fa-IR

سرآشپز پاپیون؛ شبکه‌اجتماعی سرآشپزها

۳۴.۱۲MB مصاحبه با هانی حجت‌انصاری، موسس استارت‌آپ سرآشپز پاپیون

سرآشپز پاپیون اولین و بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی آشپزی در ایران است که با بیش از یک میلیون کاربر فعال، مجموعه کاملی از دستورپخت‌ها و تصاویر در دسته‌بندی‌های متنوع از جمله خورشت‌ها، کباب‌ها، سالادها، دسر، کیلک، شیرینی و غیره را شامل می‌شود.

http://manashpazam.com 

https://telegram.me/manashpazam_com 

http://instagram.com/manashpazam_com 


ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟
دو سال پیش در بررسی‌هایی که در گوگل‌پلی و کافه‌بازار داشتم، متوجه شدم که در زمینه آشپزی پتانسیل بسیار خوبی وجود دارد و نمونه‌های موجود بسیار ضعیف عمل کرده‌اند. در بررسی‌های بیشتر متوجه شدم که این پتانسیل می‌تواند تبدیل به یک شبکه اجتماعی شود و ایده سرآشپز پاپیون از آن‌جا شکل گرفت.

از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟ چه فرآیند تحقیقاتی را در این مرحله طی کردید؟
دوسال پیش دقیقا زمانی بود که مردم با شبکه‌های اجتماعی و خصوصا اینستاگرام در حال آشنا شدن بودند. در آن زمان ما هم از فرصت استفاده کردیم و با موج آن همراه شدیم و جواب گرفتیم.

در این زمینه با چه اشخاصی صحبت کردید و چون در زمینه آشپزی فعالیت می‌کنید آیا از تجربیات شخص خاصی استفاده کردید؟
تیم ما متشکیل از دانشجویان کامپیوتر دانشگاه امیر‌کبیر بود و همه در زمینه برنامه‌نویسی فعال بودیم و از نظر مشاوره‌های فنی با دوستان خودم در دانشگاه مشورت کردم. برای مشاوره در زمینه آشپزی هم از یکی از آشنایان که سرآشپز بود، استفاده کردیم.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟
در نسخه اولیه فعالیت ما خیلی به صورت اجتماعی نبود، بعد از انتشار نسخه اولیه متوجه شدیم که کاربران علاقه‌مند هستند که باهم در ارتباط باشند و این موضوع باعث شد که ما بیشتر به سمت اجتماعی شدن پیش رویم. بعد از انتشار نسخه اولیه امکاناتی مانند اضافه کردن عکس و دنبال کردن را اضافه کردیم و کلا سرآشپز پاپیون اجتماعی‌تر شد.

چگونه این بازخورد‌ها را از مشتریان دریافت می‌کردید؟
بخش نظردهی در نسخه اول فعال بود، کاربران برای ما پیام می‌گذاشتند و درخواست داشتند که امکان ارسال عکس در سایت فراهم شود یا امکانی برای اشتراک‌گذاری دستورپخت فراهم شود. نیاز کاربران را متوجه شدیم و سعی کردیم مواردی که درخواست داده بودند را پیاده‌سازی کنیم.

سرویس شما چه ویژگی‌های شاخصی دارد که کاربر بخواهد از آن استفاده کند؟

در ایران هیچ شبکه‌اجتماعی در زمینه آشپزی نداریم. سعی ما این بوده است با توجه به بازخورد‌هایی که از کاربران دریافت می‌کنیم به سمت نیازهای آن‌ها پیش برویم. خدمات ما رایگان است و از کاربران هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم و این موضوع باعث می‌شود کاربران از ما حمایت کنند و از سرویس ما بیشتر استفاده کنند.

اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟ از بازاریابی دیجیتال چگونه برای جذب مشتری استفاده کردید؟
اپلیکیشن سرآشپز پاپیون را در کافه‌بازار منتشر کردیم، البته قبل از آن یک اپلیکیشن دیگر منتشر کرده بودیم و توانستیم از آن کمک بگیریم. البته خود کاربران اپلیکیشن را به اشتراک گذاشتند و باعث شدند بیشتر معرفی شویم.

شما به عنوان یک شبکه اجتماعی از دیگر کانال‌های اجتماعی برای ترویج و معرفی سرویس خود استفاده می‌کنید؟
سعی ما این است که از سرویس‌هایی مانند اینستاگرام و تلگرام استفاده کنیم. اما چون سرویس ما تقریبا ماهیت مشابهی نسبت به شبکه‌های اجتماعی موجود دارد، نیاز چندانی به استفاده از این ابزارها نداریم.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟
در ابتدای کار ما دانشجو بودیم و دانشجویان که سرمایه اولیه زیادی ندارند. در واقع کار را بدون سرمایه شروع کردیم و چون خودمان برنامه‌نویس بودیم هزینه زیادی برای ما نداشت. بعد از یک ماه فعالیت، تعداد کاربران سرویس ما ۵۰ هزار نفر شد. از همان ابتدا به سود‌دهی رسیدیم و مشکلی نداشتیم.

در حال‌حاضر چند کاربر از سرویس شما استفاده می‌کند؟
در حال‌حاضر بیش از یک میلیون کاربر فعال داریم و اپلیکیشن سرآشپز پاپیون بیش از دومیلیون و پانصدهزار بار نصب شده است.

مدل درآمدی سرویس شما چگونه است؟
سعی ما برای کسب درآمد تبلیغات هدفمند بوده است و این‌که بدانیم کاربر به چه مواردی نیاز دارد، و تبلیغاتی مرتبط با آن نیاز را برای آن‌ها نمایش دهیم.

بعد از راه‌اندازی استارت‌آپ ذهنیت شما نسبت به دنیای کسب‌وکارهای نوپا عوض شده است؟
سوال سختی است. اگر به گذشته برگردم سعی می‌کنم این کار را با جدیت بیشتری شروع کنم. ما دانشجو بودیم و باید درس می‌خواندیم و فرصت زیادی برای کار نداشتیم ولی کم کم متوجه شدم که کارآفرینی بسیار مهم‌تر از درس است. اگر به گذشته برگردم روی کار و کارآفرینی بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنم، این‌ کار خدمت به مردم است.