fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ فول‌فکر؛ خدمات روان‌شناسی و مشاوره آنلاین

۵۶.۴۶MB مصاحبه با وحید کریمانه، موسس استارت‌آپ فول‌فکر

فول فکر یک پلتفرم روان‌شناسی آنلاین است که از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن، خدمات مشاوره و روان‌شناسی ارایه می‌دهد. شما می‌توانید در هر زمان با روان‌شناسانی که آنلاین هستند مشاوره را به شکل متنی یا صوتی آغاز کنید. هزینه جلسات مشاوره دقیقه‌ای محاسبه می‌شوند به این معنا که زمان مکالمه در اختیار شما است.  همچنین امکان رزور وقت از روان‌شناسانی که آنلاین نیستند نیز وجود دارد و زمان تعیین شده به صورت نوتیفیکیشن برای شما ارسال خواهد شد.

www.fullfekr.com 

https://telegram.me/fullfekr 

www.instagram.com/fullfekr 

 

ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟ ایده شما چه مشکلی را برطرف می‌کند؟
در برهه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، می‌دیدم که مردم سوالات خود را با حالت درماندگی در جاهای مختلف مطرح می‌کنند و برای مشکل خود به دنبال راهی برای درمان هستند، ولی جواب درست و معتبری دریافت نمی‌کنند. این موضوع باعث شد ایده فول فکر به ذهن من برسد که می‌توانیم این نوع از مسائل را با متخصصین این حوزه که روان‌شناسان هستند، مطرح کرد. تصمیم گرفتم یک پل ارتباطی میان افرادی که سوال دارند و متخصصان این حوزه ایجاد کنم. این موضوع جرقه اولیه بود که به خاطر آن فول‌فکر ایجاد شد.

از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟ چه تحقیقاتی انجام دادید؟
در آن زمان تحقیقات‌بازار را در جاهای مختلف شهر به کمک ۳۰۰ پرسشنامه چاپی انجام دادیم، از بازخورد‌های کلی دریافت شده، متوجه شدم به صورت عمومی این مشکل وجود دارد و مردم به چنین راه‌حلی تمایل نشان می‌دهند. بعد از جمع‌بندی‌ها، تیم فول فکر را تشکیل دادیم و برای ساخت نمونه اولیه و تجاری‌سازی آن تلاش کردیم.

تحقیقات در چه مدت زمانی انجام شد؟
طراحی پرسش‌ها تقریبا یک هفته زمان برد، توزیع، جمع‌آوری و جمع‌بندی پرسش‌نامه‌ها هم در حدود یک هفته به طول انجامید. در واقع هدف اصلی ما از طراحی این پرسش‌نامه‌ها انجام یک فعالیت کاملا علمی نبود و بیشتر به دنبال این بودیم که کلیات بازار را مورد سنجش قرار بدهیم.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟
مهم‌ترین قسمتی که از آن بازخورد گرفتیم، قیمت‌ها بود، تلاش کردیم در حد ممکن قیمت‌ها را پایین‌تر بیاوریم و جواب هم داد. بیشترین بازخوردها مرتبط با بخش‌های فنی بود و از آنجایی که نمونه اولیه در اختیار مشتریان قرار داشت، از نظر فنی لازم بود تغییرات زیادی برای بهبود و پایداری‌سازی آن انجام شود.

بازخورد‌ها را چگونه دریافت می‌کردید؟
یکی از اولین امکاناتی که در سرویس خود راه‌اندازی کردیم امکان بازخورد دادن بود، تقریبا در هر قسمت از سرویس فول‌فکر، کاربران این امکان را دارند تا بازخورد ارسال کنند و این مورد باعث شد سریع‌تر بازخورد دریافت کنیم.

سرویس فول‌فکر چه ویژگی خاصی برای جذب کاربران دارد؟
مهم‌ترین ویژگی فول‌فکر این است که کاربران می‌توانند به صورت ناشناس صحبت کنند و این ویژگی منحصر بفرد ما است که تقریبا در هیچ جای دیگری قابل دسترس نیست.

یعنی کاربران بدون ثبت‌نام می‌توانند از سرویس فول‌فکر استفاده کنند؟
خیر، کاربران باید در سایت ثبت‌نام کنند اما نام‌کاربری توسط سیستم تولید می‌شود و ما هیچ‌گونه اطلاعاتی مانند شماره تماس یا ایمیل از کاربران دریافت نمی‌کنیم و در نتیجه کاربران می‌توانند با امنیت کامل مشاوره بگیرند. ویژگی دوم فول‌فکر در دسترس بودن آن است، چراکه ما می‌توانیم به روستاها و شهرهای کوچکی که گاها نزدیک‌ترین مشاور ۲۰۰ کیلومتر با آن‌ها فاصله دارد، سرویس ارایه کنیم.

اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟ چگونه جذب مشتری می‌کنید؟
در ابتدا فول فکر را در شبکه‌های اجتماعی خودمان و دوستانمان تبلیغ کردیم و از این طریق یک اطلاع‌رسانی اولیه انجام دادیم. اولین پرداخت که در سیستم انجام شد من بسیار خوشحال شدم و آن‌جا متوجه شدم این کسب‌و‌کار می‌تواند خوب کار کند. این موضوع باعث شد که کارا پیش ببریم، سعی کردیم کاربران زیادی را با سرویس فول‌فکر آشنا کنیم. کاربران اولیه را در شبکه‌های اجتماعی جذب کردیم.

اولین درآمد فول‌فکر چند مدت بعد از راه‌اندازی بود؟
اولین درآمد در کمتر از پنج روز اتفاق افتاد.

برنامه‌ای برای جذب مشتری دارید؟ از ابزار‌های بازاریابی دیجیتال به چه شکل استفاده می‌کنید؟
در حال‌حاضر به دلیل مشکلات فنی که داریم، برنامه‌های بازاریابی را متوقف کرده‌ایم، بیشتر به صورت ویروسی و تبلیغات دهان به دهان است که مردم خودشان فول‌فکر را به همدیگر معرفی می‌کنند. اما برنامه بعدی ما این است که تمرکز بیشتری روی محتوا داشته باشیم و بازاریابی محتوایی اولویت اول ما است.

تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟
قبل از راه‌اندازی فول‌فکر یک ارزیابی روی خودم انجام دادم، یعنی انواع تست‌ها را انجام دادم که متوجه شوم به لحاظ توانمندی در کجا بهتر هستم و در چه جاهایی نقطه ضعف دارم. طبق این موارد، توانستم لیستی از افرادی که می‌توانند من را تکمیل کنند پیدا کردم و به دنبال آن‌ها رفتم. در حال حاضر در بخش فنی دو نفر back end و یک نفر front end  مشغول به کار هستند، یک روان‌شناس کارهای کنترل کیفی را انجام می‌دهد، یکی از همکاران قسمت محصول است و یک نفر هم وظایف بازاریابی و مدیریت پروژه را بر عهده دارد.

به اعضای تیم حقوق ثابت پرداخت می‌کنید یا به صورت هم‌موسس با شما همکاری می‌کنند؟
یکی از همکاران به تازگی به عنوان هم‌موسس به تیم اضافه شده است اما بقیه همکاران حقوق دریافت می‌کنند.

آیا استارت‌آپ شما با سازمان، شرکت یا فرد خاصی همکاری داشته است؟
نه، متاسفانه در حال حاضر همکاری خاصی با سازمان‌ها نداشته‌ایم که مهم‌ترین دلیل آن هم وجود بروکراسی سازمانی است. فول‌فکر ارزشی را ایجاد می‌کند که ممکن است برای بعضی از سازمان‌ها مانند آموزش و پرورش، شهرداری و جاهایی که دغدغه سلامت روان را دارند، مهم باشد. چون فول‌فکر بخشی را برای پیش بردن رسالت سازمانی دارد که این سازمان‌ها می‌توانند با ما همکاری داشته باشند. ما به سراغ آن‌ها رفته‌ایم ولی بروکراسی موضوعی نیست که الان بتوانیم با آن کنار بیاییم.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟
برای شروع از پس‌انداز اولیه خودم و همکاری برادرم استفاده کردم، سپس وارد دوره شتاب‌دهی شدیم و سرمایه اولیه را آواتک در اختیار ما قرار داد. در حال‌حاضر، به تازگی جذب سرمایه کرده‌ایم و کسب‌و‌کار به گونه‌ای مدیریت شده است که جذب سرمایه پشت هم انجام شود و فاصله‌ای بین جذب سرمایه ایجاد نشود.

بعد از راه‌اندازی استارت‌آپ ذهنیت شما نسبت به دنیای کسب‌وکارهای نوپا عوض شده است؟
من قبلا فکر می‌کردم که شروع یک کسب‌وکار یعنی داشتن یک ایده و بعد پیداکردن یک سرمایه‌گذار، اما الان فکر می‌کنم شما باید یک محصول داشته باشید و بتوانید آن را بفروشید. سرمایه‌گذار تاثیر غیر مستقیم در جریان راه‌اندازی کسب‌وکار دارد. در ابتدا باید ایده را تبدیل به محصول کنید و بتوانید آن را بفروشید. سرمایه‌گذار و ایده مهم نیست، فقط محصول و به فروش رساندن آن مهم است. به نظر من این موارد نکته‌های مهمی هستند که کارآفرینان جوان اکثرا آن را فراموش می‌کنند.