fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ حسابداری پارمیس همراه، مدیریت مالی شخصی

۶۱.۰۴MB مصاحبه با مظاهر مرجانی، موسس استارت‌آپ فینتکی پارمیس

مدیریت هزینه‌ها و درآمدها، مدیریت وام و اقساط، مدیریت چک، بودجه‌بندی، گزارشات اعضای منزل، تعریف حساب‌ها در سه سطح، ثبت و مدیریت اطلاعات بانکی و پشتیبانی از دو زبان فارسی و انگلیسی، بخشی از خدماتی است که اپلیکیشن حسابداری پارمیس همراه به صورت رایگان به عموم کاربران ارایه می‌کند.

 parmisit.com 

https://t.me/parmismobile 

www.instagram.com/parmisitco 

خودتان و استارت‌آپی که راه‌اندازی کرده‌اید را معرفی کنید؟
مظاهر مرجانی، موسس پارمیس‌همراه هستم. پارمیس‌همراه یک حسابداری شخصی است که به افراد این امکان را می‌دهد که بتوانند حساب‌های شخصی خودشان را به صورت کامل مدیریت کنند. وقتی می‌گوییم حسابداری گاهی اوقات می‌توان نام آن را کیف‌پول هم گذاشت اما ما این نرم‌افزار را یک نرم‌افزار حسابداری می‌دانیم که به اقشار مختلف جامعه کمک می‌کند، چه یک فرد معمولی که دانشی از حسابداری ندارد چه حسابداری که دانش حسابداری دارد و می‌خواهد حساب‌های شخصی خود را مدیریت کند.
در حال‌حاضر نرم‌افزار پارمیس در دو نسخه اندروید و iOS عرضه شده و به عنوان اولین اپلیکیشن ایرانی است که نسخه انگلیسی دارد و به همین دلیل حدود سی‌هزار کاربر خارج از کشور از این سرویس استفاده می‌کنند. در حال‌حاضر پس از دو سال فعالیت نرم‌افزار پارمیس ۲۰۰ هزار کاربر فعال دارد. نظرات مثبتی که کاربران در بازارهای مختلف در رابطه با نرم‌افزار پارمیس می‌دهند باعث افتخار ما است و نشان‌ می‌دهد که پارمیس مسیر خود را به درستی پیموده و توانسته است اعتمادی که کاربران نسبت به پارمیس داشته‌اند را به خوبی پاسخ دهد.

چه موضوعی باعث شد پارمیس را راه‌اندازی کنید؟ از کجا متوجه شدید که سرویس شما مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد؟

حسابداری و مدیریت مالی یکی از دغدغه‌های همه افراد است. من در زمینه مالی خصوصا زمینه‌های تجاری در شرکت‌های بزرگ، حدود ۱۵ سال تجربه دارم، با خودم فکر می‌کردم که یکی از مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها، مربوط به بخش مالی می‌شود. اگر افراد بتوانند در محیط خانواده مدیریت مالی خوبی داشته باشند، در فضاهای بزرگ‌تری هم مانند کسب‌وکار مدیریت بهتری را خواهند داشت و با این رویکرد ما در نهایت جامعه‌ای خواهیم داشت که یک فرهنگ مدیریتی خوبی در آن شکل گرفته است. برای من بسیار جالب بود، بسیاری از خانواده‌هایی که می‌دانستند درآمد ثابتی دارند، روی هزینه‌های خود مدیریت نداشتند، این موضوع نشان می‌داد که یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها، مدیریت مالی است. به همین دلیل شروع به راه‌اندازی پارمیس‌همراه کردیم. نیاز و دغدغه افراد را شناسایی کردیم تا بتوانند مدیریت خوبی روی آن داشته باشند. به طور مثال ما در نرم‌افزار پارمیس، غیر از اینکه به کاربر این اجازه را می‌دهیم که تمامی درآمد‌ها و هزینه‌های خانواده خود را نگه‌داری کند، قسمتی برای معرفی اعضای خانواده وجود دارد که فرد می‌تواند درآمد و هزینه‌های هر فرد را متناسب با خود آن شخص تعیین کند. با این فرآیند به طور مثال می‌توان در یک بازه زمانی کل هزینه‌ای که برای پوشاک صرف شده است، را مشاهده کرد و سهم هر یک از اعضای خانواده از این هزینه را بررسی کرد.

برای این بخش ارتباطی هم با بانک‌ها برقرار کرده‌اید؟

یکی از ورودی‌های اطلاعات در این نرم‌افزار، دریافت‌ها و پرداخت‌های هر فرد است که در یک سمت آن بانک‌‌ها وجود دارند. ما در نسخه اندروید یک ماژول به نام پیابانک اضافه کرده‌ایم که اگر کاربر به نرم‌افزار اجازه دسترسی بدهد، این ماژول تمام پیام‌های فرد را بررسی می‌کند و ضمن شناسایی پیامک‌های بانکی، تراکنش‌های انجام شده از هر حساب را بررسی و به کاربر نمایش می‌دهد. این کار سرعت را فوق‌العاده بالا می‌برد و به تازگی هم توانسته‌ایم ارتباط خوبی با توسن‌بوم برای برقراری ارتباط با بانک‌ها داشته باشیم.

