fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ نقدستان؛ مرجع تخصصی نقد و بررسی کالا

۴۶.۳MB مصاحبه با شهروز چرکچی، هم‌موسس استارت‌آپ نقدستان
گفتگو با
مصاحبه

نقدستان یک وب‌سایت مرجع نقد و بررسی کالا است. در وب‌سایت نقدستان، همه اطلاعات و اخباری که کاربران فارسی زبان در مورد وسایل الکترونیکی لازم دارند، جمع‌آوری شده و در بستری ساده در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

http://www.naghdestan.com 

https://t.me/naghdestan 

https://www.instagram.com/naghdestan 


ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟
سال‌های زیادی در یک فروشگاه اینترنتی بزرگ، کار تولید‌محتوا انجام می‌دادم. در آن‌جا متوجه شدم که مردم علاقه زیادی دارند که به نقد و بررسی محصولات دسترسی داشته باشند و بتوانند نظرات کارشناسان بیشتری را مطالعه کنند. در سایر وب‌سایت‌ها فرآیند به این شکل است که کارشناس، یک نقد و بررسی از محصول تولید می‌کند و کاربران باید به همان یک نظر اکتفا کنند. اما واقعیت این است که با یک نظر نمی‌توان در مورد محصول جمع‌بندی کرد، همانطور که در مباحث داوری در ورزش، کارشناسان مختلف نظرات متفاوتی را نسبت به یک صحنه اعلام می‌کنند. این اتفاق در محصولات هم رخ می‌دهد و شاهد هستیم که در بررسی‌های مختلف، کارشناسان نظرات متفاوتی را بیان می‌کنند.
در آن‌جا این ایده به ذهنم رسید که چرا یک پلتفرمی وجود ندارد تا مردم با نظرات افراد مختلف در مورد یک کالا یا خدمات آشنا شوند. این افراد می‌توانند کارشناسان آن حوزه یا کاربرانی که از آن محصول استفاده کرده‌اند، باشند. از همین‌جا ایده نقدستان به ذهنم رسید و همان‌طور که از نام نقدستان مشخص است، هدف نقد وبررسی در تمامی حوزه‌ها بوده است. از محصول الکترونیک و دیجیتال مانند موبایل، تبلت و لپ‌تاپ نقد‌و‌بررسی را شروع کردیم. هدف ما این است که با کالاهای غیر دیجیتال کار را ادامه دهیم و در نهایت به نقد‌‌و‌بررسی خدمات در کشور بپردازیم.

از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟ چه تحقیقاتی انجام دادید؟
شانس من این بود در شغل قبلی خودم، مستقیما با نظرات کاربران در ارتباط بودم و هزاران کاربر را می‌دیدم که علاقمند هستند که خودشان تولید محتوا کنند و این محتوا در جایی نمایش داده شود. برای مثال در همان زمان ما روزانه چند‌صد محتوای تولیدی از سمت کاربران داشتیم که به دلیل طولانی بودن، تایید نمی‌شدند، در حالی‌که هرکسی آرزوی این را دارد که مطلب طولانی از سمت کاربر برای سایتش تولید شود و بتواند از آن به عنوان محتوای تولیدی استفاده کند.
من احساس کردم که در حال حاضر این زیرساخت برای ایرانی‌ها وجود ندارد که وارد یک سایت شوند و بتوانند در خصوص یک محصول باهم بحث کنند، نظرات کارشناسان را بخوانند، روی نظرات کارشناسان باهم‌دیگر نظر دهند که آیا این کارشناس نظری که داده است منطقی است یا طرفدارانه است. از یک سو جایی که مشاوره خرید به کاربر بدهد، نداریم، سایت‌های بسیاری هستند که نقد‌و‌بررسی انجام می‌دهند ولی یک نظر در مورد کالا می‌نویسند، در نتیجه کاربر باید به همان یک نظر کارشناس اکتفا کند. اگر آن کارشناس به صورت احساسی با آن برند رابطه خوب یا بدی داشته باشد می‌تواند روی نقد و بررسی او تاثیر بگذارد. اما ما در نقدستان نظرات مختلف از کارشناسان و کاربران را در مورد محصولات، به صورت یک‌جا جمع کرده‌ایم. برای مثال پس از ورود به صفحه اختصاصی یک محصول مانند موبایل، می‌توانید با نقد‌و‌بررسی چندین کارشناس ایرانی و خارجی که با ترجمه و ذکر منبع و جمع‌آوری شده‌است، آشنا شوید.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟
یکی از موارد مهم این بود که در نسخه اولیه، ذکر منبع نداشتیم که بسیار سریع آن را برطرف کردیم. با توجه به این‌که بیشتر نقد‌و‌بررسی‌های وب‌سایت نقدستان، ترجمه نقد‌و‌بررسی از وب‌سایت‌های خارجی است. در حال‌حاضر علاوه‌بر ذکر منبع، لینک منبع هم در سایت درج می‌شود تا در صورت نیاز کاربر بتواند نسخه اصلی مطلب را هم مشاهده و بررسی کند.

نقدستان چه تعداد کاربر دارد؟ چه برنامه‌ای برای جذب مشتری دارید؟
سال گذشته یک هفته قبل از برگزاری نمایشگاه الکامپ، سایت نقدستان رونمایی شد و توانستیم از شورای صنفی برای شرکت در  الکامپ غرفه بگیریم، در الکامپ، نقدستان معرفی شد و اولین جایی که مردم با نقدستان آشنا شدند بازدیدکنندگان الکامپ بودند. در یک سال گذشته حدود هفتصد نفر در سایت ثبت‌نام کرده‌اند و اکنون تقریبا روزانه چهارده‌هزار بازدید از سایت داریم. این آمار برای یک‌سال بسیار خوب است و از برنامه‌ای که انتظار داشتیم بهتر بوده است.

از ابزارهای بازاریابی دیجیتال به چه شکل استفاده می‌کنید؟
اولین ابزاری که از آن کمک گرفته‌ایم جست‌و‌جو گوگل است، برای بهتر دیده شدن در بازاریابی محتوایی، اصلی‌ترین و بهترین حالت جست‌و‌جوی گوگل است که هر روز کاربران جدیدی را وارد سایت ما می‌کند. شبکه‌های اجتماعی بستر دیگری است که از آن برای جذب کاربر استفاده می‌کنیم. اینستاگرام و تلگرام نقش مهمی برای معرفی نقدستان دارند، در کنار این دو هم سرویس‌های دیگری مانند توییتر وجود دارند، اما ما بیشترین بازخورد را از تلگرام و اینستاگرام دریافت کرده‌ایم، چراکه کاربران در این شبکه‌ها نقدستان را به یکدیگر معرفی می‌کنند.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟ مدل درآمدی نقدستان به چه شکل است؟
هنوز سرمایه‌ای جذب نکرده‌ایم، سرمایه اولیه از پس‌انداز شخصی خودم بود چون می‌دانستم روزی این ایده را پیاده‌سازی خواهم کرد در نتیجه برای خودم پس‌انداز کرده بودم. بعد از شروع با همان سرمایه تا چند ماه توانستیم کار را پیش ببریم بعد از مدتی موفق شدیم تبلیغات جذب کنیم. در کوتاه مدت، روش اصلی درآمد نقدستان از تبلیغات بنری است، اما در بلند مدت، با بزرگ‌تر شدن کار و با وسیع‌تر شدن محصولات و خدماتی که بررسی می‌شوند، همکاری با سایر وب‌سایت‌ها و شرکت‌ها می‌تواند اصلی‌ترین منبع درآمدزایی نقدستان باشد.