fa-IR
کسب‌‎وکارهای سنتی جوابگوی نیاز جامعه نیستند
گسترش استارت‌آپ‌ها باعث افزایش کیفیت زندگی مردم شده است.

کسب‌‎وکارهای سنتی جوابگوی نیاز جامعه نیستند

سید فرید موسوی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که کسب‌و‌کارهای مبتنی بر فناوری‌اطلاعات در سال‌های اخیر دگرگونی زیادی را در جامعه ایجاد کرده است به تجربه کشورهای دیگر در این زمینه اشاره کرد و گفت: کشورهای دیگر سال‌ها پیش از ما، این راه را پیموده‌اند و فناوری‌اطلاعات اخیرا نیز در حوزه کسب‌و‌کار ایران خوشبختانه راه یافته و این مسئله از ابعاد مختلف بر توسعه همه جانبه کشور مفید است.

سید فرید موسوی در خصوص اهمیت استارت‌آپ‌ها افزود: ورود کسب‌وکارهای نوپا تاثیر زیادی بر افزایش ثروت، رفاه مردم و اشتغال و کارآفرینی در جامعه داشته است. با این باور باید دید سنتی به موضوعات را کنار گذاشت و با ایجاد تحولات جدید سعی کنیم به درستی از مشکلات حوزه اشتغال عبور کرده و از استعداد جوانان و پتانسیل بالای این قشر در حوزه کسب‌وکارهای نوپا بهره جوئیم تا نسل جوان منتظر استخدام‌های دولتی و پشت درهای بسته کار نمانند و بتوانند با به کار گرفتن این ابزار مهم، خدمت خود به جامعه را عرضه کنند.

بیشتر نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یک سری مراکز در دانشگاه‌هایی همچون امیرکبیر و تهران وجود دارد که از ایده‌هایی که مبتنی بر فناوری‌اطلاعات است حمایت کرده و حتی به کسانی که دراین زمینه علاقه به کار دارند آموزش‌های لازم را داده و همچنین فضایی بین شتاب‌دهنده‌ها و این مراکز فراهم کرده تا بتوانند موفق‌تر عمل کنند البته در این راستا دولت باید بسترهایی فراهم کرده و مجلس شورای اسلامی نیز در حوزه نظارتی در بهبود روزافزون این کسب‌و‌کارها تلاش کنند.

کسب‌و‌کارهای سنتی نیاز جامعه امروز را جوابگو نیستند
موسوی با اشاره به فضای فعلی جامعه ایران و همچنین رشد کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌اطلاعات متذکر شد که کسب‌و‌کارهای سنتی مانند گذشته کارایی لازم را ندارند بنابراین احساس نیاز به سمت کسب‌وکارهای جدید می‌رود که هم ثروت ملی را افزایش داده و هم در بالابردن سطح رفاه مردم نقش بسزایی دارند همچنین اگر برنامه‌ریزی به درستی انجام شود و فعالیت استارت‌آپ‌ها گسترش یابد، این امر می‌تواند منافع دوجانبه برای کارآفرینان و مردم را به صورت متقابل تامین کند.

چالش‌های پیش رو 
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به مشکلات زیادی پیش روی استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: به طور قطع متولیان کسب‌وکارهای جدید با مشکلات عدیده‌ای مواجهند و آن هم به دلیل بدیع بودن و نوآوری ایده آنان است و تا زمانی که در باور مردم و مسئولان جای گیرد مسلما آمیخته با مقاومت‌ها و واکنش‌هایی خواهد بود اما از طرف دیگر وزارت ارتباطات و فناوری چتر حمایتی خوبی برای استارت‌آپ‌ها بوده و با گذشت زمان یقینا مردم نیز پس از استفاده از این نوع کسب‌وکارها در زندگی روزمره‌شان به اعتماد خواهند رسید.

رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی بیشتر تلاش کنند
سید فرید موسوی درخصوص نقش رسانه‌ها و دولت در حمایت از استارت‌آپ‌ها خاطرنشان کرد: کشورهای بسیاری از کسب‌وکارهای نو در جهت شکوفایی اقتصادی بهره برده‌اند ما نیز این فرصت را دراختیار داریم که بتوانیم از آن منتفع بشویم لذا باید بسترهای استفاده از کسب‌وکار را دولت و مجلس فراهم کرده و درجه نفوذ فناوری و نیز ابزارهای لازم برای توسعه کسب‌و‌کار را مهیا کنند.
موسوی نقش رسانه‌ها را مهم خواند و گفت: در زمینه اطلاع‌رسانی و همچنین فرهگ‌سازی مناسب درباره کسب‌وکارهای نوپا، رسانه‌ها نقشی مهم و حساس دارند تا بتوانند فرهنگ استفاده از این کسب‌وکارها را درجامعه رواج داده و از پیش‌داوری‌های احتمالی و نادرست بکاهند.

آنچه اهمیت دارد رفع نیازهای مشتریان است و بس
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس جهت‌گیری‌ها و حاشیه‌های ایجاد شده بین کسب‌وکارهای سنتی و نوین را مردود شمرد و معتقد است باید تعامل درست و سازنده بین این دو ایجاد شود و قطعا کسب‌وکارهای نوپا باید به نحو احسن از تجربیات کسب‌وکارهای سنتی که بسیار نیز ارزشمند هستند بهره لازم را ببرند. آنچه واضح است فضای اقتصادی امروزی برپایه رقابت بنا شده است و اصولا هر بنگاهی که بتواند خدمات بهتر و با سرعت و کیفیت مناسب‌تر ارائه کند، پیروز میدان خواهد بود. حال فرقی ندارد که سنتی باشد یا نوین. قطعا آنچه اهمیت دارد رفع نیازهای مشتریان است و بس.