ورود به این حوزه مستلزم همکاری با بانک‌ها است که در این بخش هم چالش‌های فراوانی وجود دارد. شما در پارمیس چگونه بانک مذاکره کردید و توانستید آن‌ها را برای همکاری با توسن متقاعد کنید؟

نزدیک به یک سال است که در تلاش هستیم تا با بانک‌ها بتوانیم ارتباط برقرار کنیم، به آن‌ها توضیح می‌دهیم که این یک نرم‌افزار مدیریت مالی برای هر فرد است و کاربر علاقه دارد بتواند از داخل نرم‌افزار موجودی‌حساب‌های خود را چک و تراکنش‌های بانک را دریافت کند، اما بانک‌ها در این بخش دغدغه‌های بسیاری زیادی دارند.

در خصوص این دغدغه‌ها بیشتر توضیح می‌دهید؟ بانک‌ها برای همکاری با استارت‌آپ‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟

بانک‌ها تصور می‌کنند که مانده حساب یا تراکنش‌ها فاکتورهای امنیتی هستند. ما در نمایشگاه جیتکس امسال در دبی شرکت کرده بودیم، جالب است که بدانید مدیران فناوری‌اطلاعات حدود ده بانک‌ در دبی، پیش ما می‌آمدند و می‌گفتند اگر بخواهید با بانک‌های ما اتصال برقرار کنید، باید چنین برنامه و روالی را دنبال کنید. بسیار علاقه‌مند بودم که این اتفاق رخ دهد. اما متاسفانه در ایران چنین فرآیندی وجود ندارد و کار خیلی سخت پیش می‌رود.

من همیشه می‌گویم وقتی که خود کاربر به نرم‌افزار این اجازه دسترسی را می‌دهد، نباید نگران امنیت بود، برای مثال شما اگر از سرویس جیمیل استفاده کنید، با اجازه خودتان می‌توانید هر سرویس دیگری را به آن متصل کنید. هیچوقت جیمیل جلوی کار شما را نمی‌گیرد، جیمیل می‌گوید من از ایمیل‌های شما نگه‌داری می‌کنم و شما می‌توانید از هر ابزار دیگری با اجازه خودتان، به ایمیل دسترسی داشته باشید. اما برای ما به شدت این کار سخت بوده است و کاربران ما به شدت تقاضای این نیاز را دارند.

در مذاکره با بانک‌ها، چه فاکتورهایی را از پارمیس مطرح می‌کنید که آن‌ها بیشتر ترغیب می‌شوند؟

آن چه که ما در جلسات با بانک‌ها مطرح می‌کنیم، تعداد کاربر فعالی است که از سرویس ما استفاده می‌کنند. نظرات و خواسته‌هایی که کاربران برای ما ارسال کرده‌اند را نشان می‌دهیم. ارزش افزوده‌ای که هم برای ما و هم برای بانک‌ها می‌تواند به وجود بیاورد را توضیح می‌دهیم. یعنی زمانی‌که شخصی بتواند مدیریت مالی هزینه‌های خود را در نرم‌افزار داشته باشد و هم بتواند به یک بانک وصل شود، یک ارزش‌افزوده‌ برای ما و برای بانک به وجود می‌آورد. بانک‌ها ابراز تمایل کرده‌اند ولی باز هم نگرانی امنیتی و نگرانی‌های خاص خود را دارند که شاید به دلیل اتفاقاتی است که در گذشته رخ داده است. امیدوارم در سال‌های آینده انجام این نوع کار‌ها راحت‌تر شود.

در حال‌حاضر توانسته‌ایم با چند بانک، ارتباط مستقیم برقرار کنیم که یکی از آن‌ها بانک انصار است. کاربرانی که حساب بانک انصار داشته باشند می‌توانند به صورت کامل اطلاعات این بانک را داشته باشند. حدود ده بانک است که با آن‌ها وارد مذاکره شده‌ایم که امیدواریم بتوانیم همکاری خوبی باهم داشته باشیم و در نهایت یک ارزش‌افزوده خوبی برای کاربران نرم‌افزار که مشتریان بانک‌ها هم هستند، فراهم کنیم.

توسن‌بوم که به وجود آمده است بسیار خوب است و این بستر فراهم شده است که حداقل ما بتوانیم به بخشی از بانک‌هایی که با توسن‌بوم هستند ارتباط برقرار کنیم.

در زمان مذاکره با بانک‌ها آیا به مشکلی برخورد کردید که لازم باشد در سرویس خودتان تغییراتی را ایجاد کنید؟

اعتقاد ما این است که باید نگرانی‌هایی که بانک‌ها دارند را رفع کنیم و این را وظیفه خود می‌دانیم و هرگز از این موضوع دلسرد نشده‌ایم. من معتقد هستم که در این موضوع ما جز کسانی هستیم که باید سد شکن باشیم و اصلا از این موضوع ناراحت و نگران نیستم، همه تلاش خود را خواهیم کرد. مذاکرات خود را ادامه خواهیم داد. در برخی از موقعیت‌ها فکر می‌کنیم که شاید حق با آن‌ها باشد و سعی کرده‌ایم ساختار خود را تا جایی که امکان دارد به شکلی طراحی کنیم که حس خوب و حس اعتماد برای بانک به وجود بیاید و تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن بانک‌ها انجام می‌دهیم.


ششمین همایش سالانه بانکداری و نظام‌های پرداخت ۱۳ و ۱۴ دی در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. در این رویداد در کنار بانک‌ها، موسسات اعتباری و شرکت‌های مرتبط با حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک؛ استارت‌آپ‌های حوزه فینتک هم حضور داشتند.