کارآفرینی و نوآوری از خلاهای جدی نظام آموزش کشور

کارآفرینی و نوآوری از خلاهای جدی نظام آموزش کشور

برای موفقیت نظام علمی کشور باید برنامه‌ها و ابزارهای خود را دگرگون کنیم و به مفاهیم جدیدی مثل دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین، فن بازار، سرمایه‌گذاری های خطرپذیر (VC)، کارگزاران علمی (بروکرهای علمی) که امروز مطرح می‌شود، توجه بیشتری داشته باشیم.

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات فناوری در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع علمی‌کاربردی اظهار داشت: امروزه عناصر تشکیل‌دهنده توسعه، دچار تغییرات اساسی شده و عواملی همچون سرمایه‌های فکری، مغز‌افزارها و نرم‌افزارها در فرآیند توسعه، جایگاه اساسی پیدا کرده‌اند.

احمدی افزود: اکنون شاهدیم کشورهای بزرگ، پایه و اساس اقتصادشان را بر شرکت‌های نو مبتنی بر نوآوری، خلاقیت، ابتکار و مفاهیم جدید این حوزه قرار داده اند. احمدی، فعالیت شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و گوشی‌های هوشمند در فضای فناورانه را محصول نگرش توسعه به عناصر جدید نوآوری و فناوری تلقی کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری این‌که در اکوسیستم علمی جدید، انتظارات از دانشگاه، دانشجو و اعضای هیات علمی به طور کلی متحول شده است، افزود: اگر در گذشته، استاد دانشگاه فردی بود که خوب درس می‌داد، امروز استاد خوب کسی است که شرکت دانش‌بنیان داشته باشد.

احمدی افزود: تجاری‌سازی در دانشگاه و تولید ثروت از علم عناصر جدید اکوسیستم علمی و فناوری است و ما برای تحقق این اهداف، در مسیر تغییر نظام فکری و فرهنگی جامعه و دانشگاه گام‌هایی برداشته‌ایم و در یک سیر تحولی قرار گرفته‌ایم به گونه‌ای که یک زمان، ساعت تدریس به عنوان ملاک اصلی کار استاد دانشگاه مطرح بود و به تدریج، میزان تولید مقاله، میزان ارجاعات و استنادات به تولیدات علمی و اکنون تعداد اختراع و تولید محصولات فناورانه و تجاری‌سازی آن‌ها جایگزین ملاک‌های اولیه شده است.

احمدی تأکید کرد: در فضای فعلی، چنانچه دانشگاه‌های خود را بر مبنای نوآوری، متحول نکنیم برگ برنده‌ای نخواهیم داشت، از همین رو وزارت علوم، تمام تلاش خود را بر ماموریت گرایی، تحول آفرینی و کارآفرینی دانشگاه‌ها و پرورش نیروی توانمند و خلاق توسط آن‌ها قرار داده است. احمدی با بیان این‌که با تفکر سنتی نمی‌توان دانشگاه کارآفرین و نسل سوم یا چهارم ایجاد کرد، بیان داشت: مقصود ما از داشتن نظام آموزشی مهارتی، یک نظام سنتی نیست بلکه مهارتی از نظر ما قابل قبول است که منجر به ایجاد شرکت‌های زایشی، استارت‌آپ‌ها و شغل مولد شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: خوشبختانه کشور ما از ظرفیت خوبی به لحاظ نیروی انسانی خلاق و علاقه‌مند به فعالیت‌های نوآورانه برخوردار است و این توانمندی‌ها باید به خوبی مدیریت شود.

احمدی از تعاملات صورت گرفته میان صنعت و دانشگاه و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری میان وزارت علوم و وزارتخانه‌های صنعت، معدن، تجارت، نیرو، نفت، دفاع و جهاد کشاورزی ابراز رضایت کرد و گسترش این همکاری‌ها را از رویکردهای جدی وزارت علوم برشمرد.