fa-IR

کاهو؛ لذت انتخاب آگاهانه

۳۸MB مصاحبه با محمد اکبری، موسس استارت‌آپ کاهو
گفتگو با
مصاحبه

کاهو یک سرویس ارایه‌دهنده اطلاعات محصولات صنایع غذایی است که مشکل نبود اطلاعات موثق و قابلیت رتبه‌بندی و مقایسه یک به یک محصولات صنایع غذایی را از طریق یک سایت حل می‌کند. کاربران می‌توانند به کمک کاهو به اطلاعات گروه‌های محصولات دسترسی داشته و پس از مقایسه کالاها یا رتبه‌بندی آن‌ها، بر اساس شاخص‌های مورد نظرشان، بهترین محصول را انتخاب کنند. هم‌چنین کاربران می‌توانند با مشاهده امتیازات و نظرهای مشتریان، بهترین محصول را انتخاب و به صورت آنلاین خرید کنند.


 http://www.cahoo.ir 

https://www.telegram.me/cahoo_ir 

 https://www.instagram.com/cahoo.ir 


ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟

وقتی وارد فروشگاه‌ها می‌شوم غرفه‌های بسیاری از محصولات را می‌بینم که نمی‌دانم کدام محصول بهتر است، و معمولا برای انتخاب محصول از فروشنده سوال می‌کنم. در مجموع من مرجعی برای معرفی محصولات و ارایه اطلاعات در مورد آن‌ها نداشتم. این ایده از همان‌جا به ذهنم رسید و در یک استارت‌آپ‌ویکند آن را ارائه کردم.

از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟

در ماه اول به دنبال این نبودیم که بدانیم مشتری چه می‌خواهد اما بعد از یک ماه به این نتیجه رسیدیم که لازم است به نیاز مشتری توجه کنیم و به همین منظور از ۳۴۰ نفر نظر‌‌سنجی کردیم و همین نظرسنجی‌ها موجب شد چرخش زیادی در طرح اولیه خود ایجاد کنیم.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟

ما در راه‌اندازی و توسعه کاهو در خیلی از موارد به بازخوردهای مشتریان توجه کرده‌ایم. در بعضی مواقع به دلیل این‌که بین برنامه‌های خود شک داشتیم تست A/B انجام دادیم و بسیاری از مشتری‌ها را در طرح A و تعدادی را هم در طرح B سنجیدیم و بازخورد‌هایی گرفتیم و هم اکنون هم این فعالیت بازخوردگیری را انجام می‌دهیم. ما هر‌روز در حال تغییر هستیم و بیان نمی‌کنیم که تکمیل شده‌ایم بلکه به سمت کامل شدن پیش می‌رویم.

نسخه اولیه ما با نسخه‌ای که الان استفاده می‌شود بسیار متفاوت بود. در ابتدا تصمیم داشتیم برای حق عضویت از کاربران هزینه‌ای را دریافت کنیم ولی در حال‌حاضر تمامی خدماتی که در سایت کاهو ارائه می‌شود، رایگان است. مدل درآمدی ما تغییر کرده است. در ابتدا بازار‌هدف ما کل ایران بود ولی الان روی عده‌ای خاص از مشتریان تمرکز کرده‌ایم.

اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟ برنامه‌ای برای جذب مشتری دارید؟

ما دو گروه کلی از مشتریان را در نظر داریم، کاربران و تولیدکنندگان. از کاربرانی که وارد سایت شوند درآمدی کسب نمی‌کنیم. همچنین ما اولین مشتریان خودمان را از طریق شبکه‌های مجازی، تبلیغات دهان‌به‌دهان و تبلیغات محیطی در دانشگاه جذب کردیم.

از کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی استفاده بیشتری کرده‌اید؟ دلیل استفاده از این شبکه‌ها چیست؟

در ایران تلگرام و اینستاگرام بیشتر استفاده می‌شود، اگرچه تلگرام شبکه اجتماعی نیست اما شبکه‌هایی هستند که می‌توان از طریق آن‌ها تبادل اطلاعات کرد. تلگرام در بخش مارکتینگ مفید بود اما اینستاگرام بهتر از تلگرام بود و از آن‌ها جواب گرفته‌ایم. چون بازار هدف را می‌شناختیم و مشتریان هدف ما در آن محیط‌ها حضور داشتند تبلیغات محیطی و تبلیغات دهان‌به‌دهان نتیجه بهتری برای ما داشت. 

تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟ وظایف اعضای تیم خود را بگویید.

برای تشکیل تیم و به جایی که الان رسیده است روند زیادی داشته‌ایم، اعضای تیم ما در سطوح مختلفی هستند و هم اکنون همکارانی در سطح لیسانس تا دکتری داریم. برای جذب اعضای تیم، در بین دوستان و آشنایان تبلیغ کردیم و آن‌ها درخواست همکاری داشتند، با علاقه‌مندان مصاحبه‌ کردیم و تیم خود را تشکیل دادیم.

آیا استارت‌آپ شما با سازمان، شرکت یا فرد خاصی همکاری داشته است؟

ما تا به امروز به دنبال همکاری با شرکتی نبوده‌ایم اما شرکت‌هایی بوده‌اند که تمایل به همکاری با ما داشتند و با آن‌ها مذاکره کردیم ولی نیاز‌هایی که داشتیم را نتوانستند برآورده کنند. به همین دلیل صبر کردیم تا قوی‌تر شویم و با قدرت بیشتری پای میز مذاکره حاضر شویم و نیاز‌های خودمان را مطرح کنیم.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟

سرمایه‌ای که نیاز داشتیم فراهم نشد، برای تامین سرمایه حتما باید سرمایه‌گذار جذب کنیم ولی برای پیش بردن پروژه تا کنون از سرمایه شخصی اعضای تیم استفاده کرده‌ایم.

برای جذب سرمایه برنامه‌ای دارید؟

با توجه به برنامه و طرح‌هایی که داریم، بدون سرمایه‌گذار می‌توانیم همین روند را پیش ببریم اما با جذب سرمایه‌گذار با سرعت بیشتری کار پیش می‌رود و به نتیجه‌ای که می‌خواهیم زودتر می‌رسیم. جذب سرمایه‌گذار باعث خوشحالی ما است و اگر نیاز‌های ما را برطرف کند و یک مذاکره برد-برد باشد سرمایه‌گذار جذب می‌کنیم و اگر هم نتوانستیم کار را با همین روند پیش می‌بریم.

بعد از راه‌اندازی استارت‌آپ ذهنیت شما نسبت به دنیای کسب‌وکارهای نوپا عوض شده است؟

بسیار تغییر کرده است. من با افراد زیادی که کارآفرینی کرده‌اند صحبت کرده‌ام اما زمانی که خودم وارد کار شدم و سختی‌های آن را دیدم، کاملا درک کردم که می‌گویند پشت‌کار داشته باشید یعنی چه. هر‌روز با یک مشکلی مواجه می‌شوید و برای رفع آن مشکل باید مهندسی کنید. اگر پشت کار نداشته باشید نمی‌توانید کاری را انجام دهید. قبل از ورود به حوزه استارت‌آپ خودم هم نمی‌دانستم که تا به این اندازه پشت‌کار دارم، زمانی که وارد این حوزه شدم و کارهایی که افراد فعال در این حوزه انجام می‌دهند را مشاهده کردم، من هم انگیزه گرفتم و این پروژه به این نقطه رسید.