fa-IR

کیف پول نیوُ، حسابدار شخصی شما

۴۹.۴۲MB مصاحبه با مریم محمدی، هم‌موسس استارت‌آپ فینتکی نیوُ
گفتگو با
مصاحبه

کیف پول شخصی نیوُ راه حلی ساده برای مدیریت امور مالی شخصی شما است. با نیوُ به راحتی می‌توانید هزینه‌های خودتان را بررسی کنید و برای آنها بودجه‌بندی کنید، بر روند پس‌اندازها نظارت داشته باشید، از طلب‌ها و بدهی‌های خودتان با یادآورهای هوشمند اطلاع پیدا کنید. نیوُ سعی کرده است با رابط کاربری ساده و جذاب، مدیریت هزینه‌ها و برنامه‌ریزی درآمدهای شما را انجام دهد.



http://nivo.ir 

https://telegram.me/NivoApp 

www.instagram.com/nivoapp 

ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟ ایده شما چه مشکلی را برطرف می‌کند؟

من و آقای علیدوست هم‌موسسان استارت‌آپ نیوُ، در زمینه مالی فعالیت داشتیم و نرم‌افزارهای مالی،اداری و حسابداری را توسعه می‌دادیم. که سابقه من در این زمینه حدود ۵ سال است و علیدوست حدود ۱۰ سال است که در این زمینه مشغول فعالیت است. ما به این نتیجه رسیدیم که بازار بزرگی از افراد عادی که با حسابداری آشنا نیستند، در زمینه مالی نادیده گرفته شده است. آن افراد واقعا به نرم‌افزارهایی مانند نیو برای مدیریت مالی زندگی خودشان نیاز داشتند. این موضوع باعث شد ما یک نرم‌افزار مالی جدا از مفاهیم حسابداری، برای افراد عادی طراحی و تولید کنیم.

چه سالی این سرویس راه‌اندازی شده است؟ از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟ چه تحقیقاتی انجام دادید؟
علیدوست در زمینه کسب‌وکار و MBA تجربه‌های بسیار خوبی داشتند و چند شرکت در زمینه حسابداری شرکت‌های متوسط راه‌اندازی کرده بود و آشنایی کاملی به وضعیت این بازار داشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این بازار را به سمت اقیانوس آبی سوق دهیم. برای بخش مارکتینگ محصول هم تلاش کردیم بهترین و با کیفیت‌ترین اجرا را در پیاده‌سازی نرم‌افزار داشته باشیم. اگر به نرم‌افزار‌های مالی دقت کنید، مشاهده می‌کنید که این نرم‌افزارها خیلی بی‌روح و خشک هستند و کار کردن با آن‌ها بسیار دشوار است. ما تصمیم گرفتیم به نرم‌افزار جنبه سرگرمی اضافه کنیم تا کاربر برای استفاده از این ابزار ترغیب شود.

همکاری با بانک‌ها و متقاعد کردن آن‌ها یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی استارت‌آپ‌های حوزه مالی است. چه موضوعی باعث شد که تصمیم بگیرید به سمت نرم‌افزار مالی بروید؟ تجربیات خودتان را در این زمینه بگویید.
ما پیش از راه‌اندازی این سیستم تجربیات خوبی در این حوزه داشتیم و برای آن تلاش‌های زیادی کرده‌بودیم. دو سال پیش با موبایل بانک‌تجارت، اولین ارتباط خود را برقرار کردیم. اپلیکیشن نیوُ در کندو برنده جایزه شد و از آن‌جا ارتباط ما با صاحبین کندو و آن شرکتی که موبایل بانک‌تجارت را توسعه داده بود، برقرار شد. این موضوع برای ما خیلی خوب بود چون کاربران زیادی به سمت نرم‌افزار ما می‌آمدند.

بعد از آن تصمیم گرفتیم ارتباط خود را با بانک‌ها افزایش دهیم، به همین دلیل به صورت مستقیم با بانک‌ها، PSPها،‌ کربنکینگ (core banking) و خدماتی که برای بانک‌ها موجود بود به مذاکره رفتیم و ارتباط برقرار کردیم. توسن کمک زیادی به ما کرد، چون ۱۲ عدد بانک دارد و به راحتی می‌تواند با آن‌ها مذاکره کند و این فرآیند مذاکره کردن را برای ما آسان می‌کند.

در مذاکراتی که با بانک‌ها یا سایر نهاد‌های مالی انجام دادید، آن‌ها دقیقا چه دغدغه‌هایی داشتند که ترجیح می‌دادند به هیچ وجه وارد این حوزه نشوند؟
کسب‌و‌کار ما به گونه‌ای نیست که با شماره‌کارت، رمز و موارد امنیتی در ارتباط باشد به همین دلیل بانک‌ها برای همکاری با ما بسیار مشتاق بودند. حداقل در قدم اول این امکان که بتوانیم تراکنش‌های مالی افراد را به راحتی به یک برنامه مدیریت‌مالی انتقال دهیم برای آن‌ها جذاب بود. در خصوص پیشنهاد ما بسیاری از بانک‌ها استقبال کردند اما زیر‌ساخت لازم برای اجرای آن را نداشتند. مخصوصا بانک‌های دولتی نمی‌تواستند آن سرویس را برای ما آماده کنند و نیاز به زمان بسیار طولانی برای فراهم کردن این بستر داشتند. به همین دلیل ما سعی کردیم به دنبال بانک‌های خصوصی مانند بانک‌آینده برویم، که هم بسیار مشتاق‌تر بودند و هم یک API آماده برای استارت‌آپ‌ها داشتند.

مشکل API به دلیل همکاری با بانک آینده برا شما چالش اصلی نبود، درست است؟
بله، دقیقا همین‌طور است. با ارتباط‌فردا یک ارتباط خوب داریم، داده بسیار خوبی در اختیار ما قرار می‌دهند و در بستر بسیار امن این اتفاق رخ می‌دهد اما متاسفانه بانک‌های دیگر این زیرساخت را توسعه نداده‌اند و چالش بزرگ آن‌ها این است که چگونه می‌توانند سرویس و خدمات ارائه دهند. بانک‌ها علاقه‌مند هستند ولی زمانی برای انجام این کار ندارند و نمی‌دانند چگونه باید این زیرساخت را فراهم کنند.

آیا مذاکرات با بانک‌ها باعث ایجاد تغییر در سرویس شما شده است؟
روی کسب‌و‌کار به هیچ عنوان تغییری ایجاد نشده است چون کسب‌وکار ما بر پایه حسابداری شخصی است و ما تنها به نیاز کاربر فکر کرده‌ایم، که چگونه کار خود را به راحتی انجام دهد و نخواهد به صورت دستی داده‌های خود را وارد سیستم کند، برای این منظور حتی پیامک‌های بانکی را هم برای آن‌ها پردازش می‌کنیم. ما سعی کردیم این کارها حتی بدون دسترسی به بانک برای کاربران انجام بدهیم. بسیار خوشایند است که بانک در کنار نیوُ قرار گرفته است. برند بانک، خود به معنی اعتماد است و سرویس‌هایی که بانک ارائه می‌دهد می‌تواند در لحظه در اختیار کاربران قرار بگیرد.
ما تنها کاری که برای توسن انجام دادیم این بود که تعدادی از سرویس‌ها را توسعه دادیم که بتوانیم به آن‌ها وصل شویم.

در مدت فعالیت نیوُ، بانک‌ها و توسن تا چه اندازه توانستند با شما همکاری کنند؟ توسن تا چه اندازه به برندینگ شما کمک کرده است؟
در مورد بازاریابی و برندینگ توسن، من نمی‌توانم نظری بدهم ولی در مورد موبایل ‌بانک‌تجارت، همان‌طور که به شما گفتم کاربران زیادی به سمت سرویس ما آمدند، بسیار راضی و خوشحال بودند که چنین سرویسی با موبایل بانک‌تجارت تا این اندازه ادغام شده است و می‌تواند به درستی کار کند. اگر نظرات کاربران را بخوانید متوجه می‌شوید که مشتریان بسیار راضی هستند. من مطمئن هستم اگر این سیستم در بانک دیگر پیاده شود یا از طریق توسن و توسن‌بوم رخ دهد چنین نظرات مثبتی برای آن‌ها نیز ارسال خواهد. همه این‌ها ارزش افزوده برای کاربر است.



ششمین همایش سالانه بانکداری و نظام‌های پرداخت ۱۳ و ۱۴ دی در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. در این رویداد در کنار بانک‌ها، موسسات اعتباری و شرکت‌های مرتبط با حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک؛ استارت‌آپ‌های حوزه فینتک هم حضور داشتند.