fa-IR

مصاحبه با استارت‌آپ شفاجو، جستجوی آنلاین پزشکان

۳۷.۷۴MB مصاحبه با سوگل ثابت‌فر، موسس استارت‌آپ شفاجو
گفتگو با
مصاحبه

شفاجو پلتفرم سلامتی است که با هدف ارتقا سطح سلامت جامعه و سهولت ارتباط پزشکان و مردم شروع به کار کرد. شفاجو با ارایه سرویس‌های مختلف در تلاش است تا سلامتی را در دسترس همگان قرار دهد. شفاجو تا به حال بیش از ۱۰۰۰ مقاله پزشکی و سلامتی برای عموم مردم منتشر کرده است و همچنین اطلاعات ۵۰۰۰ پزشک و مرکز درمانی را به صورت ثبت شده دارد و کاربران شفاجو می‌توانند سولات پزشکی خود را مطرح کنند تا پزشکان شفاجو به آن‌ها جواب دهند. همچنین شفاجویی‌ها با کمک درگاه هوشمند شفاجو می‌توانند سریع‌تر و راحت‌تر از گذشته پزشک خود را بیابند و نوبت خود را از پزشک به صورت آنلاین دریافت کنند.

www.shafajoo.com 

https://telegram.me/Shafajooo_diet 

 www.instagram.com/shafajoo 


ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟

سه سال پیش تیم ما در جلسه‌ای حوزه‌هایی که بکر و روی آن کار نشده بود و امکان ایده‌پردازی در آن حوزه وجود داشت را مورد بررسی قرار داد. در آن زمان هیچ وب‌سایتی در ایران، در حوزه سلامت راه‌اندازی نشده بود. ایده ما در ابتدای شروع کار شفاجو، تهیه فهرستی از اطلاعات پزشکان بود. این ایده با گذشت زمان پخته‌تر و بزرگ‌تر شد و تبدیل به پلتفرم آنلاین امروزی شفاجو شد.

از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟ چه تحقیقاتی انجام دادید؟

با ۶۰۰ پزشک مصاحبه انجام شد و پرسشنامه‌هایی در اختیار آن‌ها قرار گرفت تا وضعیت بازار، ارتباط پزشکان با فناوری اطلاعات و حوزه‌ای که ما در آن کار می‌کنیم مشخص شود. نتیجه آن پرسشنامه‌ها مشخص کرد که حدود ۸۰ درصد از پزشکان حاضر به همکاری با سیستمی مانند شفاجو هستند.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد، چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟

ایده تغییرات زیادی داشته است و به مرور پخته‌تر شد. ما با یک فهرست و بانک اطلاعاتی از پزشکان کار را شروع کردیم ولی بعد از مدتی کار بزرگ‌تر شد. سرویس‌های جدیدی مانند نوبت‌دهی آنلاین، پرسش از پزشک، رژیم آنلاین و مقالات پزشکی به شفاجو اضافه شد. طراحی سایت نیز به دلیل تغییر در نوع تعامل افراد بسیار تغییر کرد. ما مرحله‌ای به اسم کاربر ‌پژوهی داشتیم که کاربران عمومی سایت و همین‌طور پزشکان سایت را مورد ارزیابی قرار دادیم.

اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟ چه برنامه‌ای برای جذب مشتریان جدید دارید؟

ما دو نوع مشتری داریم، کاربران عادی که عموم مردم هستند و پزشکان. با تعدادی از پزشکان مذاکره رودرو داشتیم و توانستیم آن‌ها را جذب کنیم. همچنین برای بازیابی و ایجاد ارتباط با پزشکان سعی کردیم از نشست‌ها و رویدادهای پزشکی استفاده کنیم چرا که در این موقعیت‌ها معمولا همه پزشکان حضور دارند و این ویژگی به ما این امکان را می‌داد که بتوانیم با تعداد بیشتری از پزشکان مذاکره کنیم.

تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟ وظایف اعضای تیم خود را بگویید.

معمولا در استارت‌آپ‌ها اعضای چند کار را هم‌زمان انجام می‌دهند. خود من کدنویسی و برنامه‌نویسی، بازاریابی و کارهای مالی شرکت را انجام می‌دهم. تمام افرادی که به تیم شفاجو اضافه می‌شوند نیز همین رویه را دارند، شاید تمرکز آن‌ها روی یک بخش مشخص باشد، اما یاد می‌گیرند که اگر در مواردی سر‌رشته دارند، می‌توانند به اعضای تیم در بخش‌های دیگر کمک کنند. تمام فکر آن‌ها برای رشد و توسعه شفاجو می‌شود. تمام اعضای تیم مشتاق و علاقه‌مند برای کار در استارت‌آپ بودند.

اعضای تیم خود را چگونه انتخاب کردید؟

تعدادی از اعضای تیم، دوستان من هستند. استارت‌آپ حوزه جدیدی است و برای همکاری در این نوع کسب‌و‌کار نیاز به روحیه خاصی است. پیدا کردن نیرو در این حوزه کمی سخت است. با آگهی جذب نیرو انجام شد و همانطور که گفتم اکثرا دوستان و آشنایان من بودند که قابل اعتماد برای همکاری بودند و با توضیحاتی که دادیم جذب استارت‌آپ شفاجو شدند.

آیا استارت‌آپ شما با سازمان، شرکت یا فرد خاصی همکاری داشته است؟

از سیاست‌های شرکت ما این است که با هر استارت‌آپ و شرکتی که می‌تواند به شفاجو کمک کند، همکاری داشته باشیم که این همکاری باعث رشد آن شرکت و شفاجو شود. در حال‌حاضر با نظام‌پزشکی روی وب‌سرویسی که به ما ارائه می‌دهد همکاری داریم. با تعدادی از استارت‌آپ‌ها مذاکره انجام داده‌ایم تا سرویس‌های خود را در شفاجو ارائه دهند تا بازاری که در اختیار ما است بازار آن‌ها هم شود.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟

ما با شتاب‌دهنده مپس کار خود را شروع کردیم و سرمایه اولیه از طریق این شتاب‌دهنده جذب شد.

برای جذب سرمایه برنامه‌ای دارید؟

مرحله اول سرمایه‌گذاری ما به پایان رسیده است، یک نقشه راهی برای بخش بازاریابی و توسعه سایت داریم که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار جدید هستیم.

مدل درآمدی شفاجو به چه شکل است؟

مدل کسب‌و‌کار شفاجو تغییرات زیادی کرده است. در حال حاضر شفاجو از طریق تبلیغات کسب درآمد می‌کند. در قسمت رژیم آنلاین و نوبت‌دهی آنلاین نیز هزینه دریافت می‌شود.