fa-IR

اینفوگرام، مرجع تخصصی اینفوگرافیک

۴۱.۳۵MB مصاحبه با محمد شکاری موسس و پریسا جاوید هم‌موسس استارت‌آپ اینفوگرام
گفتگو با
گفتگو با
مصاحبه

اینفوگرافیک تکنیکی است که به کمک آن می‌توان یک پیام یا محتوا را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با اثربخشی بالا از طریق نمایش بصری به مخاطب هدف انتقال داد. تامین محتوا، طراحی اینفوگرافیک‌های ایستا، موشن گرافیک، تعاملی (وب‌سایت، پرزنتیشن و مالتی‌مدیا)، فیزیکی (فضاسازی و غرفه‌سازی) خدماتی است که «اینفوگرام – مرکز تخصصی اینفوگرافیک» ارایه می‌دهد.

http://infogram.ir 

http://instagram.com/infogram.ir 

https://www.telegram.me/infogram_ir 

ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟ ایده شما چه مشکلی را برطرف می‌کند؟
من در دوران سربازی علاقه داشتم به جای استخدام، برای خودم کسب‌و‌کاری راه‌اندازی کنم. از قبل در حوزه طراحی گرافیکی و وب‌سایت تجربه داشتم، تصمیم گرفتم روند‌های دنیا را جست‌و‌جو و بررسی کنم تا موضوعی که در آینده برای ایران می‌تواند مفید باشد و مشکلات مرتبط با کسب‌و‌کارها را حل کند را شناسایی کنم، که به بحث اینفوگرافی رسیدم و به همین دلیل اینفوگرام شکل گرفت.

از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟ چگونه تحقیقات بازار انجام دادید؟
آن زمان خیلی حرفه‌ای نبودیم و اطلاعات لازم را برای انجام همچین کارهایی نداشتیم. سریع یک سایت طراحی و راه‌اندازی کردیم و یک نمونه کار در آن قرار دادیم. به دلیل داشتن ارتباطات توانستیم در ماه اول مشتری جذب کنیم و بازخورد خوبی گرفتیم و بعد نمونه کار خود را بهبود داده و در سایت قرار دادیم. به دلیل داشتن ارتباطات در حوزه محیط‌زیست و شهرداری‌ها توانستیم با آن‌ها همکاری کنیم و این موضوع باعث شد دهان‌به‌دهان کارهای ما معرفی شود. با بسیاری از انجمن‌های محیط‌زیستی ایران، بخش‌های مختلف شهرداری‌هایی مثل تهران و کرج همکاری داشتیم.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ فعلی چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟
سیستم ما در ابتدا مدل دیگری داشت اما الان دیگر یک پلتفرم نیستیم و مدل کسب‌و کار ما به انجام طراحی‌های سفارسی تغییر پیدا کرده است. آن زمان اینفوگرافیک شناخته شده نبود و ما هم دانش زیادی نداشتیم. از سال ۹۱ کار را شروع کردیم و تا دو سال کار بیشتر به شکل شخصی دنبال می‌شد و حرفه‌ای کار نمی‌کردیم و بیشتر به دنبال کسب دانش و رسیدن به ترازهای جهانی در زمینه اینفوگرافیک بودیم که حاصل شد. بسیاری از کارهای ما از کسانی که در دنیا اینفوگرافی مشغول هستند، حرفه‌ای تر است.
در ادامه تصمیم گرفتیم سازمان‌های کوچک‌تر مانند استارت‌آپ‌ها را جذب کنیم و با هزینه‌های کم‌تر برای آن‌ها طراحی انجام دهیم از این رو به سمت طراحی یک پلتفرم اینفوگرافیک پیش رفته‌ایم. در حال حاضر پیاده‌سازی این بخش در دستور کار ما است و روی آن کار می‌کنیم تا در چند ماه آینده منتشر کنیم.

برنامه‌ای برای جذب مشتری دارید؟ چگونه از ابزارهای بازاریابی دیجیتال در این زمینه استفاده می‌کنید؟
اولین مشتری‌های ما از طریق روابطی که با حوزه‌های مختلف داشتیم، جذب شدند و به دلیل ارائه کار خوب، مشتری‌های ما افزایش پیدا کردند و بعد از آن به دلیل سابقه کار خوب و نمونه‌های با کیفیت، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ مشتری ما شدند. بعد از رونمایی از پلتفرم، برای جذب مشتری شبکه‌های اجتماعی و همینطور سابقه‌ای که در تولید اینفوگرافیک داریم به ما کمک خواهد کرد.
کار ما به طور تخصصی اینفوگرافیک است و از تولید محتوا تا انتشار آن را انجام می‌دهیم، از این رو می‌دانیم باید مخاطب‌سنجی و بسترشناسی انجام دهیم. ما می‌توانیم از تکنیک اینفوگرافی در بسترهای بسیار گسترده‌ای استفاده کنیم و ممکن است اقشار مختلفی به ما رجوع کنند، به همین دلیل برای خدمات متفاوت خود بسترهای متفاوتی خواهیم داشت.

بازار هدف خاصی دارید؟ در حال حاضر مخاطبان شما چه گروه از افرادی هستند؟
در حال حاضر که به صورت سفارشی کار می‌کنیم مشتریان ما بیشتر سازمان‌ها وشرکت‌ها هستند و سابقه کاری هم به همین سمت رفته است ولی تصمیم ما بر این است که با ساختن این پلتفرم و کاهش هزینه‌ها، کاربران ما بیشتر استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک باشند، علاقه‌مند هستیم که به آن‌ها خدمات ارائه کنیم، تا آن‌ها نیز بتوانند از خدمات گسترده اینفوگرام با هزینه کمتر استفاده کنند و کار خوب تحویل بگیرند.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟
سرمایه اولیه ما وقت و انرژی اعضای تیم بود که بدون دریافت حقوق و دستمزدی روی کار خود وقت می‌گذاشتند که البته این شرایط در ماه‌های اول برای ما بسیار سخت بود. اما جلوتر که رفتیم با جذب مشتری توانستیم درآمد کسب کنیم و این درآمد کمک کرد تا ما کسب‌و‌کارمان را رشد دهیم. تا الان جذب سرمایه نداشتیم و خود ما هم پول زیادی برای این کار نگذاشته‌ایم.

بعد از راه‌اندازی استارت‌آپ ذهنیت شما نسبت به دنیای کسب‌وکارهای نوپا عوض شده است؟
در گذشته نمی‌دانستیم که استارت‌آپ به چه صورت است و قصد ما فقط کسب درآمد بود و این‌که با چه روند و رشدی به کسب درآمد برسیم برای ما خیلی اهمیت نداشت اما در دو سال گذشته متوجه شدیم که ورود به استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند که کار خود را راحت‌تر توسعه دهید و از طرفی هم می‌توان رشد نمایی داشت. طرز نگرش و دیدگاه ما از گذشته تا به امروز  تفاوت زیادی پیدا کرده است.