندا وظیفه خود می‌داند که فرآیند هر سازمانی را مرتبط با خود سازمان را تجزیه و تحلیل کند. اگر اعضای تیم بازاریابی پیشنهادی داشته باشند ارائه می‌دهیم و نسبت به آن فرآیند، ما نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌های خود را ارائه می‌دهیم.

اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟ چگونه جذب مشتری می‌کنید؟

سال اول کار ما به سختی پیش می‌رفت، اما دوستانی داشتیم که در این حوزه فعالیت می‌کردند و مشتری ما شدند و به ما اعتماد کردند. در حال حاضر وضعیت بهتر و مساعدتری داریم چون حرف‌هایی که می‌گوییم پشت آن ایده است و روی آن کار شده است. با مشتریان خود چندین مذاکره که انجام می‌دهیم کار ما مورد پذیرش آن‌ها قرار می‌گیرد چون مطمئنا هر سازمانی به تحقیق و توسعه فرآیند‌ها نیاز دارد. به این ابزار برای مدیریت خود و مدیریت مشتریان و سرویس‌دهی نیاز دارند.

در این مسیر با چه چالش‌هایی روبرو بودید؟

از سازمان‌هایی که امکان حضور استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه را برای ما فراهم کردند تشکر می‌کنم اما من یک خواسته از دولتمردان دارم. زمانی‌که من شرکت را تاسیس کردم، صاحب یک ایده بودم و من موسس باید روی ایده خود متمرکز شوم اما بیشترین دغدغه من بحث‌های دارایی، بیمه کارکنان و بحث‌های مالیاتی بود. خواهشم این است؛ معافیت‌های مالیاتی حداقل یک ساله برای افرادی که ایده‌های جدیدی دارند فراهم شود تا این افراد بتوانند در یک‌سال اول تنها روی ایده خود متمرکز شوند و بعد از آن ما در خدمت دولت، مالیات و سایر ارگان‌های دولتی خواهیم بود.