fa-IR
رازهایی برای نوشتن یادداشت‌های وبلاگ اثربخش

رازهایی برای نوشتن یادداشت‌های وبلاگ اثربخش

یافتن کلمات مناسب، کلید تمایز و تفاوت وبلاگ‌نویسان است و امروزه که تعداد وبلاگ‌های اینترنتی به بیش از ۱۵۲ میلیون می‌رسد، این تمایز می‌تواند موفقیت شما را رقم بزند. اگرچه نمی‌توان انتظار داشت تک‌تک پست‌های وبلاگ شما شاهکار باشند، اما می‌توانید با هر کلمه‌ای که می‌نویسید در وبلاگ‌نویسی پیشرفت کنید. زمانی که از پی دی جیمز، نویسنده‌ی انگلیسی داستان‌های جنایی، در مورد راز و رمز موفقیت و کسب جایزه در نوشتن را پرسیدیم، جواب داد: «فقط برای نوشتن نقشه نکشید، بلکه بنویسید. ما فقط با نوشتن می‌توانیم سبک خود را توسعه دهیم نه با فکر کردن درباره‌ی نوشتن.»
حالا ببینیم چگونه می‌توانیم سبک خاص خود را توسعه دهیم و پست وبلاگ موثری بنویسیم که ما را به مخاطبانمان پیوند دهد؟
اگر برای افزایش ترافیک وبلاگ خود آمادگی لازم را دارید، در ادامه بخوانید که چگونه می‌توان همواره یادداشت‌های وبلاگ فوق‌العاده نوشت.

۱ـ از تصاویر گرافیکی جذاب استفاده کنید
تصاویر بصری ابزارهای نیرومندی هستند. اگر گشتی در وبلاگ یا کانال‌های اجتماعی من زده باشید، حتما متوجه شده‌اید که تعهد خاصی به ایجاد جذابیت بصری دارم. تصاویر مناسب نه‌تنها به برندسازی برای کسب‌وکار شما کمک می‌کنند، بلکه رویت پذیری بلاگ شما را نیز افزایش می‌دهند.
طبق داده‌های گردآوری‌شده توسط شرکت تبلیغاتی MDG Advertising، مقالاتی که شامل تصاویر مرتبط هستند به‌طور میانگین در مقایسه با مقالات دیگر، ۹۴ درصد بیشتر بازدید شده بودند. این از نظر من بدین معناست که هر چه‌قدر هم محتوا مفید و جذاب باشد، اگر بدون تصویر منتشر شود، به ضرر وبلاگ خواهد بود.
اگر تمایل دارید ترافیک وبلاگ شما بیشتر شود، از ارزش Pinterest یا همان غول اجتماعی بصری غافل نشوید. اگر در پست وبلاگ خود از تصاویر مناسب استفاده نکنید، فرصت بزرگی را از دست خواهید داد.

چند روش برای استفاده از تصاویر گرافیکی عبارت‌اند از:

  • ارایه‌ی یک نکته‌ی مفید، اندرز یا روش کار
  • بیان ماجرای کسب‌وکار خود
  • به اشتراک‌گذاری نقل‌قولی از یکی از پست‌هایتان
  • تبلیغ برای وبیناری که در آینده برگزار خواهد شد
  • ارایه‌ی راه‌حل برای مشکلی که به‌دفعات زیادی خوانده شده است


۲ـ از طراحی و چیدمان مرتبی استفاده کنید.
می‌گویند «ذهنی که سردرگم باشد خرید نخواهد کرد.» این مساله در مورد وب‌سایت هم صادق است. اگر طراحی سایت در هم و بر هم باشد، باعث سردرگمی بازدیدکنندگان می‌شود.
اگرچه طراحی زیبا کاری سلیقه‌ای است، اما بی‌تردید، هیچ‌کس ارزش سادگی را نفی نمی‌کند. مهم این است که سایت شما فاقد پیچیدگی و سردرگمی باشد و راهبری در آن به‌سادگی صورت گیرد.
اگر نرخ تبدیل شما پایین است و محصول اخیر شما فروش خوبی نداشته است، نگاهی به طراحی سایت‌تان بیندازید. در کنار دکمه‌ی فراخوان، چه مطالبی هست؟ آیا دکمه‌های براق، آگهی‌های گیج‌کننده و مطالب طولانی، همگی در وسط یک صفحه‌ی در هم و برهم طراحی شده‌اند؟
اگر می‌خواهید اعتبار خود را تقویت کنید و با خوانندگان ارتباط برقرار کنید، برای سادگی و زیبایی سایت خود وقت بگذارید.

در اینجا یک چک‌لیست ساده را ملاحظه می‌کنید:

  • نوارهای کناری (ساید بارها) را سازمان‌دهی کنید
  • اطلاعات تماس خود را به‌روز کنید و یافتن بخش مربوط به آن را برای بازدیدکنندگان تسهیل کنید
  • navigation و منوها را ساده‌تر کنید
  • قانون شماره‌ی یک را فراموش نکنید و یک دکمه‌ی فراخوان در صفحه‌ی خانگی سایت خود قرار دهید
  • به‌طور شفاف مشخص کنید که با چه کسی صحبت می‌کنید و با زبان آن‌ها گفتگو کنید
  • محتوای سایت را به‌روز کنید: پارگراف‌هایی را اضافه کنید، از نکته‌های بولت‌دار یا روش‌های دیگر برای برجسته‌تر و جدا کردن مطالب استفاده کنید تا خواندن آن‌ها ساده‌تر شود.

 یکی از وب‌سایت‌های محبوب من Born Creative است. این سایت متعلق به یک شرکت طراحی در ساکرامنتو در کالیفرنیاست که توسط جنیفر و جیسون بورن راه‌اندازی شده است. این وب‌سایت با به اشتراک‌گذاری استعداد خود درزمینه‌ی طراحی بصری وب‌سایت‌ها، بلافاصله بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۳ـ از لحن و سبک منحصربه‌فرد خود استفاده کنید
ماهانه بیش از ۷/۴۳ میلیون پست جدید نوشته می‌شود و بنابراین ممکن است وبلاگ شما بین بقیه‌ی وبلاگ‌ها گم شود. بنابراین ضروری است هر چه را که می‌دانید بنویسید و آن را با صدای منحصربه‌فرد خود به اشتراک بگذارید.
یکی از وبلاگ‌نویس‌های تجاری محبوب من Marie Forleo است. سبک منحصربه‌فرد ایشان قابل‌انکار نیست. از طراحی وب‌سایت تا ویدیوهای باکیفیت و امکان بازاریابی ویروسی در این وبلاگ مشخص است که ماری توانسته لحن، سبک و ریتم خود را پیدا کند.
چگونه می‌توانید لحن و سبک خاص خود را پیدا کنید؟
آن‌قدر‌ها هم که فکر می‌کنید سخت نیست. در بیشتر موارد، وبلاگ‌نویس‌ها به دیگران مراجعه می‌کنند و توصیه‌ی آن‌ها را جویا می‌شوند. اگرچه این روش بسیار خوبی برای الهام گرفتن است، مشکل این روش این است که به‌جای یادگیری ممکن است از آن‌ها تقلید کنید. سعی کنید «برندی را ایجاد کنید که بوی آن تا چند مایل آن‌طرف‌تر به مشام برسد». به‌بیان‌دیگر، فقط و فقط خودتان باشید. آن‌چه را که به شکل طبیعی به ذهن‌تان می‌رسد بنویسید. خواهید دید که خیلی زود از سایرین متمایز خواهید شد.

۴ـ از رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط استفاده کنید
نمی‌خواهم در حوزه‌ی SEO دخالت کنم، اما حس می‌کنم باید این را بگویم. می‌توانید تمام طول روز را صرف نوشتن یک وبلاگ فوق‌العاده کنید. می‌توانید بهترین داستانی را بنویسید که تابه‌حال نوشته شده. اما بدون دسترسی، اعتبار و قدرتی که رسانه‌های اجتماعی برای شما به ارمغان می‌آورند، درواقع وقت خود را تلف کرده‌اید.
امیدوارم سوءتفاهم نشده باشد. رسانه‌های اجتماعی فقط برای تبلیغات طراحی نشده‌اند. بلکه هدف آن‌ها برقراری ارتباطات دوستانه و تفاهم‌آمیز است.
البته این هم کار سختی است، درست مثل ساختن وبلاگ، و برای موفقیت در آن، صرفا ظاهر شدن و فریاد زدن مقاله‌ی جدید شما کافی نیست. باید وقت صرف کنید و یک قبیله درست کنید؛ قبیل‌های از هواداران که وبلاگ شما را تقویت کرده و از آن حمایت کند.
یک راه بسیار خوب برای این کار، برنامه‌ی Triberr است. سال‌هاست که یکی از طرفدارها و اعضای این برنامه هستم و معتقدم منطبق کردن خود با افرادی که نسبت به اشتراک پیام شما متعهد هستند، قدرت زیادی به کسب‌وکار شما می‌دهد. بنابراین قبیل‌های پیدا کنید، با وبلاگ‌نویسان فعال ارتباط برقرار کنید و محتوایی را که به بازار شما مربوط می‌شود به اشتراک بگذارید.

۵ـ فراخوان اقدام را فراموش نکنید
به آخرین پست وبلاگ خود نگاهی بیندازید. چند نظر برای آن ارایه شده است؟ یکی؟ هیچی؟ اجازه بدهید دلیلش را بگویم.
چون از آن‌ها نخواسته‌اید. اگر نظر کسی را نخواهید، آن‌ها هم نظری نخواهند داد. خوانندگان باید دلیلی برای مشارکت در وبلاگ شما داشته باشند.
«فراخوان به اقدام» یک اصطلاح بازاریابی نیست. بلکه کلمه‌ای است که در تمامی فعالیت‌های آنلاین باید آن را در نظر داشته باشد. از وبلاگ گرفته تا رسانه‌های اجتماعی، خوانندگان مطالب شما باید بدانند که قدم بعدی که باید بردارند چیست.
با هر پستی که می‌نویسید، باید مشخص کنید که فراخوان شما چیست. فراخوان می‌تواند به‌سادگی پرسیدن یک سوال یا اشاره به یک مقاله‌ی مفید دیگر باشد. درهرصورت، فرصت را از دست ندهید.

۶ـ همرنگ جماعت نباشید
آخرین باری که عصبانی شدید کی بود؟ طرف شما هر کسی که بود، اعم از همسر، فرزند، یا فروشنده‌ی سوپرمارکت، مهم نیست، مطمئنم که فهمیده بود شما عصبانی هستید. از کجا؟ از لحن شما و زبان بدن شما. طرف مقابل می‌تواند عصبانیت و ناراحتی را که شما منتقل می‌کنید حس کند. این بار، زمانی که می‌نشینید تا یک پست وبلاگ بنویسید، این مساله را به خاطر داشته باشید.

در مورد موضوعی که برای‌تان جالب بود چه طور؟
کدام‌یک از حس‌های زیر را داشتید؟

  • خوشحال
  • عصبانی
  • هیجان‌زده
  • شاداب
  • مشتاق
  • هراسان

اگر می‌خواهید مردم به وبلاگ شما توجه کنند، باید موضع خود را مشخص کنید. اجازه بدهید خوانندگان حس کنند که شما مستقیما با آن‌ها گفتگو می‌کنید. اجازه دهید آن‌ها کلمات شما را حس کنند.
آیا افکار خود را ویرایش می‌کنید؟ البته. همه‌ی ما این کار را می‌کنیم. ابتدا نظرات و عقاید خود را به اشتراک بگذارید؛ نظرات و عقاید واقعی، نه آن‌هایی که از ترس واکنش دیگران، زیر فرش پنهانشان می‌کنید.
بگذارید از حالا بگویم که اگر به موضوعی که می‌نویسید اعتقاد نداشته باشید همه متوجه خواهند شد. این مساله نه‌تنها در نوشته‌ی شما، بلکه در پی‌گیری‌ها، ترافیک وبلاگ و اشتراک گذاری‌های اجتماعی مشخص خواهد بود.

کلام آخر
هیچ‌کس دوست ندارد وبلاگی را بخواند که ایده‌ها، تصاویر و مفاهیم آن میلیون‌ها بار قبلا منتشر شده است. همه می‌خواهند بشنوند که شما موضوع جدیدی دارید. آن‌ها می‌خواهند کلمات شما را حس کنند و از همه مهمتر، دوست دارند شما آن‌ها را به مکالمه دعوت کنید. روند دعوت به مکالمه در وبلاگ شما چگونه است؟ باید نسبت به استفاده از این شش عنصر در وبلاگ خود احساس تعهد کنید تا بتوانید همواره پست وبلاگ فوق‌العاده‌ای بنویسید.