fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ رده؛ مرجع بررسی خدمات بانکی

۴۵.۹۲MB مصاحبه با محمدرضا نورشید، موسس استارت‌آپ رده

آن‌چه رده انجام می‌دهد، کمک به کاربران برای پیداکردن خدمات بانکی متناسب با نیازشان است. تا آنجه که شهروندان برای رسیدن به جواب‌‌‌هایشان اجباری به رفتن به شعب بانک‌ها نداشته باشند.


www.rade.ir 

 http://telegram.me/rade_ir 

 

ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟
ایده اولیه رده بر اساس یک نیاز شکل گرفت چراکه من نیاز داشتم از طریق یک سرویسی به شکل جامع به کلیه خدمات بانکی دسترسی پیدا کنم. یکی از آشنایان من مقداری پول به امانت، پیش من گذاشت و خواست که‌این پول را برای او نگه‌داری کنم. من هم تصمیم گرفتم از این پول استفاده کنم یا جایی بگذارم که سود خوبی بدهد یا وام بگیرم، در جست‌و‌جو‌هایی که در اینترنت داشتم، نتیجه خوبی نگرفتم و به‌این فکر افتادم که چرا این کار را خود ما انجام ندهیم و ایده از این‌جا شکل گرفت، حدود هشت ماه است که رده را راه‌اندازی کرده‌ایم.

برای راه‌اندازی رده چه مدت‌زمان صرف تحقیقات شد؟ از کجا متوجه شدید که‌ایده شما نیاز بازار است؟

چون شاغل بودیم و نمی‌توانستیم تمام‌وقت روی آن کار کنیم، روند تحقیقات طولانی و زمان زیادی برای آن صرف شد، از اواخر سال ۹۱ شروع به کار کردیم و کم‌کم این کار را انجام دادیم تا این‌که در سال ۹۴ ایده به سرانجام رسید.

چه تحقیقاتی انجام دادید؟ با چه کسانی صحبت کردید؟ آیا با بانک‌ها به‌صورت مستقیم وارد مذاکره شدید؟

ما به شعبه‌های بانک‌ها مراجعه می‌کردیم و مانند همه مردم، در مورد خدمات بانکی سوال می‌کردیم. به چند شعبه از هر بانک مراجعه می‌کردیم و سوالات خود را پرسیدیم و به‌این نتیجه رسیدیم که شعبه‌های مختلف از یک بانک، جواب‌های متفاوت می‌دهند. درنتیجه یا کارمندان اطلاعات کافی ندارند یا سیاست‌ها باهم متفاوت است. تصمیم گرفتیم که ما به‌صورت جامع این خدمات را ارائه دهیم. شعار ما این است که کاربر برای پرسیدن سوالات خود به شعبه‌های بانک مراجعه نکند، چون ما این کار را برای آن‌ها انجام می‌دهیم و تمام خدمات بررسی‌شده در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟

نسخه اولی‌های که در ذهن داشتیم با سرویسی که الان در دسترس است متفاوت بود، یعنی در آن محتوایی وجود نداشت. بعدها دیدیم که مردم در گوگل جست‌و‌جوهای بسیاری انجام می‌دهند، ازاین‌رو مجبور شدیم که محتوا هم به سرویس خود اضافه کنیم و بازخورد بسیار خوبی هم دریافت کردیم و در حال حاضر بیشتر ورودی‌های رده از گوگل است.

چه مزیت‌هایی نسبت به رقبای خود دارید که کاربر را برای استفاده از سرویس رده مجاب می‌کند؟

همه افراد جامعه نیاز به خدمات بانکی دارند که برای انجام آن باید یا حضوری اقدام کنند یا این‌که تلفنی سوال خود را بپرسند، این کار هم وقت‌گیر است و هم حوصله می‌خواهد، رده این کار را برای کاربران ساده‌تر و با سهولت بیشتری انجام می‌دهد.

رده چه ویژگی بارزی دارد؟

ویژگی شاخص رده این است که کار بسیار سریع انجام می‌شود و شما به‌سرعت به جواب سوال خود دست پیدا خواهید کرد.

رده چه تعداد کاربر دارد؟ چه برنامه‌ای برای جذب کاربر دارید؟

بیشترین کاربران ما، بازدید‌کننده‌های سایت هستند. رده در روزهای غیرتعطیل، روزانه حدود نه هزار و پانصد بازدید‌کننده دارد. بازخوردهایی که دریافت می‌کنیم در قسمت نظرات است. قسمت ثبت‌نام در سایت، آماده است که در آینده با توجه به سیاست‌هایی که داریم پیاده‌سازی خواهد شد و کسانی که در سایت ثبت‌نام کنند از امکانات بیشتری برخوردار خواهند بود.

چگونه کاربران را جذب می‌کنید و از کدام‌یک از ابزار‌های بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنید؟

ما به‌صورت ارگانیک رشد کردیم و تنها از ابزارهای سئو و شبکه‌های اجتماعی برای مارکتینگ استفاده کردیم و تاکنون از هیچ ابزار دیگری برای تبلیغ رده استفاده نکرده‌ایم. در بین شبکه‌های اجتماعی هم گوگل‌پلاس، تلگرام، توییتر و فیس‌بوک از ابزارهایی هستند که ما بیشتر استفاده می‌کنیم.

برای رده به چه دانش‌ها و تخصص‌هایی نیاز داشتید و چگونه افراد مناسب را برای تیم رده پیدا کردید؟

دیجیتال مارکتینگ در پیشبرد یک استارت‌آپ نقش بسیار مهمی دارد. همچنین آشنایی با استارت‌آپ‌های قبلی و دلایل شکست آن‌ها و آشنایی با فضای وب و موبایل اهمیت زیادی دارد. من از دوران دانشگاه یک دوست قدیمی داشتم که به‌صورت تخصصی در حوزه خبرنگاری بانکداری فعالیت می‌کرد. علاوه بر این دوست قدیمی، برای بخش برنامه‌نویسی هم با چند نفر صحبت کردم و در آخر با یکی از افراد به‌عنوان همکار به توافق رسیدم.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟ در زمان راه‌اندازی رده‌ آیا فقط روی این استارت‌آپ تمرکز کرده بودید یا در جای دیگری شاغل بودید؟

برای رده از سرمایه شخصی خودم استفاده کردم و تاکنون هیچ سرمایه‌ای از خارج دریافت نکرده‌ایم. در زمان راه‌اندازی استارت‌آپ من و تعدادی از سایر همکاران پروژه‌هایی را انجام می‌دادیم و سعی می‌کردیم سود حاصل از آن را برای رده خرج کنیم.

برای جذب سرمایه در آینده برنامه‌ای دارید؟

بله حتما، ما رده را به‌این امید به‌این جا رسانده‌ایم که بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم. البته سرمایه‌گذاری موردنظر ما است که دانش خوبی در این زمینه داشته باشد.

ازآنجایی‌که یک سوی کسب‌وکار شما بانک‌ها قرار دارند، چگونه با این سازمان‌ها مذاکره می‌کنید و چه فاکتورهایی را برای مجاب کردن آن‌ها بیان می‌کنید؟

من در ابتدا تصور می‌کردم مذاکرات با بانک‌ها بسیار ساده‌تر خواهد بود اما در مذاکراتی که با بانک‌ها داشتم متوجه شدم که به‌هیچ‌عنوان سیستم مناسبی ندارند و از دانش کافی برخوردار نیستند. اکثر بانک‌ها فقط به دنبال این بودند که ما خبر روابط عمومی آن‌ها را کار کنیم و این در حالی بود که رسالت اصلی ما روی معرفی خدمات آن‌ها بود. اما در بین این‌ها نیز چند بانک بسیار خوب بودند و باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای ما شدند.