fa-IR
کسب‌و‌کارهای فرهنگی از شکوفاکننده‌های اقتصاد دانش‌بنیان است

کسب‌و‌کارهای فرهنگی از شکوفاکننده‌های اقتصاد دانش‌بنیان است

رشد فضای اقتصاد دانش‌بنیان کشور مستلزم فعالیت کسب‌و‌کارهای نوپا است اما باوجود ظرفیت بالقوه کارهای نوآورانه حوزه فرهنگ و هنر حضور استارت‌آپ‌ها در این فضا آن‌طور که باید چشمگیر نبوده است.

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در آیین افتتاحیه نخستین دوره شتاب‌دهی مرکز نوآوری فرهنگی امید، با اشاره به ضروت توجه به تنوع ظرفیت بالقوه کسب‌و‌کارهای نوپا در حوزه فرهنگ گفت: رشد فضای اقتصاد دانش‌بنیان کشور مستلزم فعالیت کسب‌و‌کارهای نوپا است اما علی‌رغم تنوع بالا و ظرفیت بالقوه کسب‌و‌کارهای نوآورانه حوزه فرهنگ و هنر حضور استارت‌آپ‌ها در این فضا آن‌طور که باید چشمگیر نبوده است که شکوفایی کسب‌و‌کارهای نوپای این حوزه، زمینه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را فراهم خواهد ساخت.

کرمی، رونق فعالیت بیش از ۲۷۵۰ شرکت دانش‌بنیان را مستلزم تثبیت این گفتمان در فضای اقتصادی و عمومی کشور دانست و تاکید کرد: به واسطه تحقق و اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فضای جدید برای پاگرفتن و رشد این شرکت‌ها در اقتصاد کشور فراهم شده است، اما استمرار این مسیر و رونق فعالیت این شرکت‌ها نیازمند دیدگاه مثبت و شناخت صحیح جامعه از این فضا است.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، به ضرورت فرهنگ‌سازی و ترویج گفتمان اقتصاد مبتنی بر دانش برای اصلاح مسیر حرکت اقتصادی کشور اظهار داشت: کشورمان بنا به فضای نامطلوبی که به واسطه احاطه درآمد نفت بر عرصه‌های گوناگون اقتصاد و حاکم بودن نگاه استخدامی در قبال اشتغال افراد، حوزه دانش و فناوری را بیش‌تر مورد توجه قرار دهد و با قدرت و توانمندی بالاتر و سرعت فراگیری را به مدد ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی از این فرهنگ جدید استقبال کند.

کرمی گفت: اگرچه وجود پارک‌های علم و فناوری، مراکز شتاب‌دهی نوآوری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه مراکز رشد از لازمه‌های این زیست‌بوم جدید اقتصادی است که به تناسب شکل‌گیری این اقتصاد با قوت بالا کارشان را ادامه می‌دهند، اما از طرفی لازم بود که فضای عموم جامعه، نسبت به این حوزه، کارکرد آن و ضرورتی که ما را نسبت به حمایت و توجه آن موظف می‌کند، آگاه سازد.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: علی‌ر‌غم آن‌که از رشد علمی خوبی برخورداریم و جزو کشورهای برتر تولیدکننده علم هستیم، اما از سویی جامعه از اشراف و آگاهی لازم نسبت به این فضا دستاوردها و عناصر زیست‌بوم برخوردار نیست تا بتواند خود را با شرایط و شاخصه‌های این فضای نوین اقتصادی هم‌سو کند، بنابراین باید این چالش به کمک فرهنگ‌سازی، گفتمان‌سازی و با بهره‌گیری از ابزارهای نوین آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی و فضای مجازی و رسانه مرتفع شود.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ‌ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فعالیت مرکز نوآوری فرهنگی امید را زمینه‌ساز توسعه کسب‌و‌کارهای فناورانه نوپا در حوزه فرهنگ دانست و ابراز کرد: خوشبختانه حضور مراکز مختلف نوآوری و شتاب‌دهی در حوزه استارت‌آپ‌ها رشد و توسعه کسب‌و‌کارهای فناورانه در فضای فرهنگ و پیگیری جدی و دلسوزانه خواست‌های این حوزه را به واسطه حضور جوانان متعهد و انقلابی و خلاق و کارآمد نوید می‌دهد.

ضرورت توجه به مدیریت کلان فرهنگی

شهاب اسفندیاری عضو هیأت علمی دانشگاه هنر با اشاره به ضرورت توجه جدی به تولید محتوا در حوزه فرهنگ کشور گفت: می‌بایست تشخیص اولویت‌های اساسی در حوزه فرهنگی توسط فعالان فرهنگی متخصص در این حوزه اتفاق بیافتد اما این در حالی است که حضور مهندسان در این عرصه نسبت به فعالان فرهنگی پررنگ‌تر است.

اسفندیاری با اشاره به نقش مهم شناخت صحیح نسبت به فضا در تولیدات رسانه‌ای و فضای مجازی افزود: در تولید محتوا برای فضای مجازی می‌بایست اولویت‌ها بر اساس فضا و شرایط به درستی تشخیص داده شوند و جهت‌گیری‌ها بر اساس شناختی صحیح از این حوزه صورت بگیرد. اسفندیاری با اشاره به اهمیت نگاه کیفی به محتوا گفت: نگرش نگاه سطحی، عجولانه و شتاب‌زده در حوزه فرهنگ بحرانی جدی را در حوزه تولید محتوا ایجاد کرده است و می‌بایست برنامه‌ریزی درست و تولید محتوای باکیفیت باید را به طور جدی دنبال کرد.

اسفندیاری، با تاکید بر ضرورت مدیریت کلان فرهنگی در تولیدات رسانه‌ای کشورمان افزود: نگاه ما بیش از پیش باید زیربنایی و فرهنگی باشد اما متأسفانه نگاه کلان فرهنگی نداریم که باید با حضور فعالانن فرهنگی در این حوزه چالش‌های مدیریت فرهنگی در این حوزه رفع شود.

حمایت از کسب‌و‌کارهای فرهنگ‌بنیان

سیدرضا کاظمی مدیر مرکز نوآوری فرهنگی امید در این مراسم، پر کردن خلاء ارتباط میان فضای تولیدات حوزه فرهنگ با عرضه کسب‌و‌کار را یکی از رویکردهای این مرکز عنوان کرد و افزود: این مرکز به دنبال آن است که حلقه‌های مختلف این حوزه مانند آموزش، مجموعه‌ها و فعالان را با حوزه کسب‌و‌کار به واسطه گردآوری ضرورت‌ها و الزام‌های این حوزه و شکل‌ دادن حلقه مفقوده میان فعالان این حوزه و فضای کسب‌و‌کار تامین کند.

کاظمی با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از استارت‌آپ‌های این حوزه، اظهار داشت: با استقبال و پیگیری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و دست‌اندرکاران پارک فناوری پردیس، ایده شکل‌گیری این مرکز شکل گرفت اما این مرکز فراتر از شتاب‌دهنده به دنبال یک الگوی بومی برای این حوزه از جمله تربیت راهبرها است و با استفاده از توانمندی‌های بومی به دنبال حمایت از حوزه صنایع فرهنگی و فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان است.

کاظمی با بیان این‌که با ثبت نام ۱۱۲ تیم در دور نخست شتاب‌دهی و داوری ۳۵ گروه، در این دوره ۸ تیم در فرآیند شتاب‌دهی حضور دارند، ادامه داد: بنا داریم طی ۵ سال و با برگزاری ۷ دوره شتاب‌دهی، با حضور میانگین ۱۵۰ تیمی که حضور خواهند داشت زمینه رشد کسب‌و‌کارهای این حوزه را فراهم کنیم.

مرکز نوآوری فرهنگی امید با هدف حمایت و رشد فعالیت‌های نوآورانه فرهنگی و چندرسانه‌ای خدمات آموزش، مشاوره فضای کسب‌وکار، زیرساخت مربیگری، ارزشیابی، حمایت و سرمایه اولیه تبلیغات و توزیع در حوزه‌های فرهنگی و هنری شامل فیلم و سینما ارائه می‌کند.

در پایان این مراسم با حضور پرویز کرمی، حسین صابری معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس معاونت علمی، یاسر جلالی رئیس هیئت مدیره مرکز نوآوری فرهنگی امید و سیدرضا کاظمی از خدمات نادر طالب‌زاده به عنوان مربی و استاد شتاب‌دهی در حوزه رسانه و مدیا تقدیر به عمل آمد و سپس از استارت‌آپ‌های مستقر در این مرکز شتاب‌دهی بازدید شد و با فعالان این حوزه گفت‌وگوهایی صورت گرفت.