fa-IR

شنوتو؛ مرجع پادکست‌های صوتی به زبان فارسی

۶۴.۲۲MB مصاحبه با امیر‌حسین مددی، موسس استارت‌آپ شنوتو
گفتگو با
مصاحبه

شنوتو بستری برای انتشار، پخش، به‌اشتراک گذاری، دانلود و خرید فایل‌های صوتی (پادکست) و کتاب‌های صوتی در محیط وب و موبایل است. شنوتو به شما امکان می‌دهد که مجموعه گسترده‌ای از کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها را در اختیار داشته باشید. از این پادکست‌ها می‌توان به‌صورت رایگان یا با پرداخت هزینه‌ای اندک بهره‌مند شد.

 http://shenoto.com 

https://t.me/shenoto 

www.instagram.com/shenoto 


ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟ ایده شما چه مشکلی را برطرف می‌کند؟
من از سال ۷۸ در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنم، بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم درگیری‌های کاری، فرصت ارتقا و مطالعه را از ما گرفته است. در آن بازه زمانی اینترنت گستردگی امروز را نداشت و ما به کتاب‌های صوتی ذخیره شده در CD مراجعه می‌کردیم. به‌مرور که فضای اینترنت گسترش یافت و ظریف نفوذ آن بیشتر شد، حس کردیم زمان مناسبی است که از طریق اینترنت، فایل‌های صوتی که حداقل خود ما به آن علاقه‌مند هستیم که در ابتدا در حوزه مدیریت بود را در جایی هاست کنیم تا دیگران هم بشنوند. این بود که در ساب‌دامنه وب‌سایت شرکت خودمان به نام الامیس، زیردامنه پادکست.الامیس را راه‌اندازی کردیم، پادکست‌هایی که در سایت قرار می‌دادیم و معمولا تولید خودمان بود شنونده‌های زیادی داشت. این جرقه اولیه بود که نشان می‌داد این سرویس برای افراد زیادی می‌تواند جذاب باشد.


چه نیازی در بازار باعث شکل‌گیری شنوتو شد؟
خلاهایی که ما حس کردیم شامل چند بخش بودند، در بخش اول خلا‌هایی که می‌دیدیم همان ارتقا و سرگرم شدن بود، ما فرصت مطالعه نداشتیم و این مدل برای ما بسیار مناسب بود. بحث دیگری که وجود داشت آن بود که، مثلا شما وب‌سایتی دارید که می‌خواهید فایل صوتی در آن پخش کنید، در این شرایط باید از افزونه‌های آماده یا سرویس‌هایی که برای پخش صدا در وب‌سایت در آن زمان وجود داشت استفاده می‌کردند که این کار برای شرکت‌هایی که خصوصا تیم فنی نداشتند مساله مهم و دشواری بود. سومین دلیل این بود که ما حس کردیم کسانی هستند که علاقه‌مندند سرگرمی غنی‌تری داشته باشند، اپلیکیشن‌های موبایلی مانند شنوتو می‌توانند این دغدغه را برطرف کند. درنهایت به این نتیجه رسیدیم که یک پلتفرم صوتی طراحی کنیم که ناشر، برنامه‌ساز یا هرکسی که حرفی برای گفتن دارد از طریق سرویس ما بتواند صدای ضبط شده خود را در جایی بارگذاری کند. از سوی دیگر کسانی که فرصت کافی ندارند، می‌توانند به آن فایل‌ها گوش دهند. با این کار یک چرخه بسیار زیبایی می‌تواند شکل بگیرد.

از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟ چه تحقیقاتی در این راستا انجام دادید؟
یک بخشی از تست ما روی نمونه‌ای که در دامنه الامیس پیاده کرده بودیم، انجام شد به‌طوری که متوجه شدیم افراد بسیاری تنها از طریق جستجو گوگل با ما آشنا شدند. به‌جز این موارد در راستای فعالیت‌های بازاریابی شرکت الامیس، زمانی که ما به سازمان‌های مختلف می‌رفتیم، متوجه می‌شدیم که آن افراد پیش‌ازاین با پادکست‌های الامیس آشنا شده‌اند. این‌ موارد بخشی از نیاز بازار بود. یک طرح تحقیقاتی با ناشرین و اساتید دانشگاه یعنی کسانی که در آینده می‌توانستند موتور رشد ما باشند انجام دادیم، با سوالات مطرح شده و نتایج به‌دست‌آمده مشخص شد که این دغدغه‌ها از سمت برنامه‌سازان وجود دارد. سپس کمپینی در سطح شهر برگزار کردیم «کی چی دوست داره بشنوه»، نمی‌دانم تا چه اندازه می‌توان به آن آمارها اعتماد کرد ولی آمار فوق‌العاده‌ای بود و مورد استقبال قرار گرفت و مردم می‌گفتند ما دوست داریم فایل گوش دهیم. این‌که یک کاربر ایرانی دغدغه خود را تا چه اندازه به‌طور واقعی روی کاغذ می‌آورد بحثی دیگر است ولی دیدیم انجام این کار مناسب است. ما با چند طرح تحقیقات بازار، بررسی چند نمونه موفق خارجی و حسی که از بازخورد‌ها که از یک نمونه کوچک (MVP) گرفته شده بود، تصمیم گرفتیم که این کار را به‌صورت یک کسب‌و‌کار جدا به اسم شنوتو ایجاد کنیم.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟

بازخوردهای مشتریان همیشه سرویس ما را تغییر داده است و یا بهتر کرده است. در آن زمان استراتژی ما این بود که سریع شروع کنیم و کار را چابک انجام دهیم. شنوتو نسخه یک، زمانی که راه‌اندازی شد هر کاربری نمی‌توانست در آن فایل بارگذاری کند. با این‌که ایده ما ایجاد یک پلتفرم بود، ولی نسخه اولیه یک پلتفرم نبود، بلکه تیم مارکتینگ فایل را از برنامه‌ساز دریافت می‌کرد و در شنوتو بارگذاری می‌کرد. در همین زمان ما اپلیکیشن‌های شنوتو را نیز راه‌اندازی کردیم که فقط تست بازار را از سمت شنونده دریافت کنیم.
در گام بعدی امکان ایجاد پروفایل را به سیستم اضافه کردیم، اجازه دادیم کاربران ثبت‌نام انجام دهند و خودشان فایل‌های صوتی خود را بارگذاری کنند. ما دائما این چرخه را طی می‌کنیم و اگر بتوانیم اسم این مدل را شکل دوره‌ای بگوییم، ما به‌طور مداوم در حال بهبود سیستم هستیم. با توجه به تجربه‌ام می‌توانم بگویم شنوتو به بهبود مستمر بسیار علاقه دارد.

خلاقانه‌ترین کاری که در استارت‌آپ شنوتو داشته‌اید چیست و شما نسبت به سایر رقبا چه وجه تمایزی دارید؟

تاکنون پلتفرم صوتی که بخواهد رقیب ما باشد در کشور وجود ندارد. اما در چنین سرویس‌هایی پلتفرم جستجو در میان محتواهای موجود خیلی اهمیت دارد و معمولا رقبای ما در خارج از کشور از روش‌های فنی برای این بخش استفاده می‌کنند که زیرساخت فنی قدرتمندی هم می‌طلبد. ما تقریبا با مشاهده نمونه‌ها سعی کردیم مدلی ساده طراحی کنیم که مثلا از سرویسی که گوگل در جست‌و‌جو می‌دهد استفاده کنیم، نتایج جست‌و‌جو گوگل را شخصی کنیم و برای کاربر خودمان به نمایش بگذاریم. یا بحث استریم کردن محتوا ما یا می‌توانستیم یک پخش‌کننده بنویسیم، یا یک پخش‌کننده بخریم یا یک پلتفرم پخش‌کننده عادی و رایگان را به نفع خودمان بومی‌سازی کنیم که این کار، فرآیند خلاقانه‌ای بود و زمان زیادی به طول انجامید.

اولین مشتری شنوتو چه کسی بود؟
در سمت برنامه‌سازی مهندس شعبانعلی و دکتر درگی بودند که در حوزه مدیریت ما را بسیار کمک کردند.

اولین مشتریان خود را چگونه جذب کردید؟
نمی‌توانیم بگوییم ما کمپین تبلیغاتی خاصی برای جذب مشتری پیاده کردیم، بلکه از طریق همان جست‌‌و‌جو‌ها ما مشتریان زیادی به دست آوردیم. برنامه‌های مارکتینگی شنوتو از شبکه‌های اجتماعی خیلی استفاده کرد. به‌طوری که در زمان راه‌اندازی، فیس‌بوک کمک زیادی به ما کرد و هنوز هم از آن استفاده می‌کنیم. در حال‌حاضر اینستاگرام و تلگرام به‌عنوان شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان، که کاربران ایرانی بسیاری دارند، به همه کسب‌و‌کارها کمک می‌کنند. از لینکدین هم استفاده می‌کنیم. هم‌زمان تیم شبکه‌های اجتماعی ما از دوسال پیش، دائما محتوایی که مبتنی بر فرهنگ‌سازی شنیدن است را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند.

تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟
ایده اولی‌های که ما بخواهیم از یک ساب‌دامنه به شنوتو تبدیل شویم، درواقع با اطرافیان و افراد فنی جوانی شکل گرفت که در شرکت الامیس با ما همکار بودند. از آن جمع سه یا چهار نفر، تقریبا ۷۵ درصد همکاران به شنوتو پیوسته‌اند.
برای من اخلاق و فرهنگ کار‌تیمی همیشه نسبت به تخصص و مهارت افراد، اولویت داشته است. همیشه سعی کرده‌ایم در رویداد‌های مختلف، وب‌سایت‌های کاریابی مختلف، منابع انسانی که نیاز داریم را حداقل به‌صورت آگهی داشته باشیم، اگر حس می‌کردیم کسی می‌تواند به ما کمک کند را زیر نظر می‌گرفتیم. افراد جدید به‌صورت آزمایشی به تیم ما اضافه می‌شوند و اگر ازلحاظ فرهنگی و نظم تیمی و در اولویت دوم تخصص کاری بتوانند همگن بودن تیم را حفظ کنند با ما ادامه همکاری خواهند داد، در غیر این‌صورت از تیم جدا خواهند شد.
خط‌مشی ما در شنوتو با تیم اجرایی شنوتو، مثل یک تیم فوتبال است. یعنی همیشه یک بخش کاری تعریف می‌کنیم و بر مبنای آن هدف تیم‌سازی را انجام می‌دهیم. زمانی که به هدف رسیدیم، از نظر ما لیگ دیگر تمام شده است و به خودمان نمره و امتیازی می‌دهیم. کسانی که بتوانند با ما ادامه بدهند می‌مانند کسانی که ما نخواهیم جدا می‌شوند و مجدد افراد جدیدی به تیم اضافه می‌کنیم.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟
در ابتدای کار سرمایه‌گذار نداشتیم و خودمان سرمایه اولیه را تامین کردیم. درواقع نوع اجرای ما به گون‌های بود که سرمایه زیادی نیاز نداشت. می‌دانستیم چه‌کاری انجام می‌دهیم و هرکسی باید چه مسئولیت‌هایی داشته باشد. سعی کردیم چابک، کم‌هزینه و با کیفیت کار را انجام دهیم.