حمایت وزیر ارتباطات از استارت‌آپ‌ها

حمایت وزیر ارتباطات از استارت‌آپ‌ها

کسب‌و‌کارهای سنتی نمی‌توانند جلوی فناوری را بگیرند و برای کسب‌و‌کارهای جدید ایجاد مشکل کنند. این اظهارات واعظی که در برنامه تلویزیونی رادیکال هفت بیان شد، تکلیف تمام منتقدین به استارت‌آپ‌ها را روشن کرد. واعظی و دیگر وزرای دولت یازدهم همواره بر حمایت از کسب‌و‌کارهای نوپا تاکید داشته و دارند و این جمله واعظی موید همین رویکرد دولت است: «دولت این نکته را می‌داند که تقویت فضای مجازی به معنای ایجاد شغل و فرصت‌های جدید است به همین دلیل همواره از این فضا حمایت می‌کند و اکنون هم امیدواریم که مجلس و دولت همکاری‌های لازم را برای قانون‌گذاری در این بخش انجام دهند.»

هفته گذشته میثم مظفر، رییس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران اعلام کرده بود: «متاسفانه امنیت این آژانس‌های اینترنتی زیر سوال است، هیچ‌کس پاسخگوی امنیت و تایید صلاحیت این‌گونه خودروها نیست و باید پلیس و سایر ارگان‌های امنیتی به این مساله ورود کنند. نحوه جذب و فعالیت رانندگان این خودروها مشخص نیست و از آن‌جایی که هیچ‌گونه مجوز فعالیتی ندارند، لازم است ارگان‌های ذی‌ربط به این مساله ورود کنند.» البته در مورد ابهامات قانونی که در خصوص فعالیت اسنپ و تپ‌سی وجود داشت، سرپرست دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت چند روز قبل اعلام کرده بود: «در صورت داشتن نماد اعتماد تجارت الکترونیکی، مانعی برای فعالیت‌ شرکت‌هایی مانند سرویس‌دهندگان حمل‌و‌نقل که در فضای مجازی مشغول شده‌اند، وجود ندارد.»
در ماه‌های اخیر با رونق گرفتن فعالیت اسنپ و تپ‌سی در تهران و انتشار اخباری مبنی بر تصمیم مدیران این استارت‌آپ‌های موفق برای توسعه فعالیت‌های‌شان در شهرهای دیگر، انتقاداتی از سوی فعالان حوزه‌های مختلف به این اپلیکیشن مطرح شد. اما وزیر ارتباطات ضمن حمایت از کسب‌و‌کارهای اینترنتی گفت: «ما نمی‌توانیم ابزارهای مدرن را در اختیار داشته باشیم و به سبک ۲۰ سال پیش زندگی کنیم. کسب‌و‌کارهای سنتی نمی‌توانند برای کسب‌و‌کارهای جدید مزاحمتی ایجاد کنند چرا که این‌ها رقیب کسب‌و‌کارهای سنتی نیستند و تنها با یکدیگر همکاری دارند.»
البته همان اندازه که منتقدان فعالیت نرم‌افزارهای خدمات عمومی مثل اسنپ و تپ‌سی رویکرد سلبی به فعالیت این سرویس‌دهندگان دارند، کسانی هستند که از فعالیت آنها حمایت می‌کنند، به طور مثال رضا باقری‌اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری‌اطلاعات، معتقد است: «تقابل بین انواع جدید مشاغل، به نفع عموم است. تمام این تقابل‌ها در نهایت به نفع مردم و کاربر است و این خود یکی از مزیت‌های اصلی فناوری به شمار می‌رود.»
علی صابری، عضو شورای اسلامی شهر تهران هم چند روز پیش در جلسه علنی شورای شهر در مورد واکنش‌ها به فعالیت اسنپ و تپ‌سی گفت: «این پدیده شکل گرفته است و مردم از آن استفاده می‌کنند و این‌که گفته می‌شود امنیت ندارد و سخنانی از این دست درست نیست. به جای مقاومت در برابر پدیده‌های جدید باید روش‌های مسالمت‌آمیز را در پیش گرفت.» صابری همچنین با اشاره به اعتراض اتحادیه آژانس‌ها یا رانندگان تاکسی گفت: «وظیفه ما به عنوان شورای اسلامی شهر این است که به کارهای این‌چنینی وارد شویم تا راهکار‌های مدبرانه در کنار حفظ منافع اقشار مختلف اتخاذ کنیم. من از کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل و کمیته مربوطه نیز می‌خواهم به این موضوع ورود کنند تا بیش از این امنیت روانی مردم دچار خدشه نشود.»
سیدعلی رضوی، مدیر ساماندهی آژانس‌های تهران، شمیرانات و ری به نحوه فعالیت اسنپ و تپ‌سی انتقاداتی دارد و می‌گوید: «طبق ماده ۹ قانون توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، هرگونه حمل‌و‌نقل در سطح شهرها باید تحت نظر شهرداری باشد. البته این مدل کسب‌و‌کارها در کشورهای دیگر نیز موفق بوده اما به هر حال لازم است که این شرکت‌ها برای فعالیت در ایران مجوزهای مربوطه را دریافت کنند اکنون در موارد متعدد شاهدیم که با تبلیغات دلچسبی که توسط آن‌ها صورت گرفته رانندگان آژانس‌ها تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و ترجیح می‌دهند با این شرکت‌ها کار خود را دنبال کنند که این مساله برای آژانس‌های سنتی نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.»
حملات انتقادی به استارت‌آپ‌ها تنها محدود به اپلیکیشن‌های خدمات حمل‌و‌نقل نیست، غالب کسانی که در حوزه کارآفرینی و استارت‌آپ فعالیت می‌کنند از برخورد قهری فعالان سنتی حوزه‌های مختلف کسب‌و‌کار گله‌مند هستند. چندی پیش حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از فعالیت اپلیکیشن «دیوار» که یک اپلیکیشن نیازمندی‌های رایگان اینترنتی است، گفته بود‌: «دیوار از یک سو باعث ضرر به صنف مشاوران املاک شده و از سوی دیگر ریسک معاملات را بالا برده است. من به واسطه دفاع از صنف خودم، «دیوار» را خراب می‌کنم؛ چون مشاوران املاک را حذف کرده است. ۱۲ هزار دفتر مشاور املاک در شهر تهران وجود دارد که با آگهی‌های سایت دیوار، ضرر می‌کنند.»
استفاده از اپلیکیشن‌های خدمات‌رسان در حوزه‌های مختلف، این روزها بخشی از زندگی مردم شده است و شاید منتقدین به فعالیت این اپلیکیشن‌ها باید به جای سنگ‌اندازی سرراه کسب‌و‌کارهای نوپا سعی کنند تا خلاق‌تر عمل کنند و رقابتی سالم با همکاران جدیدشان که تنها شیوه ارایه خدمات‌شان با آن‌ها متفاوت است، داشته باشند و شاید همین رقابت بهانه‌ای برای ارتقای سطح خدمات به مردم شود.