چهار روش برای رویارویی با عدم قطعیت در کسب‌وکار (همراه با نسخه صوتی)

چهار روش برای رویارویی با عدم قطعیت در کسب‌وکار (همراه با نسخه صوتی)

نسخه صوتی را گوش دهید ۸.۴۵MB

هیچ راهی در آمادگی کامل برای آینده کسب‌وکار وجود ندارد. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به روز باشید، از روندهای روز آگاه باشید، روابط باکیفیتی را ایجاد کنید و از همه مهم‌تر، به گمانه زنی و تصورات تکیه نکنید.

اگر شما هم چندین دهه در کسب‌وکار تجربه داشته باشید، حتما می‌دانید که شرایط تغییر می‌کنند و وقایع غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهند. اگرچه نمی‌توانید آینده را ببینید، اما می‌توانید انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشته باشید تا برای آن کاملا آماده شوید. این کار نه‌تنها باعث آرامش ذهنی شما می‌شود، بلکه به شما امکان می‌دهد به هنگام بروز ناگهانی مشکلات، واکنش سریع‌تر و موثرتری داشته باشید.

چه عواملی باعث عدم قطعیت می‌شوند؟
به همان اندازه که دوست داریم کنترل کسب‌وکار در دستمان باشد و امکان پیش‌بینی آینده را داشته باشیم، عدم‌قطعیت یکی از اجزای دائمی کسب‌وکار است. اگرچه ممکن است شرایط گاهی ناعادلانه به نظر برسد، ولی باید به خاطر داشته باشید که بیشتر مردم در معرض چنین شرایطی قرار دارند. نگاهی کوتاه به ابعاد گوناگون کسب‌وکار نشان می‌دهد که دست کم سه عامل غیرقابل کنترل وجود دارند که بر عملیات کسب‌وکار تاثیر عمیقی می‌گذارند:

  • شرایط اقتصادی: اگر قرار باشد از رکود اقتصادی اخیر درسی بیاموزیم، آن درس این است که اشتباهات کوچکی که در سرتاسر کشور با گذشت زمان انباشته و ترکیب می‌شوند می‌توانند پیامدهای فاجعه‌باری داشته باشند. زمانی که اقتصاد کل کشوری به مرحله‌ی بحران می‌رسد، لازم است شرکت‌ها در منابع خود صرفه‌جویی کنند، کارمندان کم‌تری را استخدام کنند و هزینه ‌هایشان را کاهش دهند. بنابراین از قبل برای چنین شرایطی برنامه‌ریزی کنید.

 

  • بیماری: بیماری، خواه شیوع آنفولانزا در دفتر کار شما باشد و خواه یک عارضه جدی در سطح جهان مانند ابولا (Ebola)، قابل برنامه‌ریزی نیست اما می‌تواند به پیامدهای جدی منتهی شود.
  • تغییر رفتار مصرف‌کننده: یکی از دلایلی که بسیاری از کسب‌وکارها درنهایت به تعطیلی کشیده می‌شوند این است که تقاضای مصرف‌کننده تغییر می‌کند. محصولی که در حال حاضر نیازی را برطرف می‌سازد یا یکی از مشکلات اساسی را مورد هدف قرار می‌دهد، ممکن است طی شش ماه، یک سال یا پنج سال آینده، تاثیر خود را از دست بدهد.


آمادگی برای عدم‌قطعیت
طبیعتاً نمی‌توان برای وقایع آینده به‌طور کامل آماده شد، ولی می‌توانید شرکت خود را با ابزارهای لازم برای دفاع در برابر تهدیدهای احتمالی و تهیه طرح‌های خاص برای شرایط خاص، تجهیز کنید. در این‌جا نکاتی کاربردی را ارایه می‌کنیم که به شما در آماده‌سازی برای مواجهه با رویدادهای ناشناخته کمک می‌کنند.

۱ـ در زمان حال زندگی کنید
انسان‌ها به سادگی در دنیای کوچک‌شان و حبابی که دور خود تشکیل داده‌اند گرفتار می‌شوند، ولی باید مراقب باشید در چنین دامی نیفتید. یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه با عدم‌قطعیت مالی این است که گوش به زنگ باشید تا از شاخص‌های اقتصادی اطلاع کافی داشته باشید. اگر اطلاعات خود را در مورد وضعیت عمومی اقتصاد افزایش دهید و بدانید که در سطح ملی چه تصمیم‌هایی گرفته می‌شوند و پیش‌بینی‌های اقتصادی چه تاثیری می‌توانند روی صنعت شما داشته باشند، می‌توانید یک گام جلوتر از رقبا حرکت کنید.

۲ـ برای نتایج مختلف آمادگی داشته باشید
منطقی‌ترین کار این است که صرفا نتایج محتمل را در نظر نگیرید. شرکت موفق شرکتی است که صرف‌نظر از آن‌چه انتظار می‌رود، برای نتایج مختلف آمادگی لازم را داشته باشد. آینده‌نگری به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید به‌طور اثربخش در شرایط مختلف واکنش نشان دهید. بهترین راه برای آماده شدن این است که از مشارکت تمامی کارمندان و بخش‌ها برای برنامه‌ریزی استفاده کنید. با این کار می‌توانید دیدگاه‌های جدید و منحصربه‌فردی را که می‌توانند به تفکر نوآورانه و انتقادی منتهی شوند به دست آورید.

۳ـ به‌طور منظم بازنگری کنید.
شرکتی که به فکر آینده است، ارزش تجزیه‌وتحلیل را می‌داند. آیا شما هم طرح کسب‌وکار خود را به‌طور منظم بازنگری می‌کنید تا مطمئن شوید به روز است؟ این روش بسیار مفیدی برای مبارزه با تغییرات تقاضاهای مصرف‌کنندگان است. اگر طرح کسب‌وکار شما هنوز مبتنی بر نیازهای پنج سال قبل مصرف‌کنندگان است، این احتمال وجود دارد که کسب‌وکار شما از دور خارج شده و در خطر قرار بگیرد.

۴ـ ایجاد رابطه کنید
در مواقعی که با مشکلات واقعی روبرو می‌شوید، آیا کامپیوتر می‌تواند به شما کمک کند تا دوباره سر پا بایستید؟ شاید، ولی بعید است. آن‌چه در این شرایط واقعا موردنیاز است، پشتیبانی دوستان و همکاران است. بهترین سرمایه‌گذاری که می‌توانید برای ثبات آینده خود داشته باشید، ایجاد روابط است. روابط تجاری سالم، خواه در شرایط بحران اقتصادی و خواه به هنگام کمبود منابع یا تغییر تقاضا، می‌تواند به شما کمک کند تا از عهده مشکلات برآیید.
بارها شنیده‌اید که می‌گویند: تنها چیزی که در زندگی قطعی است، تغییر است. این مساله به ویژه در مورد کسب‌وکار‌ها صدق می‌کند. طی دهه گذشته، عدم‌قطعیت در بالاترین سطح خود بوده است. آیا شما هم برای عدم‌قطعیتی که بی‌تردید پیش روی شرکت شما قرار خواهد گرفت آمادگی لازم را دارید؟