fa-IR

شرینو؛ شبکه اجتماعی خرید

۴۸.۲۳MB مصاحبه با روح اله پرنیان‌، هم‌موسس استارت‌آپ شرینو
گفتگو با
مصاحبه

شرینو یا شبکه اجتماعی خرید، شبکه‌ای است اجتماعی که محتوایی که در آن به اشتراک گذاشته می‌شود، کالا است. در واقع فروشگاه‌های اینترنتی از یک سمت درون شبکه  کالا را به اشتراک می‌گذارند و کاربران از سوی دیگر می‌توانند کالا را با یکدیگر به اشتراک بگذارند یا مستقیما درون شبکه خریداری کنند.

 

shareino.com 

 https://t.me/shareino 

 www.instagram.com/shareino 

 

ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟ ایده شما چه مشکلی را برطرف می‌کند؟
ایده اولیه شرینو از آن‌جا شکل گرفت که دو مشکل بسیار بزرگ وجود داشت، مورد اول افزایش تعداد فروشگاه‌های اینترنتی و کسب‌و‌کار‌های نوپایی که در حوزه فروش اینترنتی فعالیت می‌کردند، بود. این فروشگاه‌ها قدرت رقابت با فروشگاه‌های بزرگ فعال در این حوزه را نداشتند، چراکه علاوه‌بر هزنیه بالای تبلیغات، رقابت کردن در این حوزه بسیار برای آن‌ها سخت بود. از طرف دیگر کاربران اینترنت به سمت استفاده از دستگاه‌های همراه مانند موبایل و تبلت روی آورده‌اند. در نتیجه ما تلاش کردیم ایده شرینو یا همان شبکه اجتماعی خرید را پیاده‌سازی کنیم که بتوانیم به فروشگاه‌های کوچک و متوسط در حوزه خرید کمک کنیم.

از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟ چگونه تحقیقات انجام دادید؟
پروژه ما در حوزه تجارت اجتماعی (social commerce) است که ترند کاملا جدیدی است و دنیا به این سمت در حال حرکت است. همزمان با فعالیت ما شبکه اجتماعی پینترست (Pinterest) دکمه خرید را به سرویس خود اضافه کرد، بعد از ما هم اینستاگرام و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر این کار را انجام دادند.

شبکه‌های اجتماعی دیگر را مورد بررسی قرار دادید و شبیه به آن‌ها کار کردید؟
هم‌زمان با روند دنیا توانستیم حدس بزنیم که فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی روند آینده بازار خواهد بود و همین حرکت با وضعیت سیستم جهانی، یکی از ویژگی‌های اصلی کار ما است. پس از شروع فعالیت ما و ورود بازیگران اصلی به این حوزه، مشخص شد که اتفاقات خوبی در تجارت الکترونیک رخ خواهد داد.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟
زمانی که شروع به کار کردیم ایده ما بسیار متفاوت بود چراکه در ابتدا سرویسی داشتیم که هر فروشگاه اینترنتی برای خود می‌توانست، اپلیکیشن تولید کند. اما متوجه شدیم سرویس ما مشکلی زیادی را حل نمی‌کند چراکه با زیاد شدن تعداد فروشگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها، همچنان بسیاری از مشکلات باقی خواهند ماند. از این رو به کمک بازخوردهایی که از سمت مشتریان گرفتیم، سیستم را به‌طور کلی به سمت شبکه اجتماعی و ترکیب آن با فروشگاه تغییر دادیم.

چه مزیت‌هایی نسبت به رقبای خود دارید؟ خلاقانه‌ترین کاری که در استارت‌آپ خود داشتید را معرفی کنید؟
خلاقانه‌ترین کار ما ترکیب امکانات شبکه اجتماعی با فروشگاه است. این ترکیب به شما قدرت و این امکان را می‌دهد که از بازی‌سازی (gamification) استفاده کنید که موجب افزایش میزان فروش می‌شود. همچنین با این سرویس مشتریان امکان خرید لذت‌بخش‌تر و ساده‌تر را بدست می‌آورند.

اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟ چگونه جذب مشتری می‌کنید؟
اولین مشتریان شرینو از دوستان، آشنایان و اطرافیان خودمان بودند. در سرویس ما دو نوع مشتری اصلی وجود دارد، فروشگاه‌های اینترنتی و کاربران. در ابتدا فروشگاه‌های اینترنتی که به سیستم ما اضافه شدند از دوستان ما بودند و همچنین تعدادی از آن‌ها، در رویداد‌هایی که شرکت می‌کردیم جذب شده بودند.

برنامه‌ای برای جذب مشتری دارید؟
برای جذب کاربر اصلی‌ترین ابزار ما تبلیغات آنلاین است.

از کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات استفاده می‌کنید؟
مهم‌ترین دلیل برای استفاده از شبکه اجتماعی، فراگیر بودن آن شبکه برای مخاطب هدف است، چون در سیستم ما هر قشری می‌توانند مخاطب هدف باشند، تلگرام و اینستاگرام بهترین شبکه اجتماعی هستند که می‌توانستیم استفاده کنیم، چون ظریب نفوذ آن در ایران و نوع مخاطبی که ما به آن نیاز داریم در این شبکه اجتماعی بالا است در نتیجه از آن برای جذب کاربر استفاده می‌کنیم.

تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟ وظایف اعضای تیم خود را بگویید.
ما یک تیم شش نفره هستیم که در ابتدا سه نفر بودیم، من به همراه همسرم و یکی از دوستانم کار را شروع کردیم. در رویداد‌های مختلف که شرکت می‌کردیم و بحث همکاری که پیش می‌آمد، ایده ما اگر برایشان جذاب بود، برای همکاری به تیم ما جذب می‌شدند.   

آیا استارت‌آپ شما با سازمان، شرکت یا فرد خاصی همکاری داشته است؟
به دلیل این‌که سیستم پرداخت ما خاص است نیاز به همکاری با شرکت‌های حوزه پرداخت داریم. با شرکت‌هایی مثل خدمات انفورماتیک، PSPهای مختلف و یکی از بانک‌ها همکاری می‌کنیم.

چگونه سازما‌ن‌ها را برای همکاری با شرینو متقاعد می‌کنید؟
متقاعد کردن آن‌ها کار سختی نبود، چون با یک جست‌و جو ساده متوجه می‌شدند که تجارت اجتماعی، تجارت آینده است. از آن‌جایی که ایده ما بسیار عالی بود، فقط نیاز بود که ثابت کنم می‌توانم کاری که شروع کرده‌ام را عالی انجام دهم. جدا از داشتن ایده خوب، توانایی انجام آن بسیار مهم است. به دلیل داشتن تجربه، توانسته‌ایم افراد را قانع کنیم که می‌شود این کار را انجام داد.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟ برای جذب سرمایه برنامه‌ای دارید؟
سرمایه اولیه از سرمایه شخصی بود، سپس یک سرمایه‌گذار خطر‌پذیر شخصی، به تیم ما کمک کرد. در حال حاضر هم در حال مذاکره برای جذب سرمایه‌گذار از شرکت‌های بزرگ هستیم.