fa-IR

وی کلیک؛ نسل جدید بنرهای تبلیغاتی

۴۲.۵۲MB مصاحبه با علی گنابادی، هم‌موسس استارت‌آپ وی‌کلیک
گفتگو با
گفتگو با

وی‌کلیک (WeClick) یک شبکه تبلیغاتی هوشمند است که به کمک الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی، رفتار کاربران را تحلیل می‌کند و به این طریق توانایی بهینه‌سازی تبلیغات از لحاظ هزینه و عملکرد را دارا است.
 

www.weclick.ir 

www.telegram.me/weclick 

www.instagram.com/weclick.ir 

 

ایده اولیه وی کلیک را چگونه الهام گرفتید؟

در چند سال گذشته روی چند وب‌سایت کار می‌کردم و به فکر درآمدزایی از طریق تبلیغات در این سایت‌ها بودم، اما در کار متوجه مشکلاتی مانند دشواری در پیدا کردن تبلیغات شدم. در آن زمان یک دو شبکه تبلیغاتی بود اما آن‌ها هم مشکلات مربوط به خود را داشتند که بعنوان مثال 50 درصد از هزنیه تبلیغات را بعنوان کارمزد دریافت می‌کردند که این درصد برای من سنگین بود، به این فکر افتادم که چرا من شبکه تبلیغاتی نداشته باشم. با بررسی‌هایی که انجام دادم متوجه شدم سرویس‌های داخلی ضعف‌های زیادی وجود دارد و با بررسی نمونه‌های خارجی به سیستم تبلیغاتی گوگل رسیدم که از نمونه‌های داخلی بسیار هوشمندتر و متفاوت‌تر است و این موضوعات باعث شد تا وی‌کلیک راه‌اندازی شود.

بین نسخه اولیه و نسخه‌ای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ بازخوردهایی که از مشتریان بدست آوردید آیا باعث تغییر در ایده اولیه شما شد؟

در بازخورد‌های دریافت شده بیشتر با دغدغه‌ها و مشکلات مشتریان آشنا شدیم و مواردی که برای آن‌ها اهمیت دارد را مشخص کردیم که این بازخوردها در جزییات، تغییرات زیادی را به همراه داشت و باعث تغییراتی هم در کلیات ایده ما شد. هدف کلی ما از ابتدا روی این مساله متمرکز شده بود که بتوانیم خروجی و بهره‌وری تبلیغات را بالاتر ببریم و این هم دقیقا نیازی بود که تبلیغ‌دهندگان از ما درخواست داشتند.

مهم‌ترین تغییر ما در رویکرد این بود که ما در ابتدا تصور می‌کردیم که سیستم تبلیغات گوگل خوب عمل کرده است و اگر ما همانند آن را اجرا کنیم در ایران هم حتما موفق عمل خواهد کرد. بعد از وارد شدن به فضای کسب‌وکار متوجه وجود مشکلاتی شدیم که به سبب تفاوت فضای موجود در ایران و خارج ایجاد شده‌اند. از این رو تغییراتی را مختص کاربران ایرانی ایجاد کردیم. در ایران چه محدودیت‌هایی داریم. چه‌کاری می‌توانیم برای بهتر دیده‌شدن تبلیغات انجام دهیم تا به مخاطب هدف نمایش داده شود.

خلاقانه‌ترین کاری که در وی‌کلیک انجام داده‌اید چیست؟ چه مزیت‌هایی نسبت به رقبای خود دارید؟

ما سعی کردیم بنرهای تبلیغاتی را از شکل گرافیکی متحرک در بیاوریم و به بنر‌های تعاملی تبدیل کنیم، یعنی کاربر می‌تواند یک گزینه را در خود بنر انتخاب کند یا اطلاعات در بنر بروز‌رسانی شود. کار دیگری که انجام دادیم این بود که گزارشات بسیار دقیقی به تبلیغ‌دهنده‌ها می‌دهیم که متوجه می‌شوند چگونه و چقدر هزینه می‌کنند و تبلیغات آن‌ها در چه فضاهایی خروجی بهتر داشته است. بر اساس این گزارش‌ها کسب‌وکارها می‌توانند کمپین‌های تبلیغاتی خود را مدیریت و هدفمند ایجاد کنند.

اولین مشتریان خود را چگونه پیدا کردید؟ چه برنامه‌ای برای جذب مشتری دارید؟

اولین برنامه ما برای جذب مشتریان ایمیل‌مارکتینگ، شبکه‌های‌اجتماعی و تبلیغات مختلف بود که توانستیم مشتریانی را جذب کنیم. اکنون همان روش‌ها را ادامه می‌دهیم و علاوه بر آن‌ها در نمایشگاه‌ها و جاهایی که فرصت صحبت رو‌‌در ‌رو با تبلیغ‌دهندگان باشد شرکت می‌کنیم که از این طریق می‌توان آن‌ها را برای استفاده از سرویس وی‌کلیک مجاب کرد.

تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟ وظایف اعضای تیم خود را بگویید؟

بزرگ‌ترین سرمایه ما تیم است و به آن افتخار می‌کنیم. تعدادی از اعضای تیم ما هم دانشگاهی بودند. همکارم آقای سادات برای تحصیل به خارج از کشور رفتند و برگشت به ایران، همکارم بهشتی در زمینه‌های مختلفی کار کرده‌اند و با شرکت موزیلا همکاری داشته‌اند. خود من هم در زمینه‌های فنی و تخصصصی تجربه دارم. پس از مدتی دوباره این اعضا دور هم جمع شدیم و کسب‌وکار خودمان را راه‌اندازی کردیم.

آیا استارت‌آپ شما با سازمان، شرکت یا فرد خاصی همکاری داشته است؟

با شرکت‌های مختلف مخصوصا در زمینه‌ آژانش‌های تبلیغاتی همکاری داشته باشیم، آن‌ها شرکای تجاری ما هستند سعی ما این است که با مشتریان خود ارتباط خوبی برقرار کنیم و به دید همکار به آن‌ها نگاه کنیم.

چگونه مشتریان خود را برای همکاری قانع کردید؟

تمرکز ما روی هدفی ارزشمند است و همه به دنبال تبلیغات هدفمند هستند. چون توانسته‌ایم اجرای خوبی داشته باشیم در ارائه‌هایی که به همکاران خود می‌دهیم می‌توانیم آن‌‌ها را مجاب کنیم که ما تیم خوب و سیستم خوبی داریم و می‌توانند به ما اعتماد کنند و همکاری کنند.

سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟ برای جذب سرمایه برنامه‌ای دارید؟

سرمایه اولیه به صورت شخصی (bootstrap) بوده است و کا را با آن پیش بردیم. در مرحله مذاکره برای جذب سرمایه‌گذار هستیم و احتمال انعقاد قرارداد وجود دارد با مبلغی حدود 200 تا 300 میلیون تومان می‌توانیم مرحله اولیه را بگذرانیم و به رشد خیلی خوب برسیم.

مدل درآمدی وی‌کلیک چگونه است؟

تبلیغ‌دهنده‌ها تبلیغات خود را در سیستم ما ثبت می‌کنند، تعدادی سایت هم وجود دارد که تبلیغات را نمایش می‌دهد، ما از تبلیغ‌دهنده هزینه‌ای دریافت می‌کنیم و درصدی را به عنوان حق کارمزد بر‌می‌داریم و بخشی هم به نمایش‌دهنده تبلیغات پرداخت می‌شود.