fa-IR

هفت‌دنگ؛ پاسخگوی نیاز مشاورین املاک

۳۷.۶۸MB مصاحبه با علی فرضیان، مدیر‌عامل استارت‌آپ هفت‌دنگ
گفتگو با
مصاحبه

ارایه خدمات نوین و متمایز برای پاسخگویی به تمامی نیازهای روزمره مشاورین و مدیران املاک از طریق نرم‌افزارهای همراه و مبتنی بر وب بر اساس زیرساخت ابر

https://www.haftdong.com 

https://telegram.me/haftdong 

https://www.instagram.com/haftdong 


ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟ ایده شما چه مشکلی را برطرف می‌کند؟
در فرآیند پیدا کردن ملک شخصی برای خودم، متوجه شدم که مردم عادی بدون مراجعه به بنگاه‌های املاک به سختی می‌توانند ملکی که مورد نظر دارند، را پیدا کنند. از این رو بستری به آدرس khoonat.com را فراهم کردیم که مردم عادی می‌توانستند به‌صورت رایگان ملک خود را در آن ثبت و جست‌‌و‌جو کنند. انتظار ما این بود که بنگاه‌های املاک هم از این بستر استفاده کنند، اما بر خلاف انتظار اعتماد نکردند چون می‌خواستند حالت شخصی و برندشان حفظ شود. بعد از آن، حدود یک سال پیش کار روی سرویس هفت‌دنگ را شروع کردیم و حدود شش‌ماه است که محصول نهایی در قالب وب‌سایت، اپلیکیشن اندروید و iOS آماده و قابل استفاده است.

از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟ چه تحقیقاتی را در این بخش انجام دادید؟
با مراجعه به نگاه‌های املاک متوجه شدیم که آن‌ها از اپلیکیشن‌هایی در این زمینه استفاده می‌کنند اما معمولا پاسخگوی کار آن‌ها نیست، ما با توانمندی‌های اعضای تیم، نسخه‌ای تهیه کردیم و در اختیار بنگاه‌های معتبری قرار دادیم که موجب دریافت بازخوردهای خوبی از سوی بنگاه‌ها شد.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟
ما با سایت «خونت» شروع کردیم و در حال حاضر طراحی آن با بازخوردهایی که گرفتیم تغییرات زیادی داشته و بسیار بهبود یافته است، سپس برای بخش طراحی تجربه‌کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) سعی کردیم از جدیدترین مستندات موجود استفاده کنیم و وب‌سایت هفت‌دنگ را راه اندازی کردیم که کاملا مطابق با جدید‌ترین متد‌ها است.

چه مزیت‌هایی نسبت به رقبای خود دارید؟ خلاقانه‌ترین کاری که در استارت‌آپ خود داشتید را معرفی کنید؟
سرویس ما از سرویس پنل پیامک بهره می‌برد که اگر مشتری دسترسی به اینترنت نداشته باشد و بخواهد درباره ملکی، اطلاعاتی کسب کند ما از طریق پیامک اطلاعات ملک مورد نظر را برای آن‌ها پیامک می‌کنیم. همچنین امکان ثبت اطلاعات از طریق این سرویس هم وجود دارد بطوری که کاربر می‌تواند خلاصه‌ای از وضعیت ملک را برای ما پیامک کند تا ما در سامانه ثبت کنیم.

اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟ چگونه جذب مشتری می‌کنید؟
اولین مشتریان ما دوستانمان بودند که بعد از استفاده، از آن‌ها بازخورد گرفتیم و با اعمال اندکی تغییرات، آن را به سرویسی قابل ارایه تبدیل کردیم. سپس از طریق پیامک اطلاع‌رسانی و تبلیغات به بنگاه‌هایی که شماره تماس آن‌ها را در روزنامه همشهری بود، اقدام به جذب مشتری کردیم.

تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟ وظایف اعضای تیم خود را بگویید.
کسب‌و‌کار ما خانوادگی است. اعضای تیم ما از من، خواهرم و همسرش تشکیل شده است. خواهرم کارهای بازرگانی و توسعه اندروید را انجام می‌دهد. همسر او کار backend و سمت سرور را انجام می‌دهد. من هم کارهای اداری، طراحی وب‌سایت و کارهای گرافیکی را انجام می‌دهم. کارمندانی هم برای کدنویسی مشغول فعالیت هستند.

آیا استارت‌آپ شما با سازمان، شرکت یا فرد خاصی همکاری داشته است؟ به چه صورت آن‌ها را برا همکاری قانع کردید؟
تا به امروز از سمت جایی مورد حمایت قرار نگرفته‌ایم، اما محصول خود را برای چند بنگاه‌ در منطقه یک و سه تهران با اسم دامنه خودشان سفارشی کردیم و محصول را به آن‌ها فروختیم.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟
سرمایه اولیه هفت‌دنگ از سرمایه شخصی خودم بوده است.

برای جذب سرمایه برنامه‌ای دارید؟
خوشبختانه در نمایشگاه الکامپ با چند سرمایه‌گذار صحبت کردیم و کار ما مورد پسند آن‌ها قرار گرفت. بعد از الکامپ با سرمایه‌گذاران مذاکراتی خواهیم داشت و با هرکدام که مناسب باشد همکاری خواهیم داشت.

مدل درآمدی کسب‌و‌کار هفت‌دنگ چگونه است؟
در استارت‌آپ خونت که حدود دو سالی است از راه‌اندازی آن می‌گذرد، ما از طریق تبلیغات کلیکی یا تبلیغات مبتنی بر نمایش کسب درآمد می‌کردیم. محصول هفت‌دنگ شش ماه است که به بازار عرضه شده است و تا کنون به این شیوه درآمدی نداشته‌ایم بلکه تمام سامانه را با کلیه خدمات به چند مشاور املاک فروخته‌ایم.

بعد از راه‌اندازی استارت‌آپ ذهنیت شما نسبت به دنیای کسب‌وکارهای نوپا عوض شده است؟
بسیار سخت‌تر از آنی است که فکر می‌کردیم. همه کارها دست خود ما است، در گذشته حقوق‌بگیر بودیم ولی الان باید حقوق پرداخت کنیم، باید کارمندان را بیمه کنیم. سختی‌های بسیاری دارد ولی جذاب است. کار ما کارآفرینی است و مورد حمایت قرار می‌گیرد. ما از فناوری‌های داخلی استفاده می‌کنیم. با شرکت‌های خوبی مانند ایرانسل و همراه‌اول در خدمات سرویس ارزش‌افزوده همکاری می‌کنیم.