fa-IR
ارزش پیشنهادی کارآمد

ارزش پیشنهادی کارآمد

بیشتر افراد نمی‌توانند توضیح دهند شرکتشان چه‌کاری انجام می‌دهد؛ یعنی نمی‌توانند ارزش پیشنهادی خود را توصیف کنند. بهترین راه برای این‌که کارمندان و تیم مدیریت با عملکرد شرکت هم‌راستا شوند این است که بدانند شرکت سعی دارد چه مزایایی را به مشتریان ارایه دهد. فرض کنید که تنها چهار مزیت مهم برای مشتریان وجود دارد و درنتیجه تنها چهار نوع ارزش پیشنهادی را می‌توان به آن‌ها ارایه کرد:

۱ـ بهترین کیفیت
 ریچارد برانسون (Richard Branson) می‌گوید: بهترین بودن در یک زمینه، مدل کسب‌وکار بسیار خوبی است. من هم با ایشان موافق هستم. برندهایی را در نظر بگیرید که استانداردی را تدوین کرده‌اند، مانند چوب بیسبال Louisville یا رنگ‌های Benjamin Moore و ویولون Stradivarius. حتی اگر ورزشکاری حرفه‌ای نباشید بازهم از تاریخچه‌ی ۱۲۵ ساله شرکت Louisville Slugger مطلع هستید. افسانه‌ی ویولون‌های Stradivarius را همه می‌دانند، حتی اگر جزو طرفداران پر و پا قرص موسیقی کلاسیک نباشند. برندهایی که استانداردهایی را تدوین می‌کنند گاهی جزو برندهای لوکس هستند، ولی لزوما این‌گونه نیست. برای آنکه استانداردی در برترین سطح ایجاد کنید، نیازی نیست لوکس باشید. برندهایی مانند Benjamin Moore کیفیت را در حیطه‌ی کاری خود تعریف کرده‌اند و این جایگاهی مناسب و مطلوب است و ارزش پیشنهادی کارآمدی محسوب می‌شود.

۲ـ بهترین محصول نسبت به قیمت
بحران رکود باعث شده است که بعضی از مصرف‌کنندگان فقط بر اساس معیار قیمت برای خرید تصمیم‌گیری کنند. بهترین بودن به‌عنوان یک ارزش، همواره به معنی داشتن پایین‌ترین قیمت نیست، بلکه به معنی بهترین بودن نسبت کیفیت به قیمت است. شرکت Jet Blue مثال خوبی است که اگرچه ارزان‌ترین یا راحت‌ترین گزینه‌ی سفر را فراهم نمی‌کند، اما توانسته است به‌خوبی ارزش خدماتش را به نسبت قیمتی که ارایه کرده به مخاطبانش منتقل کند. شرکت‌های Dell، Chipotle، Ikea و Toyota هم مثال‌های خوبی هستند که بهترین عملکرد را در صنعت خود به‌عنوان یک ارزش به نمایش گذاشته‌اند و ارزش پیشنهادی آن‌ها سال‌های سال است که همچنان پایدار باقی مانده است. ضمنا، اینگوار کامپراد (Ingvar Kamprad)، موسس شرکت Ikea، به‌طور منظم در فهرست ثروتمندترین‌های جهان، جایش را با بیل گیتز عوض می‌کرده است.

۳ـ کالاهای لوکس و آرمانی
 در یک سو، شرکت‌هایی هستند که بهترین محصولات را به نسبت قیمت تولید می‌کنند. اما در آن سو، شرکت‌هایی هم هستند که به مصرف‌کنندگان آرمان‌گرای خود تجربه‌ی زندگی لوکس و ثروتمندانه را وعده می‌دهند. رالف لارن (Ralph Lauren) یکی از پیشگامان برند لوکس است. علاوه بر این می‌توان برندهای رولکس، بی‌ام‌و و هرمس را هم نام برد. اگرچه رکود اقتصادی به زیان محصولات لوکس بود، اما با ازسرگیری رونق اقتصادی و افزایش توانایی مشتریان برای هزینه‌های اختیاری، آن‌ها دوباره به سمت کالاهای لوکس گرایش پیدا خواهند کرد.

۴ـ کالاهای ضروری
یکی از جذاب‌ترین ارزش‌های پیشنهادی که تا به امروز مشاهده و مطالعه شده است، کالاهای ضروری هستند. این کالاها، کالاهای اساسی را شامل می‌شوند؛ مانند، بعضی از مواد غذایی. درگذشته که با توماس رویترز (Thomson Reuters) کار می‌کردم، اغلب در مورد کالاهای ضروری که صاحبان کسب‌وکارهای حرفه‌ای و تخصصی بدون آن‌ها نمی‌توانند کار کنند صحبت می‌کردیم. برای مثال، ابزارها و اطلاعات حقوقی مهمی که شرکت WestLaw در اختیار وکلا قرار می‌دهد از این دسته هستند. تا زمانی که پرونده‌های حقوقی وجود دارند، نیاز به اطلاعات حقوقی ادامه دارد. البته این بدین معنا نیست که رقابت برای کالاهای ضروری وجود نخواهد داشت، اما اگر کالایی که به دنبال عرضه‌اش هستید جزو کالاهای ضروری است، شرکت‌هایی که در بازار پیشگام باشند از مزیت ویژه‌ای برخوردار خواهند بود.
آیا ارزش پیشنهادی شرکت شما جزو یکی از گروه‌های بالاست؟ اگر پاسخ شما منفی است زمان آن رسیده که تغییراتی در کارتان اعمال کنید. به این فکر کنید که چگونه می‌توانید جایگاه محصول خود را تغییر دهید. در جا زدن در سطح متوسط را فراموش کنید. تلاش‌تان را به کار بگیرید تا استاندارد جدیدی برای خود تعیین کنید.