چهارمین شماره گزارش زیست‌بوم منتشر شد (دانلود نسخه PDF)

چهارمین شماره گزارش زیست‌بوم منتشر شد (دانلود نسخه PDF)

زیست‌بوم چهارمچهارمین شماره از گزارش زیست‌بوم با تعامل کسب‌وکارهای بزرگ و سنتی با استارت‌آپ‌ها منتشر شد. در این شماره نظر چندین شرکت بزرگ حوزه فناوری‌اطلاعات در مورد فرصت‌ها و چالش‌های تعامل با استارت‌آپ‌ها گردآوری شده است و علاوه بر آن تجربه‌های بین‌المللی این حوزه نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

نسخه الکترونیکی گزارش زیست‌بوم از طریق لینک انتهای این مطلب قابل دریافت است. همچنین جهت ارایه پیشنهادات و نظرات، می‌توانید از نشانی ایمیل pr@ictstartups.ir استفاده کنید.


در چهارمین شماره گزارش زیست‌بوم مطالب زیر را می‌خوانید:

یادداشت
دکتر مرتضی براری، معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به موضوع توسعه زیرساخت‌ها و آمادگی شرایط برای توسعه کسب‌وکارها پرداخته‌ است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

اگر به زیست‌بوم‌های دیگر توجه کنیم خواهیم دید در سیلیکون‌ولی کسب‌‌وکارهایی که شکل گرفته‌اند در اطراف دانشگاه استنفورد قرار دارند و این دانشگاه موقعیتی فراهم کرده که دانشجویان علاقه‌مند به ایجاد کسب‌وکار امکان فعالیت داشته باشند. از سوی دیگر فضا نیز برای سرمایه‌گذاری‌های جسورانه، مربیان و غیره فراهم شده است. همه دست ‌به‌ دست‌هم داده‌اند که دانشگاه استنفورد تبدیل به مرکز ثقل خلق ثروت شود و یک دره اقتصادی شکل گیرد.

گزارش داخلی
موضوع تعامل کسب‌وکارهای بزرگ و سنتی با استارت‌آپ‌ها نه‌تنها در ایران بلکه در سایر نقاط دنیا نیز فرصت‌ها و چالش‌های متعددی را به‌همراه دارد که در کشور ما نیز این موضوع اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و اگرچه منتقدان متعصب کسب‌وکارهای نوپا نوک پیکان را به سوی نوآوری‌های جدید نشانه گرفته‌اند اما حمایت قاطعانه دولت و بخش خصوصی نشان می‌دهد، این تعامل سرانجام باید ایجاد شود. در این گزارش چندین شرکت بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات و فناوری‌های مالی از مزایا و معایب این تعامل می‌گویند و تجربیات خود را به اشتراک گذاشته‌اند. در بخشی از این گزارش از زبان سجاد بنابی، مدیر سرمایه‌گذاری گروه حصین می‌خوانیم:

مهمترین چالش ما از جنس توان مدیریتی و منابع انسانی بوده است. دستیابی به نیروی کار ماهر و دلسوز آسان نیست به همین دلیل به سقف نیروی مدیریتی رسیده بودیم. با تغییر رویکرد، ظرفیت استارت‌آپ‌ها نیز به مجموعه ما اضافه شد و علاوه بر سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌هایی که در زنجیره ارزش ما قرار دارند این افراد را برای تکمیل ظرفیت مدیریتی مورد استفاده قرار دهیم. با این رویکرد رشد حصین نیز شتاب بیشتری پیدا کرد.

گزارش مرکز
مرکز کسب‌وکارهای نوپای فاوا در اقدامات زیادی در نمایشگاه بین‌المللی الکامپ انجام داد که شامل ثبت‌نام تیم‌های استارت‌آپی جهت حضور در این نمایشگاه و ارایه خدمات مشاوره حضوری در زمان برگزاری بود. مشروح این فعالیت‌ها را می‌توانید در این گزارش مطالعه کنید.

اینفوگرافی
داده‌نگاری این شماره به نقشه راه همکاری شرکت‌های بزرگ با استارت‌آپ‌ها اختصاص دارد. همچنین اطلاعات قابل‌توجهی از دلایل شرکت‌ها در همکاری با استارت‌آپ‌ها به تفکیک صنعت در منطقه خاورمیانه منتشر شده است.

گزارش جهان
استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ می‌توانند فرصت‌های بالقوه زیادی از طریق همکاری برای یکدیگر ایجاد کنند که منجر به خلق ارزش‌های مشترک شود. نحوه این تعامل در کشورهای توسعه یافته به عنوان الگویی جهت ایجاد مدل‌های بومی قابل استفاده است و در گزارش جهان این شماره علاوه بر توضیح نحوه تعامل میان کسب‌وکارهای بزرگ و سنتی با استارت‌آپ‌ها به چند نمونه جهانی پرداخته‌ایم. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:

مهمترین منابعی که استارت‌آپ‌ها از طریق شرکت‌های بزرگ به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند، شامل دانش نسبت به بازار، شبکه‌ای از افراد مهم و کلیدی، کانال‌های ارتباطی گسترده‌تر با مشتریان، تامین‌کنندگان و سایر ذی‌نفعان، زیرساخت‌های قوی‌تر، منابع مالی و انسانی وسیع‌تر، برند و شناخته شدن در بازار است. این منابع باعث ایجاد برتری‌هایی برای استارت‌آپ می‌شود.

مصاحبه
شهاب جوانمردی مدیرعامل فناپ، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات است که از دو سال پیش با هدف توسعه نوآوری در این مجموعه به راه‌اندازی چندین واحد در جهت تعامل با کسب‌وکارهای نوپا اقدام کردند. در این مصاحبه او از فرصت‌ها و چالش‌های این تعامل می‌گوید. در بخشی از این مصاحبه می‌خوانیم:

چالش‌ها بسیار زیاد هستند. زیست‌بوم هنوز شکل نگرفته است، تجارب مدونی وجود ندارد و بسیاری از تجربه‌ها خاص و بومی هستند به این معنی که هر چقدر مطالعه داشته باشید تا زمانی که بطور عملی در شرایط نباشید، به نتیجه نخواهید رسید. یکی از چالش‌هایی که اول در تعامل با این مجموعه‌ها وجود دارد توهم سرقت ایده‌ها است.

بخش اخبار
اخبار مرتبط با کسب‌وکارهای نوپا را در این صفحه مطالعه می‌کنید.

رویدادها
در بخش رویدادها می‌توانید از عنوان مهم‌ترین رویدادها طی هفته‌های آتی مطلع شوید.

مقاله
رشد و ترقی هرروز سخت‌تر می‌شود، به همین دلیل شرکت‌های بزرگ بیش‌ازپیش به دنبال کارآفرینانی هستند که در این مسیر آن‌ها را یاری کنند. کافیست به آمارها نگاهی بیندازید. در طول ۴ سال گذشته، رشد کلی محصولات رده خوراکی و نوشیدنی در تمام فروشگاه‌های مواد غذایی آمریکا فقط سالیانه ۳/۲ درصد بوده است. این در حالی است که ۲۵ شرکت بزرگ خوراکی و نوشیدنی آمریکا تنها ۱/. درصد از این رشد سالیانه را به خود اختصاص داده‌اند. مقاله همکاری شرکت‌های بزرگ با استارت‌آپ‌ها را در صفحه آخر گزارش‌زیست‌بوم بخوانید